There are 23 replies in this Thread. The last Post () by piet_v.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

  • Hoi allemaal, als absolute newbie misschien een domme vraag voor de 'pro's' onder jullie.  Binnen afzienbare tijd hoop ik aan mijn eerste brouwsel te kunnen beginnen. Momenteel ben ik vooral nog prijzen aan het vergelijken, om zo zelf een basis samen te stellen.  Als Maischketel lijkt mij zo een elektrische WECKketel wel handig en betaalbaar, aangezien deze volgens mij makkelijker op temperatuur te houden is dan een gasvuur (of zie ik dat fout). Via een hevelfilter zou ik dat willen filteren naar mijn kookketel. Voor die filter had ik de alom geprezen filter van brouwerwalkdonk in gedachten.  Als kookketel heb ik hier nog zo een (ik denk aluminium) ketel van een 35 liter. Een erfstuk van toen mijn ouders nog een horeca-aak uitbaatten. (De kilo's stoofvlees dat door die ketel zijn gepasseerrd...) Vraag is of deze ketel geschikt is om ook mee te brouwen. Alvast bedankt
  • [quote='D_Reamzzz' pid='69297' dateline='1442517724'] Vraag is of deze ketel geschikt is om ook mee te brouwen. [/quote] Aiaiai... de "beruchte" aluminium ketel :lol: Dit onderwerp gaat reacties uitlokken :wink: Maar nu effe serieus. Aluminium kan in principe geen kwaad. In contact met lucht en wort vormt het aluminiumoxide dat als een beschermende laag op je ketel gaat liggen. De truuk is dan om de ketel niet telkens te gaan uitschuren met sponsjes hetwelk die oxidelaag zou kunnen aantasten. Maar als je heb normaal gebruikt en er niet met van die stalen sponsjes in gaat lopen schuren is er geen enkel probleem. Ik zou de ketel gebruiken om mee te beginnen en dan eventueel eens uitkijken naar een koopje links of rechts om een inox exemplaar vast te krijgen. [quote='D_Reamzzz' pid='69297' dateline='1442517724'] Voor die filter had ik de alom geprezen filter van brouwerwalkdonk in gedachten.  [/quote] Dat gaat ge u niet beklagen denk ik, deze filters hebben intussen een heel goede reputatie op het forum.
  • alu ketel zou ik zoiezo niet gebruiken omdat deze een negatief efect op de smaak kan hebben. en persoonlijk vindt ik die weck ketels rommel, ik ben daar vroeger met begonnen te brouwen en zelf met een isolatie mantel rond de ketel en de thermostaat afgekoppeld krijgt die ketel de wort met moeite tot het kookpunt (1.5h).   ik spreek over de simpelste weck ketel, bij de nieuwe modellen kan dit anders zijn natuurlijk.  ik gebruik een opengeslepen biervat van 50l (30 eur) met een weerstand in gelast van 5500w die ik met pid controller en ssr aanstuur (zelfbouw voor gevorderden :wink: met een kleine obsessie )  maar vroeger verwarmde ik op een gasvuur. en dan ben je voor weinig geld gesteld met een opengeslepen biervat.
  • [quote='adhd-brouwerke' pid='69302' dateline='1442553840'] en persoonlijk vindt ik die weck ketels rommel, ik ben daar vroeger met begonnen te brouwen en zelf met een isolatie mantel rond de ketel en de thermostaat afgekoppeld krijgt die ketel de wort met moeite tot het kookpunt (1.5h). [/quote] Ik gebruik mijn weckketel nog altijd (een digitale kochstar) om mee te koken en inderdaad gaat hij wat trager aan de kook als een kookpot op mijn inductievuur, maar hij brengt het wort wel telkens aan de kook hoor. Maar ik geloof dat de weckketel voor het maischen gaat dienen en daar is hij wel heel geschikt voor. @d_reamzzz : wat je ook zou kunnen doen is maischen in een frigobox en de weckketel houden om mee te koken. Een frigobox hoeft helemaal niet duur te zijn, in een tweedehandswinkel zal je die vast voor geen geld vinden, en eenmaal een goede filter erin dan werken die héél goed. Geloof me, ik werk er zelf terug mee. Ik heb zelf wel een Igloo cooler, die zijn wat duurder maar houden nog veel beter de warmte vast als een gewone frigobox. Ik heb het kraantje eruit gehaald en vervangen door een deftig kraantje en ingebouwde filter. Bij mijn laatste brouwsel (lambiek) heb ik 2 uur gemaischt om van 72° naar 65° te gaan (omgekeerd infuus) en om de afkoeling naar 65° te bereiken heb ik om het half uur in mijn beslag moeten roeren om het wat te kunnen afkoelen.
