Rouge brun d'Ardenne

There are 572 replies in this Thread. The last Post () by ciesvandekwis.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Voila ze hier de nieuwe topic over ons gezamelijk te brouwen bier.
    Een bier dat in vlaanderen gebrouwen wordt en in de diepe bossen van de Ardennen zal gisten en rijpen.
    Wat doen we met de naam??
    Wie heeft er een recept?
    Wie heeft er allemaal interesse en brouwt hoeveel liter.
    Aan de hand van de topic " lambiek met put lucht "
    Noteer ik al volgende personen.
    - brucero 30 a 35 liter
    - lino 20 a 25 liter
    - ciesvandekwis 25 liter
    - pietv 20 liter
    - walter 12 liter
    - ronnie .. liter
    - willemuy 40 liter
    - segtom 20 liter
    - serge 20 liter
    - bram 20 liter
    - django 30 liter
    " - hermanH 30 a 40 liter"
    " - Davidar 25 liter"
    " - klaas van Cies ...liter"

Totaal aantal liters 312 liter

• Ik zou er toch zeker 25 liter kunnen maken, op basis van mijn Rodenboek recept

Tegen april brouw ik er nog eens een batch van. De vorige staat nu 9-tal maand op dame jeanne. Daarvan is er 2 maand geleden een deel in een 10L vatje gestoken. Bij proeven was die nog niet echt zuur genoeg. Heel dun van smaak. Volgens mij dus zeker nog te blenden met een zoetere versie (lang maischen op 72°).

• wie doet er een gooi naar een receptje?
    ik heb hier ook nog totaal geen ervaring mee en ben der ook wel wat wantrouwig over (vrees voor het onbekende)

ik vind trouwens Rouge brun d'Ardenne een goeie naam

• Ik doe mee met 20l!

Ook totaal geen ervaring met vlaams (of is het waals) roodbruin. één van mijn lievelingsbieren maar alleen zou ik me er niet aan wagen.
    Eens we het vat volkrijgen moeten we maar eens een recept bespreking doen.

Groeten Bram

• Headspace moet er niet zijn ik het vat.
    Ik denk dat het beste is dat iedereen thuis de eerste vergisting doet met den us-05 ofzo en dat we de roeselare blend pas gaan toevoegen eens we het vat gevuld hebben? + mss nog wat kletskes van onze fleskes vlaams oud bruin die we gaan proeven tijdens het vullen van het vat? :))

• ik doe geen gooi naar een receptje maar ik geef maar een voorbeeldje.

Dit is een receptje dat uit het Wild brews boek komt van Jeff sparrow.

Sg: 1.048-1.057
    Ibu: 10-12

Vienna 50%
    carahell 9%
    CaraVienna 9%
    Aromatic 9%
    Special B 3%
    MaischVlokken 20%.

Maischen: 20Min op 50°, 40Min 63°, 30Min 72° en dan 78° 10min aanhouden voor te stoppen met filteren.
    Koken: 2uur

Dit is eentje uit het boek American sour beers van Michael Tonsmiere.

SG: 1060

Pilsmout 26%
    Munich 27%
    Vienna 27%
    Tarwe mout 8%
    Crystal Mout120 8%
    Special B 4%

Maischen: 60min op 70°.
    Koken: 90min.

Vrij verschillende receptjes wel blijkbaar :lol: .

• Als we het met velen moeten brouwen zou ik het recept simpel houden: pils/pale + mais + cara + choco. Geen tarwe, verkeerde kant van het land daarvoor. Bitteren naar 15 IBU met traditionele EU hop naar keuze. Vergisten met korrel? Maar dewelke?
  • piet_v wrote:

Vergisten met korrel? Maar dewelke?

Korrel? mmm... 'k zou niet weten met welke.

Ooit heb ik zoiets vergist met bodempjes-opkweek van Oerbier (Dolle Brouwers).
    Onderwijl mogen ze geen gist meer halen bij Rodenbach.
    Ze doen wel een minidosis melkzuurcultuur bij hun gist.
    Zal moeten uitgeprobeerd worden of het nog werkt.

Ik ga er pas in april kunnen aan beginnen.

• Als er nog een paar liters te kort moesten zijn, wil ik mijne ketel ook wel nog eens opstoken hoor David, je ziet maar....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Recept komt grotendeels overeen, Vienna is toch wel constante evenals maisvlokken en een cara + chocomout. S04 kan ook, ik heb uiteindelijk m'n Rodenboek met Chouffe opkweek gedaan. Hop: Styrian of fuggles, maakt niet zoveel uit, zeker niet te bitter maken.
    Ik zou gerust iedereen wat de vrijheid laten, mits bovenstaande basismouten er wel in zitten.

• WillemUy wrote:

Ronnie ik denk dat Piet het hier over de eerste vergisting heeft. Ik denk dat hier een gewone us-05 goed voor is.

mmja, maar je moet toch een beteke melkzuurgisting al meehebben? of reken je al op dat vat die dit gaat doen?

een Porter & Kvas gist zou ook nog iets zijn:

pokvde-250x216.jpg

Meer over Kvas: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kvas

• WillemUy wrote:

Die melkzuurgisting gaje toch pas toevoegen in het vat? Een zakske roeselare blend of meerdere erin kieperen?

Zo kan het ook. Ofwel vergisten met bvb S05, overhevelen en in lagering roeselare toevoegen en pas dan alles bijeen in het vat.
    Gewoon praktisch: omdat het nog waarschijnlijk wel vlotjes een jaar duurt eer we alles bijeen gaan kunnen gieten, zouden alle deelnemers zelf thuis al met de roeselare-verzuringskuur kunnen beginnen in bvb een DJ met wat eikensnippers.

• Mij is het om het even ik zorg voor het vat en de stockage en 30 liter bier of wort. En is het niet goedkoper en handiger dat we de Roeselare kuur toevoegen in het vat, dan moeten we toch geen negen smackpacks kopen. Een jaar zal het nu ook wel niet duren ik vermoed dat dit moet lukken vanaf augustus - september. Handig zou zijn dat we het bier verzamelen op het vhm en ik dan naar de ardennen rijd, iedereen is natuurlijk vrij om mee te gaan.
  • Ik dacht dat 't makkelijker zou zijn als iedereen brouwt op 't moment dat 't hem best uitkomt, en dan jongbier meebrengt. Al of niet al met roeselareblend erbij, maar misschien best wel al na hoofdgisting al overgeheveld zodat we niet met een hoop slurry in dat houten vat komen te zitten?
    Op vhm verzamelen of in de ardennen zelf: mij gelijk. Ik dacht vooral aan een excuus om nog eens met bier naar de ardennen te rijden :wink:.

• Awel ja zoals cies het zegt dacht ik het ook. Iedereen brouwt al een wanneer hij tijd heeft en doet al zeker de eerste vergisting die met us-05 of den 04 (zullen we zien naar wat het recept zegt). Is die gisting afgelopen roeselare blend of een andere lactose (& pediococcus) mengeling erbij en dan samen een datum afspreken wanneer dat we eens naar de Ardennen rijden, als het past voor Brucero In de Ardennen misschien dan wel best eens proeven van al de sample's :lol: , moest er eentje bijzitten dat verkeerd smaakt... ? Moest je hem nu net gebrouwen hebben 1week voor dat we het vat gaan vullen dan pakte hem mee zonder die roeselare blend ofzo he daar zou ik nu niet zo'n probleem van maken.
  • ik zou ook zeggen brouwen  hoofdgisting doen en dan  alles int vat  en dan bij het groot vat de r- blend er bij  en ik kom graag naar de Ardennen voor mijn bier af te leveren lijkt me leuk  (ik kan ook altijd de bbq mee brengen he :biggrin: ) 
  • Nog even over dat melkzuur. Er zal best één brouwsel bij zijn die direct met Roeselare blend is vergist. Pakweg iets van 20 a 30 l of zo of 10% van de vat inhoud. Dat brouwsel dan als jongste bier. Als je pas nadien alleen die Wyeast Roeselare blend smackpack er bij zou doen zou die wel es triest op gang kunnen komen. Best ook dat alle anderen een goede doorgister gebruiken, een witbier gist (Mauribrew) of een US-05 of BRY-97. Geen Windsor, S-33, en T-58 prutsen want die laten teveel dextrines na die allemaal in melkzuur zouden kunnen omgezet worden, later. En ook geen Saison, de melkzuurbacteriën moeten ook nog wat eten krijgen.
  • WillemUy wrote:

dan samen een datum afspreken wanneer dat we eens naar de Ardennen rijden, als het past voor Brucero

Alles hangt van diene Waalse architecte waar ik het stilaan begin van op mijn heupen te krijgen, mocht er iemand anders een waalse architect kennen die zijn telefoon opneemt en mails beantwoord graag zijn adres.

• Zet mij er ook maar bij met een 30 liter ;-)
    Ps. Het vat moet " bomvol" zijn :-)

Sent from my gsm'eke

ein kamel kann 30 tage arbeiden ohne zu saufen, ich kann 30 tage saufen ohne zu arbeiden.

• Ik heb een pak van die wyeast roeselaere liggen. Ik wil eventueel mijn 12 liter daarmee vergisten als hoofdgist en deze meebrengen. dan kunnen we het vat van 200l enten met een starter van 12 liter. Moet voldoende zijn, niet?

De slurry in het vat moeten we er dan maar bijnemen. :wink:

Ik vind het ook een goed idee dat we allemaal de hoofdgisting thuis doen. Ik zou wel vertrekken van hetzelfde recept en met dezelfde hoofdgist, mezelf uitgezonderd van die hoofdgist omdat ik meteen ent met roeselaere blend.

• Tegen wanneer moet dat bier er zijn?
    Ik zou tussen de 10 en max 12 L kunnen opzij zettten hiervoor
    is dat voldoende?
    Ik ga het vergisten met  KVAS gist die binnen is.

kijk voor wat KVAS precies is hier (waarvoor die gist ook nog gebruikt wordt)

Zal over een maand of zo brouwen.
    Recept moet nog gemaakt worden.
    Ga 50 liter doen: 35 liter met een andere gist in m'n Brewtech CCT (gist suggestie?)
    en de rest = 15 liter in een Dame Jeanneke met die KVAS gist.
    Van dat Kvas bier ga ik enkele flessen bottelen (moet toch weten wat voor bier dit oplevert he.
    Het overige (12 tot 15 L in 5L Cristalline petflessen + een 2 liter fles.