zomer/fruitbieren

There are 97 replies in this Thread. The last Post () by JanLeMercier.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Bottelen verdikke! 73 of 77, wat maakt dat nu uit?

Die waterslot variatie heeft meer te maken met je temperatuurvariatie denk ik

• Vandaag, woensdag 15 oktober, mijn eerste fruitbier van deze zomer gebotteld: het braambessen/kriekbier dat sinds 1 augustus op vat stak: 76 dagen dus.

Bij het opendoen rook het vat heel "scherp": je kon er bijna je neus niet inhangen. Het bier was heel mooi, helder rood, doch precies een beetje bleker van vorig jaar, al ben ik daar wel niet zeker van. Op de vruchtenbrij lag er een laagje schimmel, net zoals vorig jaar. De smaak was heel fris en lekker. Ik verwacht heel veel van dit bier.

Het bottelen heb ik wel anders gedaan dan vorige keren: ik heb het eerst van de grote fruitton in een vergistingsemmer overgeheveld. En daarna heb ik het nog ns naar een bottelemmer overgeheveld, maar ditmaal met een steriel gaasje rond het uiteinde van de hevel. Zo bleven alle "pitjes" of "vliesjes" (blubber) van de bramen in dat eerste vat. Goed gelukt, maar het duurde wel heel lang. Ik heb maar schrik dat ik daar iets verkeerds mee gedaan heb.

Is dit zo? Weet iemand dat?

Ik heb 5,5 gram suiker per liter toegevoegd. De brix was 6.

Ik zeg het nog ns: ik verwacht heel veel van dit bier. In zekere zin is het het eerste echte braambessenbier dat ik maak: de eerste keer vorig jaar was redelijk mislukt, omdat ik de bramen door een zeef had gedaan; en de tweede keer (ook vorig jaar) was niet echt helemaal een eigen bier, omdat ik 10 liter lambiek van Girardin had toegevoegd. Dat bier was wel heel goed: het beste dat ik al heb "gemaakt".

Nu verdorie nog 14 dagen wachten eer ik het kan proeven. Ik hou jullie zeker op de hoogte!

Jan.

• Jan
    Hoeveel heb je gemeten voor het bottelen?
    Mij lijkt het erop dat dit zeker geen bewaar bier zal worden.
    Ik kan het fout hebben maar mij lijkt 6 brix te hoog.

2 jaar geleden een lambiekkriek gebotteld met SG 1012 dacht ik.
    Resultaat -> fontein

6 brix komt ongeveer overeen met SG 1022 correct?

Regelmatig eentje testen is denk ik de boodschap.

• Vandaag mijn tweede fruitbier van het jaar gebotteld: 75 mooie flesjes. Dit was het bier waarvoor ik schrik had, dat het niet goed zou zijn omdat er weinig beweging in het waterslot zat. Precies toch goed gekomen. Mooie geur en smaak. Ook weer in 2 keer overgeheveld. Brix was 6.

Dan ook (ik kon het niet laten) het eerste braambessen/kriekbier van van dit jaar opengedaan. Dat werd gebotteld op 15 oktober 2014: dat is veel te vroeg, ik weet het, maar ik kon het niet laten.

Mooi bier. Lekker. Dorstlessend. Wederom geen schuim, maar dat vind ik niet zo erg. De smaak van de krieken is wel heel overheersend. Ik denk dat je dit aan 200 mensen zou laten proeven, dat niemand zou zeggen dat er braambessen in zitten. Vorig jaar had ik 10 liter gekochte Girardinlambiek bij het braambessenbier gedaan. Dat bier is nu wel lekkerder (ik proef ze momenteel naast mekaar), maar toch is het eerder gelijk. Die kriek is echt allesbepalend. (Ik vind daar precies het juiste woord niet voor.)

In ieder geval: een zelfgemaakt braambessenbier was iets dat heel hoog op mijn to do list stond. Ik ben blij dat ik het eindelijk kan schrappen.

Jan.

