Paulaner Hefe Weizen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Nu ik de smaak te pakken heb wil ik graag jullie mening over het volgende recept die ik heb teruggevonden. Na jaren op Skireis in Duitsland Paulaner te drinken wil ik er wel eens eentje maken :-) volgens een bron op het internet vond ik terug dat het enkel met pilsner malt en wheat malt is, daarom veronderstel ik gewoon Pilsner 3 EBC? maar die wheat malt is dat gewoon tarwemout? Zo kwam ik het onderstaande uit:

BROUWPLANNER RAPPORT - (V6.1testB) - Datum Export: 6/01/2015 VoorspelNaam van het bier : Heife Weizen Type van het bier : Weisbier Brouwvolume : 10 liter Extractie-efficiëntie : 80% Voorspelling begindensiteit : 1062,4 SG /15,3 °P /15,6 Brix Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1015,3 SG /3,9 °P Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 6,3% Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 9 IBU / 8 EBC STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS Grondstof EBC kg % Gewicht Pilsmout 3 3 0,750 30,6 % Tarwemout 3 1,700 69,4 % MAISCHEN EN SPOELEN Gekozen Profiel: (M) Medium Maischwater : 8,7 liter aan 67 °C 63,0°C gedurende 45 min (ß amylase (maltose)) 72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) ) Filterspoelen: ga naar 75..78°C Totaal spoelwater : 7,4 liter aan Max.80°C Spoelen tot : 1015 SG (Of 4,0 °P of 4,2 Brix) HOPPEN Totale kooktijd : 60 minuten Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU Hallertau Hersbrücker (A) BLM 3,0% 17 FWH 9,3 KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN Additief Aantal Eenheid Toev. na..' VERGISTING Gistnaam : 3638 Bavarian Wheat Gisteigenschappen : Evenwicht tussen banaan en kauwgom - esters o.a. van litchee appel, pruim. Kruidnagel. / Weihenstephan 175 Volume giststarter: 0,6 liter maak met : 90 gram moutextract en 2 gram gistvoeding in 0,6 liter water koken + pH aanpassen

Sommige dingen kloppen niet, zoals de IBU is nu 9 en dacht hem eerder tussen de 15-20 verwacht, de EBC zit wel snor, maar het alcohol percentage had ik 5.5 moeten uitkomen en die is 0.8 te hoog... Enige tips, veranderingen?

• Citaat van Akoester

...daarom veronderstel ik gewoon Pilsner 3 EBC? maar die wheat malt is dat gewoon tarwemout?...

klopt. Bij Fritz zegt het Reinheitsgebot: water, gist, hop, mout en dat is het. Dus geen tarwevlokken maar tarwemout. Of er grote verschillen zijn tussen de Dingemans en Weyermans hun Pilsmout en tussen hun tarwemouten weet ik niet. Als je echt fanatiek bent kan je natuurlijk de Weyerman mouten aanschaffen. Opmerking: maak dat het vrij grof geschroot is want tarwemout heeft geen kaf... Misschien klamp schroten? Persoonlijk ga ik nooit boven de 55% tarwemout voor die reden, maar ik moet bekennen dat ik hoger % nog niet uitgeprobeerd heb. Zet uw extract efficiëntie eens op 76 % als beginner, vooral omdat het spoelfilteren wat moeilijker zou kunnen verlopen. Het resultaat qua filteren kan best beter zijn zunne

maar je weet maar nooit... Vraagje: die Paulaner: is dat die Weizen die ze in München in zo een olifantenpoot-glas schenken? PS: heb in uw posting hierboven de "[PRE]" in ere hersteld, zodat de kolommekes nu terug netjes in de rij staan

Het zou me ook niet verwonderen dat het eind SG lager zal liggen, je zal dat pas achteraf zien. De vergistingsgraad in de brouwplanner is het cijfer dat ik in de wyeast spec gevonden heb. Bij de korrelgisten liggen die vergistingsgraden voor weizen hoger. Die Wyeast 3638 nog nooit geprobeerd. Een Mauribrew Weiss zou wel eind SG 1010 halen, ik denk niet dat in je brouwplanner de SVG ervoor al aangepast is. succes!

• Ronnie, Ik kwam ne took dit tegen... Paulaner Hefe-Weizen contains 6% malted wheat and 40% malted barley. State/Country Calories ABV IBU Germany 145 5.5 10 Nu heb ik het volgende en denk ik dat ik wel beter zit...

BROUWPLANNER RAPPORT - (V6.1testB) - Datum Export: 6/01/2015 Naam van het bier : Heife Weizen Type van het bier : Weisbier Brouwvolume : 10 liter Extractie-efficiëntie : 76% Voorspelling begindensiteit : 1059,7 SG /14,7 °P /15,0 Brix Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1014,1 SG /3,6 °P Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 6,1% Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 11 IBU / 8 EBC STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS Grondstof EBC kg % Gewicht Pilsmout 3 3 1,500 60,0 % Tarwemout 3 1,000 40,0 % MAISCHEN EN SPOELEN Gekozen Profiel: (M) Medium Maischwater : 8,9 liter aan 67 °C 63,0°C gedurende 45 min (ß amylase (maltose)) 72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) ) Filterspoelen: ga naar 75..78°C Totaal spoelwater : 7,6 liter aan Max.80°C Spoelen tot : 1014 SG (Of 3,7 °P of 3,8 Brix) HOPPEN Totale kooktijd : 75 minuten Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU Hallertau Hersbrücker (A) BLM 3,0% 15 0' 11,0 KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN Additief Aantal Eenheid Toev. na..' VERGISTING Gistnaam : 3068 Weihenstephan Weizen Gisteigenschappen : Unieke bovengist: kruidige WEIZEN, karakter maakt rijk met kruidnagel vanille en banaan. Volume giststarter: 0,5 liter maak met : 80 gram moutextract en 1 gram gistvoeding in 0,6 liter water koken + pH aanpassen Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 7 gram

• Beste Walter, zou je mij dan eens het Maischschema kunnen opgeven? En ik heb inderdaad ook bij brouwland de Weyermann mouten gevonden maar alles is in zakken van 25kg... (ofwel zoek ik verkeerd

) en dat ik nu net maar 10l per keer maak zal ik wellicht nooit een jaar mijn mout goed kunnen houden (en dan nog zal ik wss nog mout over hebben

)

• Dit schema heb ik ooit gebruikt :

Name Description Step Temperat Step Time 40 Add 7,70 l of water at 42,9 C 40,0 C 10 min 52 Decoct 1,86 l of mash and boil it 52,0 C 15 min 64 Decoct 2,33 l of mash and boil it 64,0 C 20 min 70 Decoct 1,55 l of mash and boil it 70,0 C 40 min 78 Decoct 2,48 l of mash and boil it 78,0 C 5 min

• ok, dit is dus het decoctie schema? is het goed als ik gewoon dergelijk schema gebruik zonder decoctie? Gekozen Profiel: (M) Medium Maischwater : 8,9 liter aan 46.0° c (mout toevoegen) 42.0°c gedurende 20 min 63,0°C gedurende 45 min (ß amylase (maltose)) 72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) ) Filterspoelen: ga naar 75..78°C Totaal spoelwater : 7,6 liter aan Max.80°C Spoelen tot : 1014 SG (Of 3,7 °P of 3,8 Brix) is 20min langer in tijd maar heb een rust van 20min toegevoegd aan 42° of moet die korter/langer?

• Maand later en nog steeds geen tijd gehad om deze te brouwen :(, zeer druk op het werk. Maar volgende week ben ik bijna een ganse week thuis dus het is tijd om te brouwen! Maandag eerst nog al mijn aankopen in elkaar steken om mijn verwarmingselement en koelkast te koppelen aan de stc1000, deze ook testen, dan de chouffe houblon die al maand zit te lageren Bottelen en in gistkast plaatsen. Deze van maandag tot zaterdagavond laten staan (zal dan welal uitgegist zijn als ik extra bottelgist gebruik? en dan zaterdag Paulaner brouwen en gistvat in de gistkast :D we hebben nu een gistkast, kunnen we die evengoed routine laten draaien :)