Eerste brouwketel...?

There are 25 replies in this Thread. The last Post () by Scoozy.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo, Na verschillende blikken begint het wat te kriebelen om het volledige proces eens te doorlopen en zelf een biertje samen te stellen en te brouwen. (best een eenvoudige tripel zoals hier aangeraden). Daarom leek het mij het eenvoudigst een electrische brouwketel van brewferm aan te schaffen (27lt). Heeft iemand hiermee ervaring op het forum? Wat is het verschil met de pro? Is het mogelijk om de verschillende stappen qua temperatuur te behalen? Zijn er alternatieven in die categorie (electrische brouwketels) en heeft die manier van brouwen nadelen vb onderhoud en reinigen? Wat stellen jullie zelf voor? Het is omdat ik momenteel ietwat beperkt zit qua ruimte (mijn ouders zijn wel te overtuigen om bij hen te gaan brouwen, vooral mij pa ziet daar de voordelen van in ;-) op termijn mocht dat nodig zijn met hun dubbele garage :-D) en ik alles toch wel stapsgewijs wil doen en anderzijds geen geld wil neertellen voor iets waar ik veel mee ga sukkelen. Alvast bedankt voor jullie reacties!
  • Kijk ook eens op kapaza of 2dehands, zoek op weckketel of inmaakketel. BL verkoopt zijn spul nogal aan de dure kant. Ooit eentje gevonden aan 30 €. Ok om te maishen. Om te koken gebruik ik een koperen ketel van 30 liter op een gasbekken, kan ik buiten koken en gaat stukken sneller als je meer dan 20 liter aan een rollende kook wilt krijgen. Koperen ketel op kapaza die verkocht werd als grote bloempot, damage = 15 € (nog niet de prijs van het koper ;-). 2de hands gasbekken: 10 €, halfvolle fles gas : 10 €. Marmelot verkoopt er ook aan redelijke prijzen: http://nl.kapaza.be/antwerpen/grote-ele ... 493383.htm
  • Wel opletten met koper ivm oxidatie. (staat ergens iets van hier op 't forum) Een weckketel is goed om te maischen als je de temperatuur er goed konstant mee kan houden. Een gasvuur met hooikist vind ik een betere optie, maar dan moet ge natuurlijk wel telkens die ketel versleuren. Ik lees hier veel over opengeslepen biervaten die van isolatie worden voorzien (zie Peter en brouwerwaldonk) dat is mijns inziens de goedkoopste optie en je bent meteen met inox aan het werken.
  • Voor 30€waarborg, heb je bij de bierhandelaar een vat van 50l waar je prima brouwketeltjes kan van maken. :peace

Alcohol is je grootste vijand, maar God zegt: Heb uw vijand lief

Uitgedronken: Veel te veel
    In gistvat: St Bernardus 12

• als je een elektrische wil kan ik je de volgende aanbevelen http://www.horecamaterialen-demeester.b ... roduct=972 Je moet naar de onderste producten kijken. Deze gebruik ik zelf ook voor maischen en koken. Het zijn goede inox ketels met een sterker element dan die van brouwland. Je kan ze in tegenstelling tot de BL ketels makkelijk aan de kook krijgen zelfs vol met vloeistof. En het beste van het verhaal. Ze zijn nog goedkoper ook ::2duimen
  • Ik denk dat die suggestie van Peter G wel goed is. Zelf heb ik zo'n elektrische pro ketel van BL. Ook al heb ik er nog maar een keer mee gebrouwen (gisteren heb ik m'n eerste brouwsel gebotteld, en m'n biertje ziet er goed uit!), ik was toch teleurgesteld, zeker voor dat geld (hoewel: ik kocht 'm tweedehands bij Brouwland zelf en kreeg daardoor een fikse korting; BL heeft altijd wel veel tweedehandse spullen, maar daarvoor moet je in Beringen zijn; staat niet op hun site). Mijn ervaring met die ketel: - de temperatuur die de thermostaat van de ketel aangeeft, is niet de temperatuur die je kunt kunt aflezen op een thermometer die in het brouwsel zit. Dat werkt dus heel verwarrend en is dus al weggesmeten geld. - de gewenste temperatuur is moeilijk te bereiken en te behouden. Maar dat probleem heb ik opgelost (door een suggestie van Walter hier op het forum) door er twee lagen radiatorfolie rond te doen. Daarom denk ik dat de gewone inoxketel van BL even goed is dan de pro-versie. Maar als je elders een veel goedkopere vindt, die bovendien ook sneller opwarmt, zou ik niet naar BL gaan.
  • ik kan alleen maar bijtreden dat de thermostaat van de mijne heel mooi accuraat is en inderdaad goed regelbaar is op dat punt. je vindt dit merk meestal wel bij je lokale horecagroothandel. ben hem tenminste al bij andere dan de meester tegengekomen
  • Ik heb hier een elektrische staan met digitale thermostaat. Wel, met water werkt de thermostaat perfect maar met beslag is het iets anders. Nu maisch ik in een koelbox en heb ik al die zorgen niet meer en ik ga ook weer aan het werk met een kookketel en geen weckdinges. De kookketel is een inox ketel van 15 liter die ik makkelijk op mijn inductieplaat aan het koken krijg (3200 watt). Maar ik brouw dan ook maar 10l per keer.
  • [quote="peterg"]ik kan alleen maar bijtreden dat de thermostaat van de mijne heel mooi accuraat is en inderdaad goed regelbaar is op dat punt. je vindt dit merk meestal wel bij je lokale horecagroothandel. ben hem tenminste al bij andere dan de meester tegengekomen[/quote] Dus Peterg met die ketel van de meester brouw jij zelf je biertjes? Speciale opmerkingen daarover of eigenaardigheden? Hoeveel liter is die van jouw en hoeveel heb je betaald als ik vragen mag? Dan moet ik enkel nog een wortkoeler aanschaffen/zelf fabriceren vooraleer ik aan de slag kan gaan?
  • [quote="Kabouter Hop"]Dan moet ik enkel nog een wortkoeler aanschaffen/zelf fabriceren vooraleer ik aan de slag kan gaan?[/quote] Deze heb ik zelf gemaakt, het is eigenlijk poepsimpel om zoiets te maken. Ik heb de zachte koper buis rond iets van die diameter geplooid en nadien inox latjes aangebracht omdat hij anders in elkaar zakte. Die koper buis is tegenwoordig op rollen verkrijgbaar, en heeft reeds de goede diameter. Neem best buis van 12mm. [color=#0000BF][b]koper dompelkoeler 10mmx20meter in kookketel[/b][/color] [img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-ADCGVA3K-D.jpg[/img] [b][color=#0000BF]koper dompelkoeler op deksel kookketel[/color][/b] [img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-YF83KD7M-D.jpg[/img]
  • [quote="Kabouter Hop"] Dus Peterg met die ketel van de meester brouw jij zelf je biertjes? Speciale opmerkingen daarover of eigenaardigheden? Hoeveel liter is die van jouw en hoeveel heb je betaald als ik vragen mag? Dan moet ik enkel nog een wortkoeler aanschaffen/zelf fabriceren vooraleer ik aan de slag kan gaan?[/quote] Ik heb zelf een ketel van 30 liter. Hiermee kan ik zonder problemen hoeveelheden van 20 -23 liter brouwen. De exacte prijs kwam dacht ik op 125 of 135 euro ecxlusief de btw. (opletten alle prijzen zijn daar geafficheerd zonder btw) Deze ketel werkt heel goed en betrouwbaar. Zowiezo is de prijs lager dan die van brouwland en ze presteren nog beter ook.. ::2duimen
  • Een dringende, mss stomme vraag: als ik electrische ketel aanschaf (van de meester) is het dan praktisch haalbaar om daarin te maischen en nadien het wort te koken? Of is het beter van met 2 ketels te werken... wat natuurlijk weer duurder uitkomt? Hoe doen de meeste het hier op het forum? Of ga ik hier compleet de mist in?
  • ik heb een 37l ketel en een weckketel van 27 die van 27l gebruik ik om te maichen als ik tot 15l wil brouwen en daarna spoelen en filteren in die van 37. na het filteren de weckketel uitkuisen en daar de wort in om te koken of op de gasbrander koken. bij grotere volumes 20l-30l gaat alles in de grote ketel en gebruik ik een 40l ketel om in te spoelen en filteren en zo dan de maischketel uitkuisen en daarin weer koken
  • Kan ik mij dan behelpen met de plastic gistingsketel van 30lt of schaf ik mij beter een inox ketel aan van 30lt? Kwestie van temperatuurbestendigheid en naar onderhoud/infecties toe op lange termijn.
  • [quote="Kabouter Hop"]Kan ik mij dan behelpen met de plastic gistingsketel van 30lt of schaf ik mij beter een inox ketel aan van 30lt? Kwestie van temperatuurbestendigheid en naar onderhoud/infecties toe op lange termijn.[/quote] Hey Kabouterhop, ik zou voor m'n brouwmateriaal eens kijken bij forumlid scotsgerry. Die moet door omstandigheden z'n brouwerij van de hand doen. Volgens mij kan je daar nog wat goede zaken doen, ook qua kookketel.
  • @peterg ik heb vandaag dezelfde ketel gekocht bij de meester, prijs 120€ zbtw het enige wat mij niet echt klaar lijkt is de wattage van de modellen ze zijn allemaal 2,4kw van 10 tot 40 L ???? Op internet vind je deze terug en daar zeggen ze 2,6kw en op
  • Hallo , Deze week mijn éérste aankoop gedaan , op aan raden van peterg op het forum (bedankt voor de tip), heb ik bij de meester in Belsele een verwarmingsketel gekocht, ik heb meteen de grootste genomen : waterkoker RVU PU-400, eentje van 40 liter voor sechts 150 euro netto, mijn vrouw wou een Bamix (dure mixer) kopen van 200 euro maar ik heb haar aangeraden om daar een paar maand voor te sparen, ik heb ook een digitale thermometer met soer gezien voor 20 euro bij brouwland kost dat 50 euro, dus zal ik nog eens moeten teruggaan, en nu gaan ik uitkijken om al het nodige brouwmateriaal te kopen en te verzamelen, tegen eind april, begin mei ? moet kunnen. GRTZ paul
  • [quote="ciesvandekwis"]Voor die digitale thermometer kan je voor een prikje bij Ikea de [url=http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20103016/]fantast[/url] kopen, werkt prima![/quote] Jammer dat die stomme plooi van 90° in die sonde ligt! dit verkort veel van het gebruiksgemak. daarom: zie [url=http://www.vlaamshobbybrouwforum.be/forum/viewtopic.php?f=49&t=1427#p33202]hier[/url]
  • [quote="Niels"][quote="ciesvandekwis"]Voor die digitale thermometer kan je voor een prikje bij Ikea de [url=http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20103016/]fantast[/url] kopen, werkt prima![/quote] Hoe "correct" is deze thermometer? Heb je hem ooit al eens gebruikt in combinatie met een geijkt exemplaar? Niels[/quote] Die vraag moet je niet enkel voor electrische thermometers stellen ..... maar ook voor de klassieke alcohol thermometers . Ik meet mijn temperaturen altijd met 3 thermometers , 2 gewone en 1 digitale ! ( en altijd thermometers op overschot in reserve , iets wat ik regelmatig van BL mee neem . Resultaat , als je een deftige digitale thermometer wilt , moet je al naar een merk als Fluke gaan , en das niet goedkoop ! ( met defige lange sonde die continu in je brouwsel zit . ) ( ervaring met temperaturen en thermometers op mijn werk , digitaal , klasiek en laser thermometers ) GrTz Tom
  • Weet er trouwens iemand waar je een analoge thermometer in rvs kan vinden met een lange voelnaald ongeveer 25 a 30cm lang ? Heb deze al gezien in meerdere filmpjes en heeft ook een clip voor te bevestigen aan de zijkant van de kookketel. Groeten Andy.