RumBarrelBier

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik vul dit nog aan met de details als de kogel volledig door de kerk is.

Ik heb hier een 225 liter voormalig rumvat staan (en daarvoor rode wijn)

Gezien de dubieuze manier waarop dit vat werd opgeslegen (ruikt wel nog ok) voor ik het in mijn bezit kreeg, wil ik vlug hoog in alcohol gaan alvorens op te slaan op vat.

Om in thema te blijven zou ik analoog de rode rumsnoepen willen gaan.

(geen idee hoe deze heten)

De eerste bestelling is alvast gedaan:

- 10 Liter (14 KG) rietsuikermelasse (rum melasse)

- Prestige - Turbo gist / yeast - Rum turbo - (heeft iemand ervaring met rumgist voor bier? anders gebruik ik deze uit veiligheid als secundaire gist na een hoofdgisting met s33)

Edit, voor 225l,

75 kg pilsmout

14l suikerrietmelasse

4kg cara120

0.6 kg chocolademout cold steeped

3oo gr northern brewer id kook

200gr id whirlpool

New world strong ale gist.

Afhankelijk van de complexiteit na lagering kan er nog gewerkt worden met kaneel, allspice, vanille of kruidnagel. Maar als ik het gevoel heb dat het niets nodig heeft laat ik hem bare-bones.

• Ik heb zeker geen ervaring maar 225 L gaat zeker wat doen met je lever ;)

Wat ben je van plan? Iets van Rum en geuze of puur rum?

• 14l suikerrietmelasse

Ik veronderstel dat je melasse gaat gebruiken die ook in de distilleerderij wordt gebruikt en dan is dat best wel veel melasse. Hou er rekening mee dat dat heel moeilijk vergist, er zitten maar weinig suikers meer in, en het een heel uitgesproken smaak heeft. Ik zou het eerst eens doseren in een glas water en ervan proeven voor je ermee aan de slag gaat. In een distillaat (na 2x distilleren) is het best wel lekker maar of dat ongedistilleerd ook het geval is weet ik niet.

• Ik veronderstel dat je melasse gaat gebruiken die ook in de distilleerderij wordt gebruikt en dan is dat best wel veel melasse. Hou er rekening mee dat dat heel moeilijk vergist, er zitten maar weinig suikers meer in, en het een heel uitgesproken smaak heeft. Ik zou het eerst eens doseren in een glas water en ervan proeven voor je ermee aan de slag gaat. In een distillaat (na 2x distilleren) is het best wel lekker maar of dat ongedistilleerd ook het geval is weet ik niet.

Die turbogist heeft wel veel gistvoeding, en zou dit normaal moeten aankunnen. (op papier)

Stel dat ik het zuiver gebruik 6.4l rietsuikermelasse (8.9kg) op 25l zou moeten een SG van 1.140 (32P) geven en uitkomen op 11% alcohol met die gist. -->35.6kg/HL zorgt voor 32°P. het zou dus maar een 10% minder vergistbaar zijn dan zuiver suiker. (opnieuw op papier)

Dus op 14kg is er 1.4kg aan niet vergistbare elementen, (wat neerkomt op 6gr/l - lijkt idd wat veel, maar er zal wel een deel verdwijnen met purgeren)

Mijn elleboog vond 14kg nog meevallen op 225l. =O .

Het mag een aparte smaak hebben maar het moet inderdaad ook drinkbaar zijn.
    Het doseren is mss inderdaad best aangeraden :D. Morgen doe ik mijn brouwaangifte, dus ik kan nog wel even testen.

- edit - net zuiver geproefd ->

Haribo 150 stuks hoeken in ronde doos

perfect. en beter te pruimen dan zuivere p32 :p

• Stel dat ik het zuiver gebruik 6.4l rietsuikermelasse (8.9kg) op 25l zou moeten een SG van 1.140 (32P) geven en uitkomen op 11% alcohol met die gist

Die einddensiteit ga je niet bekomen. Rietsuikermelasse heeft een heel laag vergistingspercentage. Daar zit eigenlijk niet veel restsuiker in, op 100g melasse heb je ongeveer 50g suiker (50% rendement dus)

Enkele weetjes vanop het Stookforum :

• Ik zou geen rumgist gebruiken voor dit bier en zeker geen turbogist. Die zijn bedoeld om een mash/wash te vergisten en zoveel mogelijk alcohol te produceren. Bijsmaken zijn van secundair belang want die stook je er toch af. Maar in je bier heb je deze luxe niet en ga je alle bijsmaakjes erbij hebben, ook de ongewilde.

Ik zou een van twee opties nemen : een diastatische gist die ver kan doorgisten (Belle Saison bijvoorbeeld) of een eerder neutralere gist (US-05 of Nottingham) die ook tegen een alcoholstootje kan.

• Ik zou geen rumgist gebruiken voor dit bier en zeker geen turbogist. Die zijn bedoeld om een mash/wash te vergisten en zoveel mogelijk alcohol te produceren. Bijsmaken zijn van secundair belang want die stook je er toch af. Maar in je bier heb je deze luxe niet en ga je alle bijsmaakjes erbij hebben, ook de ongewilde.

Ik zou een van twee opties nemen : een diastatische gist die ver kan doorgisten (Belle Saison bijvoorbeeld) of een eerder neutralere gist (US-05 of Nottingham) die ook tegen een alcoholstootje kan.

Fermentis HA-18 kan ook, 18% ABV en 100% SVG. Allen grote pakken, maar voor een groot vat niet zo erg toch.

• Bijsmaken zijn van secundair belang want die stook je er toch af.

Ik heb nog nooit iets deftig kunnen maken met turbogist , dan liever een bakkersgist of een biergist

Laatste keren gebruik ik altijd de SafSpirit C-70 , zonder vreemde smaken , jammer alleen te verkrijgen in 500gr pakken

Drink elke dag een bier van een ambachtelijke brouwerij , en steun ons werelderfgoed

• Eén keer gebruikt, zo'n turbogist, en die smaak is er heel moeilijk uit te krijgen. Ik gebruik meestal Belle Saison omdat die heel laag in SG gaat.

Zuurpiet deze gist heb ik al een paar keer gebruikt voor rum. Doet zeker wat hij moet doen maar echt laag in SG gaat hij niet, is bij mij op 1.010 geëindigd.