CCT en bottelen & gedoseerd suikersiroop toevoegen...

There are 134 replies in this Thread. The last Post () by KLucky_13.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

Hoe doe je dit? terwijl 1 aan het vullen is het andere al kurken? Ik heb altijd 2 personen nodig om dit te doen. Je moet het pijpje toch aandrukken als je wilt dat er bier door komt?

Ik heb zo'n bottelbuisje met een zwarte kop, deze zijn zonder veertje, die witte hebben meestal een veer, dus is weinig druk nodig, het gewicht van het pijpje en het darmpje erop zijn voldoende zwaar. Ik zet nu mijn flesjes in een lege bak van WM, zo vallen ze niet om, en daaronder een dienblad, dus als er wat gemorst wordt is het niet op de vloer. Mijn bottelpijpje is voorzien van een verlengd pinnetje, ong 4 mm, is buisje van een Bic balpen, dit om beter 75 cl flessen te kunnen vullen wegens de bult die deze hebben in de bodem en de bottelpijpje daardoor niet volledig op de bodem kan door zijn diameter tussen fles en bult. Door het verlengde pinnetje vult het flesje niet zo snel in een 33 cl flesje, het pinnetje zit dus dieper en hierdoor vult het minder snel, als ik snel (en op druk, +/- 300 gr) wil bottelen trek ik het steeds een mm of 2 omhoog van de bodem, zo loopt het zoals het zou moeten, dus iedereen kent zijn systeem hé... :)

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

Het bier neemt dan bij koudere temperatuur terug CO2 op volgens mij (ok, niet in 2 minuten natuurlijk).

Dat denk ik niet. Homoeccentricus is volgens mij volledig juist in zijn stelling. (maar ik kan me af en toe ook al eens vergissen :whistle: )... Tenzij je de CO2 actief in je bier gaat mengen zal er niet veel gebeuren door het kouder weg te zetten. In tegendeel. Trek eens een bier af en zet het een dag in de frigo. Dat zal waarschijnlijk al een stuk platter zijn en als je het een paar dagen laat staan is er geen CO2 merkbaar meer aanwezig. Mocht je stelling kloppen, dan zou de koolzuur in het bier blijven.

Dat denk ik niet. Homoeccentricus is volgens mij volledig juist in zijn stelling. (maar ik kan me af en toe ook al eens vergissen :whistle: )... Tenzij je de CO2 actief in je bier gaat mengen zal er niet veel gebeuren door het kouder weg te zetten. In tegendeel. Trek eens een bier af en zet het een dag in de frigo. Dat zal waarschijnlijk al een stuk platter zijn en als je het een paar dagen laat staan is er geen CO2 merkbaar meer aanwezig. Mocht je stelling kloppen, dan zou de koolzuur in het bier blijven.

De oplosbaarheid van CO2 (eigenlijk eender welk gas in water) in bier verhoogt als de temperatuur daalt bij gelijke druk. Dus vanaf dat je je bier koelt gaat dit automatisch de gassen van de omgeving opnemen zowel CO2 als alle andere gassen die eventueel in je lagervat aanwezig zijn.
    Je moet daar niets actief voor doen.
    Als je een flesje bier aftrekt ga je de druk verlagen, hierdoor gaat de CO2 ontsnappen.
    De oplosbaarheid van gassen in vloeistoffen vallen onder Wet van Henry en Wet van Raoul

• Ik denk niet dat de CO2 die ik op het bier zet iets zal uitmaken gedurende de korte tijd van onder druk staan in de CCT. Schuimkraag is meestal OK, doch ben niet tevreden van de aanwezige CO2 in sommige van mijn bieren, zou altijd iets meer mogen zijn naar mijn zin, ook al gebruik ik 8,5 gr bottelsuiker per liter...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Dat is vreemd dat je merkt dat de CO2 tegenvalt met 8,5gram. Ik ga nooit zo hoog en heb nooit geen klagen gehad? Maar misschien is dat persoonlijk wat je genoeg vind natuurlijk :-) Wat betreft de schuimkraag, dat valt bij mij altijd tegen in het begin en een maand of 3-4 later is dat een wereld van verschil, dan moet ik echt voorzichtig schenken om niet te veel schuim te krijgen waar ik in het begin echt bruut giet om juist een degelijke schuimkraag te krijgen.

