Koelen en beluchten

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo Ik heb nu alreeds 3 keer gaan helpen met brouwen en telkens bij 3 verschillende mensen. Maar telkens doen ze het toch altijd een beetje anders. Nu vrijdag bij mijn 3de brouwdag deed de brouwer iets totaal anders. Nu heb ik enkele vraagjes want ieder vond zijn manier natuurlijk debeste, omdat ze het zo gewoon waren van goed bier te brouwen. Het schroten, maischen, filteren, koken was telkens hetzelfde maar dan deden ze bijde iets anders. De ene koelde gewoon door een koelspiraal in zijn kookpot te steken en wanneer het 20 graden was het kraantje onder de tank goed open te zetten, op te vangen in een emmer en dan doormiddel van een trechter in de DJ te gieten. Dus alles vrij brut zodat alles zeker goed belucht wordt zodat hij het later niet moet beluchten. Den andere had al koelspiralen in zijn gistigsvat geinstaleerd en na het koken opende hij het kraantje onder zijn kookpot met dus nog bijna kookend wort en dat gaat dan rechtstreeks in het gistigsvat waar het dan gekoeld wordt nadat het gekoeld is gist erbij en de gistkamer in zonder maar iets beluchting. Bij het 2de had ik dan het gedacht dat er teweinig zuurstof ging zijn voor de gist. Maar zijn bieren waren zeer zeer lekker. Die persoon maakt ook soms testbrouwsels voor microbrouwere den triest, dus hij weet zeker wel hoe te brouwen. Deze persoon wist mij dan ook te vertellen dat bij het koelen in open vat de kans op oxidatie van het bier zeer groter is. Dus nu mijn vraag hoe koel je het best? En hoe komt het dat bij de 2de persoon zoweinig beluchting nodig is dan bijde andere? Grtz willem [size=50]Niet op spelling letten aub tis al laat

en ik heb niet veel opgelet in de nederlandse les. [/size]

• Citaat van WillemUy

Hallo Ik heb nu alreeds 3 keer gaan helpen met brouwen en telkens bij 3 verschillende mensen. Maar telkens doen ze het toch altijd een beetje anders. De ene koelde gewoon door een koelspiraal in zijn kookpot te steken en wanneer het 20 graden was het kraantje onder de tank goed open te zetten, op te vangen in een emmer en dan doormiddel van een trechter in de DJ te gieten. Dus alles vrij brut zodat alles zeker goed belucht wordt zodat hij het later niet moet beluchten. Den andere had al koelspiralen in zijn gistigsvat geinstaleerd en na het koken opende hij het kraantje onder zijn kookpot met dus nog bijna kookend wort en dat gaat dan rechtstreeks in het gistigsvat waar het dan gekoeld wordt nadat het gekoeld is gist erbij en de gistkamer in zonder maar iets beluchting. Bij het 2de had ik dan het gedacht dat er teweinig zuurstof ging zijn voor de gist. Maar zijn bieren waren zeer zeer lekker. Die persoon maakt ook soms testbrouwsels voor microbrouwere den triest, dus hij weet zeker wel hoe te brouwen. Deze persoon wist mij dan ook te vertellen dat bij het koelen in open vat de kans op oxidatie van het bier zeer groter is. Dus nu mijn vraag hoe koel je het best? En hoe komt het dat bij de 2de persoon zoweinig beluchting nodig is dan bijde andere? Grtz willem

Voor het in gisting brengen heeft het wort veel zuurstof nodig wat allemaal zal opgebruikt worden door de gist, dus oxideren kan in dit stadium nog niet. Anderzijds is de benodigde hoeveelheid zuurstof afhankelijk van de hoeveelheid gistcellen in zijn starter. Dus belucht uw wort na het koelen maar flink, zelfs door over een steriel filtertje en een bruissteentje, met een aquariumluchtpompje extra lucht in te blazen.

• Zonder te zeveren: olijfolie! Gist heeft normaal gezien zuurstof nodig om onverzadigde vetzuren aan te maken voor de gistwand. Om gistcellen dus de kans te geven zich te vermenigvuldigen wordt er inderdaad belucht. De samenstelling van de onverzadigde vetzuren in de gistwand is dezelfde als die in olijfolie. Men heeft vrij recent ontdekt dat het rechtstreeks toevoegen hiervan aan wort een alternatief is voor beluchten. Gistcellen blijken deze onverzadigde vetzuren rechtstreeks te kunnen gebruiken en hierdoor dien je dus niet te beluchten.

• Citaat van WillemUy

En hoe komt het dat bij de 2de persoon zoweinig beluchting nodig is dan bijde andere?

Bij vloeibare gist zoals bv die van Wyeast is het belangrijk om te beluchten. Dit kan door schudden, door het ruw in het vat gieten van het wort, door het gebruik van aquariumpomp met steriele filter en geperforeerde steen, of door het rechtstreeks inpompen van zuurstof uit een zuurstoftank. Keuzes genoeg dus

. Als je echt zeker wil zijn dat je genoeg zuurstof in je wort hebt, kan je altijd nog een zuurstofmeter gebruiken, maar deze zijn vrij duur. Moest je dit toch willen doen, dan moet je ervoor zorgen dat er ongeveer 8-10ppm zuurstof in je wort zit. Meer informatie http://byo.com/aeration/item/1894-aerating-wort-techniques. Als je korrelgist gebruikt zoals bv die van Fermentis, is beluchting niet nodig omdat deze gist al de nodige vetzuren bevat. De meeste zweren bij hydrateren, maar ik voeg deze gewoon rechtstreeks toe aan het wort zonder beluchting en dat werkt ook. Zoals je ziet keuzes genoeg en de kans is dan ook groot dat iedere brouwer dit op zijn eigen manier doet

.

Failure is not an option, it\'s only a privilige reserved for those who try.

• http://www.kwantum.biz/Bier%20met%20oli ... a%20virgin

)%20%20te%20mooi%20om%20waar%20te%20zijn.htm Ik heb het uitgeprobeerd bij een tripel vergist met Chimay die ik jaarlijks herneem en ondervond geen betere vergisting (ook niet slechter). Heb 3 druppels olijfolie in een starter van 6 liter toegevoegd (starter werd geroerd met tussenpozen ,15' roeren ,45'rust) Geen nadelige invloed op schuimbaarheid of smaak. Dus baat het niet ,het schaad ook niet.

• Official Post
    Citaat van WillemUy

na het koken opende hij het kraantje onder zijn kookpot met dus nog bijna kookend wort en dat gaat dan rechtstreeks in het gistigsvat

Dat is dus op uw blote knieën smeken voor oxidatie

Zo weinig mogelijk heet of kokend wort "manipuleren", dus voorzichtig roeren bij het maischen (of opletten voor luchtbellen bij het circuleren met een pomp) en het wort koelen voor hevelen! Methode 2 valt dus volledig af

Methode 1 is de betere methode om mee te werken. Wat dat beluchten betreft : bij een goed gistmanagment heb je absoluut geen beluchting van het wort meer nodig. MAAR het kan nooit geen kwaad om GEKOELD wort bij het overbrengen naar het gistvat wat te laten kletteren. Het geeft de gist een extra boost voor het vermeerderen. Maar 't kan ook anders : 1 druppel olijfolie in je gistvat en de gist heeft materiaal zat om zich te vermeerderen. (let wel die 1 druppel is voor 20 liter) Veel mogelijke methodes dus, aan jou om deze te kiezen die het beste bij je past