Chimay Blauw kloon: tarwebloem?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo Heel binnenkort begin ik aan mijn tweede volmout bier, gebaseerd op dit kloonrecept van Chimay Blauw:

http://www.dekoperentsjettel.nl/pdf/bro ... t_fons.pdf

Nu heb ik een paar vragen: 1) Daar staat tarwebloem vermeld tussen de mouten. Is dit hetzelfde als tarwevlokken? Die heb ik namelijk nog thuis liggen van mijn vorig brouwsel en zou ik graag willen gebruiken. 2) Wat betreft het maischen: ik neem aan dat ik stap 1 volledig kan weglaten (52°)? Moet ik die 10 minuten dan toevoegen aan de volgende stap? 2) Welke korrelgist raden jullie aan? Een T-58? Ik werk trouwens volgens de brew-in-a-bag methode

Groeten Gilles

• Ik heb al vaak tarwebloem gebruikt, maar dan wel volkoren (gewoon van colruyt), ik zou het wel goed mengen met rest mout om geen klonters te krijgen. Mss dan toch even inmaischen op 50° daarvoor. T58 gaat wel fruitig smaakje geven, waarom neem je geen Safbrew Abbey, als ge dan toch voor een trappist gaat. Chimay kweekt trouwens op uit fles als een fluitje.

• Citaat van GillesF

Nog andere tips voor dit recept?

Heb opgezocht en gekopieerd, is dan makkelijker te bekijken:

Quadrupel, recept voor 20 liter Mout en suiker: Pilsmout (3EBC) 2750 gram Tarwebloem 514 gram Special “B” mout (350EBC) 430 gram Chocolademout (900ENC) 40 gram Donkere kandij (15 EBC) 307 gram Kristalsuiker 307 gram Hop: Styrian Goldings (3,1%) 43 gram 60 min koken Spalt (4%) 16 gram 20 min koken Hersbrücker (2,1%) 31 gram 5 min koken Er werd ingemaischt met een 1 : 2,5 beslag Maisch schema: 52 ºC 61 ºC 71 ºC 77 ºC 10 Min 30 Min 20 Min 5 Min Zijn gekozen gist was: giststarter van opgekweekt depot uit een flesje Chimay Rood Begin SG 1084 Eind SG 1020

ik zou ook de tarwevlokken gebruiken of beter nog tarwemout. Als je bloem en/of tarwevlokken gebruikt dan wel de 5 à 10' 52° rust doen. dan de 62 a 63° en niet 61! hou die maar 40' vol zodat som 62 en 71 op één uur zit. eigenlijk zou ik liever 5'@52 aan 55°C >> 20' aan 62°C >> 20' aan 66 a 67°C >> 20' aan 72°, nar 78° en filterspoelen. Als je beslagketel het aankan: 3,5 liter maischwater per kg granen, gaat veel vlotter omzetten en is niet zo lastig roeren. Reden: Een Chimay blauw is veel dieper uitgegist dan 1020, dus droger maischprofiel nemen! Als hij die gist (Chimay) goed opgekweekt had, dan had ie wel een eindSG van 1012 a 1014 moeten halen!

• OK, gebrouwen. Ging vergeleken met de eerste keer zeer vlot. Temperaturen mooi gehaald en behouden tijdens de maisch. Alleen een probleem: mijn graviteit klopt van geen kanten! Na het koken en afkoelen op 21° meet ik een graviteit van 1045 in plaats van de 1084 volgens het recept. Wat is er mis gegaan en wat kan ik nog doen?

• Wat waren de ingrediënten die je gebruikt hebt en voor hoeveel liter. Want bij het eerste opzicht kan je nooit aan sg 1084 geraken met deze ingredienten. Heb het recept dat hierboven staat eens ingegeven in brouwplanner en je komt aan maximum extractgehalte van Sg 1056 en nooit aan 1084

• Hey Brucero Dezelfde ingrediënten als hierboven vermeld door Ronnie, enkel gedeeld door 4 aangezien ik 5 liter brouw in plaats van 20 liter. Enige verschillen: ik heb op aanraden van Brouwland Fuggles gebruikt ipv Styrian Goldlin + tarwevlokken in plaats van bloem (zelfde hoeveelheid). Groeten Gilles

• Goed om te horen, wat een opluchting

Ik werk met zo'n goedkope molen waar inderdaad af en toe hele granen door passeren, maar ik probeer dat zoveel mogelijk te beperken. Wat moet dan ongeveer de eindgraviteit zijn? En kunnen we dan eigenlijk nog wel spreken van een "Quadrupel"?

• Na 9 dagen hoofdgisting heb ik de graviteit gemeten: 1008! Deze gist heeft zijn werk goed gedaan. Morgen gaat hij voor 2 weken in lagering. Hij heeft nog een beetje een "rotte eieren" geur, maar naar 't schijnt is dat vaker met deze gistsoort. Is alleszins al een pak minder dan de eerste dagen fermentatie. Straks eens proeven se! *edit: net geproefd. Smaakt op dit moment sterk naar brood van de mouten, met een lichte graantoets en iets van dadels of rozijnen. Momenteel nog een beetje eenzijdig van smaak, maar ik denk dat als ik dit nog een maandje laat rijpen dat dit een uitstekend zelfbrouwselke gaat worden. Ik ben content

• Na 2 weken en iets is de eind graviteit op 1010 gekomen en gisteren uiteindelijk gebotteld met 30g suiker op 5 liter bier. Geproefd en op die twee weken is de smaak opnieuw sterk geëvolueerd. Nog steeds moutig maar minder overheersend met een paar zoete toetsen. Ook een heel klein beetje "stroperig", misschien van de kandijsuiker? De gistgeur (rotte eieren) was zo goed als volledig verdwenen dus dat komt wel goed. Ben benieuwd over een maandje!

• Citaat van GillesF

Na 9 dagen hoofdgisting heb ik de graviteit gemeten: 1008! Deze gist heeft zijn werk goed gedaan. Morgen gaat hij voor 2 weken in lagering. Na 2 weken en iets is de eind graviteit op 1010 gekomen en gisteren uiteindelijk gebotteld met 30g suiker op 5 liter bier.

Hoe kan dat, uw densiteit is gestegen tijdens het lageren, kan niet

Citeer

Nog steeds moutig maar minder overheersend met een paar zoete toetsen. Ook een heel klein beetje "stroperig", misschien van de kandijsuiker?

Door het gebruik van suiker ook al is het kandijsuiker, krijg je droger bier en niet een beetje stroperig.

• Citaat van brouwerwaldonk

Hoe kan dat, uw densiteit is gestegen tijdens het lageren, kan niet

Och, waarschijnlijk de eerste keer wat miskeken of misschien wel kouder/warmer gemeten. Kan aan zoveel factoren liggen (zeker bij beginnende brouwers). Op die 2 sg puntjes gaat het niet steken.

Citaat van GillesF

Ook een heel klein beetje "stroperig", misschien van de kandijsuiker?

Komt waarschijnlijk van de Special B. Zoals brouwerwaldonk al zei gaat suiker (eender de welke) eerder voor een droger bier zorgen dan voor een zoeter. Wat ik wel frapperend vind is dat het originele recept van geen meter klopt

Er staat ook nergens een maisch-efficientie bij. Er gaat niets boven het degelijk uitdokteren van een eigen recept

• Die graviteit is inderdaad een leesfout, heb het maar vlug vlug gedaan, zonder op temperatuur te brengen etc. Wat betreft recept: dat is één van de volgende dingen op mijn "to learn" lijst