  • Een biervat openslijpen is zowat de goedkoopste optie. Ik ben ooit begonnen met een koperen ketel. Op kapaza en 2ehands vind je die vrij frequent, heb er zo eentje van 42 liter voor 25€ op de kop getikt.  Old skool vind ik dat  :wink:.
  • als de ketel  uit de horeca komt is hij wss wel inox of het moet een heeel oude ketel zijn  misschien een seen fotoke posten
  • Ben nu te weten gekomen dat het effectief een oude (+/- 25 jaar) alu-ketel is. Afgaande op de eventuele smaak die zulk een ketel blijkbaar kan afgeven ga ik 'm maar gebruiken als mosselpot als de familie een keer langskomt. Kan met gemak 15 kg. mosselen in één keer in.  :smileys-cooking-611983: Wsl toch beter investeren in een degelijke inox ketel.  Vraagje nog. Als je bvb gaat maischen op gas, moet je dan constant bijwarmen, of hoe gaat dit dan in z'n werk. (moet blijkbaar toch eens ergens een cursus ofzo gaan volgen  :1:)
  • [quote='D_Reamzzz' pid='69338' dateline='1442602181'] Vraagje nog. Als je bvb gaat maischen op gas, moet je dan constant bijwarmen, of hoe gaat dit dan in z'n werk. (moet blijkbaar toch eens ergens een cursus ofzo gaan volgen  :1:) [/quote] Tijdens het maischen wordt het zetmeel in verschillende stappen omgezet naar suiker bij een welbepaalde temperatuur. Hoe dichter je bij die specifieke temperatuur zit hoe beter en sneller het proces verloopt. Tijdens die rusttijden moet je dus die bepaalde temperatuur handhaven. Dat kan door ofwel de ketel heel goed te isoleren ofwel door met een heel klein vlammetje de inhoud op temperatuur te houden.  Heb je (nog) geen roersysteem onder gesloten deksel, dan moet je met de hand roeren in een open ketel en koelt je maisch zo wie zo nog sneller af tijdens die rusttijden dus bijwarmen is de noodzaak.
  • Een frigobox die je ombouwt is héél handig om te maischen, en dan kan je met een gerust hart die alu ketel gebruiken als warmwater ketel of kookketel. En eigen aan een frigobox is dat die goed isoleert. Evt nadeel is dat je aan één temperatuursmaisch-schema vasthangt (alhoewel je met een waterkoker bvb perfect decoctatie kan toepassen : deel aflaten, opkoken en er terug bijgieten). Dit is vrij makkelijk te maken, als je een hevelfilter maakt die erin past, zie mijn modelletje bvb. [img][URL=http://s1297.photobucket.com/user/Francis_Vanden_Berghe/media/frigobox_zps2umnc5y1.jpg.html][IMG]http://i1297.photobucket.com/albums/ag27/Francis_Vanden_Berghe/frigobox_zps2umnc5y1.jpg[/IMG][/URL][/img]
  • Ik wil Cies hier bijtreden. Frigoboxmaischen (voila dan heeft het ook meteen een naam) is zeker en vast een aanrader. Wat die temperatuur betreft heb je wel enkele opties om toch ietswat met de temperatuur te spelen : 1. Decoctie : deze methode kan je perfect in een frigobox toepassen. Gewoon een deel van het beslag eruit scheppen, aan de kook brengen en terug bij het beslag voegen. Voorzichtig werken is wel een must om oxidatie te vermijden maar het is een procédé dat in veel brouwerijen wordt toegepast. 2. Infuus : hier gaan je mogelijkheden wat beperkter zijn maar je kan gemakkelijk een paar °C omhoog gaan als je dik inmaischt en daarna de temperatuur verhoogt mits toevoeging van kokend water 3. Mix van de bovenstaande : je maischt vrij dun in (3.5 - 4 l/kg) en gaat de temperatuur verhogen door telkens een deel van het gefilterde wort af te tappen en aan de kook te brengen om weer bij het beslag te voegen. Op die manier kan je stapsgewijs de temperatuur opvoeren. Maar eerlijk gezegd, waarom zou je dit allemaal doen? Kies gewoon een goed eenstapsschema en hou je daar aan. 65° gaat je een eerder droog bier opleveren en 70° gaat dan weer een eerder zoet bier opleveren. Tussen die twee temperaturen kan je gaan spelen om zoeter dan wel droger bier te bekomen. Als je wil is er nog een optie : omgekeerd infuus. Heb ik bij mijn laatste bier toegepast. Ik heb ingemaischt op 70° en daarna in een aantal stappen de temperatuur laten zakken tot 65°. De temperatuur liet ik zakken door om de 30 minuten het wort al voorzichtig roerend af te koelen. Ik heb wel twee uur gemaischt omdat de frigobox die ik gebruik slechts heel traag zijn temperatuur verliest (
