Eerste maal eigen recept

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo Ookal ben ik maar van plan pas in oktober te beginnen met brouwen was ik zo eens wat aan het kl#ten met Brouwhulp. Dit is wat ik er van gemaakt heb. Nu is mijn vraag ben ik goed bezig of is mijn aanpak totaal verkeerd? Zo ja wat doe ik verkeerd? Bedoeling was een vrij tot zeer bitter blond biertje met toch nog een beetje % Alcohol erin. Mag ik het nog wat bitterder maken ? Zou ik misschien wat tarwe toevoegen of andere shizzle? Graag jullie mening :1: Naam recept Bitter Kopkussen Volume 25,00 l Begin SG 1,079 SG Berekende kleur (Morey) 19 EBC Berekende bitterheid (Tinseth) 35 IBU Brouwzaalrendement 75,0 % Kooktijd 90 min. Water en brouwzouten Hoeveelheid Ingrediënt 30,00 l Water uit Water 10,15 l Spoelwater Vergistbare ingrediënten Hoeveelheid Naam Mouterij Kleur % 6,60 kg Pilsmout Dingemans 3 EBC 0,0 % 1,80 kg Cara 8 Dingemans 8 EBC 0,0 % 0,80 kg Aroma 50 Dingemans 50 EBC 0,0 % Maischschema Omschrijving Temperatuur Stap tijd Rust tijd Beslagdikte Eiwitrust 50,0 °C 2 min. 30 min. 3,3 l/kg Amylaserust 67,0 °C 15 min. 45 min. 3,3 l/kg Uitmaischen 78,0 °C 10 min. 10 min. 3,3 l/kg Hop Hoeveelheid Naam % alfazuur Kooktijd/toevoeging IBU 27,1 g Brewers Gold 8,0 % 85 min. 16,9 IBU 14,8 g Northern Brewer 8,5 % 85 min. 10,8 IBU 12,0 g Northern Brewer 8,5 % 15 min. 4,1 IBU 10,0 g Brewers Gold 8,0 % 15 min. 3,2 IBU Overige ingrediënten Hoeveelheid Naam Type Gebruik 1,0 g Sinaasappelschil, bitter specerij koken

• het recept ziet er algemeen goed uit , het zal niet echt een blonde worden maar meer naar licht amber neigen. maar omdat je graag een bitter bier wilt zou ik de cara niet veranderen dit geeft wat tegen gewicht voor u bitterheid. Als je meer naar een ipa wil gaan moet je het bittergehalte optrekken tot ongeveer 50-60 maar dan zou ik als ik van jou was een iets donkerdere caramout kiezen om wat meer tegen gewicht te bieden. als je het zo wilt houden zou ik dus de hop van 85min er direct bij doen als je begint te filteren maar wel wat minder pak ongeveer 20g en 14g ofzo en het verschil in bitterheid dat je dan hebt vul je aan met die hop toe te voegen op 30-25min voor het einde van het koken. eventueel kan je nog een flame out hop doen voor extra hop aroma's. die 1g sinaasappelschil ga je niet merken denk ik en zou ik of wat verhogen tot 2.5g zelfs. en de gist die je gaat gebruiken is afhankelijk van wat type bier je wilt maken

• Official Post

Hey, Die Cara-8 ken ik niet? Is dat carapils? Ik weet niet waarom A3 eigen benamingen gaat gebruiken voor commercieel verkochte mouten

In alle geval : Ziet er niet slecht uit maar 'k zou toch een paar dingskes aanpassen : Geen pilsmout maar palemout. Is wat moutiger. Verminder de "Cara8" en doe er wat carared of carabelge bij. geeft wat meer diepte. Doe de aroma 50 weg en vervang door (kandij)suiker. Een bier van 1079 stamwort mag gerust wat suiker hebben anders wordt het een té zware boterham om te drinken. Gebruik ofwel bleke kandijsuiker ofwel gewone kristalsuiker. Wordt uw bier meteen ook wat bleker.

Als gist zou ik ook voor de US 05 gaan, da's een mooie cleane gist die goed doorvergist. Probeer je te focussen op een correcte vergistingstemperatuur : 20 - 21° is ideaal.

• Oke ik heb het een beetje aangepast en nu heb ik dit er van gemaakt. Heb ook het volume aangepast moest je het niet gezien hebben. Enkele vragen nog. Moet ik het nu toch blonder willen wat moet ik dan aanpassen? Toevoeging suiker? is dat 5min voor het einde van het koken of op een andere moment? Naam recept Bitter Kopkussen V2 Volume 28,00 l Begin SG 1,072 SG Berekende kleur (Morey) 19 EBC Berekende bitterheid (Tinseth) 40 IBU Brouwzaalrendement 68,0 % Kooktijd 90 min. Water en brouwzouten Hoeveelheid Ingrediënt 26,13 l Water uit Water 17,60 l Spoelwater Vergistbare ingrediënten Hoeveelheid Naam Mouterij Kleur % 6,50 kg Pale mout Weyermann 6 EBC 70,7 % 1,00 kg Cara 8 Dingemans 8 EBC 10,9 % 0,70 kg Cara-red Weyermann 50 EBC 7,6 % 1,00 kg Kristalsuiker Supermarkt 0 EBC 10,9 % Maischschema Omschrijving Temperatuur Stap tijd Rust tijd Beslagdikte Beta-amylaserust 62,0 °C 1 min. 30 min. 3,2 l/kg Alfa-amylaserust 72,0 °C 15 min. 40 min. 3,2 l/kg Uitmaischen 78,0 °C 10 min. 5 min. 3,2 l/kg Hop Hoeveelheid Naam % alfazuur Kooktijd/toevoeging IBU 24,8 g Brewers Gold 8,0 % 90 min. 20,9 IBU 12,6 g Northern Brewer 8,5 % 90 min. 11,3 IBU 11,5 g Northern Brewer 8,5 % 25 min. 4,6 IBU 9,3 g Brewers Gold 8,0 % 25 min. 3,5 IBU Overige ingrediënten Hoeveelheid Naam Type Gebruik 3,0 g Sinaasappelschil, bitter specerij 30min mee koken Gist Naam Type Safale American (US-05) bovengist walter die cara 8 staat pertang ook op de lijst van moutsoorten van Reynaert Wijn & Bier Gilde v.z.w .Ik zag die staan en die leek me wel interessant :P.

• Citaat van WillemUy

Naam recept Bitter Kopkussen Volume 25,00 l Begin SG 1,079 SG Berekende kleur (Morey) 19 EBC Berekende bitterheid (Tinseth) 35 IBU Brouwzaalrendement 75,0 % Kooktijd 90 min. Water en brouwzouten Hoeveelheid Ingrediënt 30,00 l Water uit Water 10,15 l Spoelwater Vergistbare ingrediënten Hoeveelheid Naam Mouterij Kleur % 6,60 kg Pilsmout Dingemans 3 EBC 0,0 % 1,80 kg Cara 8 Dingemans 8 EBC 0,0 % 0,80 kg Aroma 50 Dingemans 50 EBC 0,0 % Maischschema Omschrijving Temperatuur Stap tijd Rust tijd Beslagdikte Eiwitrust 50,0 °C 2 min. 30 min. 3,3 l/kg Amylaserust 67,0 °C 15 min. 45 min. 3,3 l/kg Uitmaischen 78,0 °C 10 min. 10 min. 3,3 l/kg Hop Hoeveelheid Naam % alfazuur Kooktijd/toevoeging IBU 27,1 g Brewers Gold 8,0 % 85 min. 16,9 IBU 14,8 g Northern Brewer 8,5 % 85 min. 10,8 IBU 12,0 g Northern Brewer 8,5 % 15 min. 4,1 IBU 10,0 g Brewers Gold 8,0 % 15 min. 3,2 IBU Overige ingrediënten Hoeveelheid Naam Type Gebruik 1,0 g Sinaasappelschil, bitter specerij koken

Ik zou maar 70 min koken in het totaal zeker als je een blond bier wil bekomen. In het maischschema begrijp ik de staptijden niet, en een eiwitrust op 50°C zou ik zeker vermijden. Met 40 liter water zou het kunnen dat je na de vergisting niet aan 25 liter zal geraken. Met die hoeveelheid water en mout zou het kunnen dat je veel meer dan 1079 gaat uitkomen. Als ik die hoeveelheden zou gebruiken, bekom ik iets rond de 1090.

• Citaat van brouwerwaldonk

Ik zou maar 70 min koken in het totaal zeker als je een blond bier wil bekomen. In het maischschema begrijp ik de staptijden niet, en een eiwitrust op 50°C zou ik zeker vermijden. Met 40 liter water zou het kunnen dat je na de vergisting niet aan 25 liter zal geraken. Met die hoeveelheid water en mout zou het kunnen dat je veel meer dan 1079 gaat uitkomen. Als ik die hoeveelheden zou gebruiken, bekom ik iets rond de 1090.

Oei dat is verkeerd. doeme e rap even veranderen. :) Het SG dat heb ik zelf niet gekozen dat heeft BrouwHulp voor me gedaan. ( heb recept gewoon ge edit )

• Citaat van brouwerwaldonk

Met die hoeveelheid water en mout zou het kunnen dat je veel meer dan 1079 gaat uitkomen. Als ik die hoeveelheden zou gebruiken, bekom ik iets rond de 1090.

Verschil in rendement. Verschil tussen een eerste brouwsel en een ervaren rot