Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Mag ik jullie nog 'ns iets vragen? Ik zit hier te kauwen om een kloon van de Närken Kaggen Stormarktsporter te maken. Een beetje ambitieus en wellicht heel naïef, ik weet het, maar het is nu wel zo dat het in mijn kop zit. Op het net heb ik een recept gevonden van die The Mad Fermentationist. (Wat een woord!!!) http://www.themadfermentationi…vian-imperial-porter.html Heel graag had ik jullie mening over dit recept. Wat vinden jullie daarvan? Alvast heel hard bedankt!!! Jan.

• Citaat van w@lter

Pfieuw, dat is geen bier maar asfalt :lol: Nee, effe serieus, ik heb nog nooit van Närken Kaggen Stormarktsporter gehoord :blush: Ik vraag me soms af waar je al die bieren vandaan haalt, Jan :1:

Kaggen is één van die Witte Walvissen waarvan Beergeeks gaan watertanden. Terecht? Bwoah ja, het is een superlekkere imperial stout, maar zo zijn er veel. Héél veel. Jan, wetende hoe gemakkelijk je aan een fles Kaggen geraakt en wat je ervoor neertelt kan ik je dus alleen maar aanraden dat recept eens te proberen. Lijkt me tamelijk legit en Mike weet wat hij doet. Als ik me niet vergis heeft Kees (ex-Emelisse en nu van brouwerij -Duh- Kees!) indertijd zijn Imperial Stout recept gebaseerd op een homebrewversie van Kaggen; wellicht kan je bij hem nog wat tips losweken. Ik zal't'm in elk geval nog eens vragen als ik 'm zie/hoor.

• Citaat van w@lter

Ok, maar hoe krijg je zo'n bier vast in België? Ik veronderstel dat je dat niet effe in de rekken van de plaatselijke supermarkt gaat vinden. :neutral:

Daarom is't ook een Witte Walvis. :) Witte Walvissen moet je laten voor wat ze zijn: onbereikbare vissersverhalen, die ergens onder je radar sluimeren tot je onverwachts ergens "Thar she blows" hoort roepen. En dan beslis je zelf maar of je -en ik beloof dat ik de Moby Dick allegorie hier stilaan staal- je zuurverdiende harpoenen eraan wil spenderen of niet. "Zo'n" bieren vind je genoeg. "Dàt ene" bier, helaas, daar moet je mensen voor kennen die mensen kennen. Kan je erg vinden of niet, wat rest is dat er genoeg van die "asfaltbieren" bestaan die wél makkelijk verkrijgbaar zijn en die, alle subjectiviteit terzijde, vergelijkbaar lekker zijn. In de lokale Prik&Tik vind je tegenwoordig Hel&Verdoemenis van het Nederlandse De Molen. Da's ook "asfalt", maar géén Witte Walvis, en beslist een bier waarmee ik steevast mensen bekeer tot "Once you go black, you never go back"-schap. De Struise's Black Albert is recentelijk tamelijk goed verkrijgbaar, alsook Cuvée Delphine en nog een aantal van hun klassegenoten. Thornbridge's Bracia vind je geregeld in speciaalzaken, en Emelisse brouwt nog steeds een superieure imperial stout. Géén van bovenstaande bieren is Narke Kaggen. Is dat erg? Bwoah. Wat mij betreft niet. Er zijn voldoende bieren die soortgelijk lekker zijn zonder dat ik het me beklaag dat het géén Kaggen is. Wat supermarkten betreft: supermarkten blinken enkel uit in prijszetting. Als je écht kwalitatieve producten wil, heb je daar weinig te zoeken (of te vinden). Niet dat er alleen cheap ass crap in de rekken staat, maar je vind geen excellenties in een winkel die bewust de grootste gemene deler bevoorraadt.

• Citaat van UncleBrazzie

asfalt

Toch effe verduidelijken dat ik met "asfalt" op geen enkele manier dit type bier wou afbreken, hé. Mijn opmerking was enkel en alleen gebaseerd op het recept van Jan en de bijhorende foto's van wel heel donker gistend bier. Ik heb in het verleden wel eens een soortgelijk bier gedronken (vraag me niet meer het welke) en vond het toen niet zo mijn ding. (kwam wat asfaltig over :wink: ). Maar op zich vind ik het wel goed dat zo'n bier bestaat en ook zijn fans heeft. Diversiteit moet er zijn! (stel u voor dat we allemaal eenheidspils moeten gaan achterover mikken zoals in de VS in de jaren '70 en '80) De reden dat ik vroeg waar je zo'n bier kan vinden is omdat ik mijn eigen horizon eens wil verbreden en eens bier wil gaan proeven dat niet binnen de standaard types valt (lees dubbel, tripel, blond, ....).

• Citaat van segtom

Dat bier roept wel herinneringen op Walter ;)

Wees maar zeker, alhoewel als ik er nu over nadenk het misschien toch niet in die categorie van Närken Kaggen Stormarktsporter zit. Het bier waar ik over sprak heb ik geproefd een drietal jaren geleden op het Kerstbierfestival waar Peter achter de toog staat. Als ik me goed herinner ging het om een pikzwart brouwsel (als ik me niet vergis van de Struise Brouwers) met een alcoholgehalte van zomaar even 26% ::66: aar kon je dus echt wel een straat mee asfalteren :biggrin:

• Persoonlijk zou ik het bitterder maken, en ergens eindigen rond de 70 IBU daar de eind dichtheid ook aan de hoge kant gaat liggen. Hier onder een uitdraai van een RIS die ik al eens gemaakt heb, voor diegene die hem geproefd hebben op het VHM kunnen er een oordeel over vellen. BrouwHulp Recept uitdraaiBasis [tabular type=4] OmschrijvingWaardeKenmerk08.0.1Naam receptVlattiasBrouwdatum07-01-2015BiertypeStout (Imperial Russian)Volume31,0Begin SG1,094 SGEind SG1,028 SGSchijnbare vergistingsgraad70,3%Alcoholgehalte8,7 vol.%Berekende kleur (Morey)177 EBCBerekende bitterheid (Tinseth)66 IBUBrouwzaalrendement75,6 %Kooktijd90 min. [/tabular] Water en brouwzouten [tabular type=4] HoeveelheidIngrediënt38,10 lWater uit PIDPA westerlo7,30 mlMelkzuur16,68 lSpoelwater [/tabular] Waterprofiel behandeld water [tabular type=4] CaMgNaHCO3ClSO462 mg/l7 mg/l14 mg/l133 mg/l35 mg/l49 mg/l [/tabular] Vergistbare ingrediënten [tabular type=4] HoeveelheidNaamMouterijKleur%6,250 kgBREWFERM® PILS 3 EBCBrewferm3 EBC43,1 %5,000 kgBREWFERM® TARWEMOUT LICHT 3 EBCBrewferm3 EBC34,5 %0,675 kgWEYERMANN® CARAFA® SPECIAL TYPE 3 1300-1500 EBCWeyermann1400 EBC4,7 %0,511 kgWEYERMANN® CARA-HELL® 20-30 EBCWeyermann25 EBC3,5 %0,500 kgWEYERMANN® ABBEY MALT® 40-50 EBCWeyermann50 EBC3,5 %0,500 kgWEYERMANN® CHOCOLATE ROGGEMOUT 800 EBCWeyermann800 EBC3,5 %0,250 kgWEYERMANN® CARAMUNICH® TYPE 2 110-130 EBCWeyermann120 EBC1,7 %0,800 kgCandico kandijsiroop (donker)Supermarkt1848 EBC5,5 % [/tabular] Maischschema [tabular type=4] OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikteBeta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.2,8 l/kgAlfa-amylaserust72,0 °C10 min.30 min.2,8 l/kgUitmaischen78,0 °C5 min.5 min.2,8 l/kg [/tabular] Hop [tabular type=4] HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU194,1 gGlacier (BOUWLAND)pellets4,6%90 min.53,0 IBU56,0 gGlacier (BOUWLAND)pellets4,6%20 min.8,5 IBU28,7 gStyrian Goldings (BROUWLAND)pellets2,9%20 min.2,8 IBU140,0 gStyrian Goldings (BROUWLAND)pellets2,9%5 min.4,5 IBU [/tabular] Overige ingrediënten [tabular type=4] HoeveelheidNaamTypeGebruik5000,00 gGas,andersstarter1000,00 gVaste kostandersstarter5,00 gIers mosklaringsmiddelkoken16,00 gNutrisal gistvoedingandershoofdvergisting [/tabular] Gist [tabular type=4] HoeveelheidNaamType34,5 gSafAle English Ale (S-04)bovengist3,0 gSafBrew F2 nagisting op fles (F2)bovengist3,0 gSafBrew F2 nagisting op fles (F2)bovengist starterChampagne ()champagnegist [/tabular] Vergisting [tabular type=4] KenmerkWaardeStarttemp. vergisting18,0 °CMax. temp. hoofdvergisting20,0 °CEind temp. hoofdvergisting19,0 °CEind SG hoofdvergisting1,030 SGSchijnbare vergistingsgraad65,9%Start nagisting10-01-2015Temp. nagisting20,0 °C [row]Start lagering17-01-2015 [row]Temp. lagering3,0 °C [/tabular] [hr] Wat ik vergeten te vermelden was, ik vond deze persoonlijk al (te) vrij zoet ondanks de 66IBU

