Hoeveel melkzuur?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hoera, brouwdag!

Ik steek samen met de kameraden de brouwketels nog eens aan na een zomerstop en en als alles goed verloopt steekt er straks een 50l RIS van 1,100 SG in’t gistvat.

Hieromtrent nog een vraagje, er zitten uiteraard heel wat donkere mouten in de stort maar die komen er pas bij van zodra ik van alfa-amylase naar uitmaischen opwarm. Eerder heeft weinig zin ifv suikerextractie tijdens maischen.

De brouwsoftware geeft door die donkere mouten aan dat ik slechts 5 ml melkzuur nodig heb. Zonder de donkere mouten is dat 14 ml wat al normaler is gezien ons waterprofiel. Maar melkzuur voeg je voornamelijk toch toe om je rendement te verhogen toch? Ga ik nu voor die 14 ml aangezien het maischen eig enkel met de bleke mouten gebeurt of voor de 5 ml aangezien de donkere mouten er alsnog bijkomen en dan de pH erna mss te laag gaat zijn voor de rest van het proces?

Hoge glazen vangen veel bier! :beer_mug: :zany_face:

Het forum steunen zonder dat het jou iets extra kost? :dollar_banknote: Dat kan via de Trooperpagina. of de afbeelding.
    6010-trooperlogo-jpg

• Wat ook van belang is je uiteindelijke pH voor de kook. Je kunt rustig met die 14 ml maischen, maar als compensatie je spoelwater heel minimaal aanzuren. Mik dan op pH 6. Wel oppassen dat je spoelwater maximaal 80 graden is.

Sommige software berekent ook de pH daarvan en in de kookketel, maar anders meten en eventueel corrigeren.

Vaak is hier lokaal voor een dergelijk recept bijna geen zuur nodig.

• Als je geroosterde gerst gebruikt kan je die ook een dag voor je brouwdag fijn schroten en laten “ cold steepen” in water. Het extract kan je dan einde kook toevoegen of zelfs in het gistvat (zuurtje van het melkzuur krijg je er dan gratis bij :face_savoring_food:). Je kan dan gewoon je beslag aanzuren tot ca pH 5.4 zonder zwarte mouten. Het resultaat wordt veel zachter. Guinness doet dat ook voor stout.

Je kan de cold steep filteren voor toevoeging of gewoon compleet erin mikken. Als je dat doet tijdens de hoofdvergisting moet je wel overhevelen voor de navergisting om de mout deeltjes kwijt te raken.