Wijnkit - Cabernet Sauvignon Chili

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik zag op de website van Stookwinkel.nl dat ze daar een heel assortiment van concentraatpakketten hebben om wijn mee te maken. Ik loop al een tijdje te spelen met het idee om eens een rode wijn te maken maar wijndruiven vastkrijgen is niet meteen een optie. Heeft er iemand al eens gewerkt met een van de pakketten in deze link?

• Pas de WineXpert Sauvingon Blanc geprobeerd als basis voor mijn vlierbloesemchampagne. Kan je nog geen eindbeoordeling geven want ik heb nog niet gebotteld. Echter, wat ik proefde bij het overhevelen verraste mij positief.

Het is heel simpel te doen en zeker het proberen waard.

(Brauland heeft ze trouwens ook. Die hebben ook kleinere verpakkingen. Dan kun je eens testen zonder meteen flink in de buidel te moeten tasten)

oneman

• Met 2 of 3 wijnstokken kan je al tot 20kg druiven oogsten om wijn van te maken. Ik laat 2 horizontale takken van 2 - 3 m per struik met daarop alle vertikale takken van 2m hoog met telkens 1 of 2 trossen per tak. alle dieven wegnemen.

Ik heb rode boskoop staan die zijn zeer resitent tegen schimmels.

In oktober wel last van wespen die bijten de rijpe druiven open waardoor er gisting begint in de druif

• Ik heb al eens aan het denken geweest om wijn te maken van enkele brikkken druivensap uit supermarkt. Een pak goedkoper... en mss ook wel lekker?

Verleden najaar heb ik onze rode wijn aangevuld met dit sap eerst tot de damejane vol was daarna toen de hevige gisting over was om terug een volle te hebben. Deze moet nog gebotteld worden, de smaaktest bij het overhevelen was veel belovend...

• Brauland heeft ze trouwens ook. Die hebben ook kleinere verpakkingen. Dan kun je eens testen zonder meteen flink in de buidel te moeten tasten)

Je zal Braumarkt bedoelen denk ik. 😉

In oktober wel last van wespen die bijten de rijpe druiven open waardoor er gisting begint in de druif

Blauwe netten hangen.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• CD's en andere blinkende voorwerpen zullen niet helpen tegen vogels , hier toch niet en verleden jaar een net over gespannen en een merel had toch nog een klein gaatje gevonden en was er onder gekropen en vond de weg niet meer terug om er uit te geraken en heb hem moeten bevrijden dan

Mijn buur had dit jaar ook een net gespannen over de kersenboom en toch waren ze gegeten door de vogels

Drink elke dag een bier van een ambachtelijke brouwerij , en steun ons werelderfgoed

• CD's en andere blinkende voorwerpen zullen niet helpen tegen vogels , hier toch niet en verleden jaar een net over gespannen en een merel had toch nog een klein gaatje gevonden en was er onder gekropen en vond de weg niet meer terug om er uit te geraken en heb hem moeten bevrijden dan

Mijn buur had dit jaar ook een net gespannen over de kersenboom en toch waren ze gegeten door de vogels

Blijkbaar helpen die blauwe netten wel tegen vogels en wespen. De vogels zouden dit zien als water en er dan van wegblijven. (Dat is de uitleg….)De wespen, geen idee maar het zou wel werken. Ken iemand die het vorig jaar heeft gehangen en geen last meer van wespen.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Hier heb ik sinds dit jaar CD's in mijn kersen-en pruimenboom hangen en daar blijven de vogels toch van uit de buurt. Misschien kunnen bij u de CD's niet draaien? Hier hangen ze aan een touwtje waardoor het een echte disco wordt in de tuin als de zon schijnt ^^

Kan ook zijn dat ze uw kersen niet moeten hebben ;)

• Mijn schoonouders hadden 2 grote kersenbomen , in de ene hangden er cd's in aan touwtjes of zakken of netten er over ,

de tweede boom daar deden ze niets voor om af te schrikken .

Deze met netten er over of ander afschrikking , aten de vogels op , deze zonder afschrikking lieten ze met rust :-/

Kan maar 1 iets bedenken , die boom was altijd 2 a 3 weken later met zijn rijpe vruchten en misschien hadden ze op die moment andere vruchten die ze beter vonden

Drink elke dag een bier van een ambachtelijke brouwerij , en steun ons werelderfgoed

• Om on-topic te blijven : ik wil momenteel geen druivelaars zetten in mijn tuin. Ik heb dat ooit in het verleden wel gedaan en het is me op het moment wat teveel werk. Misschien in de toekomst maar nu even niet. Ik zit op een helling met zon vanaf de ochtend tot +/- 20:00 's avonds in de zomer op de druiven dus ik krijg hier ook moeilijke rassen rijp. Maar daar gaat het eigenlijk niet om.

Wat ik me afvraag is of er al mensen met die pakketten hebben gewerkt en wat de ervaringen ermee zijn. :)

Echter, wat ik proefde bij het overhevelen verraste mij positief.

Goed om weten, ik ben nu wel meer geïnteresseerd in de rode wijnen maar misschien zet ik voor de mevrouw een gisting op met een pakket witte wijn. Gistvaten genoeg ^^

Brouwland verkoopt ze ook zie ik maar niet op voorraad. Ik ga me eens zo'n pakket bestellen en zien waar ik ermee uitkom :)

• Oké, merci voor de uitleg.
    Het waren eigenlijk jonge takken, dus ze zijn wel al een jaar vooruit denk ik. Ik zag toch al wat bloemetjes links en rechts.
    Anyways zeker handige tips voor de toekomst, ik hoop mijn stokken nog wat uit te breiden.

Mogelijks een stomme vraag maar de pH van je grond meten, is dat met een speciale pH meter direct in de grond?

Of een hoopje grond oplossing in water en daarvan de pH waarnemen?

Momenteel staan de jonge planten in potgrond, zal later nog een foto delen!

Groetjes

• Neem met een lepel op verschillende plaatsen 100g grond op een diepte van 5 - 10 cm. Goed mengen, niet met uw handen aanraken.

Laat de grond drogen aan de lucht in een dunne laag.

Doe 50g gedroogde grond in een beker samen met 200ml water van pH 7 en dan goed roeren.

Als het water helder is meet je daarvan de pH met een digitale pH meter.

• Neem met een lepel op verschillende plaatsen 100g grond op een diepte van 5 - 10 cm. Goed mengen, niet met uw handen aanraken.

Laat de grond drogen aan de lucht in een dunne laag.

Doe 50g gedroogde grond in een beker samen met 200ml water van pH 7 en dan goed roeren.

Als het water helder is meet je daarvan de pH met een digitale pH meter.

Dat is in bodemvruchtbaarheids termen de pH H20. De resultaten zijn wat wisselend, afhankelijk van het humus gehalte, de temperatuur en de extractie tijd. In laboratoria doen ze 24 uur met mengsel schudden bij 20C. =O In de landbouw gebruiken ze de pH KCl, dus zo ongeveer dezelfde methode maar dan in plaats van demi water een kaliumchloride oplossing (1 molair). Maar dat is meer voor de fanatiekelingen 8)

• De pH meten op mijn manier kan een beetje verschillen met een heel dure labo meting, maar deze methode geeft al een goed beeld van de pH waarde van uw grond.

Als je kalk moet strooien kies dan kalk met magnesium.

Klopt helemaal…. Evt kan je ook nog van een van de brouwzouten.. epsomzout/magnesium sulfaat… een oplossing maken voor bemesting of zelfs bladbemesting als je last hebt van gele verkleuring rondom de nerf 8)

• Mijn grootvader zou mij een stamp onder mijn gat geven (was een druiventeler als beroep, kom van de druivenstreek) en ik heb hier een varieteit wild groeien achteraan in de tuin van een Royal soort die in de koude kas kan rijpen maar ik heb er echt geen zin in om een wijngaard beginnen te onderhouden. Ik heb het 20 jaar geleden ooit geprobeerd en ik krijg de druiven hier goed rijp maar het is nogal veel gedoe om een paar liter sap te winnen.

Ik ga volgende week een bestellingske plaatsen bij Stookwinkel.nl (bestel daar eigenlijk meer en meer) en zo'n concentraatkit eens proberen. Ik hoop op een goede slobberwijn waar ik zelf wat kan van genieten onder het jaar en in het ergste geval stook ik het af tot cognac. Maar ik post mijn ervaring ermee zeker en vast hier :thumbup:

• ik krijg de druiven hier goed rijp maar het is nogal veel gedoe om een paar liter sap te winnen.

Ik ga volgende week een bestellingske plaatsen bij Stookwinkel.nl (bestel daar eigenlijk meer en meer) en zo'n concentraatkit eens proberen. Ik hoop op een goede slobberwijn waar ik zelf wat kan van genieten onder het jaar en in het ergste geval stook ik het af tot cognac. Maar ik post mijn ervaring ermee zeker en vast hier :thumbup:

Steek de rijpe druiven 2 dagen in de diepvries, laat ze nadien ontdooien en je hebt sap zonder moeite te doen.

• Wijndruiven in de diepvriezer steken is niet echt goed voor de wijn. ;) Hoe verser je ze kan verwerken, hoe beter de wijn. Misschien dat ik in de toekomst een hoekje in de tuin zoek om een plant of 5 te kunnen zetten maar niet op dit moment.

Daarentegen heb ik wel tijd om een pak druivenconcentraat aan te lengen met water en dat te vergisten. We zien wel waar dat uitkomt :)

• Deze week heb ik zo'n concentraatpakket opgestart. Al bij al een simpel gebeuren, gistvat desinfecteren, bentoniet oplossen in heet water, in gistvat doen, druivenconcentraat erbij en aanvullen tot 23l. Gist erover gestrooid en na een dag was het goed aan het gisten.

Ik heb wel niet de bijgeleverde gist gebruikt (hoewel het een Lalvin was) omdat die geschikt was voor champagne. Ik heb daarentegen VR21 gebruikt van Mangrove Jack's die meer geschikt is voor rode wijn. Voor de rest ga ik gewoon de handleiding volgen en dat wil zeggen dat er binnen anderhalve week een klaringsmiddel bij moet (zat in de doos) om de gist te laten uitzakken en een paar dagen later over te hevelen naar ofwel een bottelemmer ofwel een lagerfles om de wijn nog eens een paar maand in te laten rijpen.

• Dat lijkt me leuk, handig en snel werken om een top resultaat te krijgen.

Eergisteren heb ik terug een ''Witte Hofdroaf'' opgezet. Met een goede opbrengst van 35 kg druiven uit 3 tuinen. Ontristen, kneuzen, persen, meten is weten en poetsen nam toch al snel 7 uur in beslag. Sap opbrengst 28 l zo'n kleine 80% dus hoeven we niet aan te lengen met water dit jaar om een Dame Jeanete vullen. Nu nog ontschuimen en dan kan die een jaar 'lekkeren' ;). (goeie tip van brouwerwaldonk) Dit gezegd zijne...

Ik blijf je concentraatpakket wijn op de voet volgen, walter. Interessant.

• We zijn in de volgende fase beland :

Dinsdag heb ik een staaltje genomen en geproefd en is er Kieselsol bij de wijn gegaan. Deze was bij het pakket voorzien en moest er 2 weken na de start van de vergisting bij. Meteen ook een staaltje geproefd en hoewel nog wat gistig was de wijn best wel fris en fruitig. Ook meteen het SG gemeten, geëindigd op een SG van 0.994 wat best wel droog is. Komende van 1.093 zitten we dan op een alcoholpercentage van 13.5% wat perfect is voor een rode wijn.

Ik heb vandaag overgeheveld van het gistvat (een fastfermenter) naar een passende Dame Jeanne van 20 liter. Ik hield nog een halve liter over en die heb ik opzij gezet in een wijnfles. Om straks eens van te tutteren en zien hoe de wijn evolueert.Bij de DJ heb ik wel pakje 2 van de eikenhoutschilfers toegevoegd en ook Chitosan. Alles volledig volgens handleiding. Nu is het weeral een paar weken wachten en dan zou er gebotteld kunnen worden. To be continued :)

In de gistbol van de fastfermenter zat een bodem van dikke slurry wat voornamelijk de uitgezakte gist zal geweest zijn.

• Iets meer als twee maanden verder en vandaag was het botteltijd. Mooi 26 flessen kunnen afvullen en nog een half flesje over om al eens van te proeven.

Eindresultaat : voor een rode wijn die omgerekend iets van 2 euro per fles kost is hij heel erg goed geslaagd. Ok, hij is nog jong en geef hem een 6-tal maanden in de kelder om wat ronder te worden maar je kan hem eigenlijk nu al drinken. Voor een volgende keer heb ik een paar dingen genoteerd waardoor ik hem nog wat beter kan maken, nu wou ik vooral doen wat op het pakje stond.

Volgende keer ga ik een andere soort eik gebruiken, namelijk oak cubes in plaats van het gruis dat ik nu had. Bovendien zet ik hem volgende keer dan ook 6 maanden op de dame jeanne hiermee en daarmee hoop ik de wijn ook iets 'rijper' te kunnen bottelen. Ik heb deze keer de Chileense Cabernet Sauvignon geprobeerd maar ze hebben nog andere soorten en zelfs een Merlot (die is wel 2x zo duur).

Voor beginnende wijnmakers die niet meteen toegang hebben tot betaalbaar rijp fruit of druiven kan ik deze kit zeker aanraden. De stappen zijn simpel te volgen en het resultaat mag er best zijn.

• Hallo, zo'n wijnpakket interesseert me ook wel, maar direct bijna 30 flessen is wel veel. Mijn eerste bierbrouwsels waren maar 5L.

Daarenboven moet je ook direct al investeren in 2 vaten of flessen van 30L.

Bestaan er geen eenvoudiger pakketten om te starten met wijn ?

• Daarenboven moet je ook direct al investeren in 2 vaten of flessen van 30L.

Heb je zo geen brouwemmer van Brouwland? Kost 2x niks eigenlijk. Verder heb je gewoon een dame jeanne nodig van 20 liter. Die kan je vast ook voor andere dingen gebruiken.

Of bekijk het zo : ik heb 26 flessen rode wijn aan iets meer als 2 euro de fles. Rode wijn houdt makkelijk een paar jaar als je hem koel en donker kan bewaren.