Bier zonder suiker

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dat kan zeker, extra suiker maakt het meestal wel beter doordrinkbaar, maar tis zeker geen must.

Als je in die kit die ja daar doorgaf gewoon de suiker weglaat gaat dat gewoon goed komen, je zal enkel wat minder °alcohol hebben en het zal iets moutiger zijn.

Dank je wel Jeroen, hiermee kan ik alvast iets beginnen. En misschien een ander idee, ik weet niet of dit iets is die haalbaar is of nut heeft. Stel je voor dat je bvb stevia of sacharine zou toevoegen, om het beter doordrinkbaar te maken? Of zou dit gewoon het bier verpesten?

• Dank je wel Jeroen, hiermee kan ik alvast iets beginnen. En misschien een ander idee, ik weet niet of dit iets is die haalbaar is of nut heeft. Stel je voor dat je bvb stevia of sacharine zou toevoegen, om het beter doordrinkbaar te maken? Of zou dit gewoon het bier verpesten?

Dat laatste zeker in een tripel. Die moet toch niet echt zoet zijn?

Suiker toevoegen wordt o.a gedaan om de doordrinkbaarheid te vergroten. Toegevoegde suikers worden volledig vergist en als je een deel mout vervangt door suiker dan wordt je restmoutsuiker gehalte (onvergistbare dextrines) dus lager omdat je minder mout gebruikt.

• Dat zou ik niet doen, dat gaat het enkel zoet en chemische maken, ik zou het gewoon zo zonder suiker proberen.

Waarom wil je het eigenlijk maken zonder toegevoegde suikers?, het is niet dat dat eigenlijk veel uitmaakt hoor, want de zetmelen van de mout worden eigenlijk ook omgezet in suikers.

Dank je wel voor de tip, ik zal het zo proberen zonder iets toe te voegen. Mijn vrouw houd ook van een biertje, maar ze gebruikt NOOIT iets met toegevoegde suikers ;). Niet in eten en niet in drinken.

• Dat laatste zeker in een tripel. Die moet toch niet echt zoet zijn?

Suiker toevoegen wordt o.a gedaan om de doordrinkbaarheid te vergroten. Toegevoegde suikers worden volledig vergist en als je een deel mout vervangt door suiker dan wordt je restmoutsuiker gehalte (onvergistbare dextrines) dus lager omdat je minder mout gebruikt.

Nee zeker niet, ik wil het alleen goed begrijpen waar ik mee bezig ben ;)

• Eenvoudige suikers worden 'volledig' omgezet in alcohol en CO2, dus wat je toevoegd van gewone suiker blijft geen suiker :D, dus als je vrouw zegt geen toegevoegde suikers, moet je maar zeggen dat ze allemaal weg zijn.

1) Elke 10gr/l suiker = 1°P = ongeveer 0,4% alcohol (heel kort door de bocht)

Normaal komen de suikers uit je mout (de enzymen zetten het zetmeel om in suikers, complexe en eenvoudige)

Deze worden door de gist omgezet en zorgen voor je alcoholpercentage.

(wil je dit omhoog, en wil je meer alcohol, moet je ofwel meer mout gebruiken, ofwel suiker toevoegen - elk geeft zijn effect op de smaak)

2) 1kg pilsmout komt ongeveer overeen met 0.6kg aan suiker (opnieuw heel kort door de bocht)
    (rekening houdende met rendement brouwzaal, opbrengst graan ...)

-> als je met die 2 regels rekening houd kun je heel vlug weten hoeveel alcohol je uitkomt, hoeveel graan je nodig hebt, ...

-> het is een ZEER ruwe benadering :D. maar goed genoeg voor eerste brouwsels om een feeling te krijgen.

• Zuurpiet heeft het al goed uitgelegd. Wil je helemaal geen suikers in je bier dan moet je nog een stapje verder. Met de meeste gisten blijven er altijd wat restsuikers in je bier, die worden niet omgezet in alcohol en co2. Maar dat komt niet van de toegevoegde kristalsuiker!

Je zult dan bijvoorbeeld een diastaticus gist moeten gebruiken zoals in Saisons zitten. Belle Saison bijvoorbeeld. En maischen voor maximale vergistbaarheid.

