Speidel 50 liter bestelling geplaatst

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Voila, kogel door de kerk! Bij VDK bestelling geplaatst voor de speidel 50l, met 25l moutpijp en mantel en de hop zeef. Kan niet wachten tot hij er is. Andere brouwketel 27l zal gebruikt worden voor soep, hot-dogs, Gluhwein, zelgemaakte videe mee soepkiekens en spoelwater

::24

Was er ondertussen een speciaal stekje voor de speidelaars op het forum? Ik dacht iets gelezen te hebben in die trand....

• Proficiat met de aankoop, ga je u niet beklagen

::2duimen

Ik wist trouwens niet dat die hopzeef bestond (nog niet daar toen ik mijn Speidel kocht). Ik ga die eerstdaags ook aanschaffen, weg met de hopzakjes. Iemand anders al in gebruik genomen ?

Wheat is for cakes, barley is for beer, and oats are for horses.

Untitled-7.png

• Ik hoop alleen dat er een goede handleiding bij de 25l moutpijp en de bm50 zit. Zou niet weten wat de maximum kg aan graancapaciteit van beiden is?

::denk

• proficiat met uw aankoop, gaat ge geen spijt van krijgen !

::2duimen

Citaat van eldoreth

Ik hoop alleen dat er een goede handleiding bij de 25l moutpijp en de bm50 zit. Zou niet weten wat de maximum kg aan graancapaciteit van beiden is?

::denk

met de 50 l cilinder kan je tot 12,5 kg graan storten. maiswater starten met 53l. maar je kan gerust starten met 45l. met de 25 l cilinder kan je tot 6,250 kg (de helft dus) storten. hier starten met 28l. veel succes , een tevreden speidelaar

:wink:

ein kamel kann 30 tage arbeiden ohne zu saufen, ich kann 30 tage saufen ohne zu arbeiden.

• Citaat van piet_v

dit wil ook zeggen meer kuiswerk

:sad:

ik vind het juist gemakkelijk met hopzakjes, zakjes eruit en de hop is verwijderd... en als je dan tijdens het koelen de pompen gebruikt worden de hopbellen in de pompen gezogen enz... of heb ik er een verkeerd beeld van ?

ein kamel kann 30 tage arbeiden ohne zu saufen, ich kann 30 tage saufen ohne zu arbeiden.

• Citaat van Niels

Ik gebruik de pomp ook tijdens het koelen. Dit werkt in principe iets sneller aangezien je het soort rondpompt en dus de warmtewisseling bevordert.

Heeft dit niet het nadeel dat je belet dat de eiwitbreuk verstoord wordt? er is al een warmtebreuk vanaf 80°C en tegen einde koken het gros dat op de hop gaat plakken.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• da snap ik nie Ronny

:?:

het is toch de bedoeling zo snel mogelijk te koelen ?

• Dat snap ik ook niet goed. In elk geval klopt de bewering dat je wort significant beter koelt met de pomp aan. Het zou echter wel kunnen zijn dat het samenklonteren minder is. In mijn oude installatie (klassiek) had ik de indruk grotere klonters te vinden. In mijn speidel zou ik het meer beschrijven als gruis.

• Een nadeel van dat pompen is dat je na het koelen VEEL langer dient te wachten om je gekookte wort naar je gistvat te brengen. Tov vroeger stel ik ook vat dat mijn wort in het gistvat minder helder is. Ik ga toch eens overwegen of het sop de kool waard is ...

• In de 'warme' maanden leg ik mijn pomp aan tijdens het kolen, in de 'koude' maanden niet. Maar - als je niet pompt - hou dan rekening met serieus verschil in temperatuur tussen wat de speidel (onderaan gemeten) aangeeft en de werkelijke 'gemiddelde' temperatuur van uw wort. Tijdens koelen kan verschil tussen onderaan gemeten en bovenaan gemeten oplopen tot 12° C. !!! Gene zever hé

Wheat is for cakes, barley is for beer, and oats are for horses.

Untitled-7.png

• Citaat van piet_v

Tijdens koelen kan verschil tussen onderaan gemeten en bovenaan gemeten oplopen tot 12° C. !!! Gene zever hé

Neenee, gene zever

:)

da's toch normaal, is bij de meeste zo, niet alleen bij speidelaars.. Daarom heb ik ook een lange sonde zodat ik overal kan meten en begin al af te tappen bij 26... 28°C in beetjes. Tegen dat m'n gistvat vol is is het laatste wort maar 16°C en gemiddeld is het dan in 't gistvat iets van 19°C.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Citaat van Ronnie

Daarom heb ik ook een lange sonde zodat ik overal kan meten en begin al af te tappen bij 26... 28°C in beetjes. Tegen dat m'n gistvat vol is is het laatste wort maar 16°C en gemiddeld is het dan in 't gistvat iets van 19°C.

Dus als ik goed begrijp laat je het wort ook niet rusten alvorens te hevelen naar het gistvat.