Rouge brun d'Ardenne

There are 572 replies in this Thread. The last Post () by ciesvandekwis.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik had gestemd op het weekend van 10-11 oktober, maar we passen ons aan.
    Misschien maak ik er samen met m'n madam wel een weekendje Ardennen van.
    Ik denk de 'Rodenboek' te brouwen begin oktober, dan is ie mooi op tijd klaar om het vat te helpen vullen.

Misschien best wel de zaterdag om het vat te vullen (als dat past voor iedereen), kwestie van geen gans weekend met een DJ in m'n koffer rond te rijden...

Hoe zit dat terug met het betalen van de vaten? Kan het ventueel overgeschreven worden?

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• Serge wrote:

OK staat in de agenda genoteerd, ik zal de vaten dan ook maar best mee brengen zekers :biggrin:

Als je wil Serge, als het niet moest lukken kom ik er wel om.

Ivm de betaling zal ik het eens uitrekenen, moet van Serge nog een bedrag krijgen ivm de reiniging van de vaten.
    En aangezien ik merk dat we het vat maar op één weekend gaan vullen mag dit op zaterdag en zondag zijn.

• Yep, ook OK voor mij... Storten op rekening Serge, of...? Of verrekenen we het per ingeleverde hoeveelheid, ik ga 60 liter aanleveren, dus zou ik dubbel moeten betalen van iemand die 30 liter levert hé...?

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• OK, mss dat je al je rekeningnummer kan posten, dan storten we dat op voorhand. Ik zou niet teveel gaan smossen met porto of wijn eerlijk gezegd. Als dat misvalt, zitten we met véél slecht bier  :neutral:. Praktisch vraagske: is er daar mogelijkheid tot logement? Of zal het nog ruwbouw zijn?
  • 15 euro is goed voor mij, ik schrijf eerstdaags over.
    En nog eens een grote merci voor al het werk dat Serge in de 'vatenkwestie' gestoken heeft, top!

Voor de mensen die er niet raken dat weekend, misschien kan het bier meegegeven worden aan iemand uit de buurt die wel richting Ardennen trekt.

Die Porto zou ik wel achterwege laten, maar ik heb er geen ervaring mee... iemand reeds gedaan?

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• Om rijping op Portvaten te simuleren heb ik bij mij daar 100ml porto op 10l en 10 gr medium eiken chips toegevoegd , deze staat nu vanaf 27/06 te rijpen in een grote pet fles van 20L met de Roeselare blend en je proeft ondertussen al goed de verzuring en dat vleugje porto op de achtergrond, ik ervaar dit als een toegevoegde waarde, maar t'ja wie ben ik hé :wink:
    Een andere deel van dit brouwsel (dat moet dienen voor in het vat voor de Ardenne) bevat geen porto of eiken houten chips en persoonlijk mis ik die wijnsmaak op de achter grond er wel een beetje er in. (deze komt hopelijk uit het eiken vat)
    Ik heb dit zo gedaan zodat ik later deze 2 biertjes kan vergelijken; kan je het verschil proeven tussen simulatie met chips en werkelijke rijping op eiken vat?.
    Wat betreft de porto, ik denk dat je dat evenzeer kunt toevoegen bij het bottelen, dan kan eerst proeven en indien je dit een toegevoegde waarde vind dan pas in de juiste verhouding toevoegen

O ja, voor diegene uit de regio kempen (Tongerlo) die eventueel niet in de Ardennen raken om het vat te vullen kunnen ook bij mij hun bier afleveren ik ga toch zowiezo naar ginder de vaten afleveren

• Gisteren bij Klaas zomaar eventjes samen 90 liter rodenboek gebrouwen. We zullen er dus evt wel wat over hebben om de vaten bij te vullen als er na een jaartje wat verdampt is... Jan heeft ook wat meegeholpen in het begin. koken en koelen buiten. die blichman's zijn wel top qua filtratie

• Jawadde klaas heeft precies wel een ferme installatie me dunkt :-) .
    Tegenwoordig begin ik overal maar te lezen dat je als je een iets of wat zurige vlaams oud bruin wilt met de roeselare blend. Je eigelijk beter geen hop toevoegt of heeel weinig en je hem gewoon direkt zijn gang laat gaan en niet eerst een gewone gist.
    Maarja :-) . Dat is telaat, en het gaat zowizo ook wel een goeike worden deze :-) .

• ciesvandekwis wrote:

K zal eens beginnen rondkijken voor een chalet in de buurt van Biron, normaal zijn die voorzien voor 6 man.

Volgend jaar moet dit probleem zeker en vast opgelost zijn, dit jaar zal het vermoedelijk nog maar net winddicht zijn tegen da weekend.

• voila finaal receptje zaterdag brouwdag

BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: 7.testF (FORA applicable)) - Datum Export: 24/09/2015

Naam van het bier : rouge brund'ardenne
    Type van het bier :
    Brouwvolume : 30 liter
    Extractie-efficiëntie : 75%
    Voorspelling begindensiteit : 1049,7 SG /12,3 °P /12,7 Brix
    Waarvan suikers : 1000,0 SG /0,0 °P /0,0 Brix
    Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1011,3 SG /3,0 °P
    Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 5,0%
    Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 16 IBU / 54 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS
    Grondstof EBC kg % Gewicht
    Pilsmout 3 3 2,500 37,2 %
    Palemout 7 8 2,500 37,2 %
    Maisvlokken 1 0,800 11,9 %
    CaraMunich (Cara 120) 120 0,300 04,5 %
    Special B (Cara 400) 390 0,200 03,0 %
    Weyermann CaraRed 40 0,300 04,5 %
    Chocolademout (Mout roost 900) 900 0,120 01,8 %

MAISCHEN EN SPOELEN
    Gekozen Profiel: (M) Medium
    Maischwater : 24,0 liter aan 68 °C
    63,0°C gedurende 45 min (ß amylase (maltose))
    72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )
    Filterspoelen: ga naar 75..78°C
    Totaal spoelwater : 28,9 liter aan Max.80°C
    Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN
    Totale kooktijd : 70 minuten
    Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU
    Willamette (A) BLM 3,9% 50 0' 16,4

KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN
    Additief Aantal Eenheid Toev. na..'

VERGISTING
    Gistnaam : Fermentis S-04
    Gisteigenschappen : Neutraal, gemiddeld, zeer goede sedimentatie.

Volume giststarter: liter maken met: rehydrateren gram moutextract
    en gram gistvoeding in liter water koken + pH aanpassen

Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 18 gram

• Wie zou er eigenlijk mee willen logeren daar dat weekend? Dat ik daar geen kot voor 6 man huur en er alleen moet slapen? David, veronderstel ik? Peis dat Klaas er ook wel overnacht als we samenrijden vanuit Gent.
    Wat denken jullie hier van? http://www.kapaza.be/nl/vakant…-bij-durbuy--99794116.htm (4 pers)
    of 6 pers: http://www.kapaza.be/nl/vakant…ron--hotton--99590960.htm

• Ik blijf al zeker niet slapen, mijn BOBbientje gaat mij (en de vaten) naar ginder en terug brengen op zaterdag.
    Ik heb nog wel 3 plaatsen over in de bus.
    Dus als er iemand uit de regio kempen (Westerlo - Geel) mee wil laat maar iets weten via PB, we spreken dan wel verder af.
    [hr]
    Ik blijf al zeker niet overnachten, mijn BOBbientje brengt mij (en de eiken vaten) zaterdag naar daar en (tegen de avond?) terug, dan wel zonder die vaten die moeten daar blijven zekers. :biggrin:
    Ik heb nog wel 3 plaatsen over in de bus, dus als er iemand uit de regio kempen (Westerlo - Geel-West) graag een lift heeft, laat maar iets weten via PB, dan spreken we wel verder af.

• David,
    ben tijdje onderuit geknepen.
    Moet dringend m'n deel betalen.
    Waar vindt ik dat bericht met bedrag en rekening nummer?

hoeveel: ik ga volgende week laatste lichtbruin/rood bier afvullen in 5 L pets.
    Zal in totaal 25 liter hebben en ga ze op jouw adres brengen, OK?
    Het bier is in feite een recept voor "Guldenband" , iets a la Liefmans goudenband, recept komt uit boekje van Wheeler en Protz.
    Het 2de brouwsel dat ik 3,5 weken geleden maakte is vergist met opkweek van Oerbier (dolle brouwers).

• Ik heb gisteren 41,8 liter "Rouge brun d'Ardenne" gebrouwen wat een biertje zou moeten opleveren van 6%, dus nog +/- 20 te gaan om aan mijn 60 liter te komen. Is met opkweek van 2 pakken Chimay vloeibare gist, heb slurry verdeeld om 2 batchen te kunnen vergisten. Dus dees week eens vroeg uit de veren en nog eens brouwen vooralleer naar de "B"aas te gaan, 't is binnen een goei 4 weken al zover hé. Ik breng het dan ook naar huis hé David, tenzij ik mijn verlof goedgekeurd krijg, zit nog een waterkanske in dat ik toch kan komen "Ardennen"... :thumbup:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik schreef:
    "Het 2de brouwsel dat ik 3,5 weken geleden maakte is vergist met opkweek van Oerbier (dolle brouwers)."

Vergat erbij te zeggen dat dit m'n 2de testbrouwsel met RIMS installatie was (met Hendi inductiekookplaat en met de nieuwe ketel van bij Niels)
    Deze keer alles goed gelukt zonder smossen en zeer goed rendement!
    Binnenkort reportage met foto's.

• Hier heb je het rekeningnummer nog eens Ronnie BE06 1030 2714 572, het bedrag was 15€. Voor mij is dat ok dat je dit bij mij thuis brengt, maar msch kan je eventueel afspreken met Django die woont wat dichter bij jou, hij komt zeker naar de Ardennen.

Herman, wacht nog een dagje met brouwen als je wil, zal proberen om vandaag of morgen het juiste aantal liters nog eens aan te passen, aangezien Ronnie voor 25 kan zorgen, hebben we msch genoeg.

MOD van Ronnie: Nummer moet zijn BE06 1030 2714 5722

• Brucero wrote:

Herman, wacht nog een dagje met brouwen als je wil, zal proberen om vandaag of morgen het juiste aantal liters nog eens aan te passen, aangezien Ronnie voor 25 kan zorgen, hebben we msch genoeg.

Aha, OK, ik wacht nog even af dan... :thumbup:

• David,
    Niet vergeten dat je nog enkele litertjes nodig hebt voor de vaten nu en dan bij te vullen, de mijne zit nu in 5l wegwerp flessen en is geënt met de Roeselare, je kan er mogelijk hier 1 of 2 flessen van opzij houden om het vat bij te vullen????
    Indien deze niet op moesten gebruikt zijn kan je na 18 maand na een smaakproef deze nog steeds mee blenden met de rest.
    Of zie ik het totaal fout??????

• Ok hier een update van de te brouwen, aanleveren liters.
    Brucero 34L
    Lino 30L
    Ciesvandekwis 30L
    Ronnie 25L
    Willemuy 40L
    Segtom 30L
    Serge 20L
    Django 30L
    Davidar 25L
    Klaas 90L
    Herman 40L
    --------------
    Hier zitten we aan 394 liters

Dus Herman, ik weet nu niet of die vaten bomvol moeten zijn of niet, maar mocht jij of iemand anders nog zin hebben om wat extra reserveliters te brouwen, doe maar zou ik zeggen. Mijn brouwsessie staat er voor komende maandag of zondag op, eindelijk zou ik zeggen. Ook eens kijken om de statieven te maken waar de vaten moeten in liggen, want dat is ook nog niet gebeurd en we zullen er best wielen onderzetten ook want de tegels liggen wel al in de kelder, maar ze zitten nog steeds in de verpakking, zal voor wat later zijn.
    En voor de rest een update van het gebouw

• Zal ook nog 5 liter (in glazen fles) extra opzij zetten voor als 't nodig is.

Brucero wrote:

[MOD (Ronnie)] dit nummer hieronder is het juiste nummer, gevonden op pag 5 van deze thread [/MOD]
    Hier het reknr BE06 1030 2714 5722 voor wie op voorhand wil storten.

David, heb daarnet proberen op het nummer over te schrijven van enkele berichten hierboven ...
    ging niet... een 2tje tekort.
    Gelukkig toch het juiste nr gevonden!

• Brucero wrote:

Dus Herman, ik weet nu niet of die vaten bomvol moeten zijn of niet, maar mocht jij of iemand anders nog zin hebben om wat extra reserveliters te brouwen, doe maar zou ik zeggen.

Geen probleem, heb sinds gisteren mijne Chinees (cct) vrij, dus die ga 'k dan terug opvullen hé... :biggrin: Ga misschien 30 à 35 liter maken, heb ik voor eigen gebruik ook nog een paar liters over, 't is 't zelfde werk hé... :wink:

• van mijn kriek kan ik ook enkele liters geven, heb er meer dan genoeg om 2 jaar verder te kunnen, wordt meestal in de zomer gedronken en ik moet op m'n quota letten... 2 petflessen van 2 liter = 4 L kriek erbij, is dat goed? denk dat het moet kunnen zulk een kleine hoeveelheid, om een toets te geven. Wat denken jullie?