Eerste testblikbrouwsel, en meteen een vraag

There are 50 replies in this Thread. The last Post () by scOOb.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo, Ben verleden maand gebeten door de brouwmicrobe, en ben tijdens de vakantie druk aan het lezen geweest hierover. Interesse werd alleen maar groter... Vandaag aan de slag gegaan en mijn eerste blik opengedaan  :1: Muntons premium best bitter + muntons beerkit ipv suiker + wyeast 1275 Thames Valley ipv de meegeleverde gist. Dit alles op aanraden van een kennis die met hier en daar wat tips gaf, dus niet schieten aub, moet het allemaal nog onder de knie krijgen Momenteel aan het wachten tot de temperatuur laag genoeg is om de gist toe te voegen... Nog maar 5 graden ... Intussen de handleiding bij het blik eens aan het doorlezen, en daar had ik al een bedenking bij: Mens spreekt van een halve theelepel suiker per pint (imperial pints veronderstel ik dan), met en maximum van  85 g per 5UK-gallon pressure barrel.  Di komt dus overeen met de 23 liter bier die ik hoop over te houden. Alleen, zie ik het nogal moeilijk om 85 gr suiker te verdelen over een 70-tal .33-flesjes.  Kan ik deze suiker ook voor het bottelen nog oplossen in een kleine hoeveelheid water (koken - afkoelen) en voorzichtig door het bier mengen ? Wordt het dan niet gelijkmatig verdeeld ? Alvast bedankt !  Ik hoop er nog meer van te leren . ScOOb
  • Opwarmen is niet nodig, gewoon 85gr suiker toevoegen aan je vat, goed roeren en bottelen. Nu er staat wel max 85g per 5UK gallon pressure barrel, dit is een vat. Aangezien je spreekt van bottelen in 33cl flesjes, mag je meer dan 85g suiker toevoegen. Ik heb nu 3 brouwsels gebotteld en telkens 7g/L toegevoegd.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Als je gaat bottelen, dan zou je toch best de suiker (7 g/L bier) in een klein beetje water laten koken, zo is alles steriel te houden. Je mag die hete oplossing in je bottelvat kieperen maar roeren is noodzakelijk om een homogeen mengsel te krijgen. Als je de suiker droog zou toevoegen is het niet denkbeeldig dat niet alle suiker is opgelost en zou je flesjes kunnen hebben met te veel en te weinig suiker. De flesjes met te veel kunnen dan barsten of overschuimen bij het openen. De flesjes met te weinig zouden dan een plat bier kunnen opleveren.
  • Gewoon een half klontje suiker van Tienen, die met een gleufje Verstuurd vanaf mijn X80HD(G2N9) met Tapatalk [hr] [quote='stiaanke' pid='68685' dateline='1441377150'] Gewoon een half klontje suiker van Tienen, die met een gleufje, toevoegen. Zo hoef je niet te wegen en kun je niet morsen. Verstuurd vanaf mijn X80HD(G2N9) met Tapatalk [/quote] Verstuurd vanaf mijn X80HD(G2N9) met Tapatalk
  • @brouwerwaldonk: vandaar ook dat ik het logischerwijs wilde oplossen. De zo verkregen suikeroplossing zou ik evt nog met een steriele injectiespuit kunnen toevoegen aan de flesjes. Vloeibaar is wat dat betreft iets makkelijker af te meten dan droge suik
  • [quote='stiaanke' pid='68685' dateline='1441377150'] Gewoon een half klontje suiker  van Tienen, die met een gleufje Verstuurd vanaf mijn X80HD(G2N9) met Tapatalk [hr] [/quote] Een klontje weegt 6.25gr. Dus 6,25/2x3 = 9.37 gr suiker per liter. Is volgens mij toch wat veel. Doe maar zoals Walter schrijft, is het beste.
  • [quote='scOOb' pid='68686' dateline='1441378078'] @brouwerwaldonk:  vandaar ook dat ik het logischerwijs wilde oplossen. De zo verkregen suikeroplossing zou ik evt nog met een steriele injectiespuit kunnen toevoegen aan de flesjes.  Vloeibaar is wat dat betreft iets makkelijker af te meten dan droge suiker. [/quote] Een suikeroplossing met een injectiespuit toevoegen aan elk flesje is werk en moeilijkheden zoeken. Ik doe het al 20 jaar, eerst suiker opkoken en heet in de bottelemmer toevoegen en dan zachtjes roeren om een homogeen mengsel te bekomen. Zo heeft elk flesje evenveel suiker gekregen en heb ik nooit spuiters of ontploffende flessen. Ik bottel per bak van 8L, daarin gaat 55gr opgekookte suiker in ongeveer 40 ml water (geschat). Dat kookt heel vlug en de suiker is direct opgelost.
  • ik doe bij de duvelfleskes altijd een half klontje suiker ... nog geen problemen mee gehad gewoon int fleske en dan het bier er over hevelen
  • Zonet heb ik de eerste meting gedaan met de hydrometer, dus voor gisting. Ik las 1033 af. Als ik de documentatie moet geloven bij het blik, zou ik moeten overgaan tot afvullen bij een cijfer van lager dan 1008. Alleen, als ik met die cijfers de berekening doe van het alcoholpercentage, kom ik uit op 3,3%. En dat lijkt me vrij laag , gezien de verwachting volgens het blik rond de 5,5% zou moeten zitten. Als ik terugreken, zou mijn beginwaarde dan ongeveer 1050 moeten geweest zijn ? Had nu niet direct de bedoeling om me direct aan light-bier te wagen ;-) Moet ik me nu al zorgen maken ? Of ga ik na gisting toch iets rond de 990 kunnen aflezen als alles goed gaat, zodat ik toch dat percentage van 5,5 kan benaderen ? Zou die lage beginwaarde te wijten kunnen zijn aan het gebruik van de beerkit enhancer die ik ipv suiker gebruikt heb ? Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
  • Een begindensiteit van 1033 is extreemlaag. Daar ga je nooit een alcohol van 5,5% uit bekomen. Tenzij de temperatuur van het wort wat je gemeten heel hoog was, dus veel meer dan 20°C. Na de gisting ga je ook nooit 990 krijgen.  Maar vertel eens wat de densiteit moet zijn zonder die [color=#333333][i][b]beerkit enhancer. [/b][/i]  [/color] [color=#333333]Hoeveel liter bier moet je krijgen uit uw blik?[/color] [color=#333333]Hoeveel water heb je erbij gedaan?[/color] [color=#333333]Hoeveel was het gewicht van de enhancer?[/color] [color=#333333]Wat zegt de gebruiksaanwijzing van het bierkit ?[/color]
  • Wat de densiteit moet zijn voor gisting wordt geen melding gemaakt in de documentatie. Het gaat om een blik van 1,5 kg. Gemengd met 1kg beerkit enhancer ipv 1kg suiker. Water aangevuld tot 23 liter. Zou natuurlijk kunnen dat de temperatuur te hoog was. Heb gemeten bij 21° , aangegeven op de strip van de emmer. Tenzij die natuurlijk compleet verkeerd zit en de werkelijke temperatuur veel hoger was op dat moment. Stom van mij ... Had misschien beter met een degelijke thermometer gemeten ipv dat plakstripding. Heb er toen ook de gist bij gedaan. Dus indien nog te warm, zal die er ook wel aan zijn voor de moeite. Voelde alleszins aan als kamertemperatuur, dus niet dat het nog 40-45 graden was. Lijkt me ook onmogelijk, gezien op het hele mengsel van 23 liter slechts 3 liter heet water werd toegevoegd + inhoud blik dat ook warm was, en ik nog een paar uur gewacht heb. Effe rekenen: (theoretisch) : 4 liter aan pakweg gemiddeld 100° en pakweg 18 liter aan 8° gemengd. Lijkt me uit te komen op een temperatuur rond de 25° (volgens een rekenblad te vinden op http://domuscalidus.be/domuscalidus/warmwater.xls) Maar moet zelfs minder geweest zijn Ik denk dat ik morgen eens opnieuw meet. Of kan ik nog corrigeren met iets ? Anders is het wat het is , en volgende keer beter Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
