vochtig schroten

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• In het topic over "schrootmolens zelf maken", kwam ik volgend commentaar tegen:

Citaat van peter

Als je vochtig schroot met een schijvenmolen valt het rendement heel goe meer vind 'k.

Hoe vochtig is vochtig? en hoeveel water gebruik je dan?

Ik heb al gelezen dat er 25ml / kg mout toegevoegd wordt, anderen gebruiken 10ml/kg mout.
    direct na het goed doorroeren schroten?

Dit zou het rendement met 5% a 10% kunnen verhogen. Realistisch?

Franky

Waar een wil is, is een weg.
    Nederig als ik ben, dank ik alle goeroes die ons voorzien van raad en daad.
    Brugse Brouwer

• 'K nam vroeger 12ml koud water/kg mout. toevoegen en goed mengen; de mout moet klammig aanvoelen, niet nat.
    Direkt daarna schroten. Je kan je schrootmolen wat fijner instellen doordat de kafjes heelder blijven.
    Doordat je fijnder schroot gaat je rendement omhoog, een 5% is minstens haalbaar.

Je kan het eens testen Franky, eerst nog een paar keer droog schroten tot je je brouwzaalrendement kent en dan nat schroten.
    Daarna kan je vergelijken.

Planning: Hoppeberg 2013?
    Hoofdgisting: Ijsberg Blond
    Lagering: -----
    Hergisting op fles: -----
    Voorraad: Bergse Porter 2012, Triberg 2012, Hoppeberg 2012, Speculaberg, Bomberg, Rochemont
    Rijping op houten vat: Lamberg 2010, Lamberg 2012

• Citaat van peter

'K nam vroeger 12ml koud water/kg mout.

Doe je dat nu niet meer?

Citaat van peter

'Je kan het eens testen Franky, eerst nog een paar keer droog schroten tot je je brouwzaalrendement kent en dan nat schroten.
    Daarna kan je vergelijken.

Goeie tip.
    Zal ik zeker doen!!

Franky

Brugse Brouwer

• Citaat van Franky

Doe je dat nu niet meer?

Nope, 'k heb nu een walsenmolen. Als 'k vochtig schroot beginnen mijn walsen te roesten.

Voorraad: Bergse Porter 2012, Triberg 2012, Hoppeberg 2012, Speculaberg, Bomberg, Rochemont

• Nog niet geprobeert.

Vochtig schroten gaat voor mij niet veel uitmaken, de afstand tussen mijn rollen is niet (of moeilijk) instelbaar. Meer rendement ga 'k er dus niet uithalen.
    het enige voordeel is dan minder stofvorming en een betere filtering.

• Mijn walsenmolen heeft RVS rollen.
    Ik heb een tweetal keren vochtig (= niet nat) geschroot en vastgesteld dat het geen rendementsverschil geeft.
    Het gaf wel mooiere grote hele kafjes.
    Ik doe het niet meer: duurt lang eer ge de rollen echt proper krijgt, indien nog wat plakkerig lukt schoonmaken niet (je vrijft het erin en de stofzuiger haalt niks uit).
    Paar dagen wachten en dan zitten er restjes en kleine meelbrokjes droog hard ingeplakt, dan moet het eruit "slijten" de volgende keren
    Nee, voor mij

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Citaat van peter

Doordat je fijnder schroot gaat je rendement omhoog, een 5% is minstens haalbaar.

Franky, hier vind je de analyses van Dingemans mouten.
    Bij de extract gegevens zie FG = Fine Grind en CG = Coarse Grind.
    Daarnaast staat ook F-C verschil. Dat is dus 2 %, meer gaat het u dus niet opleveren.
    Mijn ervaring is dat je als hobbybrouwer beter niet te fijntjes gaat schroten ...

Wheat is for cakes, barley is for beer, and oats are for horses.

Untitled-7.png

• Piet, bedankt voor de link en de feedback!

Franky

Brugse Brouwer

• Citaat van Franky

Dit zou het rendement met 5% a 10% kunnen verhogen. Realistisch?

Dat is lichtelijk overdreven, wel schroot vochtige mout een stuk makkelijker dan droge. Ik vind zelf dat de walsen er meer grip op hebben, maar dat is mijn opinie. Een beter rendement heb ik er nog niet mee gehad, tenminste meetbaar.

Citaat van peter

Nope, 'k heb nu een walsenmolen. Als 'k vochtig schroot beginnen mijn walsen te roesten.

Is dat geen rvs molen? Trouwens, die schijvenmolen van brouwland kon toch ook roesten
    Ik heb die vlokkenmolen van Brouwland (een euro of 90 geloof ik) met een hopper erop en een aanpassing dat de schrootdikte kan worden aangepast. Deze molen is van rvs en kan dus gebruikt worden voor vochtig schroten. Ik breng hem trouwens mee naar het VHM.

Citaat van peter

'K nam vroeger 12ml koud water/kg mout. toevoegen en goed mengen; de mout moet klammig aanvoelen, niet nat.

Zelf nam ik altijd +/- een half koffiekopje water op ongeveer 3kg mout. eventueel kon daar nog wat bij als ik het resultaat nog te droog vond. Even goed roeren dat het water goed vermengd is en daarna beginnen schroten. 't geeft trouwens ook wat minder stof!

• Citaat van walter

Een beter rendement heb ik er nog niet mee gehad, tenminste meetbaar.

Heb je je molen fijnder ingesteld?? Moet je doen want anders haal je geen hoger rendement.

Citaat van walter

Is dat geen rvs molen? Trouwens, die schijvenmolen van brouwland kon toch ook roesten

Blijkbaar niet...of toch een mindere kwaliteit van inox. Heb er een klein beetje roest op gehad toen er een druppeltje op was gesmost.
    'K heb vroeger dikwijls vochtig geschroot met de schijvenmolen van BL en hier kwam geen roest op.

• Citaat van walter

Ik heb een molen met 3 walsen, die schroot zowiezo fijn.

Daarom dat je hetzelfde rendement behaalt. Je filtering zal wel beter verlopen door heeldere kafjes.

• Citaat van walter

maar het valt mij nu op dat het mechanische gedeelte van schroten gemakkelijker gebeurd. Die vochtige mout "pakt" beter op de rollen.

Bij mij was het juist het tegenovergestelde, het draaien ging moeilijker. waarschijnlijker omdat de schijven dichter stonden danbij droog.

• Ah...manmanman zoveel opties, zoveel keuzes te maken, zoveel dingen af te wegen (de ingrediënten nog het minst van al blijkbaar)....en ik ben nog niet eens begonnen :-)

• Wat gouden raad :

1. KISS : Keep It Simple and Structured. Ga niet voor moeilijke technieken maar houdt je brouwsessie eenvoudig.
    2. Eerste brouwsel = simpel brouwsel. Niet meteen gaan werken met 10 soorten mout en 5 soorten hop, maar hou het simpel met 1 of 2 mouten, 1 of 2 hopsoorten en een korrelgist. Neem ook een stijl die niet te moelijk is, bijvoorbeeld een sterke blonde.
    3. (en dit is denk ik de voornaamste regel) WERK ALTIJD ZO REIN MOGELIJK : ontsmet alle materiaal, zeker waar het wort mee in contact komt na het koken. Wees niet gierig, maar investeer in een goede reiniger en ontsmetter.
    4. Hou je installatie eenvoudig MAAR werk met goede materialen. Je hebt voor je eerste brouwsel niet alle spulletjes nodig waar je hier op het forum over hoort. Wat je mijns inziens wel nodig hebt is :