• Proeftijd geeft toch altijd wel een beetje spanning bij mij. Ik heb net mijn tweede fruitbier van vande jaar ns geproefd en zet de twee nu tegen mekaar:

Bier 1 is van 1 augustus: 6,767 kilo bramen plus 5 kilo krieken (11,761 kilo fruit) gebotteld op 15 oktober, verder braambier genoemd

Bier 2 is van 12 augustus: 3,39 kilo bramen plus 8 kilo krieken (11,39 kilo fruit) gebotteld op 25 oktober, verder kriekbier genoemd

Eigenlijk lijken de bieren verdraaid veel op mekaar. Braambier is iets lichter van kleur. Alle twee geen schuim: enkel een beetje bij het inschenken, maar dat verdwijnt dan heel snel. Merkwaardig genoeg ruikt het kriekbier veel zoeter. Dat ruikt eerder naar een zoete St-Louis of zo, of een bier dat erg aangezoet is. Het braambier ruikt veel zuurder: dat is precies een Hanssens Kriek of Cantillon. Heel vreemd: het kriekbier ruikt naar snoepgoed. Van die felgekleurde gummy-snoepjes die je vroeger in de snoepwinkel kon kopen.

Nog veel vreemder: bij het proeven is dat verschil veel minder uitgesproken, tot onbestaande. Dan hebben ze alle twee iets zurig. Toch heeft het braambier toch nog iets meer gueze-achtigs.

Wel is het bier van vorig jaar dat aangelengd werd met lambiek van Girardin veel aparter. Maar ja: dat is dan ook een jaar ouder.

Ik ben wel redelijk content van deze brouwsels. Ik heb er nu ook wel heel wat van: te samen zo'n 150 flesjes, denk ik. Hopelijk kan ik ze een tijdje laten staan om de smaakevolutie te volgen.

Ik hoop ook dat ik de komende 30 jaar (lees: tot zolang ik nog kan) een braambessen/kriekbier zal maken. Dat zou de max zijn.

Jan.

• Het worden allemaal een beetje dezelfde foto's, ik weet het, maar dit is dan ook de laatste in het rijtje.

Vandaag het laatste fruitbier gebotteld: dat van 22 augustus met de pruimen en krieken. 85 flesjes had ik, zeg! Ik heb nog nooit zoveel bier gehad. Mijn bottelvat zat gewoon helemaal vol! Dat was nog nooit gebeurd. Zou het kunnen dat die pruimen heel veel vocht hebben afgegeven?

De smaak was heel apart. Nu al lekker. Ik ben ns heel benieuwd wat het resultaat gaat zijn. Ik laat jullie dat weten binnen 14 dagen.

Jan

• Zo zag de rest van mijn derde fruitbier, dat met de pruimen, eruit. Ik bedoel: het fruit dat nog overbleef, nadat ik het bier had overgeheveld.

Gek, he? Het lijkt alsof die pruimen, die ik gewoon in 4 had gesneden, helemaal "opgelost" zijn en dat enkel de schil is overgebleven.

Jan.

• Zondag 23 november vandaag: weer proefdag/stressdag.

Vandaag mijn derde en laatste fruitbier van van de zomer geproefd: dat van 22 augustus. 14,7 kilo fruit: 12,7 kilo pruimen en 2 kilo krieken.

Mooi sisje bij het opendoen. Weinig wit schuim, zoals gewoonlijk: het schuim trekt redelijk snel weg. Er blijft nog een beetje schuim over.

Heel zoete geur: het ruikt weer een beetje naar van dat snoepgoed van mijn jeugd: zo van die gummi beertjes of gummi krieken en zo...

Ook weer groot verschil tussen de geur en de smaak. Smaak is opvallend zuurder dan de geur. De pruimensmaak kan ik er moeilijk in herkennen. Moest nu iemand me vertellen dat het met één of andere tropische vrucht was gemaakt, dan had ik het ook geloofd. Per slot van rekening heb ik slechts één commercieel pruimenbier in mijn leven gedronken: en ik zou begot niet meer weten hoe dat smaakte.

Wel een lekker bier: heel speciaal. Ik kan dit met niets vergelijken.

Jan.

• Drie maand en een beetje later nu. Net al de drie mijn fruitbieren van de zomer op een rijtje geproefd. Al zeg ik het zelf: lekker. Ik ben in ieder geval heel blij dat ik dit in mijn kast heb staan. Moesten jullie zin hebben om er eentje te komen proeven: jullie weten me wonen.

Jan.