Ik ben nu al een tijdje Chouffe aan het brouwen, Tijd voor iets anders.
Ik heb een Neipa recept opgesteld. Wel met het mout dat ik nog had liggen. Gist en hop bijgekocht.
Volgende week waag ik mij er aan. Ik heb het ook bij de recepten ge-upload.
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
Ik ben nu al een tijdje Chouffe aan het brouwen, Tijd voor iets anders.
Ik heb een Neipa recept opgesteld. Wel met het mout dat ik nog had liggen. Gist en hop bijgekocht.
Volgende week waag ik mij er aan. Ik heb het ook bij de recepten ge-upload.
Ok, ik kan je niet echt veel verder helpen (ben geen Niepa expert) maar denk wel je je het aantal IBU’s wat omhoog moet brengen. En Citra als bitterhop (en daar heb ik wel wat ervaring mee) vind ik geen toppertje. Geeft een vrij harde bitterheid. Best wel een heftige hoeveelheid koudhop trouwens
Ok, ik kan je niet echt veel verder helpen (ben geen Niepa expert) maar denk wel je je het aantal IBU’s wat omhoog moet brengen. En Citra als bitterhop (en daar heb ik wel wat ervaring mee) vind ik geen toppertje. Geeft een vrij harde bitterheid. Best wel een heftige hoeveelheid koudhop trouwens
Ik zou normaal geen bitterhop doen voor de NEIPA, maar ik wil er toch een heel klein beetje indoen. De brouwsoftware geeft niet het correcte IBU weer volgens mij. Er komt altijd wel bitterheid uit de whirlpool en de dry hopping, maar dat berekent hij niet
Suiker hoort in mijn ogen niet thuis in een NEIPA.
Bitterhop is niet nodig maar laat je gaan.
Je gaat 2 x Dryhoppen zie ik?
Ziet er lekker uit!
Ik zou de suiker er ook gewoon uitlaten.
0 min hopstand? Is dat verkeerd of? Meestal doen ze rond de 30 min.
Rendement van 84% is wel veel?
Bitterhop kan maar hoeft zeker niet.
2de dryhop zou ik laten en gewoon alles in 1 keer of verdelen bij de hopstand. Hoe minder handelingen hoe beter ivm oxidatie. Probeer hier héél goed op te letten. Wanneer je de dryhop toevoegt moet je zelf kiezen, er zijn voorstanders van tijdens de hoofvergisting maar ook veel na de hoofdvergisting.
14 dagen vergisten ga je ook kunnen inkorten.
Citra en ook Mosaic heeft een laag ketel aroma potentieel, Het ketel aroma is meestal niet gewenst bij een NIEPA dus deze keuze is best OK
Natuurlijk op voorwaarde dat deze hoppen niet oud zijn, anders zorgen ze alsnog voor het (foutieve) ketel aroma.
Het dryhoppen in de vergisting op dag 2 is ook een schot in de roos, Zo geef je de Verdant gist de mogelijkheid de nodige aromaten via biotransformatie om te zetten.
(Mogelijk kan je zelfs een grammetje gist achter houden en als bottelgist gebruiken zodat je deze biotransformatie ook nog verder zet in de nagisting op fles zodat de aromaten van het dryhoppen ook nog gedeeltelijk worden omgezet)
Eigenlijk is het een NIEPA recept dat volledig binnen het kleur plaatje valt zowel wat moutstort, watersamenstelling en gist, enkel zou ik wat betreft de hoppen ook gekozen hebben om niet alleen hoppen met voornamelijk een citrus smaak te kiezen maar ook voor een hop die meer tropische vruchten aroma's geeft (zoals het eigenlijk hoort in een NIEPA)
Ik dacht dat je in Brewfather iets kon aanzetten waardoor er een soort bitterheidberekeneing op de late en dryhop gedaan wordt.
In ieder geval, ik heb eens een proef gedaan met alleen vlamuit en whirlpool hop, dat was bitter genoeg geworden.
Ik denk dat ik zelf de hoeveelheden Mosaic en Citra zou omwisselen.
Display MoreIk zou de suiker er ook gewoon uitlaten.
0 min hopstand? Is dat verkeerd of? Meestal doen ze rond de 30 min.
