Rouge brun d'Ardenne

There are 572 replies in this Thread. The last Post () by ciesvandekwis.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Trouwens gisteren bij Klaas een Mein Aventinus ‘barrique’ van Schneider Weisse Brouwerij gedeeld. Man man man, wat een lekker roodbruin was me dàt zeg! 2014 stond er op de fles. Machtig zuurtje met voldoende body en zoetige kruidige toets die alles samenplakt, geweldig complex bier.

Wie denkt dat de duitsers alleen maar pils en weissen maken, vergist zich deerlijk! Met de Gentse Bierver. houden we trouwens 9/12 een duitse proeverij.. . checkt dat maar ne keer uit: http://gentsebiervereniging.be/activiteiten

• Vandaag een flesje opengetrokken van mijn Rouge brun d' Alexander.
    Ja ik heb wat uit het vat gekomen is een beetje gepimpt,
    Aan 12.5l Rouge brun d' Ardenne (met eind SG 1010) is het sap van 2 kg bosvruchten toegevoegd.
    Tevens is deze ook nog eens extra geënt met een Brettanomyces anomala, (de EYC04 van East Coast Yeast)
    Dit heeft dus enkele maanden mogen hergisten bij kamertemperatuur en is uiteindelijk gestopt op een eind SG van 1001 SG
    Het ontbrekende zuurtje dat de Rouge brun d' Ardenne eigenlijk wel had is meer dan voldoende geoptimaliseerd door het zure van het fruit en de verdere verzuring bij kamertemperatuur.
    Ideaal mag die nog een jaartje op fles verder rijpen maar zolang kon ik nu ook weer niet wachten alvorens te proeven. X/
    Wat ik wel mis dit jaar is het eik aroma dat is wel zo goed als onbestaande :(

Morgen of in de loop van de week de tweede versie waarbij kandijsiroop, porto en de ECY04 is toegevoegd ook een proeven.
    8->

• Laat ik eens, als mijn eerste bijdrage aan jullie fijne forum, jullie roodbruinbrouwers een hele flinke pluim geven. Ik heb dit topic al een aantal keer doorgelezen, en ik vind het machtig mooi. Binnenkort ga ik ook een poging tot een dergelijk bier ondernemen. Ga zo door!

• Volgende kerstweek is er tussen de aperitief en de naweeën van al dat familiaal getafel gelukkig tijd om nog eens onze Rodenboek te brouwen. Vaneerste keer genoeg, want hij is op!

BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: 7.testF (FORA applicable)) - Datum Export: 25/12/2018

Naam van het bier : rodenboek collab

Type van het bier :

Brouwvolume : 35 liter

Extractie-efficiëntie : 80%

Voorspelling begindensiteit : 1050,4 SG /12,5 °P /12,9 Brix

Waarvan suikers : 1000,0 SG /0,0 °P /0,0 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1010,0 SG /2,7 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 5,3%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 17 IBU / 42 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

Grondstof EBC kg % Gewicht

Palemout 7 8 5,500 71,4 %

Maisvlokken 1 1,000 13,0 %

Weyermann CaraRed 40 1,000 13,0 %

Chocolademout (Mout roost 900) 900 0,200 02,6 %

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (Z) Zacht

Maischwater : 31,4 liter aan 67 °C

63,0°C gedurende 25 min (ß amylase (maltose))

72,0°C gedurende 30 min (a amylase (body) )

Filterspoelen: ga naar 75..78°C

Totaal spoelwater : 28,4 liter aan Max.80°C

Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOPPEN

Totale kooktijd : 60 minuten

Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU

Challenger (U) BLM 6,0% 40 0' 16,6

KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN

Additief Aantal Eenheid Toev. na..'

VERGISTING

Gistnaam : Opkweek Rochefort10 (FL)

Gisteigenschappen : Zacht en aangenaam

Volume giststarter: 1,8 liter maken met: 180 gram moutextract

en 5 gram gistvoeding in 1,8 liter water koken + pH aanpassen

Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 0 gram