Vergisting onder druk

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo allemaal,

Ik werk al geruime tijd met een unitank en af en toe vergist ik onder druk. Het zijn steeds hoge gistingbieren die ik de eerste 2 dagen normaal vergist met een waterslot en nadien verder laat doorvergisten onder druk. Nooit boven 15 PSI om de gist niet plat te gooien. Dat werkt allemaal prima op één aspect na. Het bier dat ik dan tap heeft een mooie schuikraag maar is eerder parelend dan bruisend. Wanneer ik mijn co2-fles aankoppel en de druk verhoog en stabiel houd op +/- 16PSI, verandert dat in feite niets aan de situatie.

Ik heb toch graag dat sprankelend gevoel in mijn keel bij een slok bier :) , dus heeft iemand hierrond suggesties?

Bedankt.

Guy

RIMS brouwer

Planning: Beemdonk
    Hoofdgisting: Belle de Framboise
    Lagering: Eline d'Anvers
    Gisting op fles: Maurinus
    Voorraad: Anberra

BROUW, VECHT, HUIL, BID, PROEF, LACH EN BEWONDER

• Hoe lang is je bier dan al volledig gecarboniseerd?
    Je moet het bier na het carboniseren ook wel een tijdje laten rusten om een mooie schuimkraag te krijgen. De CO2 moet zich nog binden aan je bier, zolang de CO2 niet deze bindingen aangegaan heeft en enkel in oplossing is heb je zelden een mooi schuim.
    Trouwens bij 16 PSI (1.1bar) om bij die druk je bier voldoende te kunnen carboniseren mag het maar rond de 10°C zijn, anders lost er sowiso onvoldoende CO2 op in je bier.

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Tussen 15 of 16 psi ga je niet veel verschil merken. Op welke temperatuur carboniseer je en voor hoe lang? Wat je kan proberen is de druk nog wat meer te verhogen naar bv 20 psi of de temperatuur wat te verlagen. Mogelijk kan je ook de manier van tappen wat veranderen. Voor bepaalde bieren zoals stout heb je speciale tapkoppen.

Ik verhoog de drul naar 20psi en het vat gaat dan naar de koeling 9°C. De druk daalt dan wel maar houd ik stabiel op 16 psi (1.13bar).

RIMS brouwer

• Hoe lang is je bier dan al volledig gecarboniseerd?
    Je moet het bier na het carboniseren ook wel een tijdje laten rusten om een mooie schuimkraag te krijgen. De CO2 moet zich nog binden aan je bier, zolang de CO2 niet deze bindingen aangegaan heeft en enkel in oplossing is heb je zelden een mooi schuim.
    Trouwens bij 16 PSI (1.1bar) om bij die druk je bier voldoende te kunnen carboniseren mag het maar rond de 10°C zijn, anders lost er sowiso onvoldoende CO2 op in je bier.

Het vat staat nu toch al 3 weken op 9°C op 16PSI. Voor de duidelijkheid: het schuim is bijna slagroom dus dat is zeker het probleem niet. ik mis de nodige prik in het bier, het is eerder zoals bru-water ipv spa.

Nu heb ik sinds gisternmorgen het vat op mijn terras gezet. Te koud om alle aroma's ten volle te benutten, maar idd, toch meer sprankelend.

De conclusie voor hoge gistingbieren van 8 tot 9° alcohol zal wellicht zijn: kouder met voldoende carbonisatie maar wat smaakverlies, ofwel bottelen voor dit type bieren...

RIMS brouwer

• Smaakverlies zul je niet krijgen hierdoor, tenzij je het bier gaat drinken terwijl het heel erg koud is voor de carbonisatie. Als dat klaar is kun je terug naar normale tapdruk en temperatuur.

Bij 9 graden heb je ongeveer 1,5 bar nodig voor 2.9% co2 volume (komt overeen met ongeveer 8 gram/liter in flessen).

Bij 4 graden zit je goed met je huidige druk van 1,1 bar.

Twee opties dus, verder koelen of de druk tijdelijk verhogen bij je huidige 9 graden.

• Vergis je nu niet tussen de werkelijke carbonisatie van een bier en de voorcarbonisatie die je nodig hebt op een biervat om deftig een pint te tappen?
    Normaal gezien worden de meeste bieren afgeleverd in vat met 2.2vol CO2 voordruk. (de meeste pils bieren worden zo afgeleverd door de groot brouwers)
    De voordruk in een biervat is steeds lager dan de gewenste carbonisatie graad van het bier, daar van op het moment dat je gaat tappen je een hoger druk op je vat zet en de carbonisatie sowiso toch verder oploopt. (zeker als je met een onder koeler werkt)
    Als je dadelijk de werkelijke carbonisatie voor een bier op je vat gaat doen raakt je bier anders heel snel over gecarboniseerd, zelfs als je dagelijks na gebruik je druk van je vat gaat aflaten.

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk