GrainFather

There are 217 replies in this Thread. The last Post () by Loser.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• We hebben dit weekend dit toestel besteld en zijn vol verwachting van het eerste brouwsel die we daar mee zouden kunnen maken.
    Om wat info te verzamelen over dit toestel start ik dan ook deze draad.
    Ik weet dat er nog niet veel mensen zijn die dit toestel hebben maar er zijn er die dit ook besteld hebben, dus de interesse in zo een verzamelplaats van info kan alleen maar goeien.

En nu maar wachten....

• ah mooi zo deze ga ik zeker volgen als de reacties en bevindingen goed zijn ga ik die ook overwegen
  • Is zoals de speidel brauwmaister maar dan veel goedkoper en natuurlijk. Wat minder bling bling
  • De Grainfather is een alles-in-één brouwinstallatie met een aantrekkelijk prijskaartje (RRP: €750,00) en wordt met een tegenstroomkoeler geleverd.

Het is een goedkoop alternatief voor een Speidel Braumeister, maar het prijsverschil zie je dan ook wel in o.a. de bouwkwaliteit en de minder gesofisticeerde temperatuursturing. De werking is wat rudimentair t.o.v. een Braumeister en vereist enkele handelingen die nogal "prutserig" overkomen (bv. het dopje op de "overflow pipe" en het manueel verzetten van vermogensschakelaar).

Maar voor dat je denkt dat ik één en al negatief ben over de Grainfather wil ik het toch even de sterke punten aanstippen:

• Capaciteit van 30 L (t.o.v. 20 L bij een Braumeister)
    • Uittrekbare moutkorf die je dus kan aanpassen naar de moutstort
    • Inclusief tegenstroomkoeler
    • Prijs

Het bovenstaande heb ik zelf moeten distilleren uit de documentatie die ik heb ontvangen en de filmpjes die ik heb gezien. Zodra de Grainfather in het land is ga ik er zelf ook een aantal brouwsessies mee doen zodat ik een beter onderbouwde uitleg over het toestel kan geven.

- Niels

Dag Niels,
    Heb je deze ondertussen al ontvangen?

Neen :sad: De uiteindelijke leverdatum is in de week van 16 maart. Nog een kleine 2 weekjes wachten dus.

Blijkbaar is het normaal dat leveringen die met de boot komen zo hard kunnen uitlopen. Maar natuurlijk niet echt leuk nieuws voor degenen die reeds een bestelling plaatsten.

- Niels

... toch even de sterke punten aanstippen:

• Capaciteit van 30 L (t.o.v. 20 L bij een Braumeister)
    • Uittrekbare moutkorf die je dus kan aanpassen naar de moutstort
    • Inclusief tegenstroomkoeler
    • Prijs.... enz...
      - Niels

Tiens, bedoel je werkelijk 30L wort of bier i.p.v. 30L inhoud? en bij hoeveel moutstort?

• Het gaat over 30 lt wort, dat moet goed zij voor ongeveer 23 lt bier uiteindelijk. Wat mij voornamelijk aansprak in dit systeem is dat je tot ongeveer een stort van 9kg kan gaan, wat beduidend meer is als wat mogelijk is in de Speidel.
  • O.K. denk wel dat dit voor velen een aantrekkelijk systeem kan zijn. Zo een systeem heeft ook een beter rendement dan een Speidel. effe gerekend voor 35 a 36 l inhoud en 9 kg pilsmout: je moet dan maischen aan 2,9 liter water per kg  Dat is wel serieus zwaar, vraag is of die RIMS pomp dat kan trekken. Zo zou je vóór bottelen iets van 8 tot 8,2 vol% moeten halen zonder suiker moest het een normaal beslag zijn. Men zou kunnen high gravity brouwen. bij zulk een dik beslag zal je waarschijnlijk ook meer dextrines hebben en dus minder vol%
  • Wat die pomp betreft hoef je je geen zorgen te maken. Er is een overflow pijp waardoor de pomp nooit droog komt te staan. Wat wel kan zijn is dat het rendement wat lager wordt omdat door de dikker brij er minder snel door gaat vloeien. Nu dat is de theorie, ik ben zelf nog aan het wachten om ons toestel die blijkbaar nog op den boot zit :wink: Maar zal dat moeten testen/ondervinden als we ermee aan de slag gaan.
  • ach so!

en is dat dan vandeneerste keer zo hoog? of zijn er onderweg ook nog steuntjes?
    Omdat ik me afvraag: laten ze dat er dan zomaar uit regenen? (oxidatie!)

ik zou het eerder met een soort katrolletje doen zoals ze bij handliftjes doen: op moment dat je draait kan je omhoog of omlaag doen.
    Zodra je niet draait zit er een rem op.

Een korf met 8 kg droge mout weegt 8 mout + 8,8 blijvend absorbtiewater = 16,8 kg ! + 0,5 gewicht korf zelf + enkele liters (bijv. 3) waswater die er nog boven de draflaag staat! = 8+8,8+0,5 + 3= 20,3 kilo! amaai! :huh:

Dat gewicht is indien de korf al uit het wort is.

met een katrolletje bedoel ik een staalkabel op een buis of as draaien middels een hendel.

• in m'n berekening zit een foutje, geen kleintje! de 8 kg mout is natuurlijk minder omdat die voor een deel uitgespoeld is en in het wort zit (voor bijna 80% dus is nog pakweg 2 kg). Vrijdag ga 'k brouwen (de 1e test voor m'n nieuwe Chronical CCT!) zal es de [s]mout[/s] draf wegen na uitscheppen.
  • Voor diegenen die dat hier volgen:
    Ik heb geen Grainfather en ga me er ook geen aanschaffen.
    Heb sedert gisteren een Ss Brewtech brouwketel van 10 gallons (37,5L). (en ook een Ss 14 gallons CCT = 52L )
    alles pico bello via onze Niels!

Als de bouw van de periferie van m'n RIMS systeem begint zal ik er apart een thread voor starten.
    Altijd goed voor ideeën wederzijds op te doen.

Mijn huidige installatie (20 jaar oud) met RVS biervaten (verhoogd kookvat) wordt langzaam buiten gebruik genomen (bestemmeling reeds gekend).

Reden is : Ben al op leefijd dat mensen wat kleiner gaan wonen, ik wil naar éénpans installatie gaan met inductie kookplaat van 3,5 kW (100 Watt/liter x 35 liter is net OK).

• Wel, ben historisch een beetje verwend.
    Begonnen met gilde installatie max 30 L gebotteld. Toen was hobbybrouwen nog uitzonderlijk.

dan 2 grootkeuken ketels van 100L bruto elk bij schroothandel gevonden: installatie met paëlla branders en met filterplaat en overscheppen...
    Gaf >80 L netto gebotteld.

Maar 't was altijd dezelfde die opdraaide voor alles: klaarzetten, hevelen, schoonmaken etc... en telkens opbergen of bovenhalen van garage naar tuinhuis en vice versa.
    Dan is de vaatjesinstallatie gekomen in 1996...

Ik hoop in die 10 galonner minimum 32L High gravity te brouwen ( 32L = 4 bakken zwaar) en 36 tot zelfs 40 "gewoon"

Heb sedert gisteren een Ss Brewtech brouwketel van 10 gallons (37,5L). (en ook een Ss 14 gallons CCT = 52L )

Hoe ga je bij dit systeem maischen, roeren en spoelen Ronnie, aangezien je de biervaten weg doet, en de brouwketel er mij enkel maar uitziet als een gewone kookketel met afvoerkraan die je kan gebruiken op inductie.

• Bedoeling is RIMS éénpans. Er wordt dus niet geroerd maar continue rondgepompt en dus gespoeld.
    Geen hevelfilter maar filterplaat over hele bodem van het brouwvat of in dit geval de moutkorf die maar 1cm minder in diameter is dan de ketel.
    Wort is snel helder, reeds bij 66°. De gewone cyclus en vervolgens ergens tussen 75 en 78°c de korf stelselmatig omhoog en telkens water @ 79° erbij.
    Buiten de heetwaterketel is er geen dus geen 2de ketel.
    Inductie werkt bijna als gas: zeer snel.

RIMS geeft zeer goede rendementen, mits correct gedaan. Welke beslagdikte het aankan moet nog worden ondervonden.
    Bij dit systeem is weinig warmteverlies en weinig oxidatie.
    Heb es een proef RIMS gedaan bij een collega brouwer van de gilde, we waren beide verbaasd hoe helder dat wort was! in een Inox emmer met 10 liter inhoud kon je de bodem zien blinken onderaan, in donkerblond wort van pils+ munichmout van SG 1066 !
    Er wordt voor levensduur pomp soms aangeraden te spoelen bij 75° (A3 Otte doet (of deed?) dat.

In begin bij 60° liep het wat stroef, klein debiet (filterplaat kuip diameter 65 cm hoogte draf 27 cm).
    Eenmaal op 66° pomp zelfs moeten bypassen dat het zo snel liep!

Er is ook minder tijdsverlies omdat alles op T° blijft en er minder handling is tussendoor.
    Eenmaal de korf weg,geleegd en proper gespoeld, is het bijna 90...95° en mag de korf er weer in voor de first wort hop.
    Bij einde koken kan je de hop laten uit druppen boven de ketel.
    Kunt ge ook gewoon laten zitten en de koelspiraal er in laten. Dat zie ik nog wel wat meest praktisch zal zijn.
    Ik opteer voor korf er uit en uitdruppen en dan koelspiraal er in.

Denk dat ik voor laatste aromahop (op vlam uit) zo een reuze inox theebuil ga nemen, die blijft er dan in, samen met de koeler.
    Alles zal wel te volgen zijn op het forum...

Ah wist niet dat er een moutkorf bijgeleverd werd.

Neenee, dat niet, jammer genoeg nu nog niet, dus: zelf maken.
    Ook de outlet met dat antidroesem valletje gebruik ik niet en ook niet de thermometer want dat zit allemaal in de weg.
    Dus stop i.p.v. die bimetaal thermometer en een huiddoorvoer heb ik gisteren besteld:

RVS huiddoorvoer ½ met bolle flens osc17.421.81D (000000000011903)

zie http://www.rs-jachttechniek.nl…er-rvs-c-770_797_407.html
    is de voordeligste (veel anderen dubbel tot 3x zo duur!)

• Het is dan zover, ons toestel is gisteren aangekomen. Levering was in orde. Ik tevens gisteren eens getest met water en gereinigd met PWB. Alles werkt zoals het hoort. Nu is het wachten tot de 19de, dan gaan we er een eerste keer mee brouwen.