De CCT van Ss Brewtech

There are 55 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Serge wrote:

Willem, gewoon je water afwegen 1L water is 1 KG bij 20°C, en dan ben je 100% zeker als je een goede balans hebt (maar die heb je zeker anders zou je je mout niet kunnen afwegen) :wink:

Goede tip van Serge.Je staat ervan versteld hoe slecht dat maataanduidingen op maatbekers en emmers kloppen .Het is een vervelend werkje om dit literke per literke te gaan merken op je emmers .Ik heb zo voor mijn brouw en kookketel een peilstok gemaakt en dit is achteraf superhandig.

• Vorige week voor de eerste keer gebotteld vanuit m'n 1/2 Barrel CCT van Ss Brewtech (waarbij m'n kwalitatief veel sterkere Blichmann als veredeld bottelvat fungeerde).
    De koeling gebeurde via de FTSS Temp Control van Ss Brewtech (element dat in het deksel zit en waar warm/koud water door gepompt wordt; zie: ssbrewtech.com).

Aanvankelijk wilde ik het element van de FTSS aansluiten op mijn professionele Chilly (ik wil immers 50-liter testbrouwsels kunnen maken, zonder het vergistingsvat in een frigo te moeten steken; zie andere topic voor achtergrond hierbij), maar de kracht van die machine was blijkbaar te groot voor de kleine ingangen van het FTSS-element. Dus transformeerde ik maar - zoals Brewtech voorschrijft - een frigobox tot koelbox (water er in en twee keer per dag vullen met plastic flessen met bevroren water, waardoor de temperatuur van dat water laag genoeg is om het brouwsel te koelen; de FTSS komt met een pomp om dat water door het koelelement te pompen).
    Naast het feit dat je dan twee keer per dag ijsflessen moet verwisselen, is het ook moeilijk om echte lagertemperaturen te bereiken (9° ging makkelijk, kouder was moeilijker).

Maar... zelfs 1 maand naar brouwdatum, en met een brouwsel dat twee weken lang op 9 à 10° lageringtemperatuur stond, bleef het waterslot om de anderhalve minuut een scheetje laten... En dat terwijl het SG niet echt meer naar beneden ging (en zijn eindSG al bereikt had). Nooit meegemaakt. Hoe zou zoiets komen?

Wat eventueel kan: het element dat ik in de deksel van de CCT bevestig, was langer gemaakt met speciale verlengstukken van Ss Brewtech. Maar zoals bij alles van Ss Brewtech zitten de koppelingen niet echt strak (zeker niet als je het met Blichmann vergelijkt). Het zou dus eventueel kunnen dat er wat koelwater via die verlengstukken in het bier is geraakt. Niet veel, hoogstens een klein druppeltje om de paar minuten (denk ik, weet ik niet zeker; het systeem zou ook zonder lekken kunnen zijn).
    Zou dat de reden kunnen zijn dat het waterslot om de anderhalve minuut van zich liet horen?

Probleem daarbij kan zijn: het koelwater was demi-water met een heel klein beetje glycol erin... (ik had dat nog liggen van de Chilly, vandaar). Mocht er een lek zijn (wat ik dus niet weet), dan zal er ook een klein beetje glycol in het bier terecht gekomen zijn. En glycol is giftig. Wat doe ik daarmee?

• w@lter wrote:

Da's gewoon belachelijk klein :lol: Wat vergist ge daar in? Een starter? :biggrin:

Daar ben ik het mee eens. Voor de volumekes die ik vergist kunt ge geen CCT gaan maken. Die zou dan iets van 15l groot moeten zijn.
    Let op, ik breek de CCT niet af hé, zeker en vast niet! Het ziet er mij een heel deugdelijk brouwgerief uit. En inderdaad, als ge dat gaat vergelijken met de niet zo democratische prijzen van blichmann, dan ben je hiermee héél goed gediend. Het zou wel eens leuk zijn moest iemand de twee CCT's naast elkaar kunnen vergelijken. Een SS brewtech naast een Blichmann.

Little daemon conical fermenter

By the way, wat is de eerste C in CCT? ... Conical Tank?

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Hoe giftig is glycol???

Quote:
    In humans, the lethal dose of ethylene glycol is estimated to be in the range of 1,400–1,600 mg/kg

En wat is het MRL MINIMAL RISK LEVELS (MRLs)"
    Oral: An MRL of 0.8 mg/kg/day has been derived for acute-duration oral exposure (14 days or less) to ethylene glycol.
    An MRL is defined as an estimate of daily human exposure to a substance that is likely to be without an appreciable risk of adverse effects (noncarcinogenic) over a specified duration of exposure

Na een beetje rekenen, Een persoon van 50 kg mag elke dag gedurende 14 dagen 0.036ml per dag opdrinken zonder schadelijke gevolgen.

Bron:
    ETHYLENE GLYCOL : RELEVANCE TO PUBLIC HEALTH  

• Merci Gerry en Serge, heel bruikbare info! (heb ook PM gestuurd daarover).

Daarnaast, wat zouden de oorzaken kunnen zijn dat het waterslot na 1 maand nog steeds af en toe broebelt?
    (zoals hierboven gezegd: na 2 weken hoofdgisting op 20°, met tussentijds gist aflaten en 2 weken lagering op 10°, én zonder verdere daling van SG en een eindSG volgens plan)
    Mij lijkt dat toch raar, niet?

• Gert wrote:

wat zouden de oorzaken kunnen zijn dat het waterslot na 1 maand nog steeds af en toe broebelt?

volgens mij komt er traagskens co2 uit oplossing.
    maximum oplosbare bij gegeven druk/temperatuur zal nog niet bereikt zijn.

• Brucero wrote:

Hoeveel liter zou men kunnen vergisten in een 64 liter

Wel, ik heb nu 57 liter in mijn vat van 64L. En dat voor een bier van 17,5° Plato en vergist met US05.
    Ik had er eerst 60 ingedaan, maar het waterslot vond dat niet fijn; dus heb ik 3L eruit gedaan.

Let wel, als je de CCT met het bijgeleverde deksel gebruik, kun je er meer in kwijt (dan heb je grotere headspace).
    Ik heb het platte deksel voor de temperatuurcontrole (en dus minder headspace).

• Brucero wrote:

ik vermoed dat het ook wel geen probleem is als je er maar eens 20 liter in vergist.

Klopt. Tenminste, als je de CCT in een frigo zet.
    Als je de temperatuurcontroler van Ss Brewtech gebruikt (en met koelwater in frigobox), moet je minstens 40 liter in het vat doen: anders komt het koelelement niet diep genoeg in het jongbier.

• Vanwege mijn recente aanschaf van een SS Brewtech 7 gallon chronical fermenter heb ik nog een vraagje over het passiveren van de CCT. Kan je in plaats van de Starsan als zuur ook azijn gebruiken? Azijn kost zo goed als niets en kan ik in grote hoeveelheden kopen in de lokale supermarkt. Starsan is op zich nogal prijzig en dan moet ik weeral ergens gaan bijbestellen.