  • OK, we zijn nu 8 uur verder en mijn emmer staat te pruttelen gelijk gek :41: (eerste applaus voor mezelf vind ik) Ben eens aan het googlen geweest om wat extra info: [list] [*]Op de site van Muntons (http://tinyurl.com/nvxdqpr) vond ik dat de begindensiteit tussen 1036 en 1040 moet liggen.   [*]Ik vond nog een brouwblog online van iemand die uit hetzelfde blik gebrouwen heeft eerder dit jaar. Hij had een densiteit voor gisting van 1034, en vroeg zich hetzelfde af als ik (zie http://wp.me/p38I8u-bG) [/list] Dan is mijn gemeten 1033 precies toch niet zo heel afwijkend.  Stelt me ergens toch enigszins een beetje gerust.  Maar toch ... Kan ik nu nog corrigeren door moutextract of suiker toe te voegen aan de reeds gistende wort om de densiteit omhoog te krijgen ?  of compleet not done omdat ik anders het gistingsproces compleet verstoor ? Ik hoor het graag !
  • OK, we zijn nu 8 uur verder en mijn emmer staat te pruttelen gelijk gek :41: (eerste applaus voor mezelf vind ik) Ben eens aan het googlen geweest om wat extra info: [list] [*]Op de site van Muntons (http://tinyurl.com/nvxdqpr) vond ik dat de begindensiteit tussen 1036 en 1040 moet liggen.   [*]Ik vond nog een brouwblog online van iemand die uit hetzelfde blik gebrouwen heeft eerder dit jaar. Hij had een densiteit voor gisting van 1034, en vroeg zich hetzelfde af als ik (zie http://wp.me/p38I8u-bG) [/list] Dan is mijn gemeten 1033 precies toch niet zo heel afwijkend.  Stelt me ergens toch enigszins een beetje gerust.  Maar toch ... Kan ik nu nog corrigeren door moutextract of suiker toe te voegen aan de reeds gistende wort om de densiteit omhoog te krijgen ?  of compleet not done omdat ik anders het gistingsproces compleet verstoor ? Ik hoor het graag !
  • [size=small][i][color=#3366ff]"Op de site van Muntons vond ik dat de begindensiteit tussen 1036 en 1040 moet liggen. " [/color][/i][/size] Dat zijn engelse flutjesbieren dus, als je naar ons normen wil werken is zo een blik goed voor 5 tot 7,5 liter. Wat je kan doen is 500 g suiker in zo weinig mogelijk zacht water (Spa) koken zodat je na koelen een dikke stroop bekomt en die erbij kappen. Je hebt immers toch een extra blik wort i.p.v. suiker gebruikt. Moet kunnen dus. Spoel na suiker erbij doen, je pan es uit met wat van dat gistend wort zodat je niet veel stroop verliest.
  • Zonet gedaan effe omgeroerd. Densiteit opnieuw gemeten maar nog steeds 1033. Ik ga er gewoon op vertrouwen dat ooit alles goed komt ! Bedankt alvast ! In tussentijd ga ik maar eens op zoek naar flesjes, en begin ik te knutselen om toch direct te starten met graanbrouwen. Echt spannend vond ik dat blik opendraaien nu niet onmiddellijk... Keukenervaring genoeg, dus bang van een gasbek en ketel ben ik niet onmiddellijk ScOOb Proberen en mislukken is nog altijd beter dan niet proberen!
