Te veel sulfiet

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Enkele weken geleden heb ik voor het eerst in mijn 2 jarig bestaan als wijn?brouwer bij de overheveling sulfiet gebruikt, ik dacht ergens iets gelezen te hebben van een dosis van 1 gr./liter, ik heb dan de helft genomen, maar ik zat eigenlijk totaal fout. Enkele dagen geleden , bij het lezen van mijn onlangs gevolgde wijncursus stelde ik vast dat ik 10 maal teveel sulfiet gebruikt heb, ik heb internet al afgezocht naar middelen om het sulfiet er weer uit te krijgen maar ik vind er weinig over, weten jullie misschien raad?

• Hallo Jul, ik weet weinig van wijn maken maar zoveel sulfiet is echt niet gezond/goed om te drinken. Tipje… eerst even in de materie verdiepen ;).

Maar sulfiet wordt gebruikt als antioxidant …. Dus even borrelen met lucht (zuurstof) zet sulfiet om in sulfaat. Maar dan heb je ook een wellicht licht geoxideerde wijn met in ieder geval veel sulfaat, wat de smaak zal beïnvloeden. Voordeel is wel dat je van het sulfiet af bent :S

• De sulfiet in je wijn lost uiteindelijk helemaal op, je moet er geduld voor hebben. De oplossing die Brouwerwaldonk hierboven geeft om te beluchten is een goed idee. En bij volgende overhevelingen zeker geen sulfiet meer toevoegen ;)