eerste biertje

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Het is er eindelijk van gekomen donderdag ga ik voor de eerste maal zelf brouwen. Als alles vlot verloopt zoek ik dit te gaan brouwen.

BROUWPLANNER RAPPORT - (V6.1testB) - Datum Export: 25/11/2013 Naam van het bier : Type van het bier : trippel Brouwvolume : 30 liter Extractie-efficiëntie : 72% Voorspelling begindensiteit : 1068,0 SG /16,6 °P /16,9 Brix Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1011,0 SG /2,8 °P Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 7,6% Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 43 IBU / 12 EBC STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS Grondstof EBC kg % Gewicht Pilsmout 3 3 6,500 73,9 % Tarwemout 3 1,200 13,6 % Munich mout 15 15 0,300 03,4 % CaraPils (Cara 20) 22 0,300 03,4 % Kristalsuiker 0 0,500 05,7 % MAISCHEN EN SPOELEN Gekozen Profiel: (M) Medium Maischwater : 29,6 liter aan 58 °C 54,0°C gedurende 10 min (1e fase, Eiwitrust) 63,0°C gedurende 40 min (ß amylase (maltose)) 72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) ) Filterspoelen: ga naar 75..78°C Totaal spoelwater : 21,6 liter aan Max.80°C Spoelen tot : 1015 SG (Of 3,9 °P of 4,0 Brix) HOPPEN Totale kooktijd : 80 minuten Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU Cascade BLM VDKOOY (A) BLM 8,0% 20 FWH 10,4 Centennial (U) BLM 9,5% 20 FWH 12,4 Cascade BLM VDKOOY (A) BLM 8,0% 15 60' 4,8 Centennial (U) BLM 9,5% 15 60' 5,7 Cascade BLM VDKOOY (A) BLM 8,0% 25 70' 4,3 Centennial (U) BLM 9,5% 25 70' 5,1 KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN Additief Aantal Eenheid Toev. na..' VERGISTING Gistnaam : Fermentis US-05 korrel Gisteigenschappen : Universeel, krachtig, bier verbleekt. Volume giststarter: 1,8 liter maak met : 290 gram moutextract en 7 gram gistvoeding in 1,9 liter water koken + pH aanpassen Indien met korrelgist: Hoeveelheid = 24 gram

Als alles goed gaat wordt dit iets drinkbaar dan?

• Biertje is gebrouwen heb wel de muncher en cara 20 verhoogt naar 500g elk. Men eerste brouwdag is niet zonder problemen gegaan amai. Temperatuur bij de eiwitrust was een graat of 2 tehoog. Wanneer ik aan het wachten was tot mijn filterbed zich vormde was het vuur nog lichtjes aan het branden met gevolg een beetje mout aangebrand op de bodem. Tijdens het koken vuur iets te hard gezet met gevolg overkoken. En de eind sg is een 8puntjes te hoog. Maar voor de rest ging alles goed

. Allesjans was Jan831 er om nog een beetje te helpen. Iemand misschien een idee hoe ik het beetje zwart aangebrand goed van den bodem van mijn ketel krijg? Heb al chemipro caustic geprobeerd maar krijg alles er niet af.

• Van een RVS ketel? Met azijn zou ik zeggen. En volgens mij moet je sowieso best na reinigen met caustic (of bijtende soda alleen, zonder de chloor) naspoelen met water en nadien ook spoelen met een zuur. (azijnzuur, citroenzuur, ...)

• Citaat van PALLIETER

Hey Willem, Proficiat met je eerste biertje.Is wel wat stressen de eerste keer hé. Groeten, Jan

Bedankt Jan. Stressen was het zeker :) . Wachten en hopen op dat de vergisting begint was nog het meeste stressen.

Citaat van Alvaron

Proficiat! Nu het ongeduldigste van het proces,... Wachten

Ijkes wachten, dat gaat het moeilijkste van al zijn denk ik.