StarSan in Vlaanderen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Citaat van Ronnie

Wat, hoe, is de werking? eigenschappen?
    equivalent, andere naam misschien?

Wat ik vooral interessant vind aan StarSan:
    - schuimt, dus gaat goed in kleine putjes, etc...
    - no rinse in de juiste oplossing (alhoewel ik dat soms toch doe)
    - valt goed mee qua 'gevaar in gebruik'
    - korte contacttijd
    - zuinig in gebruik: 8ml voor 5liter --> met een bus van 200ml maak je dus 125 liter.

In een gistvat doe ik meestal een beetje StarSan, dan effe schudden en alles hangt mooi onder het schuim.
    Verder gebruiken velen ook vaak een spuitbus met StarSan.
    Voor het bottelen gaat de StarSan in de avvinatore

Enige nadeel is inderdaad de beschikbaarheid, maar bij http://www.hobbybrauerversand.de of http://www.the-home-brew-shop.co.uk is het wel te koop.

Ik begrijp niet waarom Brouwland de five-star-chemicals niet in zijn assortiment opneemt

• Er is daar indertijd al veel over gediscussieerd geweest maar ik kan me niet herinneren of het hier was.
    Misschien gebruiken we het niet daar ook velen Oxonia gebruiken, de eigenschappen zijn een beetje gelijklopend dacht ik?
    Was het niet omdat er veel papierwerk nodig is op een ontsmettingsmiddel in te voeren en op de markt te brengen dat BL daarvoor past?
    Misschien is een groepsaankoop nuttig om dan te herverdelen? Als iemand es naar Engeland gaat

• Brouwland zegt het volgende:

Citeer

De Belgische en Nederlandse wetgever verbiedt ons om aan een product een ontsmettende werking toe te schrijven zonder het product te laten registreren als een bestrijdingsmiddel. Dit laatste is een aanslepende en onbetaalbare procedure voor kleine bedrijven. Daarom vindt U op geen enkele verpakking de vermelding "ontsmettend".

Planning: Hoppeberg 2013?
    Hoofdgisting: Ijsberg Blond
    Lagering: -----
    Hergisting op fles: -----
    Voorraad: Bergse Porter 2012, Triberg 2012, Hoppeberg 2012, Speculaberg, Bomberg, Rochemont
    Rijping op houten vat: Lamberg 2010, Lamberg 2012

• Henkel (waar Oxonia een product van is) wil niet hebben dat de Oxonia Activ in kleinverpakking gedistibueerd wordt.
    Ze willen het product liever niet voor huis en tuingebruik.
    In gildes wordt het via via aangekocht.
    In gilde Geel kan je het per liter verkrijgen op eigen verantwoordelijkheid, maar eigenlijk blijft men altijd verantwoordelijk.
    Oxonia is zeker en vast ecologisch: Perazijnzuur = reactie van H2O2 op azijnzuur. Gewoon voldoende verdunnen. Veel minder schadelijk dan veel andere zuren en basen.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Citaat van walter

Hoeveel liter van dat spul heb je nodig in een gewoon brouwjaar, Ronnie? Zou er misschien iemand oxonia kunnen meebrengen naar het VHM?

Mestal wordt dit ding in een verdunning van 1 op 500 gebruikt dus met een litertje kan je wel een tijdje weg

• Citaat van Jomme

Mestal wordt dit ding in een verdunning van 1 op 500 gebruikt dus met een litertje kan je wel een tijdje weg

1/500 Is wel héél weinig. Bij Oxonia hanteer 'k een oplossing van 1%.

Voorraad: Bergse Porter 2012, Triberg 2012, Hoppeberg 2012, Speculaberg, Bomberg, Rochemont

• Ja hangt er een beetje vanaf voor wat uiteraard.
    Ik hoorde dat in de brouwerij voor het desinfecteren van de leidingen het een 0,2 oplossing was...
    Geeft niet met 100 liter ontsmetter zal Walter ook wel een tijdje wegkunnen.
    Het ding blijft ook niet eeuwig goed had Ronnie eens verteld dacht ik..
    Maar het ging over de Star-San.
    Ik had dit bijna eens besteld maar vond het niet goedkoop, de verzendngskosten verpesten de boel een beetje...

• Citaat van Jomme

Ik hoorde dat in de brouwerij voor het desinfecteren van de leidingen het een 0,2 oplossing was...

Hier moet je mee uitkijken, grote brouwerijen gebruiken meerdere produkten voor hun installatie.
    Een 0,2% oplossing lijkt me eerder iets voor een stand-desinfectie voor de verswatertank of in een leiding.
    Wil zeggen dat er een beetje oxonia wordt toegevoegd om stilstaand steriel water steriel te houden voor een langere periode.
    Doe 'k trouwens ook bij mijn badje met gedemineraliseerd water om mijn flesjes eens mee te spoelen.

• Citaat van peter

Doe 'k trouwens ook bij mijn badje met gedemineraliseerd water om mijn flesjes eens mee te spoelen.

Bedoel je hier het spoelen voor het bottelen?
    Waarom gedemineraliseerd?

• Citaat van Jomme

Bedoel je hier het spoelen voor het bottelen?
    Waarom gedemineraliseerd?

Neenee, 'k spoel mijn flessen na het reinigen nog even met gedeminiraliseerd water om geen kalk aanslag te krijgen.

• Citaat van peter

Neenee, 'k spoel mijn flessen na het reinigen nog even met gedeminiraliseerd water om geen kalk aanslag te krijgen.

Met demiwater van de supermarkt? Denk je dat dat veilig is?

Uit wikipedia:

Citeer

Omdat destillatie een tijdrovend en energieverslindend proces is, wordt in laboratoria vooral enkelvoudig gedemineraliseerd water gebruikt. Dit water wordt bereid door water dat nog wel ionen bevat over een ionenwisselaar te leiden. Hoewel het product niet zo zuiver is als meervoudig gedestilleerd water is het voor veel doeleinden in een chemisch laboratorium net zo geschikt. Een nadeel van gedemineraliseerd water is dat zich in de ionenwisselaar al snel algengroei voordoet. Voor biologische of biochemische toepassingen is dit water daarom niet altijd geschikt omdat het niet steriel is.

edit: stupid me, daarom doe je er net de oxonia bij

• Citaat van NewLine

Met demiwater van de supermarkt? Denk je dat dat veilig is?

edit: stupid me, daarom doe je er net de oxonia bij

Yep. Heb het vroeger eens niet gedaan en na een tijdje was het badje groen.

• bij deze wil ik toch even melden dan star san binnekort verkrijgbaar is in nederland bij vdkooy , ik woon vlak bij de grens en een collega brouwer uit nl doet daar dienst als ontvangst adres voor mijn pakketjes . ik zal jullie op de hoogte houden als er iets meer geweten is over prijzen en wanneer het in assortiment komt . omstreeks september zal dit waarschijnlijk zijn

• star san zal waarschijnlijk toch niet verkrijgbaar worden bij vdkooy wegens slecht lopende contacten met star san ( ze willen niet voor 1 pallet star san verschepen) en de verstrengde regels die binnekort gaan komen op chemische producten invoeren.

op het nederlands forum is er wel iemand die 500ml star san flesjes verkoopt ( heeft zelf een hoop besteld in ierland en dit verdeelt in 500ml flesjes ) "Na berekenen kom ik uit op €9,50 per flesje van 500 ml inclusief 1 vulspuitje van 10 ml." en verzenden naar belgie kost 8.50 (tot 10 kg ) . maar er zijn nog maar zo'n 10 flesjes beschikbaar dus al iemand intresse heeft wil ik wel wat extra bestellen om het daarna aan jullie te kunnen geven. of anders zelf een samenaankoop doen?

• Dan wordt het wel een dure zaak als ge het mij vraagt Na jaren zoeken ben ik op een goede methode gestuit :

1. reinigen : vaatwastabletje met heet water (zo uit de kraan)
    2. ontsmetten : 2 minuten Iodophor oplossing
    3. naspoelen: 1x sulfietoplossing (ontgeurt + ontsmet) en 1x met water

Ik zie niet meteen waar dit nog kan mislopen

• Citaat van NewLine

Starsan doe je 8ml in 5liter water. Dus met 1liter Starsan, maak je maar liefst 625 liter oplossing.
    Ik gebruik standaard 8ml per brouwsel, dus met 22Eur/liter is dat minder dan 20cent per brouwsel. Dat is het mij zeker wel waard.

Mij zou het dat ook wel waard zijn, maar hoe lang blijft het product werkzaam? Heeft het een onbeperkte "shelf-life"?

• Hier kunnen we het alvast kopen. Valt nog reuze mee qua prijs ook (+/- *1.2 doen voor omzetting naar euro).

Hier is em zelfs nog goedkoper en aangezien het een Euro land is heb je geen miserie met de douane. Als je met verschillende leden van het forum daar je aankoop zou doen, dan kan je de transportkosten delen. Die gaan bij deze leverancier tot 30 kg dacht ik voor 18 euro.

Misschien een samenaankoopke doen?

BTW, Dit is de informatie die je op hun site vindt.

• Van de onverdunde oplossing heb ik nog nooit gehoord dat ie 'slecht' zou worden. Bij verdunning in kraantjeswater kan de StarSan reageren met de aanwezige mineralen in het water. Dan wordt het troebel, daarom is het niet perse niet meer bruikbaar. Als de PH onder een bepaalde waarde blijft is het OK. Het is dan wel minder lang houdbaar denk ik in verdunde vorm. Velen, waaronder ik, verdunnen in gedemineraliseerd water (ook wel een extra kost), dan blijft het kraakhelder. Zelf heb ik nog wel eens de bedenking gehad hoe gezond het is om gedemineraliseerd water binnen te krijgen (als je niet naspoelt), daar staat immers altijd op 'niet drinkbaar'. Sowieso kan het ook in kraantjeswater denk ik...het is gewoon dat normaal gezien als het troebel wordt, het een indicator is dat het niet meer zo goed werkt.

Ik heb een hele tijd terug de StarSan gekocht bij http://www.the-home-brew-shop.co.uk/aca ... isers.html.

Als er een samenaankoop gedaan wordt, dan ben ik momenteel vooral geinteresseerd in PBW van dezelfde fabrikant (datasheet)

• Citaat van segtom

wat is die pwb newline?

Zelf nog niet gebruikt hoor, maar naar wat ik lees: starsan is sanitizer, PBW om te reinigen (dus bv als alternatief voor caustic), MAAR: wel veiliger (, it is safe on skin as well as soft metals such as stainless
    steel, aluminum, and on plastics). Het enige waar het blijkbaar niet goed voor is is voor teflon, zou de teflon doen loskomen.