Val d'Or 2015

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Wordt niet gepasteuriseerd a la lettre, en heb dat ook nooit gezegd, maar de brett zit wel flink verzwakt, ik vermoed zelfs helemaal niet meer in de flesjes.

Voor amateurs nog moeilijk die brett de bovenhand te laten nemen.
    Eigenlijk wilde de voorganger JM Rock af van de brett.

Bij m'n Val d'Or zit een flinke opgekweekte starter, heel goed werkend, maar of die nog brett heeft? denk het niet.
    Mocht dat zo zijn dan zat ik nu met enkele bakken spuiters in m'n kelder.
    Dit de 2de keer op rij.
    Tot een zestal jaar geleden ging dat nog uitstekend.
    [hr]

Citaat van Ronnie

Stond sedert 24feb al in de kelder, op 11°C
    Gisteren eentje geproefd, vorige week ook, ... en?...
    ... er zit toch wel Brett werking in! OEF!

Moet dit onderwijl tegenspreken: er zit er toch geen in. heeft echt niet de brett trekjes van de Orval.

Vroeger ging dit als een fluitje van een cent.

• De Pas d'Orval die ik in de kelder heb staan vertoont toch wel degelijk Brett activiteit. Het heeft wel enkele weken geduurd, maar nu is ie duidelijk vertrokken. Heb de laatste centimeters van 2 Orval flesjes in 10 L uitgegist bier gedaan.

Misschien ben ik gewoon succesvol een infectie aan het opkweken, maar ik denk het toch niet.

- Niels

• Als er ECHT brett inzit, en het begint pas te werken als het gebotteld is, dan heb je gegarandeerd spuiters.

ik schreef:

Citeer

Vroeger ging dit als een fluitje van een cent

en dat proefde je over en overduidelijk. Was al gebeurd in de lagering en die duurde maar 14 tot 20 dagen. Daarna bottelen met heel lage einddensiteit.
    M'n eerste Val d'Ors dateren van half jaren '90.

• Moet m'n mening herzien!
    Heeft dorie toch lang geduurd! De Brett heeft uiteindelijk beginnen werken!!! :thumbup: :happy-3:
    Maar ik denk de reden te kennen, ben quasi zeker!

Niet veel meer van gedronken de laatste tijd en stond met nog iets meer dan 2 bakken, gelukkig!
    De afgelopen periode, vooral juli en augustus zijn de keldertemperaturen flink toegenomen.
    M'n Orvalkloon heeft heel duidelijk het nodige werk gedaan!

Ik steek de reden dat ie eerst zo slecht gebrett heeft in z'n lagering op de vergisting die ik TE gecontroleerd heb doen verlopen.
    Gewoon als andere bieren de laatste tijd, vergist in koelkast met TC1000 controle en netjes bij 19...20° vergist en veel, veel te vroeg gekoeld, en dan nog in een CCT!

Ik ga m'n Orvalkloon bieren in de toekomst terug als vroeger doen:
    Gewoon bij 21° vergisten, in gewoon plastiek gistvat, na enkele dagen de Orvalbrett partij erbij en vervolgens na 1 week naar 15...18° (naast de CV brander plaatsen en daar zo 14 dagen houden, overhevelen naar een inox30L lagervatje voor 3 tal weken in kelder.
    Op die manier is er veel contact met de gistbodem, bij gisten en bij lageren.

Pas dan bottelen.

Een collega gildelid-brouwer uit Doorslaar, heeft net hetzelfde voorgehad: TE vroeg gekoeld! Ook bij hem is uitgerekend nu beginnen bretten!
    Bij hem schuimt de (75cl) fles heel flink. De mijne (33cl) niet, wel meer schuim, maar geen overdruk!

Dus weeral wat bijgeleerd! Er is dus toch nog brett in de fles van Orval :thumbup:

een groot voordeel is nu ook dat ik niet moet wachten wegens gist of lagervat in gebruik! ik kan immers ondertussen de cct in de TC1000-koel-warmkast gebruiken.

• Citaat van Niels

De Pas d'Orval die ik in de kelder heb staan vertoont toch wel degelijk Brett activiteit. Het heeft wel enkele weken geduurd, maar nu is ie duidelijk vertrokken. Heb de laatste centimeters van 2 Orval flesjes in 10 L uitgegist bier gedaan.

Misschien ben ik gewoon succesvol een infectie aan het opkweken, maar ik denk het toch niet.

- Niels

Niels, is deze al gebotteld of staat hij nog te gisten in de kelder?

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Zou kunnen dat ik dan nog vandeweek er mee bij jouw kom, Francis. Onderwijl halve liters leeggoed van Serge meegeven.
    VHM zit er niet in, want heb geen vervoer uit de streek, en:
    En m'n wederhelft vertrouwt me niet dat ik alleen met de wagen 's avonds nog afkom van zoiets. Heb ook wat last van nachtblindheid, veel verergerd laatste jaar.
    Moet ook fit zijn 's anderendaags vroeg, veel km en maandag ook...

... ik geef er niet echt om hoor! ik moet toch mezelf om gezondheidsredenen sterk beperken in aantal geuten die ik per dag binnenkieper
    Ik mag de cardioloog z'n aanbevelingen nu ook niet in de wind slaan he.
    en ook nog: ik kan en mag echt geen bier meer degusteren met eind SG hoger dan 1012! Het is echt niet goed voor me.

M'n keldervloer staat nog vol met zulke ruilbieren. Die worden dan met mondjesmaat door m'n wederhelft gedronken, dan nip ik es een teugje ervan...

Gelukkig zijn de Orvalklonen, Lambiekers, Saisons en Duvel families daar niet bij.

• Gisteren uwe Val d'Or gedronken Ronnie. Zéér mooi en romig schuim dat lang blijft staan. Kleur is troebel, cognacachtig, maar minder rood dan mijn versie. Geur is onmiskenbaar brett. Smaak: heel clean en toch genoeg body om te blijven hangen. Niet zo hoppig als ik gedacht had, wel een mooie ronde bitter, zeker niet te hard. Zéér lekker en fris dorstlessend.
    Mijn versie bevat waarschijnlijk meer cara of biscuit, die ga ik er volgende keer uit laten of minderen. Qua geur gaat hij dezelfde richting uit.