• Sorry, ik had hem echt niet begrepen, :confused: maar hu heb ik hem wel :thumbup: Om op je vraag te antwoorden:, Neen met mijn RIS was het niet met de bedoeling om de Närke te imiteren, maar als ik naar de grain bill kijk zag ik wel een gelijkenis, (complex en veel geroosterde mout) met de uitzondering van de honig waar ik kandijsiroop heb gebuikt. Gezien ik mijn RIS al aan de zoete kant vond en dit met een eind SG 1028 en 66IBU dan moet dat recept voor die Närke met ongeveer de zelfde eind dichtheid maar dan met 37 IBU nog zoeter aanvoelen. Je bent er voor of niet, daar kan ik niet in beslissen. [hr] Kom er gerust eentje degusteren als je in de buurt bent :Toog-1:

• Serge, klopt het dat je uiteindelijk 14,486 kilo "graan" op 31 liter bier had? (eindresultaat) * Bij het recept van de Mad F was dat 7,36 kilo op 13,6 liter *** waar is "in de buurt"? Jan

• Walter, als je je eigen horizon wil verbreden, zoals je zegt, dan lijkt het me een goed idee om naar het Borefst festival te gaan binnen een paar weken. In Bodegraven in Holland bij brouwerij DE Molen. Närke komt daar ook. Jan.

• Citaat van Serge

misschien iets te zoet zou zijn naar onze Belgische normen, maar zoals ik al zij je bent er voor of niet, iedereen is vrij te kiezen.

Ik ben niet echt thuis in de RIS bieren, maar eventueel kan je de einddenstiteit nog wat verlagen door een andere gist te gebruiken? Ik denk dat de Danstar Nottingham daar zeker en vast geschikt voor is.

• Serge, ik zie dat je 34,5 gram gist gebruikt. dat zijn maar liefst 3 zakjes van 11,5 gram! Daarbij vraag ik me twee dingen af: 1) waarom doe je dat? en 2) is dat niet héééél erg veel? jan

• Die 34gr is gewoon uitgerekend door brouwhulp aan de hand van het recept , dus daar heb ik mij gewoon aan gehouden en daar twijfel ik zelfs niet aan. Nog nooit problemen gehad met het uitrekenen van gisthoeveelheden door brouwhulp Hoe A3 daar toe komt:http://wittepaard.roodetoren.n…atid=5:artikelen&Itemid=6 Als ik dit ingeef in de Brewers friend pitch calculator kom ik het zelfde uit hoor

• Bram, dat gaat niet gaan met mijn speidel. anders had ik het al lang geprobeerd; dat vind ik één van de nadelen van een speidel. Ik vraag me ook dit af: als je nu zoveel mout toevoegd aan het water: dan moet dat toch héél moeilijk zijn om dat te roeren, niet? dat lijkt me dan iets cementsachtigs. Nee? Jan

• Citaat van JanLeMercier

dat gaat niet gaan met mijn speidel. anders had ik het al lang geprobeerd; dat vind ik één van de nadelen van een speidel.

Je kan altijd dubbel maischen, bvb 2 x 5 Kg 1ste in water 2de in wort van 1ste. dan wordt het natuurlijk wel een lange brouwdag.

Wheat is for cakes, barley is for beer, and oats are for horses.

Untitled-7.png

Serge, Had je eraan gedacht om de gist van vb een DE Molen of een Emelisse of een Mikkeler stout op te kweken? Jan.

Ik weet uit goede bron dat Menno gewoon commerciëel verkrijgbare gist gebruikt. Edinburgh als ik me niet vergis. Sowieso is't een slecht idee om de gist uit een RIS te gaan opkweken: dat beetje gist dat de helse leefomstandigheden van zo'n fles overleeft is doorgaans enkel nog in staat om precies dàt te doen: overleven. Gezonde starter maken van een geschikte gist, of de verse gistkoek van een stevig voorgaand brouwsel gebruiken. Works like a charm.

• Als ik nu de granen opsplits in 2. Dat zou dan ongeveer 5,5 kilo graan per keer zijn. Doe ik dan gewoon alles in twee? De helft pale, de helft choco etc... Of doen ik eerst 5,5 kilo en de tweede keer de rest, min die 5,5 kilo pale? En moet ik de speidel helemaal leegmaken en kuisen tussen die twee beurten? Alvast bedankt, Jan.

Als ik nu de granen opsplits in 2. Dat zou dan ongeveer 5,5 kilo graan per keer zijn. Doe ik dan gewoon alles in twee? De helft pale, de helft choco etc... Of doen ik eerst 5,5 kilo en de tweede keer de rest, min die 5,5 kilo pale?

Beide maischen moeten voldoende enzymen hebben, dus sowieso moet er in de beide voldoende pale mout zitten. Persoonlijk zoi ik de donkere mouten wel in de 2de maisch verwerken.

Citaat van JanLeMercier

En moet ik de speidel helemaal leegmaken en kuisen tussen die twee beurten?

Nee natuurlijk niet ... enkel de moutkorf moet leegemaakt en dan heropgevuld voor de 2de maisch.

Wheat is for cakes, barley is for beer, and oats are for horses.

Untitled-7.png

heb je ook een foto van je stout? Jan.

Ondertussen een boterhammetje gegeten en nog bezig met 2 boterhammetjes achterna te drinken en wat foto's genomen. Mijn RIS zit in 0.5L flesjes dus heb ik hem in 2 verschillende glazen uitgeschonken. Oog: Donkerzwart bier met een dikke en consistente, koffiekleurige kraag bovenop. Romig schuim. De schuimkraag houdt mooi aan en blijft romig liggen, Neus: Rijke neus vol met geroosterde mouten, koffie, donkere chocolade, kandij, een vleugje alcohol en slechts een kleine hint hop. Smaak/Aroma: Stevige body, romig en fluwelen mondgevoel met een milde carbonisatie. Zoete aanzet gevolgd door een geroosterde bitter op het einde, maar niet wrang. Redelijk zoet in afdronk maar gecontrasteerd door het geroosterde bitter. Alcohol is verborgen in de donkere chocolade, koffie en kandij. Maar bovenstaande is een eigen evaluatie, en misschien niet zo correct als een echte bier kenner het zou omschrijven wat wie ben ik om mijn eigen bieren te beoordelen. :biggrin:  

• Citaat van Serge

De foto van de stout zal ik deze namiddag posten het is nu nog wat vroeg om te drinken :wink:

Die was eigenlijk super lekker, op het VHM geproefd! Mooi stevig beige/bruin schuim, mmmmmm!!!!

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik zou nog iets willen zeggen over dat recept. 1) De mout-samenstelling vind ik ietwat vreemd: een half kilootje van dit een halfje van dat... Ik denk dat er daar gewoon 2 dingen belangrijk aan zijn: 1) dat je heel véél mout gebruikt. en 2) dat je stevig wat choco en geroosterde gerst gebruikt. Donker spul. Of het nu een half kilootje tarwe is of een halfje rogge... dat maakt volgens mij niet zo veel uit, op die hoeveelheid mout. Wat vinden jullie daarvan? en 2) Is het niet gek dat net dit bier uitverkozen is geweest tot het beste ter wereld? Dat heb ik me hier ook al afgevraagd over de Westvleteren. Eigenlijk is deze Närke toch maar "gewoontjes", niet? Enkel heidehoning en een houten vat? Niets van choco-bonen, koffie, drop, etc... Wat jullie? Alvast bedankt, Jan.

2) Is het niet gek dat net dit bier uitverkozen is geweest tot het beste ter wereld? Dat heb ik me hier ook al afgevraagd over de Westvleteren. Eigenlijk is deze Närke toch maar "gewoontjes", niet?

Tja, wat is gewoontjes natuurlijk :wink: Nee, effe serieus, ik doe niet mee aan die "beste bier ter wereld" gekte. Want eerlijk gezegd, de ene zijn beste bier is niet dat van de andere. Maar wat me wel opvalt is dat telkens het "beste bier ter wereld" ook net een bier is dat maar héél zelden kan worden geproefd door het gros van de bierdrinkers in de wereld. Ik kan me niet meteen een plaats bedenken waar ik die Närke kan kopen om er zelf een oordeel over te vellen. En mijns inziens is dat voor veel bierdrinkers zo. Dus dan kom ik uit bij mijn conclusie dat diegene die het bier tot het "beste bier ter wereld" hebben verkozen misschien niet representatief zijn voor de gemiddelde bierdrinker in de wereld. Gezien het recept, kan ik alvast zeggen dat ik er geen fan van kan/zal zijn. :1: Hetgeen natuurlijk niet wil zeggen dat jij het geen lekker bier kan/mag vinden :thumbup:

• Als ik het nu zo ‘ns zou doen. Ik begin met de moutstorting, want daar heb ik voorlopig het meeste problemen mee. Het gaat zoals altijd bij mij over een Speidel van 20 liter. Totaal Mout (11 kilo): • Maris Otter 6,51 kilo (59,1%) • Haver 0,5 kilo (4,5 %) • Geroosterde gerst 0,5 kilo (4,5%) • Choco Mout 0,5 kilo (4,5 %) • Dark Mout 0,5 kilo (4,5%) • Cara Chrystal 120 0,49 kilo (4,4%) • Aroma 150 2 kilo (18,1%) Die laatste twee zijn overschotjes. Dat zou ik dan verdelen in twee batchen: Batch 1 (5,5 kilo): Maris Otter 3,01 kilo (54,7%) Cara Chrystal 120 0,49 kilo (8,9%) Aroma 150 2 kilo (36,3 %) Dan doe ik de koker uit de ketel, maak die leeg en vul hem met Batch 2 (5,5 kilo): Maris Otter 3,5 kilo (63,3%) Haver 0,5 kilo (9%) Geroosterde gerst 0,5 (9%) Choco 0,5 kilo (9%) Dark 0,5 kilo (9%) Wat vinden jullie daarvan? Alvast bedankt, Jan.

• Ziet er goed uit Jan! Gewoon proberen. Ik weet niet voor hoeveel L dit is maar ik denk dat je je effeciëntie wel wat lager moet instellen als je dubbelmaischt (+-60-65 :undecided: ) Verder vraag ik me ook af hoe je terug naar je begin tempratuur gaat de 2de keer? je maischt in aan +-55° en gaat door tot 78° maar wat doe je de 2de keer? eerste terug koelen naar +-55°?

• Bram, dat van die efficiëntie lager instellen begrijp ik niet. ook dat koelen voor de tweede keer, weet ik niet. Ik vermoed wel dat dat efkens gaat duren. Ik denk toch wel een half uur minimum: koker eruit, spoelen, uitlekken, mout eruit, koker efkens kuisen, nieuw mout er weer in... daar ben je toch wel een tijdje mee bezig, niet? ik heb dit wel nog nooit gedaan. Ideaal zou volgens mij zijn dat je twee kokers had. dan kan de ene nog verder uitlekken, terwijl de tweede er al in zit. Hoe zou ik het vocht dat in de koker van de eerste batch zit er het beste kunnen uithalen? Heeft iemand daar een goed idee voor? Jan.