flessendruiprek

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• ik heb nog een vraag: ben op zoek naar een efficiënte manier om mijn flesjes uit te laten druppen. bij brouwland heb je zo'n flessendruiprek: zo'n opstaand model met allemaal takjes om de flessen op te zetten. eerlijk gezegd maakt dat bij mij nogal een brik a brak indruk. plus: dan komt er toch weer iets in de teut van zo'n flesje? of is dat niet belangrijk? ik had gedacht aan een rooster waarin je de flesjes kon zetten? of een afvoerbuis die je in stukjes zaagt ter grootte van een wc-papier-rolletje? heeft iemand daar ervaring mee? alvast bedankt jan

• Citaat van NewLine

Dat brouwland druiprek gebruik ik met veel plezier. Ik sproei het voor gebruik effe met StarSan zodat de armpjes proper zijn.

idem hier

• Een houten plaat waar je met een klokboor uitsparingen maakt waar de hals van een flesje juist in past? Dan staan de flesjes mooi loodrecht naar beneden, zonder dat de teut met iets in aanraking komt.

• Citaat van jan831

Een houten plaat waar je met een klokboor uitsparingen maakt waar de hals van een flesje juist in past? Dan staan de flesjes mooi loodrecht naar beneden, zonder dat de teut met iets in aanraking komt.

Werkt wellicht perfect met de hoge, smalle 33cl flesjes (vichy), maar of een steinie ondersteboven in een gat wil blijven staan zou ik niet weten. Valt te proberen hé. Hier ook goede ervaringen met diene plastieken kerstboom, is veel degelijker dan het er op een klein fotootje uitziet.

• werd idd gebruikt voor flesjes met een lange hals (37.5cl geuze fles). Ik ga het alleszins een keer proberen te maken voor de steini (duvel) flessen. Kwestie van de juiste diameter te vinden

• Citaat van peterg

je neemt gewoon een bak en zet je flesjes er ondersteboven in

Als je propere bakken hebt gaat dat, 't probleem is dat een bak zo moeilijk te wassen is, zeker de plek waar de flesjes dan met hun opening tegen zitten is moeilijk bereikbaar. Zit dikwijls vol met krassen van kroonkurken die in de bak gegooid zijn en waar flesjes bovenop gestaan hebben.

• Citaat van woutervg

Als je propere bakken hebt gaat dat, 't probleem is dat een bak zo moeilijk te wassen is, zeker de plek waar de flesjes dan met hun opening tegen zitten is moeilijk bereikbaar. Zit dikwijls vol met krassen van kroonkurken die in de bak gegooid zijn en waar flesjes bovenop gestaan hebben.

Ik gebruik ook bakken, gewoon even onder de warme douche steken voor t grootste vuil. Dan drogen even besproeien met chemipro uit de plantensproeier en klaar. Ik leg er een propere dweil onder. Nog nooit geen probleem mee gehad. Het infectiespook zit volgens mij meer in andere zaken: kraantjes, krassen in gistvaten, te vaak 't gistvat opendoen tijdens de lagering...

• Official Post
    Citaat van ciesvandekwis

Ik leg er een propere dweil onder. Nog nooit geen probleem mee gehad. Het infectiespook zit volgens mij meer in andere zaken: kraantjes, krassen in gistvaten, te vaak 't gistvat opendoen tijdens de lagering...

Ik denk dat het infectiegevaar door onzorgvuldig reinigen en ontsmetten van flesjes vaak onderschat wordt. Vergeet niet dat dat het recipient is waarin je bier het langste gaat verblijven

Maar al te vaak wordt de infectie dan toegewezen aan ergens een piepklein vuiltje dat in een microscopisch scheurtje in de naad van een gistvat zou zitten terwijl men de bierflesjes enkel omspoelt en dan gewoon omgekeerd in de bak zet.

Stel nu eens dat je een besmetting oploopt, een brettje bijvoorbeeld, en je bottelt die. Dat brettje blijft aanwezig in dat bierflesje, zelfs na uitvoerig spoelen! En dan beginnen we nog niet van de gist van een vorig brouwsel, eventuele verontreiniging van de flesjes door externe factoren en ga zo maar verder. Bovenal vind ik het een onnozel risico om te lopen net omdat flesjes het makkelijkst te reinigen zijn. Na gebruik : in warm water met ofwel vaatwasmiddel/javel/soda/chempro/kies maar uit... voor het reinigen. Effe spoelen met aangezuurd water om de eventuele waas te verwijderen. Laten uitlekken. Voor gebruik : effe de bottelemmer vullen met een oplossing van iodophor (moet toch ontsmet worden) en daar gaan alle flesjes eens 2 minuten in. Naspoelen op de avvinatore met gewoon water en ze gaan terug de druiprek op voor het bottelen (meteen erna). Fleskes 100% proper en 99.99% steriel. Maar je hebt wel een punt met die bakken : als die goed proper zijn kan je je flesjes er omgekeerd in zetten. Maar ik krijg makkelijk zo'n 50 - 60 gewone bierflesjes (33cl standaard) op dat rek. Het laat zich makkelijk verplaatsen met het handvat (komt niet los) en reinigen in de vaatwasser (gewoon de delen losschroeven en eens op een koud programmatje zetten. En voor de prijs moet ge het u ook niet laten...

• Heb deze ook, geen gepruts en zeer stabiel.

Alcohol is je grootste vijand, maar God zegt: Heb uw vijand lief

Uitgedronken: Veel te veel
    In gistvat: St Bernardus 12

• Citaat van WillemUy

Ik ben verkocht !

Ik ga me de 18de eentje kopen. Nu ze toch in promotie staan kunde er zeker niet voor sukkelen.

ik ga mij ook nog 1tje meebrengen denk ik, met 1 kom ik altijd net niet toe. en voor 30€ maar ....

ein kamel kann 30 tage arbeiden ohne zu saufen, ich kann 30 tage saufen ohne zu arbeiden.

• ook hier zeer tevreden van

als k een kleine tip mag geven, boor een aantal gaten in de bodem net naast de rand, zo loopt water direct weg en blijft er niks op groeien

• Citaat van ciesvandekwis

Promo, ik dacht zo'n 30 euro. Maar is idd de aanschaf waard.

in het blaadje van bl staat 29,95€ om juist te zijn

en zo een stockli droogtoestel zie ik ook wel zitten om mijn hop te drogen.staat ook in promotie nu

ein kamel kann 30 tage arbeiden ohne zu saufen, ich kann 30 tage saufen ohne zu arbeiden.