  • [quote='Steinie' pid='68718' dateline='1441454893'] DE gist heeft natuurlijk al wat SGpuntjes weg gesnoept. Waarschijnlijk de reden dat het wort nu nog steeds 1033 meet. Wel toevallig natuurlijk. [/quote] Denk ik ook. Maar dan is tenminste de gist goed aan het werken. :1:  Welkom op het forum trouwens, Scoob :thumbup:
  • Bedankt ! Hoop hier veel te leren ! Dat de gist goed aan het werken is, bleek zonet... Gistingsvat iets te vol denk ik, of die suiker is te lekker voor die beestjes. Waterslot helemaal overgelopen en verstopt met gist. Waardoor de wort langs alle kanten uit de emmer komt. Volgende aankoop: gistingsvat dat groot genoeg is met schroefdeksel ! Vandaag trouwens begonnen aan mijn ketels. De eerste van 3 inox vaten is klaar. Wil er nu nog kranen op monteren, peilglas, wortfilter, thermometer, ... Enfin. Op een website van onze noorderburen vond ik een vrij complete handleiding om alles zelf te bouwen. (http://www.brouw-bier.nl/praktijk/maken/brouwerij/) Het is in die richting dat ik iets ga knutselen. In principe moet ik dan enkel een kant en klare schrootmolen kopen. Afvullen gaan flessen worden voorlopig. En mogelijk blijft dat ook zo. Hoop alleen dat moeder de vrouw overweg kan met de grote voorraden die ik ga brouwen. Ik denk dat ik in het begin vooral 10 liter brouwsels ga maken. Kwestie van wat meer verschillende dingen te kunnen proberen, zonder dat ik ook nog flessen in de living moet stockeren... :-) ScOOb Proberen en mislukken is nog altijd beter dan niet proberen!
  • [quote='scOOb' pid='68747' dateline='1441469789'] Bedankt !  Hoop hier veel te leren ! Vandaag trouwens begonnen aan mijn ketels.  De eerste van 3 inox vaten is klaar.  Wil er nu nog kranen op monteren, peilglas, wortfilter, thermometer, ... [/quote] Kranen, thermometer of peilglas op je ketel heb je echt niet nodig. Met kranen loop je gevaar als er iets van wort achterblijft dat het nadien je volgende brouwsel kan besmetten. Mijn brouwketel (maischketel) is gewoon een ketel zonder iets meer, en staat links. Na het maischen wordt de ketel leeg gemaakt met de hevelfilter. Het wort loopt af naar de kookketel, die staat rechts.  [img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-7GBK6LLN.jpg[/img] Die staat zoals je kan zien op een verrijdbaar plateau. De kookketel wordt op zijn beurt leeggemaakt met een hevel en het wort loopt af naar het gistvat.  Dit is ook een inox ketel met als deksel een plexiglas plaat van 8 mm dik. Het dekses fungeert als waterslot. De temperatuur van de gisting regel via de buisjes in het midden van het wort binnen in het vat, zie links de voeler van de thermostaat.  [img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-SNKAGPIN.jpg[/img] Na het gisten hevel ik over naar de mandfles voor de lagering. Na 2 weken lageren hevel ik weer over naar de bottel mandfles van 8 liter. Ik vul de flesjes vanuit de bottel mandfles weer met een hevel, alle flesjes even vol en zonder morsen.
  • [align=left] Scoop, Wat betreft het opbouwen van je brouw installatie, je kan daar heel ver in gaan, maar ook soms de bal volledig verkeerd slaan (en dan spreek ik uit eigen ervaring). Het belangrijkste is dat je voldoende informatie inwint over de voor en nadelen van het systeem dat je in gedachte hebt, eventueel bij andere brouwer met gelijkaardige brouw systemen de voor en nadelen even bespreekt en er dan pas echt begint te bouwen, maar een van de regels is: "keep it simple"  :wink: Enkele standaard regels die je zeker kan hanteren zijn:[/align] [align=left] [list] [*]Hou rekening met het te brouwen volume (je moet niet voor half België bier brouwen), zorg dat je ook kleine volumes kan brouwen met je installatie. [*]Gebruik enkel materialen die food grade zijn of evenwaardig (ook bij hoge temp) [*]Vermijd dode ruimte (plaatsen waar je moeilijk aankan zonder te demonteren) in je installatie, vb gebruik vlinderkraantjes ipv bol kraantjes (als het budget het toe laat) zo niet gebruik kraantjes die je volledig kan demonteren (3 delige) [*]Vermijd schroefdraad verbindingen [*]Zorg dat alles demonteerbaar is of zorg dat het netjes gelast is zodoende dat alles goed reinigbaar is. [*]Gebruik complementaire materialen, gebruik je een RVS ketel ga dan daar geen koperen kraantjes op monteren. (ik denk dan aan de reinigingsmiddelen die je later wil gebruiken, het enen mag wel voor rvs en dan weer niet voor koper) [*]Hou je budget in het oog, soms is gewoon materiaal kopen beterkoop dan alles zelf samen te stellen. [*]Vermijd glaswerk in functie van glasbreuk (koop geen nieuwe dame jeannes) gebruik dame jeannes in PET of RVS gistingsvaten (Natuurlijk als je deze glazen dame jeannes gratis of spot goedkoop hebt is dit iets anders) [*]...........  [/list]Enkel voorbeelden van simpel tot ..... bling bling , Iedereen is vrij te kiezen. [img=260x195]http://empirebrewing.files.wordpress.com/2012/01/img_1870.jpg[/img] [img=320x240]http://www.the-sparkmans.net/Photo%20Gallery/Brew%20Stuff/Jan%2008%20Brew%20Day/slides/DSCN2943.JPG[/img] [img]https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQU0pLPUIBBz6Io4DXCVcCrrU-rQqYxG3U7YxhH2Ki9kBJIp-pcpw[/img]  [img]https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTb44_dhR57qu2yVFPecPRZCT5XfYnTtmrbdjjPOEXWTub7vtjxow[/img]  [img]https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRD_rocZne5c0oF-4X5TwmpkHnPIMBkU_30gRg-m97zeTXAom5TYw[/img] [/align]
  • Beste Serge, Bedankt alvast voor je korte maar nuttige uiteenzetting. Leek me idd evident om simpel te beginnen. Ik ben wel een knutselaar, dus de helft van het brouwplezier vind ik in het bouwen van de installatie. Budget is niet eindeloos groot, dus stilaan opbouwen is de boodschap. En simpel beginnen. Zal ws. Idd met hevels beginnen, kranen is misschien een volgende stap als het nodig blijkt. Foodgrade materialen lijken me evident, en zilversolduur ipv met lood was me ook al duidelijk. Ik lees veel, en zie overal nuttige tips. Als de installatie klaar is hoop ik zelf wel wat foto's te posten ! ScOOb Proberen en mislukken is nog altijd beter dan niet proberen!
  • PEnkele dagen radiostilte, maar hier ben ik weer. Morgen staat mijn gistvaatje reeds een weekje zijn werk te doen.  Toch kon ik het niet laten vandaag even de dichtheid te meten.  Het waterslot zegt zo af en toe nog es ploep, maar de meeste activiteit is er al uit sinds een paar dagen. Dus staaltje genomen en gemeten : 1011 Tja, begindichtheid was onduidelijk (1033, dag erna suiker toegevoegd en (toevallig) opnieuw 1033).  Moeilijk rekenen dus wat het resultaat zal zijn.  Proeven levert nu nog niet veel soelaas denk ik  :wink: .  Was ook nogal plattekes en bitter.  Normaal ws.  Ook nogal troebel, maar zal ook nog wel neerslaan binnen enkele maanden zeker ? De vraag van vandaag : laat ik het nog even staan alvorens over te hevelen om te lageren, of doe ik dat gewoon morgen, of zaterdag, of zondag ... ? Probleem zal een beetje de temperatuur zijn vrees ik.  Te warm, en heb geen kelder  Gistkast nog niet klaar... Stc-1000 onderweg, oude koelkast nog niet gevonden, en verwarming ook nog niet besteld. Zal afhangen van grootte koelkast die ik hoop te vinden.
  • Zal me nog eentje moeten aanschaffen dan ... Heb nu die emmers van 30 l van Brewferm, ben er niet echt fan van. Sluiten niet goed af heb ik de indruk... Op naar Beverlo morgen ! :-) ScOOb Proberen en mislukken is nog altijd beter dan niet proberen!
