Hulp bij recept SMaSH

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dag iedereen,

Voor mijn 2de brouwsel heb ik lang getwijfeld wat ik zou brouwen: witbier, tripel,...

Maar ik denk dat ik het even wat simpel ga houden met wat SMaSH brouwsels.

Nu heb ik geen idee hoe ik aan een recept hiervoor moet beginnen.

Mout en hop kiezen is 1 ding, een maisch schema opstellen daarin tegen...

Bestaat er een 'standaard' recept voor smash bieren of wordt dit ook bepaald door de soort mout?

Gaat Brewfather goed om met dergelijke testrecepten om mee te spelen?

Alvast bedankt!

• Je kiest een maischschema ifv de suikers die je in je wort wil hebben. Vervolgens kies je een giststam op basis van de suikers die de gist wel of net niet gaat omzetten. Wil je een droger bier of wil je een iets zoeter bier?

Als je ook hier de 'single' gedachte wil behouden kan je altijd voor een 'eenstapsmaisch' kiezen. Neem dan 60 minuten op 66-67°C en je zit zeker goed ;).

• Dag Kristof,

Heeft zo een eenstapsmaisch schema nadelen ten opzichte van meerstaps maischen?

Of is het verschil zodanig klein het verwaarloosbaar is al beginnend brouwer?

Zal mij eens wat verdiepen in het maischen, maar lijkt mij inderdaad zeker een goede methode om mee te beginnen.

Bedankt!

• Lees dit eens Jonas, antwoorden op al je vragen ivm maischen Maischen 😉🍻

Ik ging er idd ook naar verwijzen. walter heeft dat een paar jaar geleden heel mooi neergepend allemaal.

JonasDL Ik stel voor dat je dat eens rustig doorneemt en als er onduidelijkheden of aanvullende vragen zijn zeker niet aarzelen om ze te stellen ;) .

Misschien nog een paar aanvullingen nu ik de FAQ zelf eens doorgenomen heb.
    -Dat uitmaischen (5 min. op 78°C) zou ik sowieso doen. Technisch gezien is het dan geen 1-staps meer natuurlijk maar zo zal je idd makkelijker filteren en je moet toch sowieso verder opwarmen naar kooktemperatuur dus je verliest daar eigenlijk niets mee.
    -Ik heb mij ook laten vertellen dat door klimaatopwarming de 'piek' van de beta-amylase tegenwoordig niet meer op 62°C ligt maar eerder op 64-65°C. Misschien dan eerder voor een 68°C gaan als je voor 1-staps zou kiezen? Er zijn hier anderen die beter kunnen beamen of dit daadwerkelijk klopt ;) .

Enfin, mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust. Mensen helpen je hier graag verder. :thumbup:

• Heb al even zitten prutsen in Brewfather, ik weet niet of het volgende al ergens naartoe gaat:

Testbrouwsel SMaSH

6.6% / 17.9 °P

Recept door

Jonas De Langhe

Volmout

Hopcat / Brew Monk 30L

71.9% efficiëntie

Batchvolume: 15 L

Kooktijd: 60 min

Maischwater: 19.5 L

Spoelwater: 4.66 L @ 78 °C

Totaal water: 24.16 L

Kookvolume: 20.17 L

SG voor koken: 1.061

Kenmerken

Begin SG: 1.074

Eind SG: 1.024

IBU (Tinseth): 38

BU/GU: 0.51

Kleur: 16.2 EBC

Maischen

Temperatuur — 68 °C — 60 min

Temperatuur — 78 °C — 5 min

Mouten (5 kg)

5 kg (100%) — Dingemans Pale Ale — Graan — 9 EBC

Hop (70 g)

30 g (24 IBU) — Cascade 5.5% — Koken — 60 min

15 g (8 IBU) — Cascade 5.5% — Koken — 25 min

15 g (4 IBU) — Cascade 5.5% — Koken — 10 min

10 g (2 IBU) — Cascade 5.5% — Koken — 5 min

Gist

1 pakje — Fermentis S-33 SafBrew Ale 70%

Vergisten

Hoofdvergisting — 22 °C — 14 dagen

Conditioneren — 18 °C — 7 dagen

• Bij een begin SG van 1.074 zou ik zeker nog wat suiker in je stort gebruiken en og een andere gist kiezen. Ik sluit mij dus volledig aan bij de opmerking van Koen.

Ook zou ik de hoofdgisting wat koeler starten, meestal neem ik die heel dicht bij de ondergrens van de gebruikte gist.

• Zal eens kijken wat het wordt als ik de moutstort wat minder.

Zou ergens richting een fris, blond bier willen mikken.

Ik vind neipa's wel lekker, maar ga me daar nog lang niet aan wagen.

Bij SMaSH-bieren zou ik persoonlijk kiezen om wat meer de nadruk te leggen op 1 ingrediënt in het eindresultaat. Je beperkt jezelf bij SMaSH omdat je slechts 1 soort kiest van elk ingrediënt. Dat maakt het eenvoudig maar ook uitdagend. Met de ingrediënten die jij voorstelt zou ik volop inzetten op de cascade-hop. Dat is een prachtige hop met een heerlijk aroma vind ik zelf.

-> Zet ook in op latere hopgiften. Vlamuit en/of whirlpoolhop als je dryhoppen nog niet ziet zitten. Je zal meer aroma van de cascade overhouden.
    -> Als gist stel ik de US-05 voor. Een cleane, betrouwbare gist met een vrij hoge schijnbare vergistingsgraad maar laat toch nog iets van restsuikers over. Vrij neutraal profiel wat het aroma van de cascade niet in de weg zal zitten.
    -> Pale-mout kan prima aangezien het een basismout is, hou er wel rekening mee dat 16 EBC al meer naar het ambere dan het blonde zal neigen. Dat is natuurlijk op zich geen probleem, maar als je echt een blond bier wilt dan zal je de moutstort moeten minderen ofwel voor een lichtere basismout kiezen. ;)

• Bedankt voor de tips. Heb enkele kleine aanpassingen gemaakt waaronder langer maischen en Pale mout veranderd door Pilsmout en iets mindere storting.

Testbrouwsel SMaSH

5.8% / 13.6 °P

Recept door

Jonas De Langhe

Volmout

Hopcat / Brew Monk 30L

71.9% efficiëntie

Maischwater: 16.9 L

Spoelwater: 6.3 L @ 78 °C

Totaal water: 23.2 L

SG voor koken: 1.046

Kenmerken

Begin SG: 1.055

Eind SG: 1.011

IBU (Tinseth): 40

BU/GU: 0.73

Kleur: 6.7 EBC

Maischen

Temperatuur — 67 °C — 80 min

Mouten (4 kg)

4 kg (100%) — Dingemans Pilsen MD — Graan — 3.2 EBC

Hop (70 g)

30 g (27 IBU) — Cascade 5.5% — Koken — 60 min

15 g (7 IBU) — Cascade 5.5% — Koken — 15 min

15 g (5 IBU) — Cascade 5.5% — Koken — 10 min

10 g (2 IBU) — Cascade 5.5% — Koken — 5 min

Gist

1 pakje — Fermentis US-05 Safale American 81%

Vergisten

Hoofdvergisting — 20 °C — 14 dagen

Carbonisatie: 2.4 CO2-vol

• Ik heb nog wat aanpassingen gemaakt en de hop veranderd door Citrahop.

Heb hier al veel goeie dingen over gehoord en de citrus spreekt mij enorm aan.

Ik oog op een fris, fruitig biertje zonder veel bitterheid.

Testbrouwsel SMaSH

5.8% / 13.6 °P

Recept door

Jonas De Langhe

Volmout

Hopcat / Brew Monk 30L

71.9% efficiëntie

Maischwater: 16.9 L

Spoelwater: 6.3 L @ 78 °C

Totaal water: 23.2 L

SG voor koken: 1.046

Kenmerken

Begin SG: 1.055

Eind SG: 1.011

IBU (Tinseth): 27

BU/GU: 0.49

Kleur: 6.7 EBC

Maischen

Temperatuur — 67 °C — 80 min

Mouten (4 kg)

4 kg (100%) — Dingemans Pilsen MD — Graan — 3.2 EBC

Hop (75 g)

5 g (5 IBU) — Citra 12% — Koken — 15 min

10 g (8 IBU) — Citra 12% — Koken — 10 min

10 g (5 IBU) — Citra 12% — Koken — 5 min

50 g (8 IBU) — Citra 12% — Aroma — 10 min hopstand @ 80 °C

Hopstand op 80 °C

Gist

1 pakje — Fermentis US-05 Safale American 81%

Vergisten

Hoofdvergisting — 20 °C — 14 dagen

Carbonisatie: 2.4 CO2-vol

• Te droog is inderdaad ook wel niet te bedoeling, er mag wel iets van 'zoet' in zitten.

Ik heb precies nog veel te leren om recepten te maken en te proberen :see_no_evil_monkey:

Pale-mout zou ik liever niet doen omdat ik toch graag het licht geel/blonde wil behouden en niet naar het amberkleurig.

• Te droog is inderdaad ook wel niet te bedoeling, er mag wel iets van 'zoet' in zitten.

Ik heb precies nog veel te leren om recepten te maken en te proberen :see_no_evil_monkey:

Pale-mout zou ik liever niet doen omdat ik toch graag het licht geel/blonde wil behouden en niet naar het amberkleurig.

Droog en zoet zijn smaakbelevingen die voor ieder anders zijn. Als jij fan van bent van Citra (ik ook trouwens) dan moet je dat gewoon eens proberen. Je kan er alleen maar van leren. Maak notities en pas je recept aan voor de volgende keer op basis van je bevindingen. 😉

Wat dat recepten maken betreft, het perfecte recept bestaat niet en je ontwikkelt naarmate van tijd een bepaalde ‘stijl’ op basis van wat voor jou werkt. Komt wel goed hoor, gun jezelf tijd en geniet ondertussen van je brouwsels 😉!