Lambiekvaten

There are 30 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Zoals [url=http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/thread-3662.html]in dit onderwerp[/url] al is beschreven, ben ik momenteel een lambiek aan het maken. De hoofdgisting (in een breedmondige glazen mandfles) is nagenoeg op z'n eind en dus wordt het tijd om het bier naar een lagervat-fles-... over te brengen. Ik heb intussen de nodige websites afgezocht naar degelijke [b]"hands-on" [/b]informatie over wat nu het beste medium is om in te werken, maar nergens vind ik echt deftige, [b]op ervaring gebaseerde[/b], informatie die overeenkomt met mijn situatie. Mijn opties zijn de volgende : 1. vergisten in een mandfles met een stop erop. 2. vergisten in een mandfles maar met een houten stok erin à la Raj Apte (effe googlen op de naam kom je op een bestand uit dat te groot is om op te laden) 3. vergisten in een HDPE vaatje van goede kwaliteit 4. vergisten in een PET fles zoals [url=https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/flessen-en-vaten/gistingsflessen-pet/d/gistingsfles-pet-23-liter#.VflB47vot14]deze[/url] Vergisten in een houten vat behoort niet tot een van de mogelijkheden en wel om enkele redenen : 1. een houten vat is relatief gezien een dure aankoop (eik kost een arm en een been). 2. een houten vat neemt veel plaats in (je moet het immers plat bewaren) 3. de permeabiliteit van een houten vat van 30, 60 of zelfs 100l is te hoog. Al zeker bij kastanjehouten vaten die een hogere permeabiliteit hebben (aangezien het hout minder hard is). Als je gaat vergelijken met professionele brouwers die vaak in foeders werken van +500 liter dan kunnen wij niet hetzelfde resultaat bereiken met onze kleine tonnetjes. 4. een houten vat, zeker een nieuw, gaat ook teveel houtsmaak aan je bier geven wat niet altijd gewenst is. Je kan de mate waarin het hout invloed gaat uitoefenen op de smaak niet echt regelen. Enfin, ik heb er noch de plaats voor, noch zin om ofwel te opteren voor een vat dat me al snel 150 euro gaat kosten (minstens) ofwel te opteren voor een kastanjehouten vat omdat dat goedkoper is. En last but not least : ik wil eerst eens testen of ik hier de juiste omstandigheden heb om een goede lambiek te kunnen maken! Zitten de juiste beestjes hier in de lucht? Maar goed, plastic of glas it is... maar het welke? Er is eigenlijk maar 1 manier om daar achter te komen : het bier brouwen en de verschillende methodes naast elkaar testen. [b]Proefondervindelijk bepalen welke methode voor mij de beste is![/b] [b][u]Voor de eerste test[/u][/b], met de lambiek die ik nu aan het maken ben, ga ik aan de slag met een mandfles die ik ga afsluiten middels een rubber stop. Het gat in het midden van de stop (waar normaal je waterslot in zit) ga ik dicht maken met wat zilverpapier maar er toch voor zorgen dat er nog wat gas kan ontsnappen mocht het bier opnieuw beginnen gisten. De zuurstofinslag zal eerder minimaal zijn vanwege het glas maar aangezien ik dit brouwsel net ga enten met een wyeast roeselaere blend vermoed ik toch genoeg leven in de fles krijgen.
  • [quote='w@lter' pid='69226' dateline='1442400167'] vergisten in een mandfles maar met een houten stok erin à la Raj Apte (effe googlen op de naam kom je op een bestand uit dat te groot is om op te laden) [/quote] 2.09Mb Toch niet zo groot? probeer via deze weg [url=https://www.dropbox.com/s/tfu6bixysrk4wqu/GingerBeer.pdf?dl=0]https://www.dropbox.com/s/tfu6bixysrk4wqu/GingerBeer.pdf?dl=0[/url]  :biggrin:
  • Spijtig dat[color=#333333] Raj Apte enkel PETG in zijn vergelijk heeft gestoken en niet PET, daar PET 3 maal minder lucht door laat dan PETG en 12 keer minder dan HDPE. Maar dat buiten beschouwing gelaten, als je al glas staan hebt thuis, probeer dan eerst de tafelpoot afgedicht met teflontape ([url=http://eriks.nl/datasheets/643/nl/downloads/flensafdichtingen/flensafdichtingen/afdichtingstape-rxR-flowtite-2-nlnl/]flowtite[/url]) maar niet achterover vallen van de prijs van zo een rolletje teflontape. Teflontape is niet het zelfde als teflon op een rolletje die je gebruikt voor buizenfitting teflontape is [/color]mono-axiaal geëxpandeerde PTFE[color=#333333][color=#000000][font=Verdana, Geneva, sans-serif][size=x-small] [/size][/font][/color][/color][color=#333333]! Maar als je iemand kent die op geen groot (chemie) bedrijf werkt kan die wel makkelijk een stukje meebrengen, het wordt daar meestal met de meters verslonden. :wink: [/color]
  • Die teflon hoeft volgens mij absoluut niet. In extremis kan je de houten stok gaan verzegelen rond de teut met keukenfolie. De eventuele lucht die langs daar zou binnenkomen is nihil. Ik ben echter op zoek naar goede stokken om mee te werken. Er wordt gesteld dat eiken stokken (in casu een tafelpoot) de oplossing is, maar is bijvoorbeeld beuk ook geen optie? Of fruitbomenhout? Van beide heb ik nog wel wat liggen (ik moet eenmaal de bladeren van de bomen zijn twee fruitbomen rooien). Lijkt me ook een leuk experiment : de invloed van verschillende soorten hout op de lambiek. En toch nog effe iets over die HDPE. Als ik de tabel bekijk van Raj over de permeabiliteit van verschillende materialen, dan stel ik me toch wat vragen. Oxygen Permeability Kwestie van permeabiliteit (Material cc-mil/m[size=x-small]2[/size]-day-Bar) : 1. HDPE : 2325 2. Eik : 7200 3. PET : 400 Grof geschoten moet eik dus 3x dikker zijn als HDPE voor dezelfde permeabiliteit te bekomen. Maar een eiken vat is niet 100% eik. Er zitten tussen de duigen namelijk spleten. Deze spleten maken volgens mij dat je eiken vat in werkelijkheid meer lucht doorlaat als dat de formule zou doen blijken. En als ik naar zijn volgende tabel ga met de permeabiliteit per recipiënt dan frons ik pas echt de wenkbrouwen :frown: Een glazen mandfles met een siliconen stopsel erop zou dus meer lucht doorlaten als een glazen mandfles met een houten stok erin? Respectievelijk (afhankelijk van type hout) 17x dan wel 170x :confused: . Sterker nog, het zou meer lucht doorlaten als een Bourgondisch wijnvat van 228 liter? Bij mijn weten is glas niet (waarneembaar) permeabel voor zuurstof. Silicone is dat ook niet, en al zeker niet als je het hebt over een stop van 44mm in doorsnee (binnenmaat teut van mandfles). En dan ga ik twijfelen aan zijn hele verhaal. :neutral: Als je het mij vraagt zit een HDPE vat (GEEN EMMER MAAR EEN VAT!!) qua permeabiliteit ongeveer tussen een kastanjehouten en een eikenhouten vat van hetzelfde volume. Ik vermoed zelfs dat je er even goed lambiek in kan maken. Die stok in de mandfles vind ik wel een leuk idee en ga ik zeker eens proberen.
  • Uit mijn bedrijfservaring weet ik dat de luchtdoorlaatbaarheid meestal valt of staat met de manier waarop het recipiënt is afgesloten, de totale lucht doorlaatbaarheid van een recipiënt wordt sterk beïnvloed de afdichtingseigenschappen van de gebruikte dichtingsmiddelen (pakkingen, stoppen, druk op de dichtingen enz..)  Des te kleiner je recipiënt des te grote wordt de invloed van deze gebruikte afdichtingsmiddelen, op een bepaald moment gaan deze zelfs belangrijker zijn dan het gebruikte materiaal van het recipiënt. Vb1: Een HDPE gistingsvat van 30L met een geëxtrudeerde rubberen dichting aan het grote deksel en een schuimrubberen pakking op de kleine dop. Wat is de bijdrage van deze dichtingen op de totale luchtdoorlaatbaarheid??? ik vermoed dat die veel groter is dan het aandeel van het vat zelf. Vb2: Neem een eiken vat van 220l en sluit dit af met een silicone stop, als de rand van het spongat wat grof is of wat krassen bevat of de stop is onvoldoende aangedrukt gaat dit vermoedelijk ook een serieuze invloed hebben op de totale luchtdoorlaatbaarheid Theoretisch kan men veel uitrekenen maar praktisch is dit toch nog wat anders. Misschien moeten we als hobby brouwers ons wat minder puur laten leiden door de theorie (ondanks dat deze belangrijk blijft) en meer door onze smaak papillen, als je bier staat te rijpen in welk vat dan ook regelmatig proeven en vergelijken gaat meer opbrengen dan veel geld uit geven.  :thumbup:
  • [quote='Serge' pid='69282' dateline='1442483529'] heoretisch kan men veel uitrekenen maar praktisch is dit toch nog wat anders. [/quote] :thumbup:  [quote='Serge' pid='69282' dateline='1442483529'] Misschien moeten we als hobby brouwers ons wat minder puur laten leiden door de theorie (ondanks dat deze belangrijk blijft) en meer door onze smaak papillen, als je bier staat te rijpen in welk vat dan ook regelmatig proeven en vergelijken gaat meer opbrengen dan veel geld uit geven. [/quote]  Wij verstaan elkaar :drinken:  :1: Het valt me de laatste paar jaar op (niet alleen op dit forum maar een beetje globaler) dat àls je iets niet wetenschappelijk kan aantonen het over het algemeen als onzin wordt bestempeld. Maar dat is het hem nu, volgens mij tenminste, als hobbybrouwer kàn je iets niet wetenschappelijk aantonen. :offtopic8mg: Zelfs de meest "voor waar" aangenomen zaken zoals een hopberekening, blijken niet meer dan ruwe richtlijnen te zijn als je ze toetst aan de werkelijkheid. Ze gaan ervan uit dat je de exacte alfazuren van je hop weet (en die weet je niet, op de verpakking staat een gemiddelde voor de hele oogst) en dan ga je nog effe wat aan de slag met "hop gebruik factoren" en dergelijke meer. Variabelen worden voor de gemakkelijkheid vervangen door statische gegevens en tot slot gaan we veralgemenen. Als je bedenkt hoe zelfs de manier van koken (de intensiteit), de zwaarte van het wort, hopkwaliteit, manier van hop bewaren, correctheid van opgegeven waarden (alfazuur) en zelfs de kwaliteit van de verkochte hop (zijn het mooie bellen of is het den brol van op de bodem) bepalende factoren zijn in het correct berekenen van de IBU's, dan verbaast het me niet dat als iemand (zoals forumlid Peter vroeger deed) zijn bier effectief laat analyeren, deze op heel andere resultaten uitkomt. :offtopic8mg: Maar terug ter zake : bij dit "experiment" op lange termijn wil ik eigenlijk gewoon effe proefondervindelijk bepalen wat voor mij het beste werkt. Ik begin gewoon bij het begin (glas + stop) en zie wel waar ik land. Het mooie aan de mandfles is dat ik dan ook heel goed kan opvolgen wat er met het bier gebeurt. Een volgend brouwsel doe ik dan weer op een andere manier. Nog effe iets anders waar ik eigenlijk wel jullie input op zou waarderen : bij het gebruik van die houten stok, zouden houtsoorten als appelaar, notelaar en perelaar ook kunnen? :frown: :help:
  • Volgens mij kan je eender welk soort hout gebruiken zolang dit maar geen giftige bestanddelen bevat, maar ik zou geen takken of zo gaan gebruiken maar enkel het hardhout (kernhout) , Takken bevatten nog te veel spekhout (spinthout) welk snel gaat ontbinden. [img]http://www.ne-houtimport.nl/wp-content/uploads/houtstructuur.jpg[/img]
  • Het lot heeft net voor mij beslist. De mandfles die ik in gedachten had is gebarsten en lek :sad: maarrrr..... ik heb hier nog een curvervaatje van 15l gevonden dat net groot genoeg is :1: Wat rondneuzen in mijn kelder leverde ook nog een mandfles van +/- 50 liter op. Die zou ik ook geleidelijk aan kunnen vullen natuurlijk :1: Maar zo'n volume vind ik wat lomp om mee rond te zeulen :neutral:
  • Ik denk dat ik maar eens in de brico op zoek ga naar een stukje eik.  Die takken zijn pas om volgend jaar te gebruiken. Het zijn ook niet echt takken maar stukken van de boomstam. Ik heb respectievelijk een stuk perelaar en een stuk appelaar dat ik kan gebruiken en eventueel ook nog een stuk notelaar, al vrees ik dat die laatste nogal gaat doorsmaken. Wat betreft de lambiek, die heb ik uiteindelijk in een mandfles van 20 liter gedaan. Bleek dat ik toch +/- 17l lambiek aan mijn brouwsel had overgehouden. Daarmee is de fles vol genoeg. Er staat nu een waterslot op (voorlopig). Maar meer over de lambiek in [url=http://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/thread-3662.html]dit[/url] onderwerp.
  • Ook wel lekker  :1:  Ik heb daar vroeger wel eens aan gedacht, om poire williams te maken door een fles over een jonge peer te schuiven. Maar uiteindelijk is het er nooit van gekomen. Ne mens kan niet alles doen tenslotte. Een sleedoorn likeur staat wel op het programma, mijn sleedoornstruiken hingen vol bessen de laatste keer dat ik ging kijken. Het is enkel nog wachten op kouder weer om ze te gaan oogsten (en als de vogels er zijn afgebleven). Maar terug ter zake : ik kom nog effe terug op die grote mandfles die ik in mijn kelder heb staan. Die is zo'n 50l groot. Ik zou daar mooi een soort solera systeem in kunnen opzetten. Ik heb alleen bang dat ze zou kunnen knappen en ik dan 50l lambiek mag opkuisen  :neutral:
  • [quote='w@lter' pid='69367' dateline='1442732567'] Ik denk dat ik maar eens in de brico op zoek ga naar een stukje eik.  [/quote] Walter, moest je in de loop van, hier in de buurt komen, ik heb hier nog overschot eik liggen van Men carport. Is ongeveer 2 jaar oud. Laat maar iets weten indien interesse. [hr]
  • HEEELLLLP!!!! Ik kan niet kiezen :17: Ik heb kontakt gehad met Eric bij  [url=http://www.houtentonnen.be/]http://www.houtentonnen.be/[/url]. Zij aanvaarden nu ook ecocheques waardoor het voor mij interessant is om er te gaan winkelen :1: Maarrrr de vraag is nu : 2x30 liter of 1x60 liter :confused: Wat ik wil gaan doen is het volgende : Ik ga lambiek maken (deuh) en ik kan +/- 15 liter per keer maken. Ik wil met deze lambiek verschillende dingen gaan doen : fruitlambiek maken (kriek, framboise, pêche), jonge lambiek voor volgende zomer bottelen en een deel laten staan voor het jaar erop om geuze te steken. Ik ben geneigd om 2 vaatjes van 30 liter te kopen omdat ik dan eentje gewoon kan laten staan tot het jaar erop om dan geuze ermee te steken. Anderzijds zijn de 60-liter vaten dan weer goedkoper dan twee van 30 liter... Maar een vat van 60 liter krijg ik nog zo snel niet vol :neutral: Wat denken jullie? Gaan voor de twee van 30 liter? Ik neig er zelf toe om hier de voorkeur aan te geven.
  • Of 2 x 100 en 4 keer 50 liter brouwen.... :1: En buiten in de tuin mogen slapen :roflmao: Nee, effe serieus, ik denk dat ik voor de optie van 2 x 30 liter ga. Eén vaatje dient dan volgend jaar voor een lambiek, kriek en framboise (en eventueel ook een pêche) en het andere vaatje blijft staan voor het jaar erop. Volgend jaar koop ik dan een vaatje extra en vul ik dat met lambiek en zo kan ik elk jaar een vaatje bijzetten tot ik 3 jaargangen lambiek heb. En dan kan ik beginnen blenden voor een goede geuze te steken :105:
  • Doe je eerste gedacht en neem er 2 van 30. (ga ik ook doen als die van mij 60 is) :lol: nee, nee, ffn serieus. Ik zou, als ik je planning bekijk, gaan voor 2x30L. Dan kan je dat ene vatje met rust laten en met het andere je verschillende fruitlambiekskes maken.
  • Jep, ik denk dat ik dat ga doen. Zaterdag een mooi hoekske in mijne kelder maken om de vaten te zetten. Ik denk dat ik er een rek voor ga bouwen met stevige balken. Op dat rek zou ik dan 4 x 30 liter vaten moeten kunnen zetten (2 van dit jaar, 1 volgend jaar erbij en dan 1 het jaar daarna erbij). Komt wel in orde :1: Wat ik ook nog ga bouwen is een soort kooi om over mijn bak met wort te zetten als ik deze 's nachts buiten plaats om af te koelen en te enten. Maar daar moet ik nog effe op broeden. :denken:
  • Ik zit met iets gelijkaardigs in men hoofd weet ook nog niet wat ik ga doen. Ofwel koop ik een vat van 220L paar keer brouwen voor het te vullen en dan elk jaar gewoon de hoeveelheid eraf tappen dat ik wil gebruiken om dan te blenden met men andere 2 lambieken en/of fruit op te zetten en dan gewoon het terug vol brouwen. Of ik koop er nog 1tje van 60L bij en zo met men andere vatjes blenden. Maar dan gaan de vaten telkens zo leeg zijn :-) . Grtz
  • [quote='w@lter' pid='70023' dateline='1444376973'] Wat ik ook nog ga bouwen is een soort kooi om over mijn bak met wort te zetten als ik deze 's nachts buiten plaats om af te koelen en te enten. [/quote] Een tuintafel will do the tric, je wil nét vanalles dat rondzweeft in je wort.
  • [quote='ciesvandekwis' pid='70040' dateline='1444380815'] Een tuintafel erover met evt nog een plastic tafelkleedje en klaar is je kooi. [/quote] Geen katten bij jou in de buurt? Nee, effe serieus, hier bij ons zitten er verschillende (al dan niet wilde) dieren die dat wort ook lusten. Katten zijn er eentje van maar ook vossen en egels. Een open bak onder een tuintafel vind ik niet echt een optie.
  • Ik ga morgen eens aan het klussen. Wat ik in mijn hoofd heb is een soort hoog deksel dat ik op mijn vierkante bak kan zetten waar mijn lambiek in gaat afkoelen. Op dat deksel zet ik een dakje dat breder is als mijn (koel)bak. Met kippengaas (geplastifieerd) zorg ik er dan voor dat er geen beestjes aan mijn wort kunnen. Als ik het morgen klaar heb zet ik hier wel wat foto's.