Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Momenteel bezig met de Närke kloon. Beetje zenuwachtig toch wel. Nu zit de eerste moutkorf erin. Subiet spoelen en dan de tweede moutlaag erin. Dat lijkt me het moeilijkste: vooral bang voor een fontein en een verstopte pomp. Duimen jullie mee dat het lukt? Ik hou jullie op de hoogte. Jan.

• Unccle, Inderdaad: ik ben al bezig, maar ik ben wel héééééééél benieuwd naar wat je te zeggen hebt. Jan. [hr] Tiens, tiens, tiens,... Het begint hier weeral raar. Mijn tweede "batch" zit er nu in. De eerste is er dus uit en daarvoor heb ik hetzelfde gamaischt als bij alle vorige stouten: 80 minuten op 68 graden en 10 minuten op 75 graden. Daarna gespoeld met een liter of 4, maar toen bleek dat de brix maar 10 was, zeg!!! Hoe kan dat? Bij de vorige stouten was die brix altijd 16. Ik "moet" nu ook wel zeggen die die 16 nà het koken werd gemeten en dus niet na het maischen. Zou dat er iets mee te maken hebben? Of heb ik, omdat het enkel aroma-mout, cara crystal en maris otter was, een ander maisch-schema moeten nemen? Wie iemand dat? Jan [hr] dat laatste moet had zijn ipv heb

• Ik ben nu de tweede "batch" mout aan het spoelen. De brix is al gestegen naar 20. Het mout loopt heel slecht door. Normaalgezien loopt dat water er zo door wanneer je het erdoor giet, maar nu gaat het heel traag. Dat mout zit precies ergens "verstopt". Geen enkel idee hoe dit komt. Er al met een grote lepel door geroerd, maar dat levert precies ook niet al te veel op. Jan.

• Om 18:23 ongeveer zat ie er in. Dit is de langste brouwdag die ik al heb gehad. Uiteindelijk toch het recept een beetje aangepast. Ik had nog 600 gram tarwemout toegevoegd en van elk van de donkere mouten een beetje afgehouden: 300 gram dark, 400 gram chocolade en 300 gram geroosterde rogge. Ook voor het eerst twee zakjes US safeale 05 gebruikt. Dat werd een klontertje, maar ik heb het nog kunnen mengen. De uiteindelijke brix was 25. Dat kon je wel niet zo goed zien, want het streepje op de refractometer was eerder "wazig": niet zo mooi scherp afgelijnd. Mijn buurvrouw kwam toevallig efkens langs toen ik hem net in het vat had, en ze proefde van het wort en zei: dat is net caramelstroop. Inderdaad!!! Moutstroop was het woord dat mijn kameraad uit het hoge noorden onlangs gebruikte. Ik hoop dat ie dat gaat worden! Moutstroop. Dat vind ik een heel mooi woord. Ik heb wel een beetje schrik dat hij nu neig gaat overschuimen. Binnen een paar dagen doe ik er een kilo of zo vloeibare honing in. Ik weet nog wel niet wanneer ik hem ga overhevelen en/of ik hem in een eiken vat ga steken. Ik hou jullie zeker op de hoogte. Hopelijk wordt dit nu 'ns dé stout waar ik al zo lang van droom. Moesten jullie nog een tip hebben, laat me dat dan aub weten. Jan.

• Jan ik denk dat het een zeer goede stout gaat worden die echt stroperig zal zijn je hebt een potentieel alcoholgehalte van 15% + wat er nog van de honing bijkomt. Ik denk dat hij rond de 10% zal eindigen met een restzoetje. Misschien moet je wel champagnegist nemen voor de hergisting op je flesjes want dat kan wel eens moeilijk worden.

• Citaat van segtom

je hebt een potentieel alcoholgehalte van 15% + wat er nog van de honing bijkomt. Ik denk dat hij rond de 10% zal eindigen met een restzoetje.

Zou het niet helpen op 't einde een sherry of portogist in te schakelen? of een saison? om toch maar aan 12 a 13 te komen?

• Segtom, Ik snap het niet. Ik snap niet wat er moeilijk kan of gaat worden. waarom moet ik die champagnegist toevoegen? en waar koop je trouwens champagnegist? jan

• champagnegist kan je bestellen bij brouwmarkt en brouwland of bij niels . De champagnegist moet zorgen voor een hergisting op fles Jan want ik vermoed dat de gist het niet gaat aankunnen om dat nog te doen na het vergisten van u bier.

Citaat van Ronnie

Zou het niet helpen op 't einde een sherry of portogist in te schakelen? of een saison? om toch maar aan 12 a 13 te komen?

Jan heeft graag een bier met wat restzoet voor deze stout. Ik denk dat met een vergistings% van 75% je op een eindsg van 1025 komt wat volgens mij niet slecht is als je restzoet wilt. Sherry of portigst zou wel niet slecht zijn maar ik ben niet zeker of het is wat Jan wilt. Dat van de champagnegist is ook niet zo slecht.

• Citaat van w@lter

Voor 20 liter zou dat zeker en vast moeten volstaan. Ik ben ook benieuwd hoe ver de US-05 zal gaan in dit bier.

US-05 kan, mits ruim en gul gepitcht, met véél gemak een dergelijk bier vergisten. Ik heb vorig jaar een vergelijkbare Impy stout vergist met de gistkoek van een voorgaan US-05 brouwsel en die gist vertrok geen spier. Van 1.125 naar 1.021 op tien dagen bij kamertemp. Jan, die champagnegist hou je best in reserve voor 't geval je biergist het niet meer zit zitten. Hogedensiteitswort en hoge alcoholconcentraties zijn twee dingen waar gist niet blij van wordt, dus't kan zijn dat hij voortijdig met de pootjes omhoog gaat. Dan kan je een meer robuste champagnegist pitchen die dan minder voor de smaak dient maar meer om het zaakje uitgegist te krijgen. Saison lijkt me link: je wil die stout niet helemaal laten leegvreten ook he? Honing: goed idee om 'm later toe te voegen. De gist zal blij zijn dat 'ie nog wat easy sugar te eten krijgt, en je houdt een duidelijke honingtoets in je eindresultaat over. Wat ik niet meteen teruvindt is hoe je'm gehopt hebt. Met zo'n vette stout (die overigens pas lekker begint te worden na een jaar op fles of zo) overdrijf je beter met hop dan dat je karig bent. Mijne is met 75 IBU eigenlijk te zoet uitgevallen. Ook goed dat je de zwarte mouten iets naar beneden hebt getrokken. In't recept dat eerder postte kwam je op een 13,5% aan zwarte mouten; je wil 'm ook niet te gebrand laten smaken he? ;) Maar 't ziet er goed uit. Als je voldoende headspace in je fermentor hebt mag hij schuimen zoveel hij wil; zoniet gebruik je best een blowoff tube. Keep us posted!

• Citaat van UncleBrazzie

die champagnegist hou je best in reserve voor 't geval je biergist het niet meer zit zitten.

Daarom zou ik hem ook pas toevoegen op het moment dat de honing bij het bier gaat. Aangezien dat de champagnegist absoluut geen moutsuikers kan vergisten, zal die zich enkel gaan bezighouden met de honing.

Citaat van UncleBrazzie

Van 1.125 naar 1.021 op tien dagen bij kamertemp.

Da's mooi om te weten. Eigenlijk wisselen we dit soort informatie veel te weinig uit.

• Net ongeveer 800 gram licht verwarmde, vloeibare eikenhoning toegevoegd. Ook geproefd van het bier: smaakte zoals de vorige stouten. Brix was 17. Ik weet wel niet goed wanneer ik hem nu moet overhevelen. Jan.

• Citaat van JanLeMercier

Ik weet wel niet goed wanneer ik hem nu moet overhevelen.

Als hij is uitgegist :) Brix nog op 17, no way dat die al klaar is, toch? Komende van 25 zou dat een schamele 32% vergisting zijn. Af en toe eens wat rondklotsen todat de gist terug in suspensie gaat. Met die honing erbij wordt hij vast weer wakker. Hoe warm/koud staat hij?

• (Dit stukje heb ik twee keer geplaatst: zowel voor de Närke Kloon als de Thomas Barley.) De Närke Kloon en de Thomas Barley zitten nu resp sinds 7 oktober en 14 oktober in het gistingsvat. Ze bluppen alle twee nog zeer regelmatig. De laatste natuurlijk wat meer omdat die er een week minder lang in zit. Liefst van al zou ik ze nu een paar maanden laten staan zonder ze over te hevelen. Gewoon het vat nog 'ns open doen: eiken chips erbij en dan laten staan. Reden: er zit honing in en volgens mij is die naar de bodem gezakt. Dan kan ie daar nog mooi uitgisten. Is dat een goed idee volgens jullie? Alvast bedankt, Jan.

• Het is in ieder geval een Zweeds bier maar voor de rest.... [hr] Volledige naam is: Närke Kaggen Stormaktsporter Närke Kulturbryggeri: Is de brouwerij (Närke Cultuur brouwerij) Kaggen: volgens mij vaten (kagge is vat) Stormaktsporter: porter met grote kracht.(letterlijk vertaald). Dus een stevige Porter gerijpt in vaten van de brouwerij Närke:wink:

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier: