Enkele vraagjes

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Gisteren voor de eerste keer vol graan gebrouwen. Simpel begonnen met een brouwpakket van brewferm (Gabriel triple). Nu in mijn recept stond dat ik de glucose (dextrose) 15min voor het kookeinde moest toevoegen. Waarom moet dit dan gebeuren? Wat is het verschil als je de suiker aan het begin van het koken toevoegt? Momenteel is de fermentatie volop bezig. De lagering gebeurt bij zo'n laag mogelijke temperatuur (0 - 5°C) 1 a 2 weken. Nu heb ik ontdekt dat ik deze tijd van het jaar die temperatuur niet meer haal in de garage en kelder. Heeft een lagering van 2 a 4 weken bij 10°C dan hetzelfde effect op het jonge bier? Of kan ik dan beter het bier snachts buiten zetten en overdag in de kelder. Of is die schommeling in temperatuur ook nadelig voor het bier? Alvast bedankt voor de antwoorden :1:

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Suiker die je in het kookvat toevoegt geeft verlies aan suikers: er blijft een klein beetje achter op de hop gekleefd en hopabsorptie Extra suiker geef je best in een beetje gekookt wort dat je opzij zet tot de gisting over z'n hevigste heen is. Op dat moment is er al veel gist vermenigvuldigd en belet je dat gist eerst met glucose/dextrose en suiker gaat lopen en dan pas maltoses. Dus bij einde brouwen in pan met het suiker er al in: laat er wat kokend wort in stromen, goed oplossen en zet het koel. Op dag brouwen + 4 of zo: dat opnieuw effe koken, laat afkoelen tot approx 21° en geven. Nog es zeggen dat dextrose en glucose weinig zin hebben, kristalsuiker zal evengoed omzetten.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Ok bedankt voor de uitleg. Ja ik had al gelezen dat je beter gewoon kristalsuiker kan gebruiken ipv dextrose. Maar dit zat nu mee in het moutpakket. Ik heb je tip van het toevoegen van suiker genoteerd en neem het mee naar men volgende brouwdag.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Ik heb nog een paar vraagjes: Mijn SG na het koken was 1070 volgens mijn recept moest dit 1090 zijn. Ik vermoed dat dit komt door het volgende: - ofwel te fijn of niet fijn genoeg geschroot - te weinig spoelwater (ik moest volgens berekening 7.8L toevoegen en heb 8L toegevoegd) - Of doordat ik mijn suiker aan het begin van het koken heb toegevoegd ipv de laatste 15 min Ben ik hier correct in? Of kan er nog een oorzaak zijn? Ik heb beslist om geen extra suiker toe te voegen tijdens de gisting, daar het men eerste brouwsel is en ik wel zal zien wat dit geeft. Maar nu vroeg ik me af, volgens het recept moet ik 4g/L suiker toevoegen voor de hergisting. Zou ik wat meer toevoegen of me gewoon nu aan het recept houden? Dan men volgende bier ga ik een aantal maanden laten rijpen op eiken chips. Ik wil dit doen in een DJ. Is het beter om zo weinig mogelijk zuurstof te hebben tussen biergrens en de stop? Dus ik maak 21L bier, pak ik dan best een DJ van 20L of 25L? Alvast bedankt

• Citaat van DenBietekwiet

Mijn SG na het koken was 1070 volgens mijn recept moest dit 1090 zijn.

Wanneer je zegt "na het koken" bedoel je dan ook voor het koelen van het wort? Hoe hoger de temperatuur hoe lager de dichtheid. Als je dus vlak na het koken hebt gemeten kan dit al snel enkele puntjes schelen. Hier is een tool die je kan helpen om je meting om te zetten naar de echte waarde indien dit het geval is: http://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/ Als je dus bv bij 70°C gemeten hebt kan het perfect zijn dat je 1070 meet en het eigenlijk 1090 is, dit is ook afhankelijk van de temperatuur waarvoor je meter gemaakt is. Hoeveel liter zit er in je gistingsvat en hoeveel liter had dit moeten zijn volgens het pakket? Hoe is het maischen verlopen?

• Citaat van lennert1

Wanneer je zegt "na het koken" bedoel je dan ook voor het koelen van het wort? Hoe hoger de temperatuur hoe lager de dichtheid. Als je dus vlak na het koken hebt gemeten kan dit al snel enkele puntjes schelen. Hier is een tool die je kan helpen om je meting om te zetten naar de echte waarde indien dit het geval is: http://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/ Als je dus bv bij 70°C gemeten hebt kan het perfect zijn dat je 1070 meet en het eigenlijk 1090 is, dit is ook afhankelijk van de temperatuur waarvoor je meter gemaakt is. Hoeveel liter zit er in je gistingsvat en hoeveel liter had dit moeten zijn volgens het pakket? Hoe is het maischen verlopen?

dichtheid na het koken voor het koelen. Maar die 1070 is al de omgezette waarde gebruikmakend van die tabel. Er zit 18.5L in men gistingsvat en had 20L moeten hebben. Maar ik had nog wel een litertje uit men ketel kunnen halen, als ik de hopbellen wat opzij had gedrukt aan de filter van het pompsysteem (ik heb een grainfather ;) ). Het maischen is goed verlopen

• Of telt uw recept de suiker die je tijdens gisting wou toevoegen ook mee voor uw densiteit na koken? 1070 ipv 1090 vind ik toch wel veel verschil. Ook natuurlijk veel om enkel aan die suiker te wijten. :denken: aan het te weinig spoelwater kan het niet liggen, tenzij dat al te veel was. Maar aangezien je al minder wort overhoud, denk ik niet dat dit het geval is. Als je suiker aan het begin van het koken toevoegt, ga je karamelisatie krijgen. Welke invloed dit heeft op uw densiteit, weet ik wel niet.

• Het verschil is echt wel groot. Ik zou ook eerder kijken naar je meting en vooral de temperatuur wanneer je gemeten hebt. De fout kan ook liggen bij het hevelen, heb je kleine partikeltjes mee? Die zie je na de hoofdgisting tussen je gist op de bodem liggen. De hergisting van 4g/l heeft hier niets mee te maken en zou ik behouden. Met lageren in de kelder doe je ook helemaal niets mis en 4g lijkt me dan ook prima. Je tweede brouwsel echt op eik zetten?!? Je moet je brouwinstallatie nog leren aanvoelen wat en hoe je brouwt en waar je kan bijsturen. Ik zou nog minstens 49x brouwen voor ik aan eik zou denken...

• Citaat van DenBietekwiet

Mijn SG na het koken was 1070 volgens mijn recept moest dit 1090 zijn. Ik vermoed dat dit komt door het volgende: - ofwel te fijn of niet fijn genoeg geschroot - te weinig spoelwater (ik moest volgens berekening 7.8L toevoegen en heb 8L toegevoegd) - Of doordat ik mijn suiker aan het begin van het koken heb toegevoegd ipv de laatste 15 min Ben ik hier correct in? Of kan er nog een oorzaak zijn?

Als je met het brouwprogramma van Ronnie werkt en je zou 1090 moeten hebben, dan moet je uw manier van werken eens deftig onder de loep nemen. Als ik een bier wil maken en het rekenblad verteld mij dat ik 1075 moet uitkomen dan kom ik steeds uit tussen 1074 - 1076. Als ik een trippel wil maken van 8% dan bekom ik na het maischen 1057 en na het gisten met 1 kg suiker heb ik dan een bier dat ook 8% is. Ik wil 43 liter bier hebben en begin altijd met 64,5L water en heb na het koelen dan ook 44 à 45L wort. Na het gisten heb ik dan 43 à 44L bier. Ik gebruik altijd 7g/L bottelsuiker.

• Ik heb nog niet met het brouwprogramma van Ronnie gewerkt. Heb het net gedownload (dankjewel Ronnie) en zal het eens rustig bekijken. Het was een moutpakket van brewferm en daar stond in de receptuur SG 1090 voor de gisting.

• Hey, als beginnende brouwer lees ik altijd graag mee bij andere beginners ;) Ik heb nu al 2 keer gebrouwen met een brewferm moutpakket. Bij ons kwam de BeginSG wel elke keer op ongeveer 2 puntjes na hetzelfde uit. De eerste moest vrij laag zijn (rond de 1.055) de 2de moest rond de 1.066 uitkomen. Heb nog geen pakket gehad die zo hoog moest beginnen. Maar nu heb ik het eigenlijk wel gehad met die pakketten. Heb nu de acties wel onder de knie en ga nu beginnen met zelf de ingrediënten bij elkaar te zoeken en echt starten met "experimenteren". Dat brouwprogramma dat je hebt gedownload van Ronny, heb je daar een linkje naar? Via de search kom ik veel dingen tegen. Waar kan ik de meest recente/beste brouwplanner vinden? Alvast bedankt!

• Official Post

Ik stel me toch altijd vragen bij zo'n moutpakketten. Er wordt je een begindensiteit en brouwvolume gegeven zonder dat er ook maar ergens rekening wordt gehouden met je installatie. Geen twee brouwinstallaties zijn dezelfde en zullen met dezelfde hoeveelheid mout een bier van hetzelfde volume en eenzelfde densiteit geven. Ik vraag me ook af ,als ik de verschillen tussen gemeten en voorspelde waarde van je recept bekijk, of je niet ergens een suikergift vergeten bent?

• W@lter: Ik ben geen suikergift vergeten. Ik heb ze echter verkeerd toegevoegd. Ik moest 800g suiker toevoegen 15min voor het kookeinde, en ik heb dit in het begin van het koken gedaan. Hierdoor is er een deel van men suiker opgenomen door men hop (heeft hierboven iemand gezegd, ik dacht Ronnie). Ik heb gisteren uit men gistingsvat in een ander vat gedecanteerd. Hij staat nu te lageren in de kelder. Berekende ABV% is 6.8%. Voor een eerste volgraan brouwsel ben ik hier al zeer blij mee, en hij smaakte al lekker. Ben benieuwd hoe hij nog gaat verbeteren na de hergisting :)

• dat hopverlies is nu ook niet zo denderend maar om uit te rekenen en alles te doen kloppen wordt verlies van wort die in hop achterblijft ingecalculeerd. [hr] trouwens het zal helemaal geen verschil maken! Het is wanneer men pas tijdens de gisting, als je de suiker apart geeft dat er geen hopverlies is.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,

• Citaat van Ronnie

Suiker die je in het kookvat toevoegt geeft verlies aan suikers: er blijft een klein beetje achter op de hop gekleefd en hopabsorptie Extra suiker geef je best in een beetje gekookt wort dat je opzij zet tot de gisting over z'n hevigste heen is. Op dat moment is er al veel gist vermenigvuldigd en belet je dat gist eerst met glucose/dextrose en suiker gaat lopen en dan pas maltoses. Dus bij einde brouwen in pan met het suiker er al in: laat er wat kokend wort in stromen, goed oplossen en zet het koel. Op dag brouwen + 4 of zo: dat opnieuw effe koken, laat afkoelen tot approx 21° en geven. Nog es zeggen dat dextrose en glucose weinig zin hebben, kristalsuiker zal evengoed omzetten.

Hey Ronnie, (wel wat Off topic) kan je mij hierover meer info geven. Ik stel mij immers volgende vraag. Ik kan mij voorstellen dat de gist liever enkelvoudige suikers (glucose) verbruikt dan 2-voudige suikers (maltose) En dat je daarom de suikergift tijdens gisting moet toevoegen. Maar daarna zeg je dat kristalsuiker evengoed is als glucose (wat ik ook wel wil beamen), maar kristalsuiker is ook een 2-voudige suiker (sacharose). Het lijkt mij dat je bij kristalsuiker het voordeel toch kwijt zijt, dat de gist die liever gaat omzetten? Of is er ergens info dat een gist liever sacharose omzet ipv maltose?

• Citaat van Hoppa

Het lijkt mij dat je bij kristalsuiker het voordeel toch kwijt zijt, dat de gist die liever gaat omzetten? Of is er ergens info dat een gist liever sacharose omzet ipv maltose?

Is al eens op een gelijkaardig onderwerp gezegd. Denk dat (seg)Tom dit bericht ergens aangebracht heeft. Een studie van één van de brouwerijscholen Gent (ik dacht CTL/UG maar kan KaHo/UL zijn) heeft aangetoond dat het verschil in vergistingstijd van kristalsuiker versus glucosestroop Max. 2 uren bedraagt bij een 8,5 vol% bier met flinke dosis kristalsuiker.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,

• Gist verwerkt de verschillende soorten suikers in welbepaalde volgorde en dat exclusief (dus zolang er glucose is wordt er geen maltose verwerkt) De volgorde is: Glusose (molecule kan via osmose in de gistcel komen) sacharose (wordt via exoenzym buiten de cel afgebroken tot enkelvoudige suikers) Maltose (via aktief transport de cel binnen, kost dus energie) Maltotriose (idem) Elk maischproces levert deze suikers in zekere hoeveelheid, dus dit sequentieel proces wordt altijd gevolgd tijdens de vergisting.

Wheat is for cakes, barley is for beer, and oats are for horses.

Untitled-7.png

• Eigenlijk heb ik ook een vraagje hier over, De hoeveel in gr die je verliest bij een suikergift tijdens het koken is afhankelijk van het volume van wort dat wordt opgenomen door de hop (6.01ml/gr). Dus als je een brouwsel van 20L wort van 1060GS hebt en je voegt daar suiker aan toe tot een SG van 1080 (20 gr/l) en je gebruikt 150gr hopbloemen dan verlies je 6.01ml x 150gr= 0.9 L = verlies van 18 gr aan toegevoegde suiker op 400gr = 4.5% Klopt dit??????? Als dit klopt is het dan wel de moeite om je gistingsvat een tweede keer te openen (het eventuele besmettingsgevaar) en een suiker oplossing achteraf nog eens apart te liggen koken om 18 gr (= 2 eurocent) aan suiker niet te verliezen. /:)

• Ik begrijp niet waar die panische angst vandaan komt om het gistvat te openen om suiker toe te voegen. In het vat zit boven het gistende bier een dikke laag koolzuur. Dat is een dikke beschermingslaag, die verdwijnt niet zomaar door het vat te openen. Ik brouw al 20 jaar en heb nog nooit een besmetting gehad door het vat te openen. Tegen het einde van de gisting open ik elke keer het vat om een staal te nemen hoever het zit met de densiteit.

• Neen geen panische angst want ik voeg nu ook het de extra suiker tijdens de gisting toe, maar ik begin aan de toegevoegde waarde hiervan te twijfelen. De full grain (dus zonder toegevoegde suiker) biertjes die ik tot nu toe gebrouwen hebben soms ook een begin SG van boven de 1060 (ik heb er zelfs eentje van 1090) en deze vergisten ook zonder problemen.

• Het potentieel probleem met suikergift tijdens koken is dat bij zeer grote suikergift, zeg maar >20%, de gist eventueel niet meer aan de maltose begint. We spreken dan niet over minder diep uitgisten maar over gestopte vergisting. Bij normale suikergift maakt het volgens mij geen bal uit.

Untitled-7.png

• Citaat van Slerge

Eigenlijk heb ik ook een vraagje hier over, De hoeveel in gr die je verliest bij een suikergift tijdens het koken is afhankelijk van het volume van wort dat wordt opgenomen door de hop (6.01ml/gr). Dus als je een brouwsel van 20L wort van 1060GS hebt en je voegt daar suiker aan toe tot een SG van 1080 (20 gr/l) en je gebruikt 150gr hopbloemen dan verlies je 6.01ml x 150gr= 0.9 L = verlies van 18 gr aan toegevoegde suiker op 400gr = 4.5% Klopt dit??????? Als dit klopt is het dan wel de moeite om je gistingsvat een tweede keer te openen (het eventuele besmettingsgevaar) en een suiker oplossing achteraf nog eens apart te liggen koken om 18 gr (= 2 eurocent) aan suiker niet te verliezen. /:)

Serge, de 4,5% verlies klopt denk ik wel maar er zit een ander klein foutje in je berekening. Van SG 1060 naar 1080 te gaan heb je 50 gr suiker nodig (snel rekenen via vuistregel 1080-1060= 20SG / 4 = 5 Plato = ~ 5 gr/ 100ml = 50 gr/ L), dus 1000 gr suiker op 20L. 0,9 L verlies klop wel, dus 45 gr verlies op 1000 gr, is je 4,5%.

• Hij is ondertussen klaar om te drinken en smaakt goed. Als je hem uitschenkt in een proper glas dan zie je een schuimkraag die bestaat uit belletjes (dus geen dik wit schuim zoals bij Duvel). Deze schuimkraag verdwijnt zeer snel, doordat er veel koolzuur in mijn bier zit. Wat kan ik in de toekomst doen om een mooiere schuimkraag te bekomen en deels te behouden?

• Official Post
    Citaat van DenBietekwiet

Deze schuimkraag verdwijnt zeer snel, doordat er veel koolzuur in mijn bier zit.

Dit is een foute redenering. Koolzuur gaat juist wel voor schuim zorgen.

Citaat van DenBietekwiet

Wat kan ik in de toekomst doen om een mooiere schuimkraag te bekomen en deels te behouden?

Het schuim op je bier wordt grotendeels gevormd door eiwitten. Waarschijnlijk heb je, ofwel door het maischschema, ofwel door de stort, niet genoeg van deze eiwitten in je bier waardoor je weinig schuim hebt. Ook je hopstort is van tel, hoe meer hop in je bier, hoe beter de schuimkraag.

• A3 Otte "Verander Water in bier" Pagina 10 remedie tegen te weinig schuimkraag Quote "De oorzaak kan ook liggen in teveel schuimvorming tijdens het beluchten of in een andere stap tijdens brouwproces. Schuimkraageiwitten kunnen namelijk maar een keer meedoen in de schuimkraag vorming omdat zij in de schuimkraag denatureren"

• Het schuim in je glas wordt gevormd tijdens het maischen, en heeft niets te maken met schuimvorming door te veel te beluchten. Het zit nl zo Bij het begin van het maischen wordt het eiwit in stukken geknipt en bekom je grote en kleinere eiwitten. Het schuim in je glas is een koolzuurbelltje gevangen in een vliesje bier. Te kleine eiwitstructuren kunnen dat belletje niet handhaven waardoor het belletje kapot gaat en dus een beetje schuim ineenzakt. Het is de temperatuur en de duurtijd op die temperatuur tijdens het inmaischen die bepaald hoe klein en hoeveel van die eiwitten in oplossing zitten in het wort die maanden later voor een mooie blijvende schuimkraag zullen zorgen. Een mooie blijvende schuimkraag ziet er zo uit. Als het glas leeg is heb je nog dit Maar het is meer dan alleen maar de inmaisch temperatuur, juiste pH waarden tijdens maischen, spoelen, koken en vergisten zijn heel belangrijk en ook nog de hop zoals w@lter al aanhaalde.

• Maischschema 15min --> 50°C 45min --> 62°C 30min --> 72°C 5min --> 78°C 75min --> 100°C De stort was 6kg voor 22L beslagwater East Kent Goldings 60g Saaz 30g

• Citaat van Ronnie

15' 50° :sad: :102: Max 5' met de huidige mout = OK en rap naar 62° 72° mag je een kwartier inkorten.

Dit was mijn eerste brouwsel, dus ik heb gewoon het recept van die brewferm kit gevolgd ;) Hetgeen jij hierboven zegt geldt dit dan voor elke triple? of is dit afhankelijk van het soort mout dat je gebruikt?

• Hoeveelheid schuim is inderdaad evenredig met hoeveelheid co2; maar de houdbaarheid van schuim is zoals Walter uitlegde bepaald door de aanwezigheid van de juiste eiwitfracties in uw bier.

Untitled-7.png

• Official Post

Niet vergeten dat hop ook een invloed heeft. Bieren met hoge hopgiften hebben veel meer schuim dan die zonder. Die 50° stap is inderdaad niet nodig, eigenlijk zelfs niet bij het gebruik van ongemoute granen als je het mij vraagt. Als die op voorhand goed verstijfseld zijn, worden die ook goed omgezet.

• Citaat van Ronnie

Suiker die je in het kookvat toevoegt geeft verlies aan suikers: er blijft een klein beetje achter op de hop gekleefd en hopabsorptie Extra suiker geef je best in een beetje gekookt wort dat je opzij zet tot de gisting over z'n hevigste heen is. Op dat moment is er al veel gist vermenigvuldigd en belet je dat gist eerst met glucose/dextrose en suiker gaat lopen en dan pas maltoses. Dus bij einde brouwen in pan met het suiker er al in: laat er wat kokend wort in stromen, goed oplossen en zet het koel. Op dag brouwen + 4 of zo: dat opnieuw effe koken, laat afkoelen tot approx 21° en geven. Nog es zeggen dat dextrose en glucose weinig zin hebben, kristalsuiker zal evengoed omzetten.

Als je die suiker pas achteraf toevoegt, hoe bereken je dan je eind SG na het koken? Want als ik de SG bereken van het beetje wort met daarin mijn suiker opgelost, dan zal deze toch hoger liggen dan als ik de suiker bij de 20L wort had toegevoegd? Of bepaal je gewoon de SG na het koken van de wort en tel je hier de waarde die in de brouwplanner staat (SG door de suiker) gewoon bij?

• Met het brouwblad van Ronnie vul je alles in eerst zonder suiker en dan geeft het programma wat je begindensiteit zal worden. Met dit getal kan je zien of je na het koken de gewenste densiteit hebt bekomen. Je vult op het brouwblad ook de suiker in om te weten hoe sterk je bier zal worden nadat je de suiker in het gistvat hebt toegevoegd. Alles duidelijk ?

• Citaat van brouwerwaldonk

Met het brouwblad van Ronnie vul je alles in eerst zonder suiker en dan geeft het programma wat je begindensiteit zal worden.

Je mag vandeneerste keer alles invullen! Op de rechterkant zie je de densiteiten (in de 3 eenheden, °Pt, SG en brix) netjes onder elkaar wat elk zou moeten zijn , alsook de som. Als na het brouwen de bekomen cijfers ingevuld worden kan je spelen met het cijfer (zonder de suiker) die je dus eerst na brouwen bekomen hebt, tel daarbij dan het suiker°Pt of °Pt op wat je rechtsboven ziet. Zo zie je ook es de verschillen met en zonder, wat dat geeft in bekomen vol% na de gisting.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue