Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Met mijn opmerking in het honing-bier topic, ben ik aan't denken gebleven.

1 van de stappen om schuimwijn op zijn champagnes te maken, is het bevriezen van de hals, om de uitgewerkte gist eruit te krijgen.

De vraag is, hoeveel is dat eigenlijk? En hoe kan ik dat bekijken per volume aan schuimwijn in de maak.

• verkopen ze bij BL niet speciale dopjes die de gistopvangen als de fles ondersteboven staat?? Zo is deze gemakkelijker te verwijden.

Planning: Hoppeberg 2013?
    Hoofdgisting: Ijsberg Blond
    Lagering: -----
    Hergisting op fles: -----
    Voorraad: Bergse Porter 2012, Triberg 2012, Hoppeberg 2012, Speculaberg, Bomberg, Rochemont
    Rijping op houten vat: Lamberg 2010, Lamberg 2012

• Ach, al die "droesemvangers" zijn niet zo perfect (ervaring uit m'n vorig leven).
    Gist kruipt waar jij het niet wil: dus in randjes en erboven langs de wand van de flessenhals.
    Beste methode blijft: kop vervriezen, krk eraf, rechtzetten, beetje bijvullen vanuit 1 opofferfles en nieuwe stop of krk er op.
    Iemand had zelfs een "balonnetje" gemaakt van een vinger van rubberhandschoen waarmee hij de restjes wazigheid van de flessenhals mee "afzeemde"!

en vergeet jullie kroonkurk etketje niet,

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Hey Maddox,

Ik maak al een tijdje schuimwijn, ttz, nog niet zo lang in jaren (sinds 2009), doch zet +/- elke 3 à 6 maand een paar nieuwe (+/- 15 à 30) schuimwijntjes op. Dit met zelf gemaakte appel- en andere "witte" en "rose" (fruit-)wijnen, of soms zelfs met gekochte (bag in box) wijntjes en dit met max. 1 gr gist per 10 liter wijn. Om de droesem te verwijderen kan je de hals bevriezen of "à la volée" zoals in volgend filmpje
    Ik denk persoonlijk dat zo'n (in de vlucht) methode voor flessen met als inhoud hergist bier (ipv wijn) niet 100% gaat lukken omdat bier van zijn eigen een pak meer schuimt dan wijn. Denk niet dat bier op die manier "bij te vullen" is door het vele schuim dat zal vrijkomen en het verlies aan vloeistof tijdens het degorgeren. Je zal eerder de hals bvb +/- 6 cm (zeker tot onder de conische kant) moeten bevriezen om de prop ijs niet de kans te geven uit de fles te vliegen, denk dat er op een bierfles +/- 2 à 2,2 bar zit, bij schuimwijn is dat 6 bar. (24 gr suiker per liter ipv +/- 8 gr bij bier) Dan de fles recht zetten, dop eraf en met bvb een frees die de binnen-diameter heeft van een flessenhals al de droesem (zal maar een paar mm zijn in 't slechtste geval) "eruit frezen" (met bvb een metaalfrees in de hand) en terug een kroonkurk erop. Zo heb je geen last gehad van overschuimen en is 't vuil eruit..... Heb nog nooit bier "gedegorgeerd", dus is maar een hersenspinsel hé. Bij mijn schuimwijn vervries ik dus nooit de hals en heb daar nog geen mislukkingen mee gehad, enkel in 't begin moet je wel wat oefenen en ben je wel meer wijn kwijt dan je denkt, soms wel 1/4 fles kwijt, doch nu vul ik +/- 40 à 50 cc aan met een rietsuiker/wijn-oplossing (50/50) wat een mooie afgeronde schuimwijn geeft, die zeer droge schuimwijnen (enkel aangevuld met gewone stille wijn welke niet is aangezoet vind ik maar niks. Doch zoete schuimwijn (50 gr. en meer suiker per liter) is ook niet mijn ding....

Nu, heb dus geen ervaring met bier degorgeren, doch indien gewenst mag je altijd eens langs komen voor een schuimwijn-demo, geen enkel probleem.

Mvg,

Herman.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Goe filmke, heb dat indertijd de eerste keer zelf mogen doen in de champagne streek, toen we op reis waren met de gilde in de streek, bij een kleine champagneboer in Moussy. Na de demo mochten er een paar dat zelf es doen.
    Je moet wel zo een goeie aftrekker hebben voor kroonkurken. Kunt ge zelf maken door een stevige aan te passen middels een stukje staalbuis. En... ge moet rap zijn!
    Ik heb ooit nog flessen buiten gezet in de sneeuw, een half uurtje, beetje aangestampt rond de fles. Ging prachtig. Maar ik vrees dat we dit seizoen die kans niet zullen hebben.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,

• Citaat van Ronnie

Je moet wel zo een goeie aftrekker hebben voor kroonkurken. Kunt ge zelf maken door een stevige aan te passen middels een stukje staalbuis. En... ge moet rap zijn!

Ik heb zo'n omgekeerde kroonkurkentrekker van iemand gekocht uit Overijse die er een op overschot had liggen, schandalig wat ze daar in Epernay voor vroegen, nl. 35 Euro....! Heb deze voor 20 Euro meegenomen, zonder zou het maar wat aanmodderen zijn hé... Die omgekeerde kurkentrekker is alleen maar om uw duim vrij te hebben na de "plof", anders zit het kroonkurkje in de weg .... Die droesemdopjes hebben tot doel om de druk in 1 keer eruit te krijgen en het vuil (gist) op te vangen. Zie je het al gebeuren, van de moment dat je uw kroonkurkje maar een beetje optilt begint de druk en dus de vloeistof reeds opzij te spuiten en zou je sneller moeten zijn dan uw eigen schaduw...! Deze die ik heb is wel een stevig ding, hier een foto ervan:

Flessen moeten wel zeer koud zijn, iedere 6°C. naar beneden zou er 1 bar van de druk in de fles gaan en is de kans op overschuimen geringer. Zeer stilletjes aanvullen met even koude vloeistof, andes is 't ook een schuimfontijn.... Dus als je even een rekensommetje maakt: in een bierfles zit bvb 2,2 bar, als uw fles 20°C. heeft en je koelt ze tot 8°C. dan zou de druk bijna niks meer zijn (0,2 bar), gevolg is volgens mij dat een prop ijs er niet als een bom gaat uitvliegen... Bij schuimwijn is dit anders, 6 bar - 2 bar is nog steeds 4 bar in de fles bij degorgeren....!

Grtz,

Herman.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Citaat van HermanH

Flessen moeten wel zeer koud zijn, iedere 6°C. naar beneden zou er 1 bar van de druk in de fles gaan en is de kans op overschuimen geringer. Zeer stilletjes aanvullen met even koude vloeistof, andes is 't ook een schuimfontijn.... Dus als je even een rekensommetje maakt: in een bierfles zit bvb 2,2 bar, als uw fles 20°C. heeft en je koelt ze tot 8°C. dan zou de druk bijna niks meer zijn (0,2 bar), gevolg is volgens mij dat een prop ijs er niet als een bom gaat uitvliegen... Bij schuimwijn is dit anders, 6 bar - 2 bar is nog steeds 4 bar in de fles bij degorgeren....!

En toch gaat het. Op de vorige reeks van Tournée Générale lieten ze zien hoe flessen van Malheur werden gedergorgeerd bij een champagneboer.

Voorraad: Bergse Porter 2012, Triberg 2012, Hoppeberg 2012, Speculaberg, Bomberg, Rochemont

• Citaat van peter

En toch gaat het. Op de vorige reeks van Tournée Générale lieten ze zien hoe flessen van Malheur werden gedergorgeerd bij een champagneboer.

Misschien gebruiken die gasten dan ook meer bottelsuikers bij hun te degorgeren bier dan de gewone bottelsuiker die wij gebruiken om enkel Co² te bekomen hé......? 'k Zou het wel eens willen proberen binnen afzienbare tijd....

• Citaat van HermanH

Misschien gebruiken die gasten dan ook meer bottelsuikers bij hun te degorgeren bier dan de gewone bottelsuiker die wij gebruiken om enkel Co² te bekomen hé......? 'k Zou het wel eens willen proberen binnen afzienbare tijd....

Zou kunnen, wel opletten dat je geen klapflessen krijgt.
    Laat weten hoe het afloopt, ben wel nieuwschierig.

• Ik denk dat die Malheur een maischprofiel heeft om weinig schuim te produceren ofwel een voorbehandeling na koken om extra eiwitten neer te slaan. Want met meer druk is dat anders niet te doen als het kan schuimen! Denk maar aan bv gushing, hoe een fles kan schuimbekken. en nu ga ik naar de gilde ..

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,

• Citaat van Ronnie

en nu ga ik naar de gilde ..

Amai Ronnie, gij begint ook al vroeg te pintelieren.

• Ben u maar aant plagen hoor Ronnie.

Veel "proef" plezier.

• Citaat van piet_v

per 75 cl

Voor sommigen is dat proeven.