  • pfffffttt, zoveel mogelijkheden. Gelukkig is er één ding ivm met bier waar ik al WEL goed in ben.  Dat van die frigobox lijkt me wel ergens interessant, maar denk toch om te investeren in een paar goede ketels (brouwerwaldonk heeft die naar het schijnt). In geval dat het me toch niks mocht lijken dat brouwen (wat ik ten zeerste betwijfel) kan ik die ketels nog altijd kwijt voor een prijsje aan een vriend die in de horeca werkzaam is. Iemand nog tips trouwens wat we best als eerste bier kunnen brouwen? Vooral gevraagd met het oog op een drinkbaar bier te bekomen uiteraard. Zelf zijn we wel fan van de meer hoppige / bittere bieren (Vedett IPA - Brewdog Punk IPA - Dochter v/d/ korenaar Belle-Fleur - 13 artisanale pils - ...). Uiteraard een goeie tripel ofzo kan er ook wel in, zolang het maar geen 'donker' bier is. Op dit genre moeten we onze smaakpapillen nog wat trainen :)
  • [quote='D_Reamzzz' pid='69463' dateline='1442958521'] Iemand nog tips trouwens wat we best als eerste bier kunnen brouwen? Vooral gevraagd met het oog op een drinkbaar bier te bekomen uiteraard. Zelf zijn we wel fan van de meer hoppige / bittere bieren (Vedett IPA - Brewdog Punk IPA - Dochter v/d/ korenaar Belle-Fleur - 13 artisanale pils - ...). Uiteraard een goeie tripel ofzo kan er ook wel in, zolang het maar geen 'donker' bier is. Op dit genre moeten we onze smaakpapillen nog wat trainen :) [/quote] [color=#101010][size=small][font=Tahoma]Hou het vooral eenvoudig uw eerste brouwsel. Hier een voorstel voor 10L blond bier van 7 vol%. Wil je groter gaan dan gewoon alles met de regel van 3 vermeerderen.[/font][/size][/color] [color=#101010][size=small][font=Tahoma]Water 15 L verdelen over brouwketel 8L spoelwater 7L[/font][/size][/color] [color=#101010][size=small][font=Tahoma]Pilsmout 1,78 kg[/font][/size][/color] [color=#101010][size=small][font=Tahoma]munich   0,44 kg[/font][/size][/color] [color=#101010][size=small][font=Tahoma]Begindensiteit 1057 einddensiteit 1010[/font][/size][/color] [color=#101010][size=small][font=Tahoma][u]Maischen[/u][/font][/size][/color] [color=#101010][size=small][font=Tahoma]inmaischen bij 60°C 10’ rust[/font][/size][/color] [color=#101010][size=small][font=Tahoma]63°C 60’ rust[/font][/size][/color] [color=#101010][size=small][font=Tahoma]73°C 20’ rust[/font][/size][/color] [color=#101010][size=small][font=Tahoma]78° filteren[/font][/size][/color] [color=#101010][size=small][font=Tahoma]70’ [u]Koken[/u][/font][/size][/color] [color=#101010][size=small][font=Tahoma]Hop [/font][/size][/color] [color=#101010][size=small][font=Tahoma]Fuggles 4% alfa 22 gr 60’ koken[/font][/size][/color] [color=#101010][size=small][font=Tahoma]Hallertau 7% alfa 4 gr 60’ koken[/font][/size][/color] [color=#101010][size=small][font=Tahoma]Iers mos 1 gr 30’ koken[/font][/size][/color] [color=#101010][size=small][font=Tahoma]Vergisten bij 22°C tot uitgegist (meten is weten) met een abdij gist[/font][/size][/color] [color=#101010][size=small][font=Tahoma][u]Lageren[/u] [/font][/size][/color] [color=#101010][size=small][font=Tahoma]2 weken bij max 10°C [/font][/size][/color] [color=#101010][size=small][font=Tahoma]Orange zoet of bitter 1 gr[/font][/size][/color] [color=#101010][size=small][font=Tahoma]koriander zaadjes geroosterd 0,5[/font][/size][/color] [color=#101010][size=small][font=Tahoma]dry hop fuggles 20 gr minstens 1 week[/font][/size][/color] [color=#101010][size=small][font=Tahoma][u]Bottelen[/u] met 7gr suiker/L[/font][/size][/color] [color=#101010][size=small][font=Tahoma]1 week hergisten op fles bij 20°C[/font][/size][/color]
  • [quote='brouwerwaldonk' pid='69471' dateline='1442994128'] Eerst hydrateren in een glas warm water zonder te roeren [b]de dag voor je gaat brouwen[/b]. [/quote] Waarom zou je de dag tevoren gaan rehydrateren ?