  • bestellen bij de homebrew shop van Niels is een stuk goedkoper je kan die emmers van BL afplakken met tape dat helpt goed
  • [quote='scOOb' pid='68960' dateline='1441913151'] Zal me nog eentje moeten aanschaffen dan ...  Heb nu die emmers van 30 l van Brewferm, ben er niet echt fan van. [/quote] Voor de hoofdvergisting kunnen die emmers zeker dienen, voor het lageren van je bier niet. Je zoekt best een mandfles die je kan vullen tot bovenaan de teut met je bier tijdens het lageren. Hoe minder headspace hoe beter in dit geval. Over de temperatuur moet je je niet zo'n zorgen maken. Nu het wat kouder wordt 's nachts heb je vast al wel een plekje in huis waar het minder dan 20° is?
  • Dat zal wel lukken... Desnoods schakel ik mijne zomerfrigo in met die stc-1000 die onderweg is. Is wel zo'n kast met glazen deur die 2 meter hoog is en dat beest vreet energie, maar om onder de 20° te komen zal dat voor die paar weken wel meevallen zeker. Ik vind me vandaag of morgen wel ergens een fles ! Vroeg me trouwens plots ook wel af of het lageren veel effect gaat hebben op het resultaat van die blikbrouwsels. Gezien daar nergens iets van in de handleidingen beschreven staat ... Nu, vind het sowieso een goede oefening naar later toe, en slechter zal het zeker niet zijn. Hoop dit weekend mijn ketels af te werken en alles te testen op waterdichtheid, vervolgens grondig te reinigen. Dan nog wat klein spul aanschaffen (silicone slangen, chemipro oxi, verstuiverflesje, ... Moet lijstje nog eens overlopen) , gistkastje bouwen en dan komt de grote eerste brouwdag in zicht. Receptje zoeken en off we go ! :-). Met de verwachting van 1 à 2 mislukkingen in het begin, hoop ik begin 2016 toch ergens het eerste flesje open te trekken ! ScOOb Proberen en mislukken is nog altijd beter dan niet proberen!
  • [quote='scOOb' pid='68960' dateline='1441913151'] Zal me nog eentje moeten aanschaffen dan ...  Heb nu die emmers van 30 l van Brewferm, ben er niet echt fan van. Sluiten niet goed af heb ik de indruk...  Op naar Beverlo morgen ! :-) [/quote] Ben ook begonnen met 2 van die emmers. 1 gebruik ik nu om te schroten en de andere om te bottelen. [url=http://s1377.photobucket.com/user/brunodc2/media/Mobile%20Uploads/WP_20150310_18_38_08_Pro_zps72fd38f6.jpg.html][img=456x845]http://i1377.photobucket.com/albums/ah56/brunodc2/Mobile%20Uploads/WP_20150310_18_38_08_Pro_zps72fd38f6.jpg[/img][/url] [quote='scOOb' pid='68967' dateline='1441951118'] Met de verwachting van 1 à 2 mislukkingen in het begin, hoop ik begin 2016 toch ergens het eerste flesje open te trekken ! [/quote] Waarom verwacht je dat je eerst 1 à 2 mislukkingen zal krijgen? Misschien niet de smaak die je wil, maar mislukken? Bij mij zijn de eerste 3 goed gelukt (misschien niet helemaal de smaak die ik beoogde)  en kwam de mislukking pas bij het 4de brouwsel. :31:
  • Verwachten niet echt, verkeerd uitgedrukt, maar zal bij de eerste keren toch wel ettelijke keren vloeken om iets dat ik vergat (op te schrijven, op te zoeken, te kopen, te kuisen, te ontsmetten, te ...) of fout deed in een eerdere stap, gewoon omdat het er nog niet in zit. Ik ga alleszins in het begin een mooi draaiboekje opmaken om de kans op slagen te vergroten.  Maar dat het de eerste keer van een leien dakje loopt zal toch wel niet het geval zijn. Tja, en smaak, da's altijd de verrassing hè, al is een brouwsel achteraf niet meer echt bij te kruiden zoals een soep of saus.  Daar kan wel nog veel rechtgetrokken worden net voor het serveren.  Lig daar ook niet van wakker.  Als de smaak me niet aanstaat : bijsturen de keer erop, of iets anders maken.  Ik ga alleszins niet proberen om te kopieren wat al bestaat. Een lekker Duveltje evenaren, waarom zou ik dat in godsnaam willen doen.  Ik beperk me liever tot het brouwen van 'iets in die stijl', met eigen accenten en  smaken.  lijkt me boeiender
  • Beetje vloeken zal er zeker bijzijn. :lol: Zeker niet dezelfde fout maken die ik gemaakt heb bij men eerste. Ik wou een tripel maken met een toets van appelsienschil. Voor het bottelen had ik dit geproefd en dacht van, hier moet nog wat bij. Ik had tijdens de lagering, potjes met hop en appelsienschil laten trekken in de frigo. Zodoende kon ik van het vocht nog wat bijdoen voor het bottelen. Bijgevolg zit hier natuurlijk wat teveel in want na de hergisting op fles komen de smaken echt pas goed door. Gewoon receptje samenstellen, niet te moeilijk. Op het forum smijten en je zal hier van de ervaren rotten wel nog wat aanwijzingen krijgen.
  • [quote='Steinie' pid='68718' dateline='1441454893'] DE gist heeft natuurlijk al wat SGpuntjes weg gesnoept. Waarschijnlijk de reden dat het wort nu nog steeds 1033 meet. Wel toevallig natuurlijk. [/quote] Is al weer effe geleden dat ik me hier liet zien, nogal druk met vanalles ... Alleszins, vandaag is dat eerste experiment de fles op gegaan. Ik meet nu een SG van 1004 bij 20°, voor het toevoegen van de bottelsuiker. Zou ik op één of andere manier toch nog een te verwachten alcoholvolume kunnen berekenen ? Rekening houdende met die 500 gram extra suiker die ik toegevoegd heb, en ook rekening houdend met 9 gr/l bottelsuiker ? Heel correct zal het alleszins toch niet meer zijn... Van de 23 liter waarmee ik gestart ben, uiteindelijk 65 flesjes van 33 cl kunnen bottelen. In principe ben ik dus onderweg anderhalve liter kwijtgespeeld. Het proeft al naar bier, beetje flauw en plat. Nog altijd overtuigd dat het goed gaat komen ... :-) ScOOb Proberen en mislukken is nog altijd beter dan niet proberen!
  • [quote='scOOb' pid='69838' dateline='1443986075'] Ik meet nu een SG van 1004 bij 20°, voor het toevoegen van de bottelsuiker. Zou ik op één of andere manier toch nog een te verwachten alcoholvolume kunnen berekenen ? Rekening houdende met die 500 gram extra suiker die ik toegevoegd heb, en ook rekening houdend met 9 gr/l bottelsuiker ? Heel correct zal het alleszins toch niet meer zijn... Van de 23 liter waarmee ik gestart ben, uiteindelijk 65 flesjes van 33 cl kunnen bottelen.  In principe ben ik dus onderweg anderhalve liter kwijtgespeeld. Het proeft al naar bier, beetje flauw en plat.  Nog altijd overtuigd dat het goed gaat komen ... :-) [/quote] Dit kan je zeker probereen uit te rekenen in bv. de brouwplanner van Ronnie. Je geeft gewoon het gewenste aantal liter in(23L), gist(bv. Bry-97), en mout (bv.pilsmout: 3.7Kg)tot je aan je beginSG komt (1033), daarna geef je je 500gr suiker in(kom je op 1041). Voor het bottelen kom je dan op 4.8%. Hierna vul je de rest in: eindSG(1004) en je 9g bottelsuiker. Uiteindelijk kom je dan aan [b][u]5.4%Vol [/u][/b]gebotteld. Bij benadering zal dit wel kloppen. Ik denk, als ik je beginSG bekijk, dat het een zeer verteerbaar biertje zal worden. :wink:
  • Bedankt voor de berekening alvast ! Ik moet me toch eens verdiepen in de brouwplanner, of -visie of -hulp. Alleen ...ik werk met iMac, en ik krijg geen van die pakketten aan het draaien. Blijkbaar is brouwen en Apple toch niet de juiste combinatie... ScOOb Proberen en mislukken is nog altijd beter dan niet proberen!