a. schrootapparaat (schijven of walsen)
    b. maischketel
    c. Hevelfilter of filteremmer. De emmer heeft als voordeel dat je maar 1 ketel nodig hebt voor maischen en koken, de hevelfilter is dan weer simpeler in gebruik maar je hebt 2 ketels nodig.
    d. Hittebron. Kies voor electriciteit of gas (eigen voorkeur) MAAR zorg dat de hittebron sterk genoeg is. Voor gas kom je met 8.5kW (type brander "mammoet" van Brouwland, maar vind je elders veel goedkoper) toe tot een liter of 40 - 50. Electriciteit trekt het enkel tot maximaal 20l. (dan bedoel ik zo'n weckketel).
    e. Klein basismateriaal : maatbeker/pot voor afmeten van vloeistoffen, maisch/spoelwater, ...; thermometer (héél belangrijk, investeer meteen in een goede digitale (kost minder dan 50 euro bij brouwland); hydrometer of beter nog, meteen een refractometer (koop je voor geen geld op het internet); hevel; bottelpijpje...
    f. gist- en lagerfles : dit kunnen glazen flessen zijn, plastic emmers en vaten, rvs vaten, ... zorg er alleen voor dat je ze 100% goed kan reinigen en ontsmetten!
    g. bottelapparatuur : een kroonkurkapparaat en kroonkurken of champagnestopsels met draadmandjes of beugelflessen. Natuurlijk heb je ook flesjes nodig maar die kan je op de leukste manier verzamelen : bak bier kopen, bak bier leegdrinken en bak bier vullen met eigen bier
    h. een goed reinigingsmiddel EN een goed ontsmettings middel. Zelf zweer ik bij de tandem soda (reiniging) en P3 Asepto (ontsmetting), maar er zijn talloze andere middelen.
    i. goede brouwsoftware, dit stelt je in staat om een goed recept samen te stellen en je brouwproces op te volgen. Voorbeelden zijn brouwplanner, brouwhulp en brouwvisie. De laatste stelt je in staat om al je recepten in 1 databank te houden.
    j. Een goed boek over brouwen dat je als referentie kan gebruiken (naast het forum natuurlijk :wink: ). Bijvoorbeeld het boek "verander water in bier" van Adrie Otte is een goed boek, 'Designing Great Beers' van Ray Daniels is een ander. Een absolute NOT TO HAVE is "De Praktijkbrouwer" van Baetslé, pure verkwisting van je geld. Te technisch en absoluut niet afgestemd op de hobbybrouwer.
    k. when in doubt ---> kom op het forum om raad vragen. Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden. :wink:
    l. indien mogelijk, ga eens meebrouwen bij iemand of volg een cursus bij een gilde. Zo steek je enorm veel op ::2duimen

Ik weet het, een hele waslijst, maar het valt eigenlijk nog mee hoor. Zelf ben ik begonnen met een budget van +/- 200 euro en heb ik later mijn apparatuur uitgebreid.

• Citaat van UncleBrazzie

Ah...manmanman zoveel opties, zoveel keuzes te maken, zoveel dingen af te wegen (de ingrediënten nog het minst van al blijkbaar)....en ik ben nog niet eens begonnen :-)

Beste is nog steeds bij iemand die al brouwt eens meevolgen, die het zoals 20 jaar geleden doet.
    of een cursus bij een gilde
    tegenwoordig zijn er zoveel die het in hun eentje beginnen vanuit een boekje of internet.
    Daardoor wordt het idd onoverzichtelijk...

eenmaal de alles aangeleerd kan je zelfs de keuzes maken wat je anders wil doen.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Citaat van Ronnie

tegenwoordig zijn er zoveel die het in hun eentje beginnen vanuit een boekje of internet.
    Daardoor wordt het idd onoverzichtelijk...

Niks mis met het jezelf aan te leren hoor. Een voordeel kan zijn dat je ook de slechte gewoonten van iemand anders niet aanleert. Ik heb het ook op mezelf moeten leren (geen gilde in de buurt en toenertijd geen Vlaams forum) en heb toen massa's informatie gevonden op het net. Ik heb me toen ook wat boeken aangeschaft die ik nu nog raadpleeg. Designing great beers is de voornaamste. De meeste informatie die ik nu echter verkrijg is hier op het forum. En dat heb ik altijd bij de hand bij het brouwen via een laptop.