wateranalize

There are 18 replies in this Thread. The last Post () by Ronnie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• 3 zaken vallen mij op:
    - bicarbonaat is zéér hoog
    - sulfaat is zeer laag
    - calcium maar 7ppm??

Vooral die calcium is problematisch volgens mij. Zou ik zeker verhogen. In dit geval best met Calciumsulfaat

• natrium is inderdaad zeer hoog. Maar op zich is dat niet noodzakelijk een probleem.
    Als je kijkt naar de ionenbalans zijn de pluskes bijna allemaal natrium en de minnekes bijna allemaal bicarbonaat. Je krijgt dus hoofdzakelijk natriumbicarbonaat en weinig speciale smaakskes van natriumzouten AL kan ik hier wel verkeerd over zijn.
    te veel natrium kan wel negatief zijn voor de gistgroei. Wat hier de kritische concentratie is weet ik niet.

En al die bicarbonaat is zeker ook niet gewenst

• sven wrote:

Dia calciumsulfaat zou die helpen voor het neerslaan van de carbonaten bij het koken?

Ik denk dat koken geen optie is omdat je gewoon geen calcium hebt om de carbonaat te doen neerslaan.
    Calcium toevoegen lijkt me zeer moeilijk omdat je met het Ca kation altijd een anion ook toevoegt (sulfaat, Cl, OH-,...). De nodige hoeveelheid calcium is gewoon te groot. Je zou al met een combinatie van verschillende mineralen moeten gaan werken.

Ik eerst verdunnen 1 op 1 met laag bicarbonaat water. Daarna calcium en sulfaat toevoegen.
    Sulfaat is aangewezen om de hop de accentueren.

• Water en contaminanten.

Wateranalyses zijn duur.
    Wie een boorput heeft kan z'n water laten gratis testen op voorwaarde dat hij geen aansluiting op het leidingnet kan krijgen.
    Vroeger kon je bij Farys terecht voor je boorputwater, zelfs als je een aansluiting had. Was niet duur.

Helaas is die tijd voorbij.
    Ik heb m'n hydrofoorgroep nu aangesloten en het eerste water was wat roestig, na enkele minuten pompen was het al helder en 10 liter in een witte emmer blijft kraakhelder.
    In de Socarex aanzuigslang van 11/2" zat een roestaanslag (heeft lange tijd stilgestaan).
    Er zit dus duidelijk ijzer in.

Behalve koelwater zou ik het water ook voor de WC en Wasmachine willen gebruiken.
    En als het nitriet en nitraatgehalte binnen de norm voor consumtie ligt zou ik er wel eens willen mee brouwen. De hardheid zal vermoedelijk wel meevallen, een eenvoudige test "handen wassen" met zeep levert een pak meer schuim op dan het leidingwater van Farys.

Ik heb om de "ongeveer" cijfers te kunnen weten een meetset besteld voor
    1) ijzer die noemt "FE-test" .
    2) verder een Tetratest 6 in 1: een setje om volgende data te bepalen:

- pH (zijn simpele strookjes, OK dat zit er bij, mijn meter is een pak preciezer.)
    - Totale hardheid
    - Carbonaat hardheid
    - Nitriet (NO2)
    - Nitraat (NO3)
    - Chloor (Cl2)

Dat is al heel wat. Zijn natuurlijk geen exacte cijfers, maar waarden die liggen tussen dit en dat...
    Of minder dan, als het een klein getal is.

Voor drinkwater is de maximum norm:

- voor NO2: 0,1 mg/L in Gent was het gemiddeld 9,5 mg in 2015
    - voor NO3: 50 mg/L in Gent was het gemiddeld <0,01 mg in 2015
    - voor Chloor: 250 mg/L in Gent was het gemiddeld 55 mg in 2015
    - voor ijzer: 200 µg/L in Gent was het gemiddeld 17µg in 2015
    - gelezen in boek van Jean De Clerck: ijzer: vanaf 1 mg/L (dus 1000 µg) veroorzaakt het troebel van bier én bij iets hogere doses duidelijk merkbare smaakinvloed. Een deel van het ijzer (dat in het water zit) blijkt achter te blijven in de draf.

ijzer kan met dat aquariumsetje gemeten worden vanaf ongeveer 100 µg/L omdat in aquaria blijkbaar grotere concentraties gebruikelijk zijn. 250 µg en hoger tot 1000 µg zijn zeer duidelijk meetbaar.

Is er iemand die me meer kan vertellen over ijzergehaltes bij (bepaalde) bieren?

Over een 2-tal dagen zal ik de flesjes en spullen om te meten binnen hebben .

• [quoteIs er iemand die me meer kan vertellen over ijzergehaltes bij (bepaalde) bieren?[/quote]

Het streefcijfer voor ijzer bij brouwen is 0 ppm (Water, Palmer & Kaminski). Kan evt verwijderd worden door fosforzuur toe te voegen aan het brouwwater tot een pH van 5.5-5.7, en een nacht afgekoeld te laten staan. Het slaat dan neer als ijzerfosfaat.

• Ha! kijk goeie tip zeg!
    Heb nog fosforzuur staan, van de tijd dat ik met keihard water zat (>30 Franse°)
    Moet ik het opwarmen voordien? zo ja, tot hoeveel? of heb je een link?
    als het nu gaat afkoelen (in m'n tuinhuis) dan zal het wel flink koelen!

• Bij een bezoek aan de brouwerij van Hertog Jan zeiden ze dat het ijzergehalte bij hen wordt verminderd door toevoeging van zuurstof. Meer details niet gekend. Ze hebben ook hun eigen bron op een diepte van 50 m dacht ik.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• “Removing Dissolved Solids—Iron and Manganese
    Iron and manganese can cause many problems in brewing beyond haze, off-flavors, and premature staling. Both ions are typically removed in the early stages of municipal water treatment by oxidation into their insoluble forms, which then allows them to be filtered from the water. However, even very small remaining concentrations of these ions can lead to deposition and corrosion problems in boiler systems and heat exchangers.
    A simple way to remove iron is to bind it with phosphates. This is a weak bond that can be broken by heat or strong light, but it converts the iron into an insoluble form that can be either settled or filtered. Some small commercial breweries have been known to dose all incoming water with phosphoric acid and use it first in the chilled liquor system. This causes precipitation of the iron phosphate and it can settle overnight. Clean water can be drawn off the next day for use as hot liquor for the next batch. The settling vessel needs to have a bottom drain for draining of the precipitate and a side port for racking off the clean water. The precipitate in the bottom of the tank will contain iron and chalk so it is important to clean it out often.
    A homebrewer can use this same method to settle iron from the brewing liquor by acidifying the water with phosphoric acid to a pH between 5.5 and 5.7, and refrigerating the container overnight. Care must be taken to not disturb the sediment when racking the clear liquor off.”

Excerpt From: John Palmer. “Water.” iBooks.

• Ronnie, ik heb die twee foute berichten verwijderd. ;) Je kan als forumlid zelf inderdaad geen berichten verwijderen en slechts beperkt in tijd aanpassen.

Wat je putwater betreft : is het geen optie om een RO filter te plaatsen? Dan heb je proper water waar je mee kan brouwen (denk ik toch). In een (hopelijk niet te verre) toekomst ga ik mijn eigen brouwerijtje installeren in een tuinhuis. Bedoeling gaat daar zijn om 100% te werken met regenwater. Ik ga dat opvangen in citernes van 1000l. Een RO filter zal dan dienen om er brouwwater van te maken. Om te koelen en dergelijke gebruik ik wel gewoon regenwater.

Bij een bezoek aan de brouwerij van Hertog Jan zeiden ze dat het ijzergehalte bij hen wordt verminderd door toevoeging van zuurstof.

Inderdaad, slaat dan neer als "roest". Beluchten en dan via zandfilters blijft het achter, zo doen ze het bij Huyghe.

Over een 2-tal dagen zal ik de flesjes en spullen om te meten binnen hebben

Dat was eind november, we zijn een dikke week verder.
    Spullen waren binnen maar omdat ik de pomp nog niet kon beschermen tegen vorst deze leeggelaten en afgekoppeld.
    Vandaag terug in gang gezet.
    Eerst kwam er nog wat gelig water (ijzer?) en na een 80 tal liters pompen de metingen uitgevoerd:

Fe / ijzer:
    Was zeer laag en quasi onder meetgrens voor die set.
    Heb de concentratie aantal druppels verdubbeld om resultaat te kunnen zien, bracht niet veel aarde aan de dijk.
    Resultaat na 1/4 uur ietske verkleuring pakweg 0,025 tot 0,05 mg /L dus 25 tot 50 µg/L
    toelaatbare waarde moet < 200 µg/L de gemiddelde waarde bij Farys in 9040 GENT is 17 µg/L met een standaardafwijking van 20.

pH: 7,5 moet nog es nauwkeuriger meten met m'n meter, dit was met een strookje.

Nitraten: NO3: 25mg/L, eerder neigend naar 50 mg/L. Bij Farys in Gent: 9,5mg gemiddelde, max. 50mg toegestaan

Nitrieten: NO2 nul, niks meetbaar, geen reactie op strook die nul, 1, 5 en tot 10mg kan meten, dat is heel positief! 'k verschiet ervan! :thumbup:
    Heb de nitraten en Nitrieten ook van leidingwater gemeten en: NO3 is 25 mg, half zo laag als mijn putwater, meetfout??? keer overgedaan, zelfde resultaat. :denk

maar ook heel raar: NO2 leidingwater: gemeten 2 keer! : is bijna 1mg maar dat is waarschijnlijk ietske dat meer is dan nul maar aan het niet meetbare ligt met die strookjes.
    afin, ben gerust in mijn putwater op dat gebied!

totale hardheid: 21°f
    carbonaathardheid: 16 °f

vrije chloor
    : nul

Dus m'n putwater ziet er nog zo slecht niet uit he.

de hardheden ga ik eens apart meten met een druppelset, want dat was met de 6in1 strookjes van Tetratest gedaan.

Er blijkt toch niet zoveel ijzer als aanvankelijk gedacht.

Nu nog de pomp vorstvrij maken (PUR 10cm wanden en deksel) in dagen/nachten met geen vorstkans zonder deksel.
    Heb ook PTC kabel besteld bij Ali, ga ik regelen met vorstbeveiliging via TC1000 )

• Daarnet de analyze naar Fe (ijzer) 2x overgedaan met hogere reagensconcentratie op 50ml:

dubbel reagens dus 4 schepmaatjes poeder, schudden, dan 10 druppels van het flesje
    en:
    4x dus 8 schepmaatjes poeder, schudden, dan 20 druppels van het flesje

Dit zou bij aanwezigheid van Fe toch duidelijk een verkleuring moeten geven.

maar nee hoor: besluit: peanuts ijzer!:
    dan maar naar 5 x reagentia gegaan en ik kon etwas onderscheiden:

vermoedelijk naar de bekomen kleur iets van 0,05 /5 = 0, 010 = 10 µg/liter.

Dat zit dus snor! :thumbup:

Het gelig zien is water uit de put (boorcilinder) dat lang stilgestaan heeft door terug in beweging te komen (was advies van putboorder, hij zei dat dit normaal is: sediment op de bodem van de filter dat weer omgewoeld wordt, gaat beteren na langdurig pompen, veel, veel meer dan ik gedaan heb.
    (heeft bij vorige eigenaar 1 jaar stil gelegen omdat z'n pomp niet goed beschermd was)

Voor drinkwater is de maximum norm:

- voor NO2: 0,1 mg/L in Gent was het gemiddeld 9,5 mg in 2015
    - voor NO3: 50 mg/L in Gent was het gemiddeld <0,01 mg in 2015
    - voor Chloor: 250 mg/L in Gent was het gemiddeld 55 mg in 2015
    - voor ijzer: 200 µg/L in Gent was het gemiddeld 17µg in 2015

dit kwam van dit bovenstaand bericht

bovenste regel fout ingeslopen! moet zijn:

- voor NO2: 0,1 mg/L in Gent was het gemiddeld 9,5[size=10pt] µg [/size]in 2015