• Idd, ik heb de indruk dat de meeste commerciële bieren meer CO2 bevatten dan die van mij, uitgezonderd een paar tarwebiertjes die met 9 gr/liter gebotteld zijn, en da's nog niet overdreven vind ik. De tinteling op de tong is niet pittig genoeg vind ik, zit hier eigenlijk te denken of het niet ligt aan mijn rekentooltje van mijn bottelsiroop zelf, misschien zit er ergens een kleine rekenfout in waardoor er toch geen 8,5 gr/liter in gaat zoals verhoopt..? Of, ik ben zonder het te weten fan van veel koolzuur in bier, of mijn tong is (bijna) versleten, kan ook natuurlijk....? ;D

Hieronder de versie "suikersiroopuitrekenaar" welke ik steeds gebruik...: ;D :whistle:

http://www.chateau-ifach.be/bi…ergift_bottelspuit_b.xlsx

• De hoeveelheid bottelsuiker is ook (sterk) afhankelijk van de manier van nagisten en lageren. (verschilt ongeveer 1 gr/l)
    Als je op een relatief koude constante temperatuur nagist en lagert zal er meer CO2 in je jong bier opgelost blijven en moet je minder bottelsuiker toevoegen.
    vb1: Als je nagist bij een constante temperatuur 18°C en je gaat dan lageren bij constante temperatuur van 5°C met een waterslot op je lagertank met een zeer beperkte kopruimte (zoals bv. in een DJ) waardoor er nooit onderdruk op je tank komt te staan zal hier veel meer CO2 in opgelost blijven.
    vb2: Als je nagist bij 23°C en je gaat dan lageren bij een schommelende temperatuur tussen de 10°C en 15°C met en waterslot op je lagertank en een grote kopruimte (vb 15l kopruimte in een CCT) ga je een deel van de opgeloste CO2 uit je bier halen.
    Waarom ga je in voorbeeld 2 de opgeloste CO2 uit je bier halen. Door de temperatuurschommelingen ga je bij een stijgende temperatuur een deel van de CO2 uit je bier laten diffunderen, dit ontsnapt dan via je waterslot. Van zodra je de temperatuur daalt krimpt de 15l kopruimte in je lagertank (als ik mij niet vergis is dit voor 20L en een temperatuurdaling van 5°C ongeveer 1.6L) hierdoor zal er gewone lucht terug in je CCT gezogen worden en het CO2 gehalte daalt in je kopruimte (en je O2 en N gehalte stijgt natuurlijk). Het jong bier zal terug naar een (gas) evenwicht zoeken en dus de het zelfde gas mengsel als boven in je kopruimte opnemen. (kan zelfs in extreme omstandigheden leiden tot een mogelijk licht geoxideerd bier)
    Het effect wordt nog versterkt als je je waterslot gaat vervangen door een gewone stop op een lagertank met veel kopruimte (CCT), dan creëer bij een dalende temperatuur tijdelijk onderdruk (je CCT is nooit 100% gasdicht) en wordt er nog meer CO2 ontrokken in de periode dat je onderdruk hebt. Als de temperatuur stijgt duur het wel langer alvorens er CO2 gaat diffunderen uit je jong bier daar er tijdelijk een overdruk heerst maar gezien je tank nooit 100% gasdicht is heft de overdruk zich langzaam op en diffundeert de CO2 als nog. :106
    Het is niet voor niets dat men op CCT's in grote brouwerijen meestal een lichte CO2 overdruk gebruikt.

.

• Awel Serge, denk da je de nagel op de kop hebt, ik zet meestal mijn bieren in nagisting op +/- 3 graden warmer dan de hoofdgisting, als alles is uitgegist wacht ik nog een dag of 2 (zodat de gist de aangemaakte neg. stoffen kan opruimen) en dan zet ik de kraan tussen mijn CCT en het waterslot (3-flessen blow-off) dicht en plaats ik mijn frigo in stappen op +/- 3°C. voor 2 à 3 weken, als ik koudhop gaat het deksel eraf en idd, tamelijk wat onderdruk. Dat zal de reden zijn waardoor het aanwezige CO2 uit het bier gezogen wordt. Dus volgende keer ga ik min. met 9 gr/liter bottelsuiker werken wegens "mijn werkwijze" van (koud) lageren...

• Ik heb het ondervonden met het gebruik van mijn terugslagklepjes in plaats van een waterslot , toen had ik ook plots minder gecarboniseerd bier.
    Maar ik ben van het standpunt liever een beetje meer suiker toevoegen dan de invloed van lucht tijdens de lagering.
    Eigenlijk is het lageren in een DJ nog niet zo slecht, bij gebruik van een CCT (of zoals ik een tank met vlottend deksel) dien je toch de nodige voorzorgsmaatregelen te treffen en bepaalde dingen in acht te nemen.

• Vraagje, wat gebruiken jullie om rechtstreeks van je CCT te bottelen ? Ik ben in bezit van een CCT van ss brew tech nu.

Volgende brouw : Speciale Belge, Belgische Blonde.
    Gistingsvat: Belgische Blonde.
    In de Koelkast: Belgische Blonde, Special Bitter

• Ik bottel met een bottelpijpje en een siliconen slangetje van 1 meter welke er mooi op past, aan de kraan heb ik een slangpilaar met idem diameter, werkt perfect... :thumbup:

• Ik heb wel geen CCT van SS brewtech maar een Fastfermenter maar het principe blijft hetzelfde. Net als Herman heb ik een silicone slang van een meter die ik kan aankoppelen aan de CCT (heb daar een speciaal koppelstukje voor). Daar gaat dan een bottelpijpje op en dan is het gewoon kwestie van flesje per flesje te vullen.

Bij mijn laatste bier heb ik trouwens eens gewoon een half klontje suiker toegevoegd aan elk flesje. Dat is 9g/l suiker. Was wel lekker gemakkelijk.

• Herman,

Ik heb intussen mijn spuit ook aangekregen en ben je rekensheet eens beginnen bekijken. Eerst en vooral: ik kom er eigenlijk niet aan uit aan je denkwijze. Ten tweede zijn er dingen waar je geen rekening mee houd en dat snap ik ook niet helemaal.

Mijn denkwijze is als volgt:

Je hebt eerst en vooral een doel voor ogen => bv 9g/l suiker in je fles krijgen of 2,97g/330ml (in het geval van steinie flesjes)

Nu moet je gaan berekenen hoeveel volume je nodig hebt van een bepaalde concentratie suiker-oplossing.

Je wil natuurlijk dat dit volume binnen je regelbare bereik ligt van de spuit (laat ons de bovengrens nemen => 3-5ml)

Aangezien van je oplossing water gaat wegkoken, bereken je een concentratie waar je 5ml van moet toevoegen (als er water wegkookt zal je minder moeten toevoegen).

Laat ons zeggen dat we 500ml water mengen met de nodige hoeveelheid suiker, dan wordt dit:

297 gram suiker / 500ml water (=gram) => 0.594 gram suiker/ml water x 5ml = 2.97gram suiker (dit was het vooropgesteld doel, kijk naar het vetgedrukte in de eerste lijn)

Maw, als we 1 keer 5ml spuiten hebben we nu 9g/l in de fles

Nu jouw sheet houd ergens rekening hoeveel ml suikeroplossing je overhoud na koken, maar daar maak je volgens mij een fout.. Je deelt dat volume door de hoeveelheid suiker? Maar dat volume bevat toch ook al suiker?

Als we nu verder zouden gaan met mijn redenatie zou ik het anders aanpakken:

Je meet je volume van 500ml water + 297 gram suiker VOOR KOKEN
    en je meet dat volume opnieuw NA KOKEN.

Het verschil trek je af van je WATER (laat ons zeggen dat er 10ml water weggekookt is ter wijze van voorbeeld):

297gr suiker / (500 - 10ml) = 0,606 gr suiker/ml water (dit was voorheen 0,594)

Als je nu 5ml zou gaan spuiten heb je 0,606 x 5 = 3,031 gr/330ml of 9,18 gr/l dus 0,18 gram suiker te veel

Van hieruit is het dus gemakkelijk om je "spuitvolume" om te rekenen met de regel van 3

5ml = 9,18 gr/l
    4,902ml = 9 gr/l

Als je deze redenatie in een rekentooltje/excel gooit dan klopt dit toch veel beter? Ik kan momenteel niet uit aan jouw denkwijze... :denk

• ik wil hier ook wel nog aan toevoegen:

Het meten van het volume voor en na koken om de "fout" te berekenen en bijgevolg de spuit te corrigeren, kan volgens mij toch ook gemakkelijker?

