Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• XX Bitter van De Ranke is op café één van mijn all-time-favorites: lekker droog-bitter en toch aromatisch pittig genoeg om het interessant te houden. Ik lees op mogelijke recepten links en rechts meestal heel simpele stort: pils + suiker, en qua hopping Brewers Gold + Hallertau, rond de 1056 -1058 OSG en IBU's variëren van 50 naar 65. Gist gaan de suggesties van T-58, naar enkele saisontypes. Dat laatste lijkt me wel aannemelijk (Saison de Dottignies). Ik meen het peperige van Dupont te herkennen en ga deze dan ook eindelijk eens opkweken. Iemand tips of een beter recept?

BROUWPLANNER RAPPORT - (V6.1testB) - Datum Export: 2/09/2014 Naam van het bier : De Betere XX Type van het bier : bitter blond Brouwvolume : 25 liter Extractie-efficiëntie : 78% Voorspelling begindensiteit : 1056,4 SG /13,9 °P /14,2 Brix Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1006,6 SG /1,7 °P Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 6,6% Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 59 IBU / 6 EBC STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS Grondstof EBC kg % Gewicht Pilsmout 3 3 5,000 89,3 % Kristalsuiker 0 0,600 10,7 % MAISCHEN EN SPOELEN Gekozen Profiel: (1) Eénstaps maisch Maischwater : 17,9 liter aan 71 °C 66,0°C gedurende 90 min (éénstaps maisch ) Filterspoelen: ga naar 75..78°C Totaal spoelwater : 21,3 liter aan Max.80°C Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix) HOPPEN Totale kooktijd : 65 minuten Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU Magnum (Hallertau M.) (B) PELL 14,0% 20 0' 32,2 Brewers Gold (A) PELL 6,0% 25 FWH 12,6 Hallertauer Tradition (A) PELL 5,5% 40 55' 6,9 Brewers Gold (A) PELL 6,0% 40 55' 7,6 Hallertauer Tradition (A) PELL 5,5% 50 koud 0,0 VERGISTING Gistnaam : 3724 Belgian Saison = opkweek Dupont Gisteigenschappen : Zeer droog kruidig en licht zurig profiel met esterig aroma. / Saison Dupont / trage vergisting Volume giststarter: 1,3 liter maak met : 200 gram moutextract en 4 gram gistvoeding in 1,4 liter water koken + pH aanpassen Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 17 gram

• Inderdaad heel lekker bier een XX, succes ermee !!

Citaat van ciesvandekwis

met ne maat die komt meehelpen (drinken waarschijnlijk)

Uitbater van een 'natte' brouwerij dus, geen 'droge'.

Wheat is for cakes, barley is for beer, and oats are for horses.

Untitled-7.png

• 't Viel al bij al nog mee zaterdag. De Wim was er stipt om 8u30, met klein oogskes weliswaar en een tuub Nespresso'tjes. Tegen 14u zat er zo maar eventjes 28 liter ipv de voorziene 25 in het gistvat (voor de zekerheid tegen overschuimen 5 liter in een aparte fles). Ik pak altijd een liter of 2 extra spoelwater. Mij een zorg, zaten krèk op de voorspelde SG 1047 (suiker gaat er pas overmorgen in). De Dupont opkweek zat tegen de avond al goed aan 't boeren. Van 20 deze morgen naar 21° gebracht. Es benieuwd waar die gaat geraken en hoe warm ik hem op 't einde ga moeten stoken. Ik gok dat ik toch vlotjes onder de 1006 haal.

• Citaat van WillemUy

Amai dat is rap na de brouwdag gebotteld? Hoelang heeft de gisting geduurd? En lager je niet cies?

Voor een relatief licht biertje laat ik voortaan gewoon alles in mijn hoofdgistingsvat. Geen verschil gemerkt met overhevelen, en afgaand op de vele discussies op NL forum maakt het niet zoveel uit. Na 5 dagen temperatuur naar 30° gebracht en dan laatste week geleidelijk nog paar dagen tot 3-4 °. Brix zakte niet meer. Weer wat tijd en kuiswerk gespaard.

• Bij mij is het onderhand al vastgesteld: sedert m'n goed T° gecontroleerde gist/koelkast is middels bottelgist na absoluut MAX. 4 dagen op 23°C de fles hergist. En dat dankzij de combinatie van een heel klein beetje bottelgist en de goed gecontroleerde gistkast. Vroeger sleepte het aan tot zelfs 10 dagen, en bij hooggradige bieren 14 dagen, dit nochtans ook in een goede klimaatkast, maar helaas na 3 en soms meer weken lageren kwam de eigen gist maar slabakkend op gang.