Kingdom Brew Kit - Kerstbier voor mij toch een beetje chinees!!!

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hey mede brouwers,

persoonlijk heb ik weinig tot geen ervaring met het brouwen van bier en ligt bijna al mijn ervaring bij het brouwen van mede.
    Nu heb ik vorig jaar 2 kingdom brew kits gekregen voor mijn kerst. alle ja 1 gekregen en 1 gekocht.
    Ik ben opvoeder van opleiding en wou met de gasten die ik vorig jaar begeleide dit kerstbiertje brouwen.
    nu heb ik de instructies gevolgd op de letter en zou ik normaal 5L bier moeten krijgen. maar desondanks ik de instructies gevolgd heb in het bijgeleverde boekje (voor mij was het toch wat chinees en onduidelijk) had ik op het einde van de rit maar net genoeg over om 4 flesjes te vullen.

zelf heb ik er niet van kunnen proeven aangezien de gasten die graag drinken maar niet brouwen er mee weg waren.

als ik hun vroeg of het een lekker biertje was vergeleken ze het met een kruidige carapils. (nu hun kennis van bier is 90% cara en 10% jupiler of maes dus daar kon ik niet echt op afgaan)
    nu door de mislukte poging ben ik toch een beetje bang om terug hieraan te beginnen.
    Ik heb nog steeds mijn kerstkado staan en zou deze toch wel eens willen brouwen met de hopelijk 5L als resultaat.

heeft er iemand hier ervaring met deze kits en kan die mij misschien uit de nood helpen door betere en duidelijkere instructies aan te bieden?
    of mij een link sturen naar een youtube brouw filmpje waar alles duidelijk stap voor stap word uitgelegd?

in ieder geval dank u voor het advies die ik waarschijnlijk ga krijgen en hopelijk kan ik rond kerst toch genieten van een heerlijk kerstbiertje dat ik zelf heb kunnen maken met vrienden en familie. (tenmiste als ze niet kiezen voor mijne mede die ik elk jaar met de liters op tafel plaats :D )

• Heb je de instructies nog? Misschien kan je er een foto van nemen en ze hier plaatsen? Dan kunnen we je helpen met de kemels eruit te halen. Het zal alleszins toch de bedoeling zijn om zo dicht mogelijk bij het voorziene recept uit te komen denk ik toch? 😉

Hoge glazen vangen veel bier! :beer_mug: :zany_face:

Het forum steunen zonder dat het jou iets extra kost? :dollar_banknote: Dat kan via de Trooperpagina. of de afbeelding.
    6010-trooperlogo-jpg

• Is het zo iets 🤔

External Content youtu.be
    Content embedded from external sources will not be displayed without your consent.
    Through the activation of external content, you agree that personal data may be transferred to third party platforms. We have provided more information on this in our privacy policy.

• 4 flesjes is inderdaad wel héél erg weinig. Over welk volume flesjes spreken we dan? Om een indicatie te krijgen van de uiteindelijke hoevelheid.

Normaliter ga je nooit echt 5L bier krijgen maar eerder rond de 4-4.5 L omwille van het verlies dat je zal hebben tijdens het proces.

De instructies zijn idd niet de beste dus als ze je post helpen we je graag verder :)

Groetjes

• Normaal moet je eerst die mout schroten (korrels openbreken)

Op dat schroot giet je ongeveer 3l heet water van 60°C.

Goed roeren gedurende 1 uur met deksel op de pan.

Zorgen dat het beslag op 60°C blijft.

dat beslag filter je zodat je enkele L (water) noemt nu wort krijgt. Het draf nogmaals spoelen met 3L heet water, nadien alle wort (ongeveer 6L) koken met de hop gedurende 1 uur.

Koud geworden de gist toevoegen en een week laten gisten.

Na het gisten het bier overhevelen en bottelen met 7g/L suiker.

Nog een week nagisten, nu zou je minstens 4 à 5 L bier moeten hebben ipv 4 flesjes

• Heb het eens opgezocht, de mout is reeds voorgeschroot.

Je hebt twee pannen nodig van 10 liter, en 1 pan waar je nog eens twee liter water in kan verwarmen.

Wanneer je de gebruiksaanwijzing volgt, dan begin je met 5 liter water om je beslag te maken en de maischstappen te volgen zoals op de eerste pagina uitgelegd.

Wanneer je daarmee klaar bent, heb je een grote zeef nodig (zij gebruiken een vergiet) waarin je de inhoud van je ketel doet. Daarna giet je voorzichtig de opgewarmde twee liter over de draf om de resterende suikers te filteren.

Waar het verkeerd gaat is de hoeveelheid water die je dient te gebruiken, en wat je zou overhouden na het koken.

De bedoeling is dat je na vergisting eigenlijk 4 liter, praktischer 4,25 l overhoudt voor het bottelen (0,25 l verlies bij bottelen aannemen). Tijdens de vergisting verlies je ook al inhoud, ongeveer 0,3 liter (hangt af van de hoeveelheid waarmee je begon). Dus moet je voor het vergisten eigenlijk 4,55 liter wort hebben na de kook.

Maar tijdens de kook verdampt er ook water. Met een vermogen van 1500 W verdamp je 2,1 l water in een uur. En een uur koken is zeker nodig; de duur van het koken staat trouwens niet in de handleiding.

Dus heb je zeker 7 liter nodig na het spoelen.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.