Als je met je hydrometer of refractometer na koken even meet wat het SG is, dan kan je dit toch perfect omzetten naar hoeveel gr/l suiker er in oplossing zit? Dan moet je je niet baseren op berekeningen maar heb je een exacte waarde?

• Hey Kenny, ik hou geen rekening (meer) met cel D5 en cel D7 in de berekening (bij mijn versie, kan zijn dat jij nog een oude hebt), dus die 2 cellen mag je gerust op "0" zetten, maakt niks uit. Ik weeg nu gewoon mijn suiker af dat ik nodig heb (+ beetje reserve op toe te komen) en zet die in cel D6, daarna kook ik die in een vuurvaste maatbeker in de snelkookpan met +/- 75% van dit gewicht aan water. Dan koel ik de siroop af en giet de gehydrateerde gist erbij. Dan pas lees ik af hoeveel vloeistof ik in totaal heb, en deze vul ik in bij cel D8, dus mijn suiker zit in die hoeveelheid vloeistof, zo kan ik weten hoeveel er moet ingespoten worden bij bvb 8,5gr/liter....

EDIT achteraf: Weet niet of je zo'n geconcentreerde suikersiroop kan meten met refracto- of hydrometer, denk dat zonder verdunningsfactor de schaal te klein is van die toestellen...?

• ik ga het bij een half klontje suiker per flesje houden denk ik :o
    alleen dit lezen bezorgt me al hoofdpijn, oke als je graag de puntjes op de i hebt maar het is maar een hobby !

Je zegt cel D5 en D7 niet meer te gebruiken, dan denk ik dat ik een verkeerde versie heb want D7, daar zijn al je berekeningen op gebaseerd.

Ik heb onderstaande (zie printscreen) versie op mijn iMac staan welke ik steeds gebruik. Ben nog een beetje aan het sukkelen met mijn laptop (op Window$), is net terug van herstelling toetsenbord en moet daar nog Office e.d. op installeren, dus voorlopig kan ik je enkel een link geven naar een versie welke op mijn server staat.
    Deze versie is het die ik bedoel, en waar ik mee werk:
    http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/bottelspuit_file.jpg
    Hier de link naar een iets nieuwere versie: (welke ik niet gebruik op mijn iMac)
    http://www.chateau-ifach.be/bi…ergift_bottelspuit_b.xlsx

alleen dit lezen bezorgt me al hoofdpijn, oke als je graag de puntjes op de i hebt maar het is maar een hobby !

De puntjes op de "i" willen zetten kan ook een hobby zijn hé Lino... ;D En idd, een half klontje suiker zal ook helpen, maar daar zit geen bottelgist en geen mespuntje gistvoeding bij, dus ik spuit liever... :))

maar daar zit geen bottelgist en geen mespuntje gistvoeding bij

Doe jij gistvoeding bij je bottelgist, Herman?

Het is zeker niet onzinnig om nauwgezet te werk te willen gaan. Maar een half klontje suiker werkt inderdaad ook. Waar ik wel eventuele problemen zie is met bieren die lang hebben gelagerd en een hoog alcoholpercentage hebben. Dan lijkt het mij wel opportuun om eerst bottelgist onder het bier te mengen en dan past te bottelen.

Doe jij gistvoeding bij je bottelgist, Herman?

Idd Walter, ik doe steeds een "snuifje" gistvoeding bij mijn suikersiroop als ik die ga koken, is echt niet veel hoor, maar om de bottelgist wat voeding te geven in het alcoholrijke sop waarin hij terecht komt vind ik dat geen overbodige "puntjes op de -i-" handeling... :)

• Zondag is het botteldag. Ik ben eens aan het nadenken over hoe ik da praktisch ga aanpakken met die nieuwe spuit. Het "grote" probleem is vooral het volume af te lezen na koken en zo perfect te weten hoeveel suiker/l ik heb. Daarom heb ik de volgende tactiek bedacht:

- Morgen ga ik eens de hoeveelheid water die ik ga gebruiken 10 min koken (in HETZELFDE pannetje dat ik zondag zou gebruiken met de suiker bij)
    - Kijken op 10min hoeveel water hiervan verdampt

als ik dit weet kan ik volgende procedure gebruiken:

- Ik weeg mijn water en suiker af en voeg dit in een pannetje
    - kook 10 minuten
    - voeg dit kokend toe in een appelmoespot met deksel
    - steek dit in ijswater om af te koelen (ik weet aan de hand van het experiment voordien hoeveel van het initiele water weggekookt is)
    - of doe dit de dag voordien al en laat deze afgesloten staan tot de dag nadien
    - Eens afgekoeld gist erbij en schudden (op de dag zelf dus)
    - Verander het deksel naar eentje waar een gaatje in zit ter grootte van het darmpje van de spuit
    - Zet dit naast mij op de grond naast de CCT en vul de flesjes gaandeweg

Dit lijkt mij de methode met de minste handelingen en de minste kans op contaminatie

• Echter bedenkt ik mij net dat bovenstaande redenatie een probleem vormt om te weten hoeveel bottelgist ik aan de appelmoespot moet toevoegen. Hier moet je nog steeds het volume weten van de inhoud van de appelmoespot om de concentratie bottelgist te weten...

Ik wil gewoon een methode vinden waar het niet meer nodig is om het volume kokende suikeroplossing te moeten meten.. (en ook niet nadat het is afgekoeld want dan moet je ook weer gaan zitten overgieten naar een maatcilinder of dergelijke)

Echter bedenkt ik mij net dat bovenstaande redenatie een probleem vormt om te weten hoeveel bottelgist ik aan de appelmoespot moet toevoegen. Hier moet je nog steeds het volume weten van de inhoud van de appelmoespot om de concentratie bottelgist te weten...

Ik wil gewoon een methode vinden waar het niet meer nodig is om het volume kokende suikeroplossing te moeten meten.. (en ook niet nadat het is afgekoeld want dan moet je ook weer gaan zitten overgieten naar een maatcilinder of dergelijke)

Kheb het eens in excel gezet en ik moet dus helemaal niet het volume exact kennen hiervoor :-)

Dit is enkel afhankelijk van de concentratie gram/l suiker die ik wil toevoegen aan de flesjes. Dit heft zich namelijk op:

- Stel ik moet 2.5ml toevoegen met mijn spuit om aan 8 g/l te komen
    - Of ik moet 3.5ml toevoegen om met mijn spuit aan 8 g/l te komen

In het 2de geval wil dit zeggen dat mijn suiker in de appelmoespot minder geconcentreerd is, idem dito voor de gist die erin gaat natuurlijk!

Je berekend gewoon hoeveel gist je per liter nodig hebt. Voor de CBC-1 is dit 0,1 gram per liter.

dus voor een 8gr/l wordt dit 3.25gr bottelgist toevoegen aan de pot als ik 260gr suiker heb afgewogen, ongeacht het volume.

Ter verduidelijking heb ik deze berekening ook even toegevoegd aan herman zijn rekensheet:

Die siroop wordt bij mij rechtstreeks in een vuurvaste maatbeker gekookt. Zo hoef je eigenlijk niks te meten, simpel en doeltreffend. Ik koel die in de gootsteen met wat alu-folie erover, als het afgekoeld is de gehydrateerde gist erbij, volume aflezen en ingeven in de file, klaar is Kees... ;D Bottelgist weeg ik niet meer af, gewoon wat gist op wat gekookt afgekoeld water van 30 à 32°C. strooien en laten weken gedurende de kooktijd van de suikersiroop.

• Ik heb mij appelmoes pot gemarkeerd met streepjes per 10ml, dan kan ik deze ook gebruiken om volume af te lezen.

Ik ben fan van het feit dat ik op deze manier de pot kan dichtschroeven tijdens het afkoelen. En dus ook de dag voordien de oplossing al kan maken en deze koud wegzetten. Dan moet ik ook niet beginnen met ijswater enz

• Ik heb zonet de suikeroplossing voor morgen al klaargemaakt:

- 261gr suiker + 150ml water heb ik in een steelpan met deksel 5 minuten laten koken, dan in de appelmoespot gegoten
    - Vervolgens 20ml water in het steelpannetje gedaan om de overgebleven suiker oplossing te spoelen en dan dit ook in de pot
    - Totaalvolume van 310ml oplossing.

Met deze gegevens weet ik dan dat ik 3.26gr gist moet toevoegen aan de pot :-) Ik denk dat deze methode wel goed gaat lukken :-)

Nu kan ik de pot gewoon rustig laten afkoelen op kamertemperatuur en dan kan ik morgen de gist toevoegen net voor ik begin met bottelen.