  • Toch even een opmerking betreft gehydrateerde gist deze wordt best binnen de 30 min bij de gekoelde wordt toegevoegd. Quote "[color=#555555][size=small][font='Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif]We recommend that the rehydrated yeast be added to the wort within 30[/font][/size][/color] [color=#555555][size=small][font='Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif]minutes. We have built into each cell a large amount of glycogen and[/font][/size][/color] [color=#555555][size=small][font='Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif]trehalose that give the yeast a burst of energy to kick off the growth[/font][/size][/color] [color=#555555][size=small][font='Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif]cycle when it is in the wort. It is quickly used up if the yeast is[/font][/size][/color] [color=#555555][size=small][font='Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif]rehydrated for more than 30 minutes. There is no damage done here if it is[/font][/size][/color] [color=#555555][size=small][font='Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif]not immediatly add to the wort. You just do not get the added benefit of[/font][/size][/color] [color=#555555][size=small][font='Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif]that sudden burst of energy. We also recommend that you attemperate the[/font][/size][/color] [color=#555555][size=small][font='Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif]rehydrated yeast to with in 15F of the wort before adding to the wort.[/font][/size][/color] [color=#555555][size=small][font='Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif]Warm yeast into a cold wort will cause many of the yeast to produce petite[/font][/size][/color] [color=#555555][size=small][font='Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif]mutants that will never grow or ferment properly and will cause them to[/font][/size][/color] [color=#555555][size=small][font='Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif]produce H2S. The attemperation can take place over a very brief period by[/font][/size][/color] [color=#555555][size=small][font='Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif]adding, in encrements, a small amount of the cooler wort to the rehydrated[/font][/size][/color] [color=#555555][size=small][font='Helvetica Neue', Helvetica, Arial, sans-serif]yeast."[/font][/size][/color] Bron [url=https://koehlerbeer.wordpress.com/2008/06/07/rehydrating-dry-yeast-with-dr-clayton-cone/]REHYDRATING DRY YEAST WITH DR. CLAYTON CONE[/url] Wat de hoeveelheid gedroogde gist die je moet toevoegen betreft, deze is sterk afhankelijk van je begin stamwort, 10 gr/10L zou ik niet als standaard nemen beter is de tabel van Adrie Otten te hanteren: [url=http://wittepaard.roodetoren.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=6:de-optimale-giststarter&catid=5:artikelen&Itemid=6]De optimale giststarter[/url]
  • Hoewel je theoretisch "teveel" gist kan gebruiken blijkt in de praktijk dat je dit niet zo snel zal doen. Hoe meer gist je toevoegt, hoe makkelijker het bier zal vergisten MAARRRR.... hoe meer gist je toevoegt, hoe sneller en heviger de vergisting zal gaan verlopen hetgeen bijsmaakjes tot gevol zou kunnen hebben (lees vooral de voorwaardelijke wijs hiervan). In mijn ervaring met korrelgist (waarmee ik toch het merendeel van mijn bieren heb vergist) kan je met een zakje korrelgist van 11.5g (let op de pakjes gist van oa. brewferm zijn kleiner!) makkelijk een wort van 15 liter vergisten, ongeacht zijn begindensiteit. Wat belangrijker is, is de omstandigheden waarin de gist zijn werk moet gaan doen. Gecontroleerd vergisten, correcte