Brewferm Oud Vlaams Bruin

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hoi allemaal!
    Ik zou morgen willen het blik Oud vlaams Bruin maken of diabolo, maar vroeg me af of ik de suiker kan vervangen door moutextract?
    zoja evenveel of is er een ratio? of zeg je helft suiker,helft moutextract? of de suiker en het moutextract?
    Intussen komt morgen ook een andere gist binnen voor deze te maken;
    Lallemand Danstar Nottingham biergist 11 gram (hier 2 voornog 2 andere pils blikken)
    Wyeast 1214 XL Belgian Abbey biergist Activator (hiervan 1 voor de Oud bruin)
    Wyeast 1388 XL Belgian Strong Ale biergist Activator(Hiervan 1 voor de Diabolo)

Zijn dit goeie gisten hiervoor?

alvast bedankt!
    Akoester

• Official Post

Laat dit nu net eens het allereerste bier zijn dat ik ooit heb gebrouwen .

Je kan met dit blik verschillende kanten uit. Ofwel een echt oud bruin maken, met de roeselare blend. Ofwel een soort dubbel maken met een wyeast of de Nottingham zoals je zelf voorstelt (een Belgian Abbey is Chimay gist en een topper). De korrelgist zal iets makkelijker werken en is zeker en vast ook een goede gist. Wel neutraler dan de Belgian Abbey. Meer richting Rochefort.

Hou er wel rekening mee dat als je de roeselaere blend gaat gebruiken , het wel tot 18 maanden kan duren eer het bier op dronk is. Roeselaere blend is een mengeling van verschillende gisten en bacterieën die elk op hun eigen moment hun ding moeten doen. Je moet erna ook nog de gebruikte materialen héél goed ontsmetten vanwege juist die verschillende bacteriën die je zeker en vast niet in andere bieren wil krijgen.

Het gebruiken van Belgian Abbey of de Nottingham maakt dat je het bier sneller zal kunnen drinken (lees na anderhalve maand) maar het is dan strikt genomen geen oud bruin meer.

Citaat van Akoester

maar vroeg me af of ik de suiker kan vervangen door moutextract?
    zoja evenveel of is er een ratio? of zeg je helft suiker,helft moutextract? of de suiker en het moutextract?

De suiker kan je inderdaad vervangen door moutextract (wel gewoon licht extract). Hou er wel rekening mee dat suiker soms noodzakelijk is voor een bier. Zeker een hooggradig (zeg maar vanaf een 6% alcohol) bier heeft er baat bij. Het maakt het bier wat drinkbaarder en minder zwaar om te verteren.

Je bent ook niet gebonden aan gewone kristalsuiker. Waarom geen kandijsuiker (donker of bleek), honing, cassonadesuiker, rietsuiker, ...

Maar laat ons het simpel houden voor dit recept en werken met gewone suiker en moutextract. Vervang gerust de helft van de suiker door extract, maar doe dit wel in de juiste verhoudingen! Als je gaat werken met moutextract poeder dan heb je voor het equivalent van een gram suiker, 0.78gram moutextract nodig. Dus voor 100g suiker te vervangen gebruik je 78g moutextract poeder.
    Voor vloeibaar moutextract vervang je een gram suiker door 1.25g extract (dus voor 100g suiker, 125g vloeibaar moutextract).

Citaat van Akoester

ok, enige opmerkingen over het gebruik van moutextract? en hoe ik dat moet doen?

Je kan dit gewoon toevoegen aan het wort dat je kookt.

• voor de Oud vlaams Bruin moet er volgens het recept (van het blik Brewferm) 830gr suiker bij dus deze kan ik nu vervangen door 415gr suiker en 324gr moutexctract (415gr *0.78) ?
    Deze los ik apart in water op en voeg dit dan bij het blik in de brouwemmer?

• Citaat van ciesvandekwis

...goed roeren met een garde dat je geen klonters hebt...

Is dat dan met zulk een garde dat je het moet roeren?
    denk dat z'n geweer zal verstopt zitten!

toen ik 'n klein manneke was kwam er 's winters soms zo een "Garde" langs bij ons thuis en die toverde altijd fazanten en hazen vanonder z'n vest.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Official Post
    Citaat van Akoester

voor de Oud vlaams Bruin moet er volgens het recept (van het blik Brewferm) 830gr suiker bij dus deze kan ik nu vervangen door 415gr suiker en 324gr moutexctract (415gr *0.78) ?
    Deze los ik apart in water op en voeg dit dan bij het blik in de brouwemmer?

Prima zo

• Nog iets over een goed alternatief voor moutextract die van zeer goede kwaliteit is:
    In de bioshop Pimpernel koop ik soms (voor m'n giststarters) potjes Gerstemoutsiroop merk "Horizon", kost 3,30€ per pot van 600 gram dacht ik.
    Het bevat: 77 % vaste stof, waarvan 75% van de suikers 100% vergistbaar zijn, de rest is dus body, en dat is heel goed.

Info ooit es gevonden op een website van bij Fritz.
    Is schoon helder. Dat merk heeft ook tarwemoutsiroop en rijstsiroop. De rijstsiroop heeft meer vergistbaarheid. Ben er best content van.
    http://www.pimpernel.be/

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

Ook je aankopen bij deze winkels kan je doen via Trooper. Je steunt het forum en zorgt mee voor een reclamevrij forum :thumbup:Klik op de naam om naar de Trooper pagina te gaan.

Brouwland   AliExpress  Bol.com   Coolblue