  • Je kan dit ook als volgt berekenen. BeginSg - eindSG voor bottelen x 0.136 = Vol%. Hierbij tel je dan je toegevoegde suiker per liter op : 20 Dan kom je op: 1033-1004 x 0.136 = [u][b]3.94 Vol%[/b][/u] 0.500gr suiker : 23 Liter = 21 gr per liter + 9gr bottelsuiker = 30 gr extra suiker : 20 = [u][b]1.5 Vol%[/b][/u] [b]3.94 [/b]+ [b]1.5[/b] = [b]5.44 Vol%[/b] Dit is geen exacte berekening maar wel bij benadering. Indien dit niet klopt hoor ik het wel van de specialisten. :107:
  • Intussen enkele maanden verder en helemaal terug in gang geschoten... Bezig met plannen om te brouwen, en het wordt ws. een sterk blond iets, niet te zoet, maar fris bitter

Alleen... Dat eerste brouwsel ... Het is bier, het is helder, schuimkraag perfect, koolzuur aanwezig, het smaakt naar bier, kunt er zelfs zat van worden (mens moet alles testen he:-) ), alleen vind ik dat de gist nogal fel doorsmaakt, beetje vettige smaak, maar drinkbaar. Iemand een idee waar dat ergens aan kan liggen ? Mijn eerste gok zou zijn: gisting niet optimaal verlopen, en wat ik proef is mogelijk dode gist... Of andere mogelijkheden (of nog oplossingen, maar lijkt me sterk na het bottelen, behalve tijd geven..)
  • Hoe lang heeft de hoofdgisting / lagering geduurd? Van start gisting tot in de fles?
    Ik ben nu op iets aan het mikken dat mij zelf sterk zou lijken maar kom (waarschijnlijk hebben de meer ervaren brouwers een breder zicht op die situatie). Maar als ik me niet vergis kan het te lang aanhouden van de hoofdgisting resulteren tot een gist-smaak.

Ikzelf doe sinds kort de hoofdgisting en lagering in hetzelfde vat (dus ik hevel niet meer), sinds de aankoop van een gistvat met conische bodem (contactoppervlak met de gist is dus veel kleiner dan met die grote emmers met schroefdeksel). 10 dagen gisten, eventueel temperatuur wat omhoog de laatste paar dagen voor het laatste te laten uitgisten en dan naar 0-5 graden, en dat lukt ook zonder bijsmaken van de gist.
  • [quote author=scOOb link=topic=3667.msg75638#msg75638 date=1454362117]Iemand een idee waar dat ergens aan kan liggen ? Mijn eerste gok zou zijn: gisting niet optimaal verlopen, en wat ik proef is mogelijk dode gist... Of andere mogelijkheden (of nog oplossingen, maar lijkt me sterk na het bottelen, behalve tijd geven..)[/quote]

Ik denk dat het eerder ligt aan het feit dat het een blik is. Blikbrouwen is leuk om mee te beginnen maar in vergelijking met het echte werk is het verschil zoals soep in blik en zelfgemaakte soep. 't is drinkbaar maar 't gaat geen prijzen winnen.

Die gistsmaak die je ervaart kan verschillende oorzaken hebben. De gekozen gist kan zo'n uitgesproken profiel hebben (eventueel) of er kan inderdaad teveel gist meegegaan zijn in de flesjes of het bier kan te lang op z'n gistkoek hebben gelegen (te lange tijd in vergistingsvat). Hoe lang heeft het bier in het gistvat en daarna in het lagervat gezeten?