Het is een 'kleine ergernis' maar ik pols hier toch even op het forum...
Ik gebruik sinds het begin van mijn brouwcarrière al met veel plezier en succes het enigszins gedateerde BrouwHulp.
Het is gratis, ik heb ermee leren werken en het doet voor mij wat het moet doen.
Er is echter 1 aspectje wat mij stoort en dat is de voorspelling van het SG na het maischen.
Die geeft BH steeds een stuk te hoog aan.
Vorige maandag nog gebrouwen bv. en dan geeft de voorspelling aan dat ik op 1,067 zou moeten staan op het einde van het maischen.
In de realiteit was dit echter 'maar' 1,060. Op zich geen probleem want ik weet ondertussen dat die voorspelling steeds te hoog staat en mijn SG is het gistvat klopt gelukkig wel (op 1 à 2 puntjes na gewoonlijk maar dat is prima). Bij dit brouwsel zelfs op de kop juist (klein gelukske steeds).
Ik weet dat als ik na het maischen zo'n 7 à 8 punten onder die voorspelling zit dat het op het einde van de brouwdag steeds wel goed komt, maar toch stoort het mij dat die voorspelling zo fout is. Moet ik hiervoor een instelling aanpassen of leer ik er gewoon mee leven? Het is het mij niet waard om enkel en alleen om die reden over te stappen naar een ander (betalend) programma.

Voorspelling SG na maischen in BrouwHulp
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
Die voorspelling in BrouwHulp is gebaseerd op een maischrendement van 100%, dat haal je natuurlijk nooit.
Er is geen instelling waar je dit kan aanpassen, gewoon mee leren leven dus.
-
Misschien een foute aflezing met je refractometer?
-
Is er bij het mout ook geen instelling van yield ofzo ?
-
Misschien een foute aflezing met je refractometer?
Elk brouwsel weer opnieuw? Dat lijkt me sterk.. Ik meet tijdens het maischen regelmatig en dan zie ik dat wel mooi stijgen zoals het hoort. Wanneer het maischen klaar is dan stopt dat uiteraard met stijgen maar ik eindig dus telkens 7-8 puntjes onder de voorspelling van het programma. Op zich geen probleem want op het einde van de rit kloppen de cijfers wel. Wat Koen zegt lijkt me plausibeler, alleen vreemd dat je dit dan niet kan aanpassen.
-
Ik, gebruik brouwblad versie 3, destijds gemaakt door R Baert. Hiermee kloppen de berekeningen wel. Alles mooi op een A4 formaat. Heel gebruiksvriendelijk en het draait ook op een Mac, wat niet kan met brouwhulp.
-
Op zich geen probleem want op het einde van de rit kloppen de cijfers wel. Wat Koen zegt lijkt me plausibeler, alleen vreemd dat je dit dan niet kan aanpassen.
Ik heb al jaren hetzelfde probleem, gewoon een bug in BrouwHulp of fout geprogrammeerd. Eens dat je dat weet, hou je daar rekening mee. Ik stop meestal met maischen wanneer ik op een maischrendement zit van 85% of wat hoger. Tijdens opwarmen naar uitmaischen komen er nog een paar puntjes bij. En op het eind van de rit kloppen de cijfers wel, dat is het belangrijkste toch?
-
Volgens mij heeft het ook wat met de brouwketel (Brewmonk) te maken want bij mij zit ik ook steeds na het maishen onder het voorspelde en ik gebruik enkel Brewfather.
Maar ik maak me er ook geen zorgen meer over want net zoals jij zit ik dan wel goed als de wort in mijn CCT gaat.
Volgens mij heeft het te maken met dat de wort na het spoelen nog niet goed is verdeeld in de ketel want ik heb al eens een staaltje gemeten zowel via de kraan als van boven in de ketel en daar zat ook een groot verschil in.
Dus zoals Koen al aan gaf gewoon mee leren leven denk ik.
-
Volgens mij heeft het te maken met dat de wort na het spoelen nog niet goed is verdeeld in de ketel want ik heb al eens een staaltje gemeten zowel via de kraan als van boven in de ketel en daar zat ook een groot verschil in.