Ik denk niet dat je dat bedoeld, maar eigenlijk bestaat er denk ik geen bier met toegevoegde suikers. De meeste bieren die zoet smaken (zoals Leffe) doen dat door het verminderen van hop en vervangen van mout door mais en dergelijke. Daar verlagen wij hobbybrouwers ons niet toe. :)

• Dan blijf ik wel even eerlijk met mijn vrouw, ik weet hoe belangrijk dit voor haar is ;)

Ok, dit heeft me een beter beeld over hoe het eigenlijk in zijn werk gaat. Dankjewel!

Ik denk om even gewoon het eerste brouwsel met de kit te proberen maar dan zonder de suiker, dan zie ik wel hoever ik het krijg en dan kan ik eventueel de mout nog wat meer opvoeren.

Dankjewel voor de hulp.

• Zuurpiet heeft het al goed uitgelegd. Wil je helemaal geen suikers in je bier dan moet je nog een stapje verder. Met de meeste gisten blijven er altijd wat restsuikers in je bier, die worden niet omgezet in alcohol en co2. Maar dat komt niet van de toegevoegde kristalsuiker!

Je zult dan bijvoorbeeld een diastaticus gist moeten gebruiken zoals in Saisons zitten. Belle Saison bijvoorbeeld. En maischen voor maximale vergistbaarheid.

Ik denk niet dat je dat bedoeld, maar eigenlijk bestaat er denk ik geen bier met toegevoegde suikers. De meeste bieren die zoet smaken (zoals Leffe) doen dat door het verminderen van hop en vervangen van mout door mais en dergelijke. Daar verlagen wij hobbybrouwers ons niet toe. :)

Nee het is niet dat het suikervrij moet zijn, ik wil gewoon geen extra suiker bijvoegen. Gewoon het normale proces van de natuurlijke suikers die aanwezig zijn in de gebruikte ingredienten.

Het is wel zo dat je op veel flesjes bier bij ingredienten suiker ziet staan, daarmee bedoelen ze toch toegevoegde suikers, niet? Of zie ik het verkeerd?

• Klopt. Het is een misverstand dat suiker toevoegen in bier (voor de vergisting start welliswaar) zorgt voor zoetheid. Zoals zuurpiet al zei vergist suiker die toegevoegd is voor start van de vergisting eigenlijk volledig uit (meeste types suiker toch, maar dat zijn andere details, en ook enkel zolang u gist het alcohol percentage nog aankan natuurlijk). Dit in tegenstelling tot suiker die ze bij voeding toevoegen etc. Dus suiker in bier zorgt gewoon voor alcohol en weinig sterke smaak kort door de bocht gezegd.

Edit: indien je gaat bottelen ga je ook sowieso suiker moeten toevoegen voor carbonisatie. Je kan ook wel honing ofzo gebruiken. Geen stevia en dergelijke want dat vergist niet

• Dan blijf ik wel even eerlijk met mijn vrouw, ik weet hoe belangrijk dit voor haar is ;)

Dan best ook zeggen tegen je vrouw , als je de suiker weg laat en meer graan toevoegt om de alcohol omhoog te krijgen

je een bier overhoud met meer suiker

Als je suiker toevoegt krijg je een bier die beter drinkt en niet zo zwaar overkomt

Kijk naar Duvel , dat heeft 20 tot 25 % suiker en drinkt zeer makkelijk

Als ze duvel zouden brouwen zonder suiker maar met meer mout in de stort om aan het alc. van 8,5 % te komen , zou dat een zware boterham worden en veel zoeter zijn .

• Een simpel antwoord er op is: Neen, dat gaat niet want dan is het gewoon geen tripel meer, je einddichtheid zal veel te hoog liggen voor een tripel door de onvergistbare suikers als je een traditionele tripel gist gaat gebruiken.
    Wil je een tripel achtig bier maken dat lukt (soms) wel maar hou dan rekening met een lage vergisting daar je een diastaticus gist gaat moeten gebruiken.

Eigenlijk staat er in een algemeen aanvaard stijlboek beschreven wat je voor elk type bier grosomodo moet gebruiken in je stort en welke granen en hoppen.
    Je kan binnen deze lijntjes kleuren van dit stijlboek en dan valt je bier in meeste gevallen wel binnen de limieten van het stijlboek, ga je ander dingen doen zoals vb geen toegevoegde suiker toe te voegen dan is het nog steeds bier maar noem het dan geen tripel, maar een "tripel-isch" bier ;)

De brouwer is immers steeds vrij te doen wat hij wil, maar moet dan ook wel aanvaarden dat zijn bier ook niet echt in een bepaalde categorie valt (ongeacht of het nu lekker of niet lekker is)

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Klopt. Het is een misverstand dat suiker toevoegen in bier (voor de vergisting start welliswaar) zorgt voor zoetheid. Zoals zuurpiet al zei vergist suiker die toegevoegd is voor start van de vergisting eigenlijk volledig uit (meeste types suiker toch, maar dat zijn andere details, en ook enkel zolang u gist het alcohol percentage nog aankan natuurlijk). Dit in tegenstelling tot suiker die ze bij voeding toevoegen etc. Dus suiker in bier zorgt gewoon voor alcohol en weinig sterke smaak kort door de bocht gezegd.

Edit: indien je gaat bottelen ga je ook sowieso suiker moeten toevoegen voor carbonisatie. Je kan ook wel honing ofzo gebruiken. Geen stevia en dergelijke want dat vergist niet

Dat begrijp ik, dus alle suiker die uiteindelijk word toegevoegd word omgezet in alcohol.

Wat bedoel je precies met carbonisatie?

• Dan best ook zeggen tegen je vrouw , als je de suiker weg laat en meer graan toevoegt om de alcohol omhoog te krijgen

je een bier overhoud met meer suiker

Als je suiker toevoegt krijg je een bier die beter drinkt en niet zo zwaar overkomt

Kijk naar Duvel , dat heeft 20 tot 25 % suiker en drinkt zeer makkelijk

Als ze duvel zouden brouwen zonder suiker maar met meer mout in de stort om aan het alc. van 8,5 % te komen , zou dat een zware boterham worden en veel zoeter zijn .

Dat is heel interessant, ik wist niet dat Duvel zoveel suiker gebruikte ( waar uiteindelijk niets van overblijft ).

Ik ben blij dat ik hier bij jullie ben terecht gekomen :)

• Waarom geen suiker? Heeft dit te maken met calorieën, gezondheid, diabetes...?

Weet dat alcohol 7 kcal per gram oplevert, 1 gram suiker bevat 4 kcal.

Alcohol is dus een grotere dikmaker dan suiker en slechter voor diabetici.

Als je suiker toevoegt in je recept, gaat het alcoholpercentage van je bier hoger zijn want de toegevoegde suiker vergist volledig. Wil je minder calorieën of denk je aan je gezondheid, brouw dan een alcoholarm bier, maar vergeet de Tripel dan maar.

• Waarom geen suiker? Heeft dit te maken met calorieën, gezondheid, diabetes...?

Weet dat alcohol 7 kcal per gram oplevert, 1 gram suiker bevat 4 kcal.

Alcohol is dus een grotere dikmaker dan suiker en slechter voor diabetici.

Als je suiker toevoegt in je recept, gaat het alcoholpercentage van je bier hoger zijn want de toegevoegde suiker vergist volledig. Wil je minder calorieën of denk je aan je gezondheid, brouw dan een alcoholarm bier, maar vergeet de Tripel dan maar.

Nee, dat heeft er niets mee te maken. Het is gewoon het idee. Nergens problemen mee. Vandaag de dag zitten er in heel veel dingen suiker en andere dingen die er eigenlijk niet moeten in zitten. Wij eten gezond en zijn ons bewust van ingredienten. En we proberen zo veel mogelijk onafhankelijk te zijn als het om voeding en zo gaat ( we verbouwen veel in onze groententuin ). Dan weten we precies wat we eten en nu gaan we dit ook proberen doorvoeren in ons biertje ;)

• Naar mijn gevoel heeft een bier boven de 7 à 7,5% altijd suiker nodig want als je dan nog een volmout bier gaat brouwen dan gaat het te 'zwaar' smaken en vallen op de maag ;) . Maar het toffe aan onze hobby is dat niets 'moet'. ;)

Niets moet, alles kan. Maar het resultaat moet wel een mooi bier zijn dat mooi in balans is. Een tripel zonder suiker zal heel veel body hebben, vaak ook erg zoetig smaken, zeker als je laag in ibu gaat. Alles hangt ervan af welke smaken en balans je zoekt in je bier.

• Dus wort zoals in de eerste fase van het brouwen toevoegen voor het bottelen?

Dat is idd het principe, maar toch niet zo eenvoudig (als het gebruik van bottelsuiker m.i.), meestal wordt de speise ingevroren tot aan het bottelen cf. onderstaande tekst van https://beerandbrewing.com/dictionary/iKSxvCoDdk/

Because they are restricted by the “German Beer Purity Law,” German brewers use a different technique for bottle conditioning. See reinheitsgebot. Rather than adding priming sugar, they add a precisely dosed blend of wort and yeast called “speise,” a word meaning “food.” The speise provides both the fermentable sugar (along with unfermentable wort sugars) and the yeast necessary to perform the refermentation. This is most often seen in the production of traditionally bottle- conditioned hefeweizen (weissbier).

Berekenen kan je met: https://www.maischemalzundmehr…tmitte=toolsspeiserechner

• Niets moet, alles kan. Maar het resultaat moet wel een mooi bier zijn dat mooi in balans is. Een tripel zonder suiker zal heel veel body hebben, vaak ook erg zoetig smaken, zeker als je laag in ibu gaat. Alles hangt ervan af welke smaken en balans je zoekt in je bier.

Ik meen mij te herinneren dat er een soort van vuistregel is dat de hoeveelheid rest suikers uit de mout na vergisting niet boven de 65 g/l moet komen voor de doordrinkbaarheid.. Daarboven zeker suiker/stroop/melasse ect toepassen. Met je maisch rendement en vergistingsgraad van het gist is het makkelijk te berekenen wat dan de hoeveelheid restsuiker is :/

• Ik meen mij te herinneren dat er een soort van vuistregel is dat de hoeveelheid rest suikers uit de mout na vergisting niet boven de 65 g/l moet komen voor de doordrinkbaarheid.. Daarboven zeker suiker/stroop/melasse ect toepassen. Met je maisch rendement en vergistingsgraad van het gist is het makkelijk te berekenen wat dan de hoeveelheid restsuiker is :/

Dat lijkt me erg hoog, komt volgens mijn berekeningen overeen met een eind sg van 1026. =O

• Bij een RIS waar je aan 1,100 begint zou dat nog kunnen maar voor andere bieren lijkt me dat idd wel heel hoog..

OK ff rekenen…. als je een vergistingsgraad hebt van 80 % en een maisch rendement van 80%?

65 g/l rest suiker na vergisting is dan 325 g totaal suiker/l voor vergisting. Met een maisch rendement van 80% komt dat overeen met ca 400 gr mout/l. Voor een standaard batch van 20L is dat iets van rond de 8Kg mout… en dat is idd best wel veel. I rest my case :S

• Niets moet, alles kan. Maar het resultaat moet wel een mooi bier zijn dat mooi in balans is. Een tripel zonder suiker zal heel veel body hebben, vaak ook erg zoetig smaken, zeker als je laag in ibu gaat. Alles hangt ervan af welke smaken en balans je zoekt in je bier.

Wel we houden van de meeste tripels maar we houden dan ook heel veel van een glas Omer, wat geen tripel is maar wel voor ons een lekker bier is.

• Dat is idd het principe, maar toch niet zo eenvoudig (als het gebruik van bottelsuiker m.i.), meestal wordt de speise ingevroren tot aan het bottelen cf. onderstaande tekst van https://beerandbrewing.com/dictionary/iKSxvCoDdk/

Because they are restricted by the “German Beer Purity Law,” German brewers use a different technique for bottle conditioning. See reinheitsgebot. Rather than adding priming sugar, they add a precisely dosed blend of wort and yeast called “speise,” a word meaning “food.” The speise provides both the fermentable sugar (along with unfermentable wort sugars) and the yeast necessary to perform the refermentation. This is most often seen in the production of traditionally bottle- conditioned hefeweizen (weissbier).

Berekenen kan je met: https://www.maischemalzundmehr…tmitte=toolsspeiserechner

Heel interessante artikelen, dank je wel!

• ik snap dat je vrouw geen toegevoegde suikers wil, al blijft er niets van over zolas men je al duidelijk gemaakt heeft.

opties :
    1. verhoog de granen , ongeveer 500 g meer om de pure suikers te vervangen, en mash laag, rond de 62 - 64 graden voor een langere tijd. En ga wat hoger op het einde van de vergisting, je gist zal dan nog wat meer vergisten.
    2. vervang je "pure suiker" door suikers die wel kunnen voor je vrouw, mss is honing een optie, in dit geval zo een 20% meer gebruiken dan de suiker.