VHM 2012 bier

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Op deze draad kunnen we discussieren over het recept voor het 2de VHM bier.

Tot nu toe zijn er 3 hobbybrouwers die hun installatie gaan demonstreren op de VHM.
    Maar welk biertje gaan we brouwen?? Iemand een beproefd recept waarmee we kunnen experimenteren??

Laat het brainstormen maar beginnen.

Planning: Hoppeberg 2013?
    Hoofdgisting: Ijsberg Blond
    Lagering: -----
    Hergisting op fles: -----
    Voorraad: Bergse Porter 2012, Triberg 2012, Hoppeberg 2012, Speculaberg, Bomberg, Rochemont
    Rijping op houten vat: Lamberg 2010, Lamberg 2012

• Probleem is dat er zoveel tijd is tussen 2 VHM's. Ik denk dat het voor het demobrouwen beter zou zijn dat degene die er brouwt z'n bier brouwt dat hijzelf wil bekomen en ook houdt. Het zou beter zijn om in het late voorjaar een bier te brouwen (ook bij wie dat wil) waarvan dan de bestemming (al dan niet gedeeltelijk) VHM is.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,
    Daarom brouw ik het Hier!

• Citaat van Ronnie

Probleem is dat er zoveel tijd is tussen 2 VHM's.
    Ik denk dat het voor het demobrouwen beter zou zijn dat degene die er brouwt z'n bier brouwt dat hijzelf wil bekomen en ook houdt.
    Het zou beter zijn om in het late voorjaar een bier te brouwen (ook bij wie dat wil) waarvan dan de bestemming (al dan niet gedeeltelijk) VHM is.

Komt er dus op neer dat elke hobbybrouwer zijn eigen biertje (recept) brouwt die dag??
    En een vrijwilliger moet gezocht worden die een biertje vooraf wil brouwen om op VHM zelf te kunnen nuttigen??

Is goe voor mij maar dan kunnen we niet op grotere schaal experimenteren hé.

Voorraad: Bergse Porter 2012, Triberg 2012, Hoppeberg 2012, Speculaberg, Bomberg, Rochemont

• Ach, weet je, ik denk dat we beter af zijn met allerlei proefjes van de ene en de andere.
    Allerlei proeven met diverse gisten, diverse dryhoppings en zo.. doe je beter op je gemakske thuis.

Het grote brouwsel van Geert op VHM geweest is ellendig lang gekoeld, heeft met open vat in de tent staan koelen an de lucht.

Ben echt benieuwd wat daar de invloed van zal zijn. (Bretjes?)

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,

• Citaat van Ronnie

Het grote brouwsel van Geert op VHM geweest is ellendig lang gekoeld, heeft met open vat in de tent staan koelen an de lucht.
    Ben echt benieuwd wat daar de invloed van zal zijn. (Bretjes?)

Nope: Ik heb Geert nog geholpen met de ketel te legen en dergelijke en heb een gistingfleske meegekregen om thuis uit te gisten en te bottelen.
    Hetgeen ik al geproefd heb is heel lekker.
    Ge ziet: soms kan heel ambachtelijk werken geen kwaad he

• Ik denk dat Ronnie gelijk heeft. De nadruk beter leggen op de demos op zich en minder op het bier. Hoe je het draait of keert, het zijn niet de optimale omstandigheden om een biertje te brouwen (te veel afleiding, andere omgeving, enz ..)

Wheat is for cakes, barley is for beer, and oats are for horses.

Untitled-7.png

• Voordeel is dat iedereen dan voor zijn eigen grondstoffen instaat. Mout, hop en gist.
    Deze moeten we dan niet gaan zoeken.

Hoe is het leidingwater in Tielt-Winge?? Hard...zacht??

Het schroten van de mouten kunnen we s'morgens doen met de Maddoxschrootmolen van Lino. Draait die ook eens.

• Citaat van Franky

Nope: Ik heb Geert nog geholpen met de ketel te legen en dergelijke en heb een gistingfleske meegekregen om thuis uit te gisten en te bottelen.
    Hetgeen ik al geproefd heb is heel lekker.
    Ge ziet: soms kan heel ambachtelijk werken geen kwaad he

ja en zo zie je maar dat je als beginneling niet te bang mag zijn van alle soorten spoken zoals het 'raak-het-filterbed-niet-aan-spook' want ik heb ,og nooit een zo mishandeld filterbedje gezien als op die dag

• Citaat van Jomme

ja en zo zie je maar dat je als beginneling niet te bang mag zijn van alle soorten spoken zoals het 'raak-het-filterbed-niet-aan-spook' want ik heb ,og nooit een zo mishandeld filterbedje gezien als op die dag

Gewoon normaal en sanitair werken. Niks nodig om je spookbeelden op de hals te halen. Trouwens, als gewoon bierliefhebber ga je brett proeven als je daar specifiek naar gaat zoeken hoor. Dit gezegd, wel altijd goed de basis in het oog houden hoe je proper moet werken.

• Heb even zitten denken aan de Brett
    Zou het zo niet zijn dat wanneer je lang koelt met open ketel je sowieso een aantal Bretten in je bier krijgt maar dat die beesten de das worden omgedaan wanneer je je gist toevoegt?

• Een brett besmetting ga je in het begin niet merken, pas later.
    Hij kan suikerkes oppeuzelen die je hoofdgist niet kan omzetten met gushers tot gevolg.

• Citaat van walter

Gelukkig zijn ze makkelijk te vermijden.

Je hebt je lesje dus geleerd Walter??

• Ik maak inderdaad geen lambiek meer Voor de rest werk ik tegenwoordig met soda + kokend water om te reinigen en daarma met azijn + water + sulfiet om te ontsmetten. Vlak voor ingebruikname nog effe 'steriliseren' met alcohol (diene blauwe van de brico).

Verder lager ik in glas, enkel voor de hoofdvergisting gebruik ik nog plastic, maar eens ik een gistingsfles van 20 liter heb, is dat ook gedaan.

• Citaat van walter

maar eens ik een gistingsfles van 20 liter heb, is dat ook gedaan.

Ga je gebruik maken van een DJ van 20L walter??

• Eigenlijk niet. Ik heb deze week een nare ervaring gehad met een glazen dame jeanne. Na toevoeging van soda en kokend water hoorde ik ineens "krak" en zat er een mooie dikke barst in. Dit was geen oude dame jeanne maar een nieuwe die ik een paar jaar geleden bij brouwland kocht. Ik ben nu dus aan het rondkijken of ik kan lageren in metaal, dan wel in plastic (ik weet het, 100% tegendraads met m'n eerdere posts). Ik heb nog een vaatje van 15 liter staan, maar dat is te groot. Natuurlijk kan ik het volume van mijn brouwsels nog wat optrekken naar 13 of 14 liter en dan is dat vaatje net goed.

• Ooit heb ik een 30 liter plat uitgegist tripel brouwsel (geen CO2 meer aanwezig) geheveld in en fles en er stond een halve liter lucht op. 'k had geen ander alternatief.
    Ik heb dat dan aangevuld met 1 flesje Ename blond en 1/2 flesje Duvel Dat had ik nog staan.

da's wel niet vlgns de regels maar tja, in zo een geval.

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,

• Citaat van walter

Na toevoeging van soda en kokend water hoorde ik ineens "krak" en zat er een mooie dikke barst in.

Die glazen flessen kunnen geen warmte verdragen, heb dit ook in schade en schande ondervonden.

Vroeger eens kokend wort voor een giststarter in een 5L DJ gegoten en 'k had direkt 2 halve stukken DJ in mijn pollen.
    Gelukkig stond de fles in de gootsteen zodat het kuiswerk meeviel.

• Weet je, plastic of inox vaten hebben het voordeel dat je ze makkelijk van binnen kan reinigen met een sopje en ontsmetten met alcohol. Zelf heb ik vandaag het gistvat eerst gewassen met dreft, gespoeld, gewassen met azijn (ontsmet + neemt geur dreft weg), gespoeld, en tot slot met alcohol ontsmet en nogmaals nagespoeld. Dat vat is zo steriel als de kl##tzak van Koning Boudewijn

• Zijn die DJ's van BL met wijde opening dan geen oplossing?? Hierin kan je ook gemakkelijk reinigen en ontsmetten.
    Probleem zal zijn om ze hermetisch af te sluiten tijdens het vergisten.

• Citaat van Jomme

Hoe zit het eigenlijk met het 2de VHM bier en waar en wanneer kunnen we dit proeven?

heeuuu... ergens in 2013.

• Goe voor mij. En wanneer?? Ergens in april??

