Allesoverbier.be

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• In plaats van een boek (en ons forum :saint: ) zijn er ook nog websites waar je zowel als gevorderde of als beginneling veel aan hebt.

Kijk eens op:

Alles over bier | Alles over bier

Vb:

Hier haalde ik de formule om de temperatuur van het water bij de moutstorting te berekenen (ik zal er een artikeltje van plaatsen op het forum).

Groeten,

Rudy

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• In plaats van een boek (en ons forum :saint: ) zijn er ook nog websites waar je zowel als gevorderde of als beginneling veel aan hebt.

Kijk eens op:

https://www.allesoverbier.be/

Ik heb nog maar enkele stukjes gelezen en er staan wel ontzettend veel foutieve of slecht uitgelegde dingen in.
    Ik zou het geen aanrader noemen.
    vb:

Tweede gisting - nagisting:

Na de eerste gisting en het aflaten van de gist, kan er overgepompt worden naar een ander vat.

Door vervolgens zuurstof toe te voegen zal er opnieuw een gisting op gang komen.

Als je deze gisting op 15°C uitvoert, dan zullen alle onaangename aroma's uit het bier geëlimineerd worden door de nagisting.

of:
    Ruwe, dus ongemoute, granen zijn : rijk aan zetmeel arm aan eiwitten
    enz...

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Sorry mannen,

Ik steek zoveel mogelijk mijn tijd in mijn bierinstallatie en de software ervoor, daarom heb ik die gehele site nog niet volledig doorgenomen.

Van deze site haalde ik de formule om de temparatuur van het beslagwater te berekenen en voeg dat deeltje van die site in een word.doc bij (ik vroeg hiervoor wel de toelating).

Hieronder een Freebasic listing met de testroutine:

'Eigen basic routines om bier te maken.

'Functie "BerekenTempBeslagwater.

'Rudy Martens

'Formule Copyright.: https://www.allesoverbier.be/r…eerste-storting-berekenen

'Formule op website: Ts = [ (M x 1,6 x (T1 - Tm)) / (V x 4,18) ] + T1 + 3

'Resultaat Allesoverbier.be..: 56,72 °C

'Resultaat Freebasic compiler: 56,84 °C

'Declaraties Functies en Subs

declare function BerekenTempBeslagwater (Kgmout as single, TMaishstap1 as single, TMout as single, VolBeslagwater as single, KetelCorFaktor as integer ) as single

'Declaraties Variabelen

dim x as string

dim TempBeslagwater as single

dim KgMout as single

dim TempMout as single

dim TempMaishstap1 as single

dim LiterBeslagwater as single

dim KetelFaktor as integer

dim BerekendeTemp as single

'Testwaarden inbrengen.

'In het bierprogramma:

'Twee mogelijkheden voorzien:

'1) Inbrengen via toetsenbord.

'2) Inlezen uit PDF of tekstbestand

'En in beide gevallen de data controleren (o.a.: T moet bij elke stap hoger zijn...)

'Bij de start van het programma een Ketelfactor controleren,

'(indien 0... vragen OK? of waarde invoeren in variabele KetelFaktor

TempBeslagwater=0

KgMout=3

TempMout=20

TempMaishstap1=52

LiterBeslagwater=20

KetelFaktor=3

Print TempBeslagwater

Print KgMout

Print TempMout

Print TempMaishstap1

Print LiterBeslagwater

Print KetelFaktor

TempBeslagwater=BerekenTempBeslagwater (KgMout,TempMaishstap1,TempMout,LiterBeslagwater, KetelFaktor)

print TempBeslagwater

X= inkey

function BerekenTempBeslagwater (Kgmout as single, TMaishstap1 as single, TMout as single, VolBeslagwater as single, KetelCorFaktor as integer ) as single

'Berekend de temperatuur van het beslagwater, om bij de eerste maishstap om ineens op de eerste Maisch temp. te komen.

dim BerekendeTemp as single

dim k as string

if VolBeslagwater=0 then

Print "Volume Beslagwater kan niet nul zijn."

Print "Druk eender welk toets";

k = inkey( )

exit function

end if

if KgMout=0 then

Print "Gewicht mout kan niet nul zijn."

Print "Druk eender welk toets";

k = inkey( )

exit function

end if

BerekendeTemp= ((Kgmout*1.6*(Tmaishstap1-TMout))/(VolBeslagwater*4.18))+Tmaishstap1+3

return BerekendeTemp

end function

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Klopt, zo doe ik het ook maar dat circuleert gewoonlijk wel rond 2 à 3°C ;) .

Dat hangt toch wel van verschillende factoren af hoor.

Als, zoals bij mij, je mout in het tuinhuis ligt waar het nu 0°C is en in de zomer rond de 20°C, dan zit je toch wel snel met grotere temperatuur verschillen dan 2 à 3 °C. Alles hangt dus af van je situatie.

• Inderdaad als de mout op 20° staat kan je het eenvoudig houden.

Maar mout op 0° (zoals nu bij Steinie) dan ga je er niet komen met +2°C

Ben benieuwd wat het voor mijn installatie in de praktijk zal geven.

Een graadje meer of minder maakt zo goed als niets uit bij het inmaischen. Tijdens het hele maisch proces al niet eens.

De methode van Steinie werkt prima, gewoon schatten, maar minimaal 2 graden boven je gewenste inmaisch temperatuur is goed.

• Een graadje meer of minder maakt zo goed als niets uit bij het inmaischen.

Zeker bij eenspanssystemen niet. Ik maisch meestal in met water van 66°C en dan kom ik rond de 62°C uit. Tot nu toe hield ik dat een kwartiertje aan vooraleer verder te gaan met het maischen.