Rouge brun d'Ardenne

There are 572 replies in this Thread. The last Post () by ciesvandekwis.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Eindelijk hebben we de tijd gevonden, moet ook dringend eens mijn parameters aanpassen in brouwplanner 1 brix te hoog en 4 extra liters.

BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: 7.testF (FORA applicable)) - Datum Export: 4/10/2015

Naam van het bier : Rouge Brun d'Ardenne
    Type van het bier :
    Brouwvolume : 36 liter
    Extractie-efficiëntie : 80%
    Voorspelling begindensiteit : 1057,9 SG /14,3 °P /14,7 Brix
    Waarvan suikers : 1000,0 SG /0,0 °P /0,0 Brix
    Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1013,3 SG /3,5 °P
    Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 5,9%
    Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 19 IBU / 53 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS
    Grondstof EBC kg % Gewicht
    Pilsmout 3 3 3,000 35,4 %
    Palemout 7 8 3,500 41,3 %
    CaraMunich (Cara 120) 120 0,500 05,9 %
    Cara 300 300 0,320 03,8 %
    Maisvlokken 1 0,800 09,4 %
    Munich mout 15 15 0,250 03,0 %
    Chocolademout (Mout roost 900) 900 0,100 01,2 %

MAISCHEN EN SPOELEN
    Gekozen Profiel: (M) Medium
    Maischwater : 31,0 liter aan 67 °C
    63,0°C gedurende 45 min (ß amylase (maltose))
    72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )
    Filterspoelen: ga naar 75..78°C
    Totaal spoelwater : 29,5 liter aan Max.80°C
    Spoelen tot : 1013 SG (Of 3,5 °P of 3,6 Brix)

HOPPEN
    Totale kooktijd : 80 minuten
    Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU
    Hallertau Hersbrücker (A) BLM 5,1% 55 5' 18,5

VERGISTING
    Nota's: 2 zakjes S-04 van 06-2014 en 1 zakje US-05 van 01-2015 vergistingstemp, 21,5°
    hop was van 2014
    Resultaat na koelen was 15,9 Brix en 38 liter

• Gisteren ook aan het brouwen geslagen voor de Rouge brun d'Ardenne. Ondertussen staat die al in de gistkast en is de gist al goed aan het werk.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• Eens informeren wie nu wanneer langskomt. Ik zou samen met Klaas en zijn vriendin de zaterdagmiddag passeren. We gaan een chaletje voor 4 delen, dus er kan evt nog iemand extra blijven slapen za. of zondag. (of 2 als er iemand op slaapbank wil). Misschien ook niet slecht om wat ruilbiertjes te voorzien?
  • Ik zou ook de zaterdagnamiddag langskomen, ergens in de vroege namiddag denk ik. Is er eigenlijk een tijdstip of zo voorzien waarop we best langskomen? Ik probeer enkele ruilbiertjes mee te brengen, maar mijn voorraad is nogal geslonken...

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• jha gewoon of er in de buurt nog wat te zien is  mijn vrouw en zoontje komen waarschijnlijk mee
  • Durbuy is wel eens de moeite als je er nog nooit geweest bent, La Roche ook er zijn hier ook nog de grotten van Hotton, maar ben niet zeker of die dan nog open zijn best eens checken. En wandelen kan je hier dagen aan een stuk doen. Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Mijn versie van de rouge brun is al lekker aant vergisten, vr de eerste keer 2 boeren op 1 dag gebrouwen van 10 uur tot 18 uur  (klar zetten en opruimen inbegrepen) enige probleem dat ik heb tegen gekomen is dat het heeeel lang duurde eer mijn ketel aan de kook kwam
  • Bieren mijn excuses  :40: welke trouwens heel goed aant gaan zijn  op de rouge brun staat een blow off en die borrelt continu de andere staat een schuimkraag van 5 cm
  • Gisteren mijn Rouge brun d'Ardenne overgeheveld hij is voorlopig geeindigd op sg1013 en komt sg1058 de overjaarse gisten hebben goed hun werk gedaan us-05 van 01/21015 en 2 zakjes s-04 van ergens in 2004. Het hout voor de bokken is ook al klaar gezaagd, nu nog eens wielen zoeken om er op te zetten.
  • ik ben zonet eens gaan meten na 5 dagen en mijn sg is 1017 komende van 1049 berekende eind sg was 1011,3 dus heb hem nu iets warmer gezet en nog een paar daagjes wachten

• Die van mij is ook nog stilletjes aan het pruttelen, dus binnen 2 weken zal die wel uitgegist zijn denk ik hé.....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ronnie wrote:

:lol:

en die van mij pruttelt tegen!!

Haha, goe gevonden! Maar die van mij eigenlijk ook zenne, gelukkig heb ik de ketting een beetje aangespannen, of ze kon in mijn brouwkot zonder toestemming... :lol: :lol:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Brucero wrote:

rubber van 0,5cm dikte ingelegd om de Ardense aardbevingen op te vangen

En geen lood mantel er rond om het bier af te schermen tegen de te hoge natuurlijke straling in de ondergrond in de Ardennen??? :biggrin:
    Effe serieus, netjes, Indien de wielen niet tijdig geleverd de bok gewoon op nog enkele blokken leggen zodat je achteraf de wielen er kan onder schroeven, dan hoef je als de wielen gemonteerd zijn enkel even de auto krik er onder de bok te zetten en de tijdelijke blokken weg halen en dan is dat zo gefikst.

• De rubbers dienen eigenlijk om het vat eventueel wat hoger te leggen zodanig dat het niet op de onderste balk steunt maar op de zijkanten moet steunen, ik heb het gemaakt volgens de maten die ik van jou gekregen heb en die verschillen een klein beetje met het vat die ik staan heb en zo kan ik via de rubbers het perfect uitlijnen.
  • Brucero, Om hoe laat (of hoe vroeg) kom ik best langs volgend weekend (31/10) zaterdag??  WillemUy komt normaal gezien met ons (ik en mijn vrouw) mee. Kwestie dat we met genoeg volk zijn om de vaten naar de kelder te transporteren. Ik zal de laatste spoeling (met zuiver water) op de 2 vaten die dat weekend gevuld moeten worden hier thuis nog wel uitvoeren zodoende dat deze klaar zijn om gevuld te worden. Voor het andere vat dat voor jou persoonlijk is voorzien niet vergeten nog wat sulfiet en citroenzuur te voorzien om dit terug te vullen met water. Serge
  • Voor degene die de zaterdag komen zou het misschien interessant zijn dat jullie een beetje gelijktijdig afspreken om het vat te vullen, kwestie dat ik de hevel geen tien keren moet reinigen, liefst niet te vroeg ook mijn broer komt die dag mijn garagedorpel plaatsen,die moest er eigenlijk al erin gezeten hebben maar ge weet in de walen zijn ze niet altijd van de rapste, zodanig dat ik zo snel mogelijk mijn garagepoort kan laten plaatsen.
    Ik raad ook iedereen aan om niet zijn zondagse schoenen aan te doen, niet dat er een pak modder ligt maar het is nog altijd een propere bouwwerf.
    Dat reservevat moet dat volledig gevuld worden

• 16 uur zou prima zijn, da is mooi uur om te stoppen met werken en te aper........, en mischien eens langs te gaan bij www.fantome.be, als hij open is.
    @cies heb je dan die chalet geboekt van 2 tot 4 pers vanop kapazaa, heb eens verder gekeken via de link dat ook nog vermeld was op de site van kapazaa, blijkbaar ligt die chalet in het verlengde van mijn straat