Blonde Tongerlo van 6°

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Brouwers en drinkebroers, ik heb deze week een Tongelo blond - 6, van 't vat getapt gedronken. Mooi schuimend bier goed fris van goudblonde kleur. Niet te streng gehopt en met een aardige body die lang blijft plakken. In eerste instantie vroeg ik mij af hoe ik mijn blond bier dergelijke rijke gouden kleur kan geven en heeft er iemand een suggestie om iets in die richting te brouwen? Lekker bier, zonder te veel alcohol. Je kan er eentje meer van op zonder dwaze dingen te doen.

• Citaat van maateke

ik heb deze week een Tongelo blond - 6, van 't vat getapt gedronken. Mooi schuimend bier goed fris van goudblonde kleur. Niet te streng gehopt en met een aardige body die lang blijft plakken. In eerste instantie vroeg ik mij af hoe ik mijn blond bier dergelijke rijke gouden kleur kan geven en heeft er iemand een suggestie om iets in die richting te brouwen?

Hoewel ik de kleur van dat bier niet ken wil ik toch een suggestie doen. Neem 75% pils mout 21,5% Munich mout 3,2 Cara 120 Voor 10 liter komt dat ongeveer overeen met 1,75 kg pils 0,5 kg Munich 0,1 Cara 120 Als hop 30 g Fuggles alfa 3 7 g Hallertau alfa 5 Vergisten met een Westmalle Dan bekom je iets van 6,5 - 7 vol%, met 20 - 21 EBC

• Merci voor de suggesties, de moutsoorten heb ik in huis, maar de hop niet. In de plaats heb ik wel Saaz, Challenger, Magnum en Nortern Brewer. Ik kan gist opkweken van Sint Bernardus en Chimay. Het is niet mijn bedoeling een kloon van Tongerlo te maken. Na de zomer, als de temperaturen wat naar beneden zijn, wil ik brouwen tegen Kerstmis. Ondertussen brainstormen en stilletjes aan vorm geven aan hetgeen ik zal brouwen en wat bijklussen aan de installatie. Zonnige groet, want er vallen gaten in de wolken.

• Om je te helpen kiezen hieronder wat info over de verschillende hoppen. Zoals Brouwerwaldonk voorstelde de Hallertau mogelijk kan je deze vervangen door de Challenger, Magnum, Nortthern brewer gezien die allen tot de Hallertau familie behoren of afkomstig zijn, en liggen allen relatief in het zelfde smaak profiel. Wat betreft de Fuggels, daar voor heb je in je voorraad geen echte vervanger, als je die wil gebruiken zal je toch even moeten gaan winkelen.

Serge

• Qua moutstort zou ik durven aanraden om met een combinatie van munich mout & carapils te werken. De munich gaat voor de moutigheid en de kleur zorgen en de carapils voor wat extra dextrines. Qua hop kan je bijvoorbeeld ook voor een dual-purpose hop kiezen zoals Cascade en Target. De eerste is een van de citrus hoppen, de tweede heeft eerder een kruidige/bloemige toets. Ook fuggles, EK goldings en Styrian Golding zijn goede kandidaten. Qua gist zou ik voor de Chimay gaan of anders Rochefort of Westmalle. Rochefort zal de "cleanste" zijn, de Chimay daarentegen zal meer esters geven.

• Voor de mout heb ik Cara Pils van Dingemans, 9 EBC. Zou die combineren met Cara Munich 60, dat geeft wat meer kleur en smaak. Mooie duidelijke grafieken van de hop! Ik neem het boek van Adrie Otte nog al eens ter hand. Daar staan de hoppen en moutsoorten opgelijst. De voorstelling van Serge is feitelijk sprekender, ik zal een kopie maken.