Kristof heeft het over het cijfer vóór het spoelen, maar er kan inderdaad een andere dichtheid zijn onder en boven in de ketel.
-
Deze berekening is gebaseerd op een x volume, daarna spoel je tot gewenst volume. Uiteindelijk klopt het geschat spoelwater ook niet helemaal. Waarschijnlijk te corrigeren door dead space in de mash tun ofzo aan te passen. Ik vermoed dat daar ergens iets te veel staat waardoor het rendement te laag berekend wordt.
Overigens, de methode die brouwhulp gebruikt werkt naar een rendement van 100% (niets zeggen brouwerwaldonk), het gaat uit van maximaal extract, en als je dat haalt is het 100%.
Dus de verhouding wat berekend is tegen wat je gemeten hebt.
Maar als je het weet, en er mee om weet te gaan, dan gewoon zo laten.
-
Kristof heeft het over het cijfer vóór het spoelen, maar er kan inderdaad een andere dichtheid zijn onder en boven in de ketel.
OK zo had ik het niet begrepen maar dan moet ik jammer genoeg voor Kristof zeggen dat ik daar dan wel meestal redelijk goed zit volgens Brewfather.
Misschien is die €23 per jaar het dan toch waard
of als je 12x per jaar brouwt €2 per keer
-
En op het eind van de rit kloppen de cijfers wel, dat is het belangrijkste toch?
Absoluut, vandaar dat het ook een 'kleine ergernis' is en zeker geen groot probleem
... Maar misschien was er een of andere instelling waar ik wat mee kon prutsen zodat het toch klopte.
De voorspelling van het SG na spoelen zit er ook vaak naast. De enkele keren dat ik dat toch meet zit ik een stuk hoger dan de voorspelling maar ik meet dan gewoonlijk niet meer dus stoort het mij minder.Misschien is die €23 per jaar het dan toch waard
of als je 12x per jaar brouwt €2 per keer
Nee hoor, ik ben op dat vlak nen echte Ollander
...
-
Nee hoor, ik ben op dat vlak nen echte Ollander
...
er is een forum specifiek voor die
-
er is een forum specifiek voor die
Oh, die waar deze Ollander zelden nog komt, tenzij iets gezocht wordt.
-
Er is geen instelling waar je dit kan aanpassen, gewoon mee leren leven dus.
Klopt idd.
-
Absoluut, vandaar dat het ook een 'kleine ergernis' is en zeker geen groot probleem
... Maar misschien was er een of andere instelling waar ik wat mee kon prutsen zodat het toch klopte.
De voorspelling van het SG na spoelen zit er ook vaak naast. De enkele keren dat ik dat toch meet zit ik een stuk hoger dan de voorspelling maar ik meet dan gewoonlijk niet meer dus stoort het mij minder.Nee hoor, ik ben op dat vlak nen echte Ollander
...
SG na spoelen meet ik pas als het wort enkele minuten kookt, dan pas is de sterkte overal in de ketel ongeveer gelijk. Direct na het spoelen is onderin en bovenin een behoorlijk verschil.
Als je een brewmonk achtige automaat gebruikt staat de dode ruimte dan niet vrij hoog, wat in BF normaal is, dat werkt in Brouwhulp niet. Als je die op 1 tot 1,5 liter zet gaat het waarschijnlijk beter kloppen. Eventueel even proberen met een kopie van je brouwsel proberen wat er uit komt.
Het heeft ook invloed op de beslagdikte, die neemt brouwhulp mee in de berekening. Ook de graan absorbtie heeft invloed.
Uiteindelijk komt het goed, het gewicht aan suikers uit de mout klopt eigenlijk altijd wel, dat blijkt ook uit je einde kook cijfers.
-
Ik heb de volgende reacties afgesplitst en een eigen topic gegeven. Hier kan het evt. nog verder gaan over BrouwHulp maar op zich heb ik antwoord op mijn vraag gekregen, waarvoor dank
.