• Citaat van Jomme

Zolang zou ik toch niet wachten hoor ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat het geen bewaarbiertje zal worden

Hetgene we in september gaan brouwen wel hoor.

By the way... heeft iemand een mooi receptje voor het 2de VHM bier??

• Ik zie niet in wat het probleem is dat eenieder hetzelfde recept brouwt?

We gaan op deze meeting de kans hebben om meerdere brouwsystemen naast elkaar te zien. (momenteel al 3) Naast het feit dat dit leerzaam kan zijn voor iedereen, is dit ook een uitgelezen kans om eens de smaakinvloed van verschillende brouwmethodes te zien op éénzelfde recept. Bedoeling is dus dat er 1 recept komt hetwelk we allemaal gebruiken. Dit recept moet telkens worden aangepast aan de installatie (we hebben niet allemaal extractie-efficiente X) maar relatief gezien heeft iedereen dezelfde moutstort, kooktijd, hoppen en gist.

Ikzelf zou bij dit bier willen opteren voor een relatief simpel recept dat wel een bier met langere bewaartijd kan opleveren. Iets zoals een Tripel of Quadrupel zou ik voorstellen. Stel bijvoorbeeld een Tripel van 9,5% met een IBU van 35 en een EBC van 20? Uitgaand van een moutstort met pale mout, carared, tarwemout en kandijsuiker? Vergisten met westmalle gistslurry (deze zal Peter zonder twijfel kunnen bezorgen en is het minste werk voor iedereen)?

• Een quadrupel vind ik inderdaad geen slecht idee.
    Kwestie van eens een donker bier te zien. => bij het filteren (wanneer zie je of je helder bier hebt )
    maar als de meerderheid een tripel wenst, no problem

• Citaat van walter

Ikzelf zou bij dit bier willen opteren voor een relatief simpel recept dat wel een bier met langere bewaartijd kan opleveren. Iets zoals een Tripel of Quadrupel zou ik voorstellen. Stel bijvoorbeeld een Tripel van 9,5% met een IBU van 35 en een EBC van 20? Uitgaand van een moutstort met pale mout, carared, tarwemout en kandijsuiker? Vergisten met westmalle gistslurry (deze zal Peter zonder twijfel kunnen bezorgen en is het minste werk voor iedereen)?

Voor mij is een tripel of quadrupel goed.

Recept ziet er goe uit, carared vind 'k wel een vreemde keuze als duitse mout. De tarwemout zou 'k ook weglaten, niet nodig. En pale vervangen door pilsmout.
    Voor de gist zal 'k zorgen, geen probleem.

Citaat van Franky

=> bij het filteren (wanneer zie je of je helder bier hebt )

Dat zie je duidelijk genoeg hoor Franky, vandaag nog gezien bij het brouwen van de Ijsberg Strong.
    Je moet een mooi helder, doorschijnend darmke gebruiken bij het filteren zodat je duidelijk het wort ziet lopen.

• Een quadrupel is een mooie uitdaging

Het wordt dan wel een héél ander recept natuurlijk. 10% (vind ik wel een minimum, anders is 't ne straffen dubbel) met aardig wat caramouten gecombineerd met donkere suiker. Een quadrupel kan zo rond de 30 IBU liggen maar mooi koffiezwart zijn. Westmalle gist zal de nodige ballen hebben om dit goed te vergisten, zeker met verse slurrie!

• Een quadrupel is altijd lekker, wel de nodige suikers toevoegen anders heb je mes en vork nodig.

Wat special B erin is lekker, voor de rest pilsmout en nog wat cara 120 lijkt me.

Is 30 IBU wel genoeg voor een klepper van 10% met de nodige carasmaken?? Misschien verhogen naar 40-45IBU. 'K ben wel een hopliefhebber.

De westmallegist kan het wel aan, vergist de Westvleteren 12 met meer dan 11 vol% ook.

Maar misschien heeft iemand een andere bierstijl in gedachte?? Een IPA, stout of saison??

• Citaat van Jomme

Dus gaan we niet meer hydrateren?

Een demonstratie kan nog altijd gegeven worden hé.

• Bon, met de Speidel haal ik de Quadrupel dus niet, tenzij ik heel zwaar aan de suiker ga.

Los daarvan zou ik willen pleiten om een 'simpel' biertje te brouwen.
    De bedoeling van demo is dat we met de mensen kunnen praten, wat eigenlijk impliceert dat we niet
    voor 100 % met ons gedachten bij het brouwen gaan zijn.
    De ervaring van Ronnie dit jaar leert ook dat het makkelijker fout kan gaan, zo op verplaatsing brouwen.
    Ik bedoel, als we een warme dag treffen, kunnen we allemaal met ons wort in een auto aan 30 graden naar huis rijden.

Nee jongens, laat ons wijs zijn, Keep It Safe and Simple op zo een dag !!

Untitled-7.png

• Citaat van piet_v

Bon, met de Speidel haal ik de Quadrupel dus niet, tenzij ik heel zwaar aan de suiker ga.

Wat is 't strafste zonder suiker dat je al gebrouwen hebt met de Speidel, Piet?
    en kan je serieus doorkoken om aan straffe stamwort te komen, dus ook zonder de suiker?

Je suis Charlie

In de hel is geen Bier,

• Citaat van Ronnie

Wat is 't strafste zonder suiker dat je al gebrouwen hebt met de Speidel, Piet?
    en kan je serieus doorkoken om aan straffe stamwort te komen, dus ook zonder de suiker?

2 parameters spelen hier rol:
    - Maximale stort mogelijk in Speidel
    - Aantal L bier dat je wil overhouden.

Als mijn memorie mij niet bedriegt ben ik nooit verder gegaan dan 5,5 kg mout (volgens internet bronnen zou 6 kg te doen zijn)

laat ons even rekenen met die 5,5 kg

Gegeven Pilsmout potentieel extract = 300 (1kg/L)

Brouwen we naar 20 L wort (met spoelen, extractie rendement +/- 74%)
    300/20*5,5*0,74 = 61 -> dus we krijgen 20 L wort aan 1061

Brouwen we bvb naar 15 L wort (zonder spoelen extractie rendement geschat op 70 %)
    300/15*5,5*0,7 = 77 -> we krijgen 15 L wort aan 1077

Ter info, de Speidel verdampt 2L per uur.

Conclusie is dan dat als je zwaarder bier wil brouwen met de Speidel, je moet inboeten op uw hoeveelheid wort.
    Wil je hoger gaan dan de 1077 uit het voorbeeld,dan zou je dus extra lang moeten gaan koken. Dit omdat je
    altijd moet vertrekken van +/ 23 L water. dwz dat je ook zonder spoelen minimaal +/- 18 L wort hebt aan begin koken.

Untitled-7.png

• Citaat van piet_v

Klopt, maar wel geen Quadruple.

Een quadrupel begin vanaf sg 1070, met wat donkere mouten en bruine kandijsuiker is dit goe te doen dus voor 20L.
    We kunnen ook gaan voor een IPA?? Een lekker bitter biertje met cascade of Amarillo.

• We kunnen ook gewoon het drooghoppen overslaan en een hoppige blonde/IPA brouwen??

Lekker veel hop toevoegen... op verschillende tijd, ook op flame out.

• Heb al eens een IPA vergist met westmalle. Maar dan op een 16°C zodat de vorming van ester wat werd voorkomen.

Moet je voor een brown ale geen brownmalt hebben?? Kan je niet verkrijgen bij BL.

• Citaat van peter

Moet je voor een brown ale geen brownmalt hebben??

Nee hoor, kan bvb as volgt:

80 % pale
    +/- 4 % te kiezen uit crystal/choco/black
    Rest (donkere) suiker en/of aankleuren

Untitled-7.png

• Citaat van piet_v

Nee hoor, kan bvb as volgt:

80 % pale
    +/- 4 % te kiezen uit crystal/choco/black
    Rest (donkere) suiker en/of aankleuren

'K heb eens een brown porter gemaakt en deze was met brownmalt, een lekker biertje geworden. Is volgens mij ook op vorig VHM geproefd.

Voor mij is een brown ale ook goed om te brouwen op volgende VHM, 'k ben gene moeilijke... zolang het maar geen pintje is.

• Lijkt me een goed plan (I like to go and see a man about a dog ) om een brown ale te brouwen. Is ook eens iets anders.

Wat de ingredienten betreft, kopen we die samen aan (misschien schenkt een sponsor ze wel)? Lijkt me het makklijkste en dan kunnen we ze ter plaatse afwegen en elk 't zijne gebruiken. Den overschot kan dan wel naar Lino. Kan em ook eens zijn moutmolen gebruiken