Wijzen Berliner

There are 42 replies in this Thread. The last Post () by WillemUy.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Donderdag staat men eerste berliner weisse op het programma.
    Dit is de eerste keer dat ik zoiets ga brouwen dus hopelijk wordt het wat.
    De bedoeling is donderdag de maisch te maken en zaterdag dit bier 10 min laten koken, dan normale vergisting met de Bry-97.
    Ik ga het na het maischen filteren in men kookketel laten afkoelen tot 45-50° flushen met CO² en er 200gr ongeschrote mout bij smijt.
    Hopelijk wordt dit wat.
    Iemand ervaring met Kettle souring? voor nog wat tips en tricks.

Bedankt alvast.

BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: 7.testF (FORA applicable)) - Datum Export: 30/05/2015

Naam van het bier : Berlin is wijs!
    Type van het bier : Berliner weisse
    Brouwvolume : 40 liter
    Extractie-efficiëntie : 77%
    Voorspelling begindensiteit : 1046,0 SG /11,4 °P /11,8 Brix
    Waarvan suikers : 1000,0 SG /0,0 °P /0,0 Brix
    Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1007,7 SG /2,1 °P
    Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 5,0%
    Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 4 IBU / 7 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS
    Grondstof EBC kg % Gewicht
    Pilsmout 3 3 4,650 59,6 %
    Tarwemout 3 2,750 35,3 %
    Havervlokken / havermout 4 0,400 05,1 %

MAISCHEN EN SPOELEN
    Gekozen Profiel: (M) Medium
    Maischwater : 27,8 liter aan 58 °C
    54,0°C gedurende 10 min (1e fase, Eiwitrust)
    63,0°C gedurende 40 min (ß amylase (maltose))
    72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )
    Filterspoelen: ga naar 75..78°C
    Totaal spoelwater : 31,0 liter aan Max.80°C
    Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN
    Totale kooktijd : 10 minuten
    Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU
    SimCitra BLM 13,0% 30 Maisch 0,0
    SimCitra BLM 13,0% 80 8' 3,7
    SimCitra BLM 13,0% 120 KOUD 0,0

KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN
    Additief Aantal Eenheid Toev. na..'

VERGISTING
    Gistnaam : Danstar BRY-97 IPA
    Gisteigenschappen : Voor o.a. IPA's, licht esterachtig, vrijwel neutraal en geeft geen onaangename geuren.

Volume giststarter: liter maken met: rehydrateren gram moutextract
    en gram gistvoeding in liter water koken + pH aanpassen

Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 22 gram

• Ik heb es een Berliner Weisse gemaakt. Gemaischt zoals gewoonlijk, aangezuurd met fosforzuur tot pH 5.5 en dan een 48 uur op 40°C gehouden. Die 48u is de tijd dat hij nodig had om te verzuren tot een pH van 4,5. Dat was een serieus stuk te zuur, dus ik raad je aan om de verzuring in de gaten te houden en eerder te stoppen met verzuring (=filteren en koken).

• Eigenlijk zijn er maar twee goed contorleerbare methoden om een Weisse te maken. L.brevis in de juiste hoeveelheid tegelijkertijd met de gist pitchen. De kwestie is natuurlijk "de juiste hoeveelheid".

De andere methode is twee maal brouwen. Het eerste brouwsel kook je niet, koel je wel en geeft daar een goede melkzuur kultuur zonder gist, fermenteer bij 22°C. Aanzuren van deze wort tot onder de pH4.7 helpt bij de schuimstabiliteit van het bier, boven deze pH maakt de L. enzymen die eiwitten afbreekt. Het tweede identieke brouwsel kook je wel en vergist je op de gebruikelijke wijze. Dan de twee mengen, er Brett aan toevoegen en nog een maand of zo laten staan voor het afvullen. Dan een half jaar rijpen.

Ingo

• Oei dat lezen we nu dus ook wanneer alles net gebrouwen is en gereed staat om zaterdag af te werken.
    Tja we zullen wel zien wat er van komt.

Twas al bij al nog een toffe brouwdag. Heb wat sfeer foto's genomen.

We vonden geen betere manier om het wort na het filteren naar 50 graden te krijgen. Uiteindelijk toch nog redelijk snel gelukt. Eerst door goed koud water laten gaan en daarna de ketel langs de buitekant nat maken lukte vrijgoed.
    361eb1459586bc806bc543397f8eebc3.jpg

Een heerlijke gedryp-hopte berliner weisse drinken tijdens het filteren. Als mijn brouwsel nog maar een klein beetje daar op trekt ben ik een zeer tevreden man. Die Calypso is echt een zalig lekker bier.
    d27c869f818af0e6657625334b4b30c9.jpg

Fotootje van hetgene dat de voor de lacto bacterie gaat zorgen. 25gr yoghurt en een 200gr mout. Ben benieuwd wat dit gaat geven.
    dd04893c8324f05f2a1ea57c0b581817.jpg

Mennen brouwmaat dat zichtzelf moest opofferen om den overschot op te eten.
    8f1a986aa53c93a0173248d1801e4cff.jpg

Eind Ph voor dat ik het ging wegzetten.
    187d955cd9efb6d971e8595935420f7f.jpg

Zo staat het nu weg, afgedekt met verhoudfolie en nog een deksel erop. In de gistkamer om 45graden.
    521af6283110c6ed0ed147973cc5b145.jpg

Grtz willem

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• WillemUy wrote:

... hetgene dat de voor de lacto bacterie gaat zorgen. 25gr yoghurt en een 200gr mout. Ben benieuwd wat dit gaat geven.

Grote kans op Foute bacterie! :sad:
    Ook nog met allerlei geëxperimenteerd, > 20 jr geleden..
    Opletten dat deze geen bacterie er in zitten heeft die je bier stroperig maakt zoals dat bij de Sarcina bacterie is, vies hoor! Zijn bij mij indertijd ook es de revue gepasseerd...
    Maar kan ook zijn dat het meevalt, hangt af van de stam.
    Een betere is gewoon de Kefir bacterie, verkrijgbaar in droge vorm.
    Of gewoon opvangen uit de omgeving...

Ach ja, als je dan toch yoghurt neemt, oogst dan de wei (juist geschreven?) nadat een geopend en begonnen potje (bio-yoghurt) 1/2 dag in koelkast gestaan heeft.
    ___
    Dat stroperig bier indertijd deed me denken aan de veearts die indertijd op een boerderij kwam om varkens te insimineren, je weet wel, die vloeistof in de voorraadzak van die spuit :roflmao:

• Oei oei dat belooft. Ja ik had dat de dag zelf nog gelezen op het internet, dus ik dacht foert let's try it. Hopelijk ga ik geen poembak bier hebben enja anders experiment mislukt he. Op naar het volgende en betere dan.
    Volgende keer ga ik het gewoon met de wyeat 5335 doen dan heb ik zowizo een juist bacterie. Maar ik had nu wat te weinig tijd om het nog te bestellen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Mijn kennis over uitstoken is nihil dus tzal eerder poembak worden.

Net de Ph eens gemeten en deze staat al op 2,8 ... Zou ik nog wachten tot morgen vroeg om het af te werken of nu al ? Want als de ph te laag gaat dan ga de gist daarna ook geen zin meer hebben...
    Help help help.

• Tijd voor dit beestje eens te koken.
    Ph is gezakt tot 2,36.
    Kwa geur yoghurt ( stinkt eigelijk ) maar geen andere off flavors te rieken.
    Smaak. Licht citrus zurig en dan ja beetje yoghurt smaak.

Het is geen stroperig boeltje zoals gekunnen had volgens ronnie.

Spannend wat dit gaat worden.

Grtz willem

• WillemUy wrote:

Het is geen stroperig boeltje zoals gekunnen had volgens ronnie. ..

Effe geduld hé,
    de Sarcina of andere dikmaker bacterieën doen dat niet in enkele dagen maar dat duurt weken tot maanden, als je dit wil proberen, :lol: geduld dus...

• Ik dacht bij mijn spelt/rogge Saison ook een Sarcina (of andere bacterie) te hebben, na de hergisting op fles was die echt 2 à 3 maal zo dik bij het uitschenken, doch na een paar maand was het biertje normaal. Ik dacht eerst dat het door de koudhop kwam (beestje op de hop, de niet gekoudhopte versie had het niet), doch is volledig goed gekomen, ze vonden hem zelfs lekker op een proeving met een paar vrienden-hobbybrouwers, waarvan bijna allen aanwezig op dit forum.
    PS Ronnie : die 0.75 literfles (spelt/rogge) die ik u meehad op het Brouwland-weekend is er zo een...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ronnie wrote:

Effe geduld hé,
    de Sarcina of andere dikmaker bacterieën doen dat niet in enkele dagen maar dat duurt weken tot maanden, als je dit wil proberen, :lol: geduld dus...

En die bacterie gaat er niet uit door dat ik het nu net 10min gekookt heb?

Anders liever geen geduld en rap drinken [emoji1]. Of zoals herman zegt nog meeer geduld :-P .

Grtz

• Kan ook zijn dat de grotere densiteit van de Rogge kwam, schijnt ook een soort stroperig bier te geven bij grote hoeveelheden (was 1/4 van de stort), doch dat het een bacterie zou zijn/was betwijfel ik, ik ben een gek als het op steriliseren en ontsmetten aankomt... :lol:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik maak ook gewone biertjes waarvan ikzelf, familie en vrienden content van zijn, maar ik vind af en toe eens een experimentje leuk om te doen.
    Het is al bij al maar een kleine hoeveelheid om weg te gieten moest het slecht zijn.

Gist heeft er precies geen probleem mee des ondanks de Ph.

Als dit lukt wil ik daar precies wel eens verder in experimenteren.
    Dit met een saisongist en wat rogge in de stort lijkt me ook wel lekker.

Iemand enig idee welk de meest commerciële bieren zijn die worden aangezuurd door enkel lacto?

Grtz

• Bedankt, als ik ze tegenkom in de winkel ga ik ze zeker meenemen.

De vergisting loopt wat stroef van dit bier precies. Hij blijft al enkele dagen op ( gemeten met refractometer) sg 1026 omgerekend 1014 staan.
    Zou dit komen door de alreeds te lage Ph ? Hoe los ik dit best op? Gewoon zo laten en beginnen lageren? Maak ik dan geen kans op knallers? Bij de hergisting op fles?

Of zou ik er beter nog een saison gist bijsmijten? Die krijgt er misschien nog wat puntjes vanaf?
    Of beter nog wat Brett?

Of liegt het aan het maisch schema ? Ik heb het 60 min op 67graden laten staan, dan verwarmd naar 78 natuurlijk voor te filteren.

Bedankt alvast
    Grtz Willem

• onder een bepaalde pH houd Sacch. op zich te vermenigvuldigen, welke pH meet je? Overigens houdt ook Brett niet van een zeer lage pH. Gestokte gistingen is niet veel meer aan te doen, extra gist erbij helpt niets. In dit geval zou ik denk ik met een tweede volledig uitvergist brouwsel blenden. Dat tweede brouwsel zou je met Belle oid, zonder Lacto's, kunnen vergisten, de blend nog een paar weken laten staan en afvullen.

Ingo

• Ik heb zelf ook eens een witbier met melkzuurtoets gemaakt maar had dit na de hoofd gisting aangezuurd met melkzuur (0.2ml/l) en dit bier heeft zeer ver door gegist tijdens de nagisting maar dit wel zeer langzaam (blijkbaar kon de WB06 gist bij mij het zure milieu wel appreciëren).
    Kwestie van PH schold dit niet veel, na de hoofdgisting had ik een PH van ongeveer 4.5 en na het toevoegen van het melkzuur een PH van <4.0.
    Momenteel zit je in de anaerobe fase van de vergisting dus vermenigvuldigen moet de gist niet meer hij moet enkel de suikers omzetten naar alcohol
    Ik vermoed dat je als eerste het beste dan doen is het gistingsvat een graadje warmer zetten en dit eens stevig schudden (en eventueel een beetje simpele suikers toevoegen) zodoende dat de gist makkelijk terug kan in actie schieten.
    Als dat niet helpt dan pas eventueel een nieuwe gist starter maken en toevoegen.
    PS ik maak mijn gistingsstarters met appelsap en dit heeft ook een zeer lage PH (<4) waarde en de gist heeft daar voor zover ik ondervonden heb nog nooit problemen mee gehad.

O ja zeer langzaam door gegist tijdens de nagisting even verduidelijken: Bij mij heeft die 22 dagen staan nagisting om van 1016 naar 1010 te zakken !!!! waarbij de einddichtheid voorspeld stond op 1013.

• Ik zal straks eens een staaltje nemen en met hydro meter meten. Kan ik ook ineens de ph eens meten en proeven natuurlijk.

Dat schudden en warmer zetten heb ik al paar keer gedaan. Misschien moet ik gewoon wat meer geduld hebben ? We zijn nog maar 1week ver in de vergisting dusja.

Grtz

• Ideaal kook je die suiker eerst in een beetje water en laat je die terug afkoelen dan krijg je zeker geen ongewilde beestjes.
    Ik moet wel toegeven dat ik dat koken van suiker met water nooit met gewone kristalsuiker uit de winkel doe (wel voor exotische suikers uit minder ontwikkelende landen).
    Als ik overhevelen naar mijn lagervat (dit is bij mij een vat met vlotten deksel) na de gisting doe ik standaard een soeplepel suiker er bij om zo terug een mooi CO2 kussen te hebben en ik heb nog nooit een besmetting gehad ten gevolge van het toevoegen van deze suiker, dus volgens mij kan je dat daar gewoon zonder al te veel risico rechtstreeks in wieteren.

• Heb het allemaal net even gemeten. Sg met hydrometer gemeten is 1012 en de Ph is 2,4 ( al durf ik daar niet voor te wedden want menne ph meter doet nogal raar tegenwoordig ).
    Heb er nu ook wat suiker bij gedaan. Ben eens benieuwd.

Bedankt alvast.

Grtz willem

• Maar heb er van geproefd maar zo zuur is het niet ze. Daarom denk ik dat de ph niet klopt.
    Als ik tijdens het brouwen het wort meet dan zat hij zonder aan te zuren ook al onder 5 dus kdenk dat hem kapot is :-P . Ik ijk hem pertang wel elke keer ze. Ksnap het ni goe.

• Woooow had vorige week 2 flesjes gebotteld met 2gr suiker/ fleske. Net 1tje opengedaan se. Hij is wel duidelijk nog niet uitgegist dus nog een weekje warm wegzetten denkik.
    Wow zalig fris biertje al.
    De lacto zorgt echt voor zo'n lichte/ frisse zurigheid. Bangelijk bier!
    Volgende in de lagering zetten en opt einde 200gr dry-hop toevoegen. Kan ni wachten tot het zo ver is. Hopelijk zijn er nog over tegen het vhm.
    Voor herhaling vatbaar.