verwerking van de gist en het op de juiste moment toevoegen van ingrediënten (suiker na hoofdgisting) gaan op z'n minst evenzeer bepalend zijn voor het uiteindelijke resultaat. [quote='brouwerwaldonk' pid='69471' dateline='1442994128'] Neem voor de eerste keer ongeveer 10 gr gist per 10L bier. Eerst hydrateren in een glas warm water zonder te roeren de dag voor je gaat brouwen. [/quote] Ik wil hier toch effe op ingaan en vooral deze stelling tegenspreken. Hydrateren is echt een toegevoegde waarde maar dient op de correcte manier te worden gedaan. Anders is het effect juist omgekeerd. Op de websites van de verschillende droge gist fabrikanten kan je in detail lezen. Dit is alvast hoe fermentis het aanbeveelt :   [quote] [align=justify][size=small]Sprinkle the yeast in minimum 10 times its weight of sterile water or wort at 27°C± 3°C (80°F ± 6°F). Leave to rest 15 to 30 minutes. [/size][/align] [align=justify]Gently stir for 30 minutes, and pitch the resultant cream into the fermentation vessel. [/align] [/quote] Ikzelf hydrateer de gist zoals hierboven beschreven maar in water van 30°C. Het resultaat is merkbaar beter dan wanneer je niet hydrateert. Te lang wachten met het storten van de gist brengt de vitaliteit van de gist in gevaar en zorgt bovendien voor een mogelijke extra bron voor infectie.
  • Bij mijn eerste brouwsels hydrateerde ik nooit, nu sinds een jaar ofzo hydrateer ik wel op dezelfde manier als Walter. Ik heb de indruk dat de gist rapper zijn werk begint te doen en ook iets dieper doorgist. Verder nog dit: haal je gist voor het begin van de brouwdag uit de frigo zodat deze al wat kan "acclimatiseren" met de omgeving.
  • [quote='Bram' pid='69477' dateline='1443006409'] Verder nog dit: haal je gist voor het begin van de brouwdag uit de frigo zodat deze al wat kan "acclimatiseren" met de omgeving. [/quote] Dat is een gouden tip! (was ik vergeten zeggen) Als je ijskoude gist (recht uit de koelkast) in water van 30° gaat mikken dan gaat dat de gist geen goed doen. Als de gist daarentegen al effe op kamertemperatuur is (+/- 22°C) dan kan hij rustig hydrateren. Wat het hydrateren betreft zou het wel eens leuk zijn om een experiment op te zetten. Twee gelijke worten naast elkaar vergisten met elk een zakje korrelgist erin van dezelfde giststam/leverancier en dezelfde leeftijd. Het ene zakje mik je gewoon op het wort en het andere zakje hydrateer je correct volgens aanwijzingen fabrikant. Na 3 uur meet je van beide worten een staal en tel je de gistcellen (middels microscoop). Na 6 uur opnieuw en dan na 12 uur, 24 uur ... Ik ben dan eens benieuwd of er effectief een meetbaar verschil is in aantal gistcellen. Ik ben er overtuigd van dat het wel degelijk zo is maar zo zouden we het wel eens kunnen aantonen.
  • Ik wil de citaten van jullie niet tegenspreken, ik wilde aan de absolute leek enkel zeggen de allereerste keer doe je het zo.  Anderzijds is mijn ondervinding, als je warm water neemt waarin je een druppeltje zuur doet zodat de pH dicht in de buurt van 5 is, en je zoet het water aan tot 1040, dan begint de gist zonder in het glas te roeren na 20' stilaan tot leven te komen. Na nog eens 30' is hij volop bezig.  In gewoon kraantjeswater kan het heel wat langer duren om tot een zelfde activiteit te komen.
  • Je kan ook hydrateren in wat lauw suikerwater (van 1040) dat je direct in je gistvat giet, en daar je korrelgist op. Dan spaar je afwas en blijft er geen gist plakken aan je glas. Daar de wort op laten kletteren en de actieve gist neemt direct nodige zuurstof op.
  • [quote='ciesvandekwis' pid='69492' dateline='1443087687'] en blijft er geen gist plakken aan je glas. [/quote] Wel die "restgist" gebruik ik om mijn labgisting te enten.