Simpele geest aka Dom Blondje

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• ben op zoek naar een heel simpel receptje voor een eerste brouwsel heb hier ook nog wat staan dat ik gewonnen heb op het Vhm

Buiten de moutmolen dan he

2 kg munich 15 ebc
    perle hop 7,5%
    saaz hop 2,99%
    tips altijd welkom

Der kluge Mensch so glaube mir, der braut und trinkt sein eigenes Bier!

• ik zou zeggen: koop u een zak pilsmout en dan kan je vertrekken.
    pilsmout als basis met wat munich is een goede basis voor een tripel.

perle als bitterhp en saaz als aromahop en je hebt jezelf een brouwsel.

nu nog gisten natuurlijk.
    Ik zou in u geval als eerste brouwsel ofwel voor een korrel gaan of voor een smackpack.
    smackpack is paar dagen voor het brouwen kapot kloppen ( enkel intern breken.)
    korrel heeft geen voorbereidend werk.

met munich alleen zou ik persoonlijk niks doen. is een leuk extraatje in sommige brouwsels.
    wanneer wil je brouwen

• Lino, als het de eerste keer is dat je brouwt: doe het met een korrelgist.
    Je zou kunnen kiezen voor een US-05 of voor een WB-04.

Begin es zelf iest samen te stellen met je aantal gewenste liters, je mout, hop en gist.
    Doe dat zelf d.m.v. de brouwplanner (testversie gaat daarvoor wel) en post de exportfile.
    Verder:
    we zullen je verbeteren/verder helpen.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• hmm oke hou jullie klaar met raad en daat want kwe ni of dees ergens op trekt zenne hehe
    ben der nog ni helemaal mee weg alsook me wat bij wa past en dan natuurlijk nog me den brouwplanner leren werken he

• Citaat van Lino

******************** HOPPEN ******************************************
    Totale kooktijd : 70 minuten

hop Vorm alfa% gram na...min IBU
    ---------------------------- ---- ----- ---- -------- ----
    Perle (Duitsland) (A) PELL 6,0% 12
    Saaz CZ (A) PELL 4,5% 15

Hier had dat moeten staan. Dat bepaalt de bitterheid van je bier.

• Bovenaan het recept staat de IBU

Citeer

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 13 IBU / 15 EBC

is dat niet te laag, een IBU van 13?

• Ja Lino. Het totaal IBU is te laag voor een bier van dat slag..
    Ook uw extract-efficientie wat lager zetten. Er gaat wel es iets minder vlot de eerste keer. Eenmaal geroutineerd haal je dan die 80 % wel. Zet het nu op 77.
    IBU mag gerust 25 zijn.
    De IBU waarden die in blad 2 ingevuld staan in de tabel met hopeigenschappen zijn algemeen gemiddelden, maar dat hangt van de jaar per jaar oogst af.
    Je moet de cijfers van alfa% nog vervangen door degene van de hop die je hebt.
    Ik herinner met dat de Saaz van Malterie du Chateau (tombola) 3% was. Best eerst aanpassen, idem voor Perle.
    Als je ze niet in diepvries bewaard gaat dat cijfer achteruit.
    Dus in diepvries bewaren hé en doe de zak met hop best in een extra zak of plastic doosje.
    Want het kan geur/smaak afgeven aan andere eetwaren en uw hop kan naar spruitjes smaken

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,

• oke heb de aanpassingen doorgevoerd de hop zit idd in de diepvries in e doosje

hier ook het aangepaste recept :

• had dus de verkeerde geplakt

• Van mij ook ne proficiat met de toekomstige geboorte van je eerste biertje Lino.

Je kan je aandeel munchenermout gerust verhogen naar hetzelfde aandeel pilsmout:50/50.
    Maakt je biertje wat moutiger maar je hoge bitterheid geeft een mooie balans.

Het aandeel carahell zou 'k verlagen naar een 10%, de rusttijd op 63°C verkorten naar een 35', de 72°C stap naar een 30'.

De extractie-coefficientie zou 'k verlagen naar 70% omdat het de eerste keer is, je biertje is al laag in alcohol... een beetje hoger is eventueel geen ramp...niet??

Waarschijnlijk wil je een mooi doordrinkbiertje door het vrij lage alcoholgehalte??

Planning: Hoppeberg 2013?
    Hoofdgisting: Ijsberg Blond
    Lagering: -----
    Hergisting op fles: -----
    Voorraad: Bergse Porter 2012, Triberg 2012, Hoppeberg 2012, Speculaberg, Bomberg, Rochemont
    Rijping op houten vat: Lamberg 2010, Lamberg 2012

• allemaal alvast bedankt voor de gelukwensen met de toekomstige geboorte :-)

was eigenlijk op zoek naar iets rond de 6% iets niet te hoog
    heb pils verhoogd naar 4 kg en munich naar 1,5 kg

• Lino, hoeveel saaz en Perle heb je liggen?? Het aandeel Saaz mag wel wat groter zijn voor een lekker hoparoma.

Heb je voor de rest alles in huis?? Jodiumtinctuur, melkzuur/fosforzuur, Ph-strips,...

Voorraad: Bergse Porter 2012, Triberg 2012, Hoppeberg 2012, Speculaberg, Bomberg, Rochemont

• Nu ziet het er goed uit Lino!
    Van die Saaz heeft ie zeker voldoende denk ik (prijs tombola?)
    Spijtig dat je alleen maar Pellets hebt. Ik zou er toch wat bloemen bijdoen, bijvoorbeeld halfweg koken zo een 25 gram.
    Het zal je beter helpen om de neergeslagen eiwitten beter op te vangen, met pellets alleen heb je dat niet.
    Je zal dan de Perle een beetje moeten verminderen.
    Een pakske van 100 g bijv Hallerrtau Mittelfruhe of Fuggles kost nu de wereld niet hé.
    2 van mijn geliefkoosde hoppen.
    Kan een prachtbiertje worden!

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,

• Citaat van Ronnie

Van die Saaz heeft ie zeker voldoende denk ik (prijs tombola?)

Kan een prachtbiertje worden!

Dan zou 'k het aandeel Saaz toch wat verhogen naar een 5 IBU.

Het zal een prachtbiertje worden, ben 'k zeker van.

• 320 perle en 380G saaz hebk steken
    Jodiumtinctuur, melkzuur/fosforzuur, Ph-strips, moetk idd nog gaan halen waar kank deze het beste kopen
    en alsk men mout ga bijhalen zalk ook wat hopbloemenbijkopen
    is er nog iets dak zeker moet hebben (heb nog wel wat tijd moet men tuinhuis nog afwerken hoor)

• Of bij iemand eens gaan kijken?? Kan je veel van leren.

• Citaat van Lino

Jodiumtinctuur, melkzuur/fosforzuur, Ph-strips kopen bij bl of ergens anders?? zijn er nog van die producten die ik nodig kan hebben??

Eventueel iets om eiwitten mee neer te slaan zoals iers mos of gallic acid. Tenzij je lang koud gaat lageren.

• Persoonlijk zou 'k geen iers mos gebruiken. Maar dat is je eigen keuze.
    Zoals Whirlpool reeds zei kan je door lang genoeg koud te lageren hetzelfde bereiken.

• Ik heb ook nog noit iers mos gebruikt en ik heb toch helder bier
    Lager wel altijd koud; en mijn malle babbe zelfs heel koud => staat in mijn tuinhok dat geen deur heeft.

• Citaat van Franky

en mijn malle babbe zelfs heel koud => staat in mijn tuinhok dat geen deur heeft.

Zie maar dat uwe malle babbe niet bevriest. Het gaat een koude nacht worden.

• Dat is waar. Zo hard vriest het nu ook weer niet.

• Vulpijpje, bottelemmer, inoxen roerlepel, weegschaal,... ben 'k nog iets vergeten??
    Hoe ga je koelen Lino?? Koelspiraal??

• Citaat van peter

Vulpijpje, bottelemmer, inoxen roerlepel, weegschaal,... ben 'k nog iets vergeten??
    Hoe ga je koelen Lino?? Koelspiraal??

pijpje hebk bottelemmer ook roerlepel nog niet ga ik kopen vna men bon :p weegschaal hebk en koelspiraal is nog niet af ga ik deze week ook eens werk van maken :p

nog iets?? waar kank best die Jodiumtinctuur, melkzuur/fosforzuur, Ph-strips kopen nij BL?? heb nog een bon vna 50€ die fosforzuur is om de zuurtegraad van water te verhogen??

• Goed, nee niet echt, wel goedkoop om te starten maar ik had er drie gekocht en na een jaar hebben er al 2 de geest gegeven.
    Nu zie ik het ook niet zitten om over garantie te zeveren en koop ik wat anders...
    Dus beter wat investeren in een goede thermometer zou ik zeggen...

• Citaat van Lino

hehe en een paar thermometertjes voor in men ketels :p blijkbaar zijn die van ikea wel goed ??

Bestaan niet meer, maar dat is zoals Jomme al aangeeft geen ramp. Als ik u een héél goede tip mag geven (ge gaat daarmee een pak geld uitsparen) is om in plaats van enkele goedkope, slecht geijkte thermometers te kopen, te investeren in eentje van Brouwland. Ik heb dit recentelijk ook gedaan en bij m'n eerste brouwsel dat ik ermee werkte heb ik mezelf "vervloekt" dat ik er zo geen eerder had gekocht. Handig in gebruik, accuraat (wort kookt iéts onder 100° (ik geloof 99.5 ofzo)) en vrij robuust.

Dus, beter 1 goede dan een paar slechte

• Walter en Jomme hebben gelijk Lino, die digitale thermometer gebruik 'k ook, prima materiaal en handig.

Vergeet ook niet een paar ovenwanten om hete ketels op te tillen.

Fosforzuur wordt gebruikt om de ph te verlagen.