Duvel-kloon

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Bijgevoegd recept werd door een kennis doorgestuurd met enkele vragen, maar er zijn er twee die ik even in de groep wil gooien. 1/ De Styrian Goldings in het recept is 4 %AA, degene die hij heeft is 1.5 %AA. Een redelijk groot verschil wat resulteert in 47 g Styrian Goldings voor de bittergift. Gaat dit geen bijsmaken geven? Eventueel kan hij een deel Styrian Goldings vervangen door Saaz. 2/ Bottelen met 26 g/L suiker. Is dat geen zekerheid tot flessenbommen? Als ik met 10 g/L bottel dan heb ik al zeer goeie schuimers... Voor de gemakkelijkheid heb ik het recept uit de PDF gekopiëerd, maar de PDF bevat nog wat begeleidende info.

Code
    Boek recept voor 10 liter Duvel 2.5 kg pils mout (3 EBC) 10 liter water maish schema: 15 min 53 °C 30 min 63 °C 40 min 72 °C uitmaishen bij 78 °C spoelen tot sg 1053 (ca 5 liter) 70 min koken 18 gr Styrian Golding 4 %AA 60 min 20 gr Saaz 3 %AA 30 min corrigeren tot sg 1056 26 gr/liter suiker toevoegen vergisten drooghoppen met 5 gr Saaz (3 weken rijpen) bottelen met 21 gr/literrijpen

- Niels

• Die 26 gram suiker om te bottelen: :107: :68: Komt dat uit en boek? amaai zeg! denk dat het van een auteur is die graag schrijft voor de centen ... Moortgat gebruikt zeer veel suiker in z'n Duvel bij de hoofdgisting, tot 25% van het stamwort, komt overeen met iets van 18 % in grondstof gewicht herinner ik me ongeveer.

• Citaat van Ronnie

Die 26 gram suiker om te bottelen: :107: :68: Komt dat uit en boek? amaai zeg! denk dat het van een auteur is die graag schrijft voor de centen ... Moortgat gebruikt zeer veel suiker in z'n Duvel bij de hoofdgisting, tot 25% van het stamwort, komt overeen met iets van 18 % in grondstof gewicht herinner ik me ongeveer.

Ja, ik weet dat er veel suiker in het gistingsvat, maar het lijkt mij redelijk gevaarlijk om die suikers bij het bottelen te geven. Ik ga ervan uit dat 9 g/L wel moet volstaan voor zo'n Duvel. De rest van de suiker tijdens het koken of de hoofdvergisting. - Niels

• Citaat van Niels

Gaat dit geen bijsmaken geven? Eventueel kan hij een deel Styrian Goldings vervangen door Saaz.

Ik zou in zijn geval de extra bitterheid aan het begin toevoegen met een bitterhop zoals magnum. Je zal heel weinig nodig hebben dus het zal weinig smaak afgeven.

Citaat van Niels

bottelen met 21 gr/liter

Dat slaat nergens op als je het mij vraagt. 9 g/l zal zeker en vast al genoeg zijn. Ik zou de suikergift zowiezo eens serieus onder de loep nemen. Bier met meer als 15% suiker in de stort is al snel cider-achtig, zeker als er ook nog eens geen caramouten aanwezig zijn.