Blikbier Gold met moutextract

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• hallo, morgen ga ik blikbier Gold van brewferm brouwen. graag had ik de suiker vervangen door moutexctract Extra licht 3EBC+ honing. exacte verhoudingen weet ik nog niet. ook ga ik Saaz hopbloemen koken in beetje water en dit mee in brouwsel kappen. goed idee? indien niet, iemand andere suggesties? alvast bedankt voor de hulp! Tobianus

• Hey Tobianus Waarschijnlijk geen slecht idee maar ik vraag me af waarom mensen die blikken kopen als je toch altijd een en ander moet vervangen door betere ingredienten... Begin maar met volmout, is niet lastiger en naar wat ik overal lees brengt het ook beter bier voort... Tenzij je dit van je vrouwke gekregen hebt voor je verjaardag maar vraag dan de volgende keer centen :1:

• Als je dan toch blikbrouwt, steek die Saaz dan in de koudhop, in zo'n hopzakje of een gekookte nylonkous, reken 2gr/liter voor een weekjes. En idd, begin al eens rond te kijken om alle materiaal bijeen te scharrelen voor volmout te brouwen. 2de hands vind je al heel wat. Laat je niet zomaar verleiden om alles 'off the shelf' bij brouwland te kopen. Het plezier is om zelf ook iets te knutselen. Een gistkast bvb met een stc1000 (ff zoekfunctie gebruiken hier).

• Citaat van ciesvandekwis

Als je dan toch blikbrouwt, steek die Saaz dan in de koudhop, in zo'n hopzakje of een gekookte nylonkous, reken 2gr/liter voor een weekjes. En idd, begin al eens rond te kijken om alle materiaal bijeen te scharrelen voor volmout te brouwen. 2de hands vind je al heel wat. Laat je niet zomaar verleiden om alles 'off the shelf' bij brouwland te kopen. Het plezier is om zelf ook iets te knutselen. Een gistkast bvb met een stc1000 (ff zoekfunctie gebruiken hier).

ik heb me al een warmte element en stc1000 aangeschaft :biggrin: nu nog een oude koelkast, maar ik wil nog 1 keer blikbrouwen en na dat ik het boek "h20 verander water in bier" heb gelezen wil ik beginnen om volmout te brouwen. kan jij mij uitleggen hoe ik met die hop moet werken bij men blikbrouwsel? alvast bedankt voor jullie hulp!

• Citaat van Tobianus

ik heb me al een warmte element en stc1000 aangeschaft :biggrin: nu nog een oude koelkast, maar ik wil nog 1 keer blikbrouwen en na dat ik het boek "h20 verander water in bier" heb gelezen wil ik beginnen om volmout te brouwen. kan jij mij uitleggen hoe ik met die hop moet werken bij men blikbrouwsel? alvast bedankt voor jullie hulp!

En voor het werken met moutextract bv: suiker 1Kg behouden en de 0,5kg moutextract erbij voegen? hoe de moutextract erbij voegen? in water koken laten afkoelen en erbij kappen? graag jullie mening

• De moutextract erbij zal je bier ietwat meer vol% geven en vooral meer volmondigheid. ja, een goeie 5' in water koken, afkoelen en giet erbij. 1kg suiker in water en 0.5 extract ook erbij bij de hoeveelheid water van dat blik als voorgeschreven. Jongens, zo 'n dingen dateren nog van half jaren '80 dat ik dat deed!

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Citaat van Tobianus

kan jij mij uitleggen hoe ik met die hop moet werken bij men blikbrouwsel? alvast bedankt voor jullie hulp!

Het eenvoudigste is de hop tijdens het lageren mee in het lagervat. Je bier wordt er niet bitterder door maar het hoparoma neemt wel toe. Gebruik ongeveer 2gr per liter bier. Met hop in het lagervat hoef je geen angst te hebben dat je daardoor een infectie zou oplopen. In mijn bieren gaat altijd hop in het lagervat en die zit er gedurende 2 weken in zonder hopzak.

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue