Rouge brun d'Ardenne

There are 572 replies in this Thread. The last Post () by ciesvandekwis.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• ik vind cies zen voorstel wel wat een deel blenden en bijvullen?
  • Voila we hebben onszelf dan maar opgeofferd om te proeven, we hebben dus in de beide vaten bier zitten en geen azijn, er is wel een duidelijk smaakverschil tussen de vaten bij het één vat neem ik een eiksmaak waar, wat ik bij het eerste vat niet proefde603e0bf1892010e7aa1a96dbdbc14383.jpgf64e28d911f2fec00efc0bf7b175f9f3.jpg

ter info de nattigheid op het vat is geen gesmos maar ontsmettingsmiddel

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Ik zie dat we hier terug al aan 265 liter zitten, msch een poll opstarten wat we doen een deel 45 liter uit de vaten halen of nog meer als klaas ook meedoet en nog een derde vat vullen of het aantal liters uit de vaten halen volgens het geen aangeleverd wordt en de vaten terug bijvullen. Mijn eigen idee bij mijn eigen vat is om dit seizoen nog een tweede vat te vullen met de Roeselare van white labs en volgend seizoen dan een deel blenden

Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Aftappen en bijvullen zie ik anders ook wel zitten. Als we toch genoeg hebben.
    Maar hoe gaan we dan zien dat iedereen die de eerste vaten heeft helpen vullen ook zijn aandeel terug krijgt van dat vat?
    Of gaan we gewoon binnen 1jaar het vat helemaal ledigen en verdelen onder de vullers?

'k Zal Klaas es vragen, maar die zit nu met een verhuis en verbouwing van Gent naar Evergem, waar zijn brouwerij Totem bieren moet komen. Ik vrees dat hij een drukke herfst en winter voor de deur heeft ;D .

Aah hopse zalig dat hij zijn eigen brouwerij opstart. Zijn bieren zijn dan ook super lekker :-) .

Hoe groot wordt zijn brouwerij? Valt den opbouw ergens te volgen?

• Ik meen dat hij momenteel 500 L brouwsels maakt bij Bryggia bij Franky, en waarschijnlijk is de ambitie dezelfde in Evergem:
    http://totembeer.com/

Maar zoals ik 't hier lees, is er toch een redelijke consensus om te gaan blenden met onze roodbruin? Een deel eruit en terug aanvullen met verse.
    Ik doe dat nu al 2 jaar op kleinere schaal en eigenlijk is het leuke daaraan dat je in je vat een mooie bacteriecultuurmix krijgt die redelijk uniek is. Als we nu eens wat opties op rij zetten voor een weekend?

Voila de poll is toegevoed

Mij blijft het gelijk David, misschien best wat afvullen om te bottelen en een verse moot rood-bruin bier er bij kieperen.....? Of een nieuw vat 'aan-boren' en er 50 kg krieken in gebruiken die hier nog in de diepvries zitten? ;D

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• verdoeme ik zou toch al is graag proeven van deze oud bruin ze.
    de pol is geëindigd op 50/50. dusja hoe gaan we dat oplossen? ;D

gaan we nie gewoon al een doodle maken voor in eind november/december ( als david dan kan ) bijeen te komen. dan bespreken we wel met degene dat kunnen wat we gaan doen?

is maar een voorstel he.

• Voor mij maakt het niet zo veel uit, ik heb daar ongeveer 20 L inzitten, thuis heb ik ook nog een deel (al gebotteld) liggen.
    Dus ben geneigd om niet meer aan Vlaams rood bruin per jaar te maken te maken, het moet hier ook nog opgedronken raken.
    Samengevat ik ben voorstander om een deel te bottelen en aan te vullen,
    Voor mij mag die gewoon ook een jaar extra rijpen in het vat, maar dat was geen optie in de Pol. ;)

• Even samenvatten?
    Ik heb ook nog een goeie 20 l rodenbachblend staan (1 + 2,5 j oud), die kan ik gerust meebrengen en bvb 10 liter uit het vat nemen (en bottelen) en terug 10 aanvullen. Nog iemand die er klaarstaan heeft?
    Any chance om bvb in het kerstverlof iets af te spreken? Als het naar daar rijden is, liefst met overnachting ;D ...

• Ik ga da ook moeten brouwen.
    Alle heb nog 30L maar die is net een beetje te zuur. dus ik dacht als ik er 10L kan uithalen ( of meer :-P )kan ik dat blenden met de zure en hopla :-) .

Maar ik kan dat volgende week al brouwen alst moet dus binnen 2 weken kan ik al :-) .

Voor mij zou eigelijk best uitkomen het eerste of het 2de weekend van december. Maar dat lukt voor serge al niet. Doeme. Hmmmm

• Wat als we gewoon es eerst een datum proberen te prikken:

december kerstverlof: ma 26, di 27, woe 28, do 28, vr 30 ?
    Of direct nieuwjaar stevig inzetten:
    Januari ma 2 (mn verjaardag), di 3, woe 4, do 5, vr 6, of weekend 7/8 jan?

Ik heb nog genoeg verlof staan te spreiden over de 2 weken kerst. Iemand?
  • Mooi zo! Even oplijsten wie meekan/doet? En is het ok als ik mijn slaapmatje en hoofdkussen daar plaçeer? Uw kot is toch goed geïsoleerd é ;) ? Anders moet ik nog een zakflesje voorzien.
    Vorige keer: django, davidar, willem, klaas, herman, lino, serge (+ronnies bijdrage) en ik vergeet er nog een paar denk ik.

• Is 't de bedoeling dat we tegen dan terug "vers sap" (dus aanvullingsbier) mee hebben...? Zo ja, moet ik toch wel in gang schieten, doch pas uitgegist bier is wel OK zekers hé... Ga eens een planning moeten opmaken, die "Saison Franciscus" staat als eerste aan de deur om gebrouwen te worden, eerst nog die Dupont opkweken. Ik heb nog geen werkschema voor 7/8 jan '17, maar het staat in mijn agenda! Dus weet niet of ik thuis ben dat weekend. We zien wel.....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik zal het op de kalender zetten ik weet echter niet of ik het ga gebrouwen krijgen hoop van wel natuurlijk

Ik zal 7/8 jan voorlopig al in de agenda zetten, en probeer daartegen gebrouwen/deels vergist bier te hebben (is toch weer 2 weken later)

De uitdaging van het tijdig kunnen brouwen is opgelost, gisteren een extra gistingsvat op de kop kunnen tikken :thumbup: (de SipWell waterboer was weer eens in het straat aan het leveren)
    Dus in de loop van deze of volgende week kan ik het bier al brouwen. dus dit zal zeker klaar zijn tegen 7/8 jan. :thumbup:

Dus in de loop van deze of volgende week kan ik het bier al brouwen. dus dit zal zeker klaar zijn tegen 7/8 jan. :thumbup:

Ik heb op deze winderige zondag er de beuk maar op gegeven en nu staat er netjes 25l Vlaams roodbruin in de kelder te gisten, 10l voor het vat in de Ardenne en 10l voor een persoonlijk project :)

• Ik probeer af te komen in het weekend van 7 en 8 januari.
    Ik zou graag 10 liter uit het vat halen, en ik probeer tegen dan om terug 10 à 15 liter roodbruin te hebben om weer toe te voegen.
    't Zal wat nipt worden, maar als't juist uitgegist is tegen dan is 't goed zeker?

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• Helaas, Ik ben nog steeds niet in staat te brouwen (sedert de verhuis)

Ik zal moeten afzeggen denk ik. Is er al een mogelijkheid om aan het 1 jaar gelagerde bier te kunnen, heb nul eigen bier in voorraad, 'k koop nu Achouffekes, lust wel een s een ander die ik zou kunnen bottelen. (bottelen kan ik wel doen)