Brewferm triple

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Mijn eerste brouwsel is dus een brewfirm triple. Het loopt goed maar het gisten lijkt nu te stoppen. 5 dagen, maar nu zijn de blubjesblubjes nog zeldzaam. Nog een paar dagen laten staan alvorens te lageren? Volgens andere threads hier kan dat geen kwaad. Ik zou kunnen meten, maar gooien jullie wat je nodig hebt om deftig te meten dan terug? Ben bang voor besmetting en weggooien is ook jammer. gaat toch al gauw over 25cl...

• Hey Het is normaal dat na 5 dagen het waterslot niet meer zo hard "blubt". Op welke tempratuur ben je aan het vergisten? Na 10 dagen kun je normaal overhevelen naar een mandfles en gaan lageren en de tempratuur doen zakken voor een 14 tal dagen. Normaal moet je meten en 2 dagen later nogmaals, als het niet verder gezakt is dan is de hoofdgisting gedaan en kan je lageren. Als je meet met een densiteitmeter heb je algauw 100ml wort nodig om je glas te vullen, dit zou ik niet terug gieten om infecties te vermijden. (proeven en de rest wegkappen :1: ) Met een refractometer heb je maar enkele druppels nodig. Groeten Bram

• Vergistingstemperatuur is 21 graden en als bij wonder redelijk stabiel. Niet in een kast, maar op een plaats waarvan ik weet dat de temperatuur er stabiel is. Koeler zetten maar niet te koud gaat nog een uitdaging worden. Het is een densiteitsmeter, ik ga nog even wachten tot morgen en dan meten voor de eerste keer. Ik ben naarstig op zoek naar Mandflessen, de meegeleverde 2de emmer is niet echt geschikt voor lageren daar ben ik al uit.

• Gemeten 1012 sg. doel volgens blik is 1010. Ik ga nog een dag of twee wachten alvorens te beginnen met lageren. Hopelijk tegen dan de juiste Mandflessen vast zodat ik het niet in de emmer van 30 liter moet doen.

• Official Post

Gouden regel (heb ik nog al wel geplaatst hier en daar...) : 2 weken hoofdgisting, 2 weken lageren en 2 weken hergisten. Deze regel gaat op voor het gros van je bier. Enkel bij de echt zware bieren (tripel/quadrupel/...) ben je gebaat met een langere lager- en hergistingstijd. Lageren doe je best ook in een andere recipiënt dan je hoofdgisting. Ik heb laatst een test gedaan met de Udolf Blond en die was merkbaar troebeler bij het bottelen en de flesjes bevatten meer gist dan wanneer ik eerst overhevel naar een lagerfles.

• walter

Changed the title of the thread from “Brewfirm triple” to “Brewferm triple”.

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue