koelvloeistof gezocht

There are 29 replies in this Thread. The last Post () by adhd-brouwerke.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• ik ben bezig met zelf een koel systeem te maken voor mijn cct's op basis van een brew-pi maar dan zonder koelkast en met een koelspiraal die ik in mijn cct kan onderdompelen waar een koelvloeistof door circuleer en gekoeld wordt door 2 peltier elementen.   maar aangezien dat het ondergedompeld word in het bier wil ik er geen glycol bij in laten circuleren aangezien dat het giftig is maar was ik aan het denken aan een mengeling van water en gedenatureerde alcohol van ongeveer 50/50 zodat er geen beestjes in de koelvloeistof kunnen gaan leven. maar nu vroeg ik me af zou alcohol op termijn de plastiek van mijn pomp en leidingen niet gaan aanvreten, een zoektocht op google geeft aan dat het bepaalde plastics zou kunnen verharden (plastisizer oplossen)  voor starsan vond ik ook soortgelijke opmerkingen plus dat schuimt dus ook niet echt een optie om in een pomp te laten circuleren oxonia ? perazijn zuur + plastiek ? javel ? chloor en plastiek lijkt me ook geen goed idee  iemand een goed idee ?
  • Welk type pomp gebruik je???? en van wat is deze pomp vervaardigd? (pomphuis, waaier, as, dichtingen) Je moet al een simpel pompje hebben dat niet tegen 50% ethanol oplossing kan Dat je nu gycol 20% gebruikt of gedenatureerde ethanol 50% beiden zijn giftig als ze in je bier moesten komen Andere opties zijn: food grade thermisch olie, pekelwater, ..... Geef even de data van je pomp door en ik zoek wel even op wat kan  :wink: [hr] Even een voorbeeld van [url=http://www.hyfoma.com/nl/content/productie-technologie/food-grade-smeermiddel/toepassing/verwarmingsolie/shell-heat-transfer-fg-32-thermische-olie.html]food grade themische olie[/url] [hr] Wat is de min temp van je koelmiddel dat je wil gebruiken?
  • Waarom geen gewoon water? Als je demi-water gebruikt dan is dat steriel. Als je er dan voor zorgt dat de leidingen waar het water in moet gaan ook nog eens goed proper zijn, dan zie ik geen probleem. Trouwens, in demi-water zit niks waar een bacterie of gist enig voedsel uit kan halen om zich te vermenigvuldigen. En je kan nog altijd, gezien de echt lage kostprijs van demi-water, af en toe het water aftappen en verversen. Waarom moeilijk als makkelijk ook kan :wink:
  • Als het[url=http://nl.aliexpress.com/item/24V-Solar-Water-Pump-Circulation-High-Quality-Food-Grade-212-degree-F-Coupler-TE090/32258561909.html?isOrigTitle=true] zulk een solar pompje[/url] is heb je helemaal geen probleem met chemische resistentie, deze zijn zelfs geschikt om de meeste agressieve chemicaliën te verpompen. Dus Ethanol/water kan of gewoon pekel water lijken mij het meest geschikt. Ik ga Walter toch moeten tegenspreken, het is onmogelijk gedemineraliseerd of gedestilleerd water kiem vrij te houden zonder dat je dit niet op geregelde tijdstippen gaat sterliseren. In de pharma industrie wordt gedemineraliseerd en steriel verpakt water (door straling wordt het water en verpakking gesteriliseerd) eenmaal geopend slechts 24h gebruikt daar er dan toch door het korte contact met de lucht besmet raakt en er kiemen gaan groeien. De demin water systemen (leiding netwerk) worden er wekelijks gesanitairiseerd
  • [quote='Serge' pid='70002' dateline='1444321421'] Ik ga Walter toch moeten tegenspreken, het is onmogelijk gedemineraliseerd of gedestilleerd water kiem vrij te houden zonder dat je dit niet op geregelde tijdstippen gaat sterliseren. [/quote] Hier zijn in het verleden al de nodige discussies over gevoerd. Ik heb ooit eens, bij wijze van test, kraantjeswater gemengd met suiker tot een sg van 1040SG en dit meer dan een jaar in een gesloten bokaal op 22° gehouden (in de keuken), na een jaar was het water nog steeds niet aan het gisten, sterker nog het water proefde nog steeds naar gewoon, zij het gesuikerd, kraantjeswater. Demi-water mag je, voor wat onze applicatie ervan betreft, als steriel beschouwen. En eenmaal dat dat in een gesloten circuit terecht komt hetwelk zelf ontsmet is, kan dat water moeilijk besmet worden. Het is leuk om dingen te gaan uitdokteren tot je het kwaliteitsniveau van NASA hebt bereikt, maar voor onze toepassing is dit overkill. Keep it simple en dan lukt het ook wel. [b]@ adhd-brouwerke [/b]: waarom breng je de koelspiraal niet aan de buitenkant van je cct's aan? Daarna isoleer je de CCT en zorg je ervoor dat de spiraal goed kontakt houdt met de CCT (metaal op metaal dus). Er bestaat dacht ik zelfs een soort pasta voor om het kontakt te verbeteren. Op die manier kan je eender welk koelmiddel gebruiken en loop je nooit de kans om je wort te besmetten door het onderdompelen van de koeler?
  • laatst zag ik op allyexpres een soort draad die ZE verkopen om rond sodakegs te doen om te hergisten zal straks eens kijken of ik de link kan vinden
  • Ik herinner me van op m'n werk indertijd dat de meisjes uit 't labo (A1 chemie) zegden dat demi water eenmaal geopend zeer moeilijk stabiel blijft en dat het eigenlijk agressief is en geneigd is van alles op te nemen en ze moeten daar niet veel voor hebben.  Zodra het in een recipiënt komt wil het nillens willens van alles opnemen, of uit de omgeving of uit poriën van z'n nieuwe thuis. Dus ik kan Serge wel enigszins gelijk geven, zeker z'n achtergrond kennende.
  • Dus je wil beweren dat[b] in een gesloten leidingstelsel[/b] het demiwater door de leidingwanden heen bacteriën gaat aantrekken? Ik moet de eerste bacterie of gist nog ontmoeten die daartoe in staat is. [quote='Serge' pid='70002' dateline='1444321421'] In de pharma industrie wordt gedemineraliseerd en steriel verpakt water (door straling wordt het water en verpakking gesteriliseerd) eenmaal geopend slechts 24h gebruikt daar er dan toch door het korte contact met de lucht besmet raakt en er kiemen gaan groeien. [/quote] Ik denk dat geen enkel onderdeel van onze hobbybrouwerijen ook maar in de verste verte voldoet aan die eisen dus vind ik het eigenlijk een nulargument. Ik vind je informatie op zich wel interessant maar eigenlijk volledig irrelevant wat betreft de toepassing waarvoor ADHDbrouwerke ze wil gaan gebruiken. Op die manier kunnen we elk onderdeel van onze brouwinstallatie gaan bekritiseren en op de duur kan/durft niemand er nog aan te beginnen. Voor wat betreft het door ADHD-brouwerke beschreven doel zal demi-water zeker volstaan. De rest is, mijns inziens, serieuze overkill.
  • [quote='w@lter' pid='70052' dateline='1444386047'] Dus je wil beweren dat[b] in een gesloten leidingstelsel[/b] het demiwater door de leidingwanden heen bacteriën gaat aantrekken? Ik moet de eerste bacterie of gist nog ontmoeten die daartoe in staat is. [/quote] [b]@Walter[/b] Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest, quote"[color=#333333][i][u]eenmaal geopend [/u]slechts 24h gebruikt[/i]"[/color] Door de leiding wanden heen ga je natuurlijk nooit iets aantrekken, maar bij het opvullen, aftaptappen, een koppeling maken, dan heb je telkens een open bewerking en verontreinig je het water, en wees blij dat dit zo is anders zou er nooit een lambiekske gebrouwen kunnen worden :wink: Wat betreft uw gesloten bokaal met suikerwater, deze is gesloten gebleven en dan klopt uw verhaal natuurlijk ook. [b]@ ADHD brouwerke[/b] Als je bang hebt dat er vloeistof kan komen in je bier wil dit zeggen dat je niet met een gesloten systeem werkt, ik veronderstel dat je je koelspiraal via een of andere koppeling (triclamp?) aan de binnen zijde van je CCT moet koppelen om zo een doorvoer naar buiten te hebben? Indien je dit zo gaat uitvoeren ga dan maar voor de 50% Ethanol/water of nog beter 70% ethanol/water dan ben je zeker.  Wil je enkel water gebruiken, gebruik dan water met een Chloramin tablet er in, Chloramin tabletten worden gebruikt om water steriel te maken zodat het drinkbaar is en is dus relatief onschadelijk en verkrijgbaar bij elke apotheek
  • Serge, uw vergelijking met lambiek slaat nergens op. Lambiek wordt gedurende langere tijd blootgesteld aan de omgevingslucht om te worden geënt met wilde gisten. Dit wordt in een groot open koelschip gedaan. Het systeem waar we hier van spreken is een gesloten koelsysteem. Ik ben er absoluut van overtuigd dat ADHD brouwerke meer dan capabel is om dat koelsysteem op een correcte en sanitaire manier te vullen. En dat er bij de farmaceutische industrie andere normen worden gehanteerd stel ik niet ter discussie. Het feit dat ze relevant zouden kunnen zijn voor de hobbybrouwer wel.
  • Mijn vergelijking met Lambiek slaat nagels met koppen en dan nog wel in zeer harde eik. Als hobby brouwer gebruik je een emmer en geen koelschip :biggrin: Maar ik ben blijkbaar voor dovemansoren aan het spreken :wink:   Is gedemineraliseerd water [u]dat je in de winkel kan kopen in de eerste plaats al steriel?[/u] Dit is voor zover ik weet geen vereiste voor gedemineraliseerd water, enkel indien je gedemineraliseerd water voor humaan gebruik (het geen de apothekers gebruiken) koopt is dit kiem vrij. Einde discutie voor mij
  • [quote='Serge' pid='70065' dateline='1444393668'] Als hobby brouwer gebruik je een emmer en geen koelschip :biggrin: [/quote] Man toch, wat heeft het dan nog in godsnaam te maken met demi-water en een gesloten koelsysteem???? Pfff, ik geef het op. Trekt uw plan ermee. :grumpycat: Of kijk anders eens hoe de NASA het aanpakt.
  • [quote='Serge' pid='70059' dateline='1444388031'] maar bij het opvullen, aftaptappen, een koppeling maken, dan heb je telkens een open bewerking en verontreinig je het water, en wees blij dat dit zo is [/quote] Ik moet Serge hier bijtreden Walter, 't is ook zoiets in die aard dat ik moeten horen heb van de maskes van 't labo.. Ze zegden zelfs dat het exponentieel snel gaat! Ge moet de dag van vandaag es praten met diegenen die in de ontwikkeling staan van microchips op kleinste niveau (bijna moleculair) zoals bij imec.
  • ronnie,serge  ik moet walter wel bij staan het gaat hier ook maar alleen over iets dat je voor thuis als hobbybrouwer maakt en dan ook niet alle dagen en op profecioneel vlak gaat gebruiken.  in mijn visie/ gebruik ga je het altijd voor je gebruik goed kuisen en ontsmetten en niet elke dag dat het in het gistings vat zit demonteren om te gaan kijken of meten (wat dan een bron van infectie zou kunnen zijn bij niet zorgvuldig tewerk gaan) en na gebruik ook terug goed reinigen en ontsmetten. wij hobbybrouwers zijn thuis bezig en proberen hopelijk zo proper mogelijk te werken, maar labo achtige protocollen nastreven vind ik er persoonlijk een beetje te veel aan. het is en blijft een hobby en moet plezant blijven.  wat niet wil zeggen dat serge geen gelijk heeft als het in de farma of voedings-industrie moet gebruikt worden maar dat niveau kunnen wij thuis onmogelijk nastreven en heb ik ook geen behoefte naar.
  • [quote='Ronnie' pid='70106' dateline='1444413613'] Ge moet de dag van vandaag es praten met diegenen die in de ontwikkeling staan van microchips op kleinste niveau (bijna moleculair) zoals bij imec. [/quote] Ronnie, we zijn hier bezig over hobbybrouwen, niet over het maken van medicijnen, ontwikkelen van microchips of wat dan ook. We spreken hier over een heel simpele koelspiraal die in het bier zal hangen en waardoor een vloeistof moet stromen die het bier moet gaan koelen. Niks meer, niks minder. En dààrom blijf ik bij mijn stelling van gewoon demi-water te gaan gebruiken. En als sommigen daardoor gepikeerd zijn omdat ik bij deze stelling blijf, het zij maar zo. :neutral:  En nu wil ik terug naar wat belangrijk is in dit onderwerp : het (heel interessante) concept van adhd-brouwerke om de temperatuur in zijn cct te kunnen regelen middels een koelspiraal. @adhd-brouwerke : [url=http://www.polsinelli.it/en/shop/productdetails/1183/60.html]dit[/url] vond ik bij Poslinelli in Italië. Ik geloof niet dat ze leveren in België maar het concept kan wel interessant zijn.
  • spiraal die heb ik al gekocht bij tapclean in nl voor [url=https://tapclean.nl/index.php?item=spiraal-rvs--6-meter-8_5x9_5mm_&action=article&group_id=10000245&aid=12221&lang=nl#.VhkH9Xrtmko]28 eurokes[/url] maar die platen vind ik wel een goed concept maar ze geraken spijtig genoeg niet in mijn plastiek cct.    maar toch fijn dat de mensen wat meedenken en links posten.
  • jeps die verkopen ook particulier, maar die koppelingen zijn flare versie dus je hebt wel wat koppelingen nodig om het te doen passen op de standaard 3/4 gardena koppeling.  maar ik ga ze ook eens een keertje mailen of zo ook rvs buis verkopen want dat kan ik op hun website niet vinden want ik zou hun spiraal moeten verlengen.   foto's van mijn projectje volgen wel eens als het wat verder gevorderd is, ben nu volop met de electronica bezig.
  • [quote='w@lter' pid='70129' dateline='1444479729'] En dààrom blijf ik bij mijn stelling van gewoon demi-water te gaan gebruiken. En als sommigen daardoor gepikeerd zijn omdat ik bij deze stelling blijf, het zij maar zo. :neutral:  [/quote] Demin water dat je gewoon in de handel koopt heeft totaal geen voordeel eerder een nadeel daar dit niet steriel is, enkel de mineralen zijn uit dit water gehaald, Er wordt (bij het verpakken) totaal geen rekening gehouden met microbiologische verontreiniging. Gebruik dan gewoon leiding water dit is op zijn minst met UV licht en door chloor dosering behandeld.!!! [u]Gedemineraliseerd water is niet het zelfde als gesteriliseerd water laat dat duidelijk zijn[/u]
  • dit is waar het om gaat mijn versie van brewpi. het is nog niet helemaal klaar en ik moet nog wat debuggen en de [url=https://tapclean.nl/index.php?item=spiraal-rvs--6-meter-8_5x9_5mm_&action=article&group_id=10000245&aid=12221&lang=nl#.ViD2zPnhCM8]spiraal[/url] [img]https://lh6.googleusercontent.com/-WjcNXwOhsJ0/ViD16z8TcnI/AAAAAAAAD0Q/lnJR7Zy6OG8/w913-h685-no/20151016_150305.jpg[/img] [img]https://lh6.googleusercontent.com/-wCNqjsf6KcY/ViD163mKNQI/AAAAAAAAD0Q/cA3EJt5S9Hw/w913-h685-no/20151016_150313.jpg[/img] [img]https://lh6.googleusercontent.com/-bQsbQe_b0GE/ViD162lQIuI/AAAAAAAAD0Q/6ov79WQyYJA/w913-h685-no/20151016_150323.jpg[/img] en alles word op deze kar gemonteerd [img]http://4.bp.blogspot.com/-HM-qZQUlVaw/ViDtugWaHvI/AAAAAAAADyo/HppasE_X8kc/s1600/20151015_222419.jpg[/img]
  • [quote='w@lter' pid='70618' dateline='1445065897'] Ben je echter niet beter dat die koelvinnen niet aan zo'n dun plastic zijn bevestigd? [/quote] Hij heeft er 2 koelvinradiatoren + ventilatoren op gezet, dus... Zelf zou ik het in een metalen koekendoos inbouwen (ene van Juul den Stroper), maar dat plastiek is natuurlijk makkelijk  te bewerken.
  • [quote='Ronnie' pid='70630' dateline='1445068433'] Hij heeft er 2 koelvinradiatoren + ventilatoren op gezet, dus... [/quote] Ik ben maar een leek hoor. :1: Ik geloof jullie op je woord als je zegt dat dat genoeg is.  :wink: Maar heb je geen oude computerkast liggen hiervoor? Dat lijkt me daar wel voor geschikt?
  • die oude pc kast is al voor iets anders gebruikt :)  maar die koelvinnen zijn voor de ene kant om de warmte met af te voeren en voor de andere kant de koude te verspreiden als je die in een frigobox zou gebruiken. maar ik heb ze gewoon  laten zitten. het voordeel van die peltier elementen is als je polariteit omdraait dat je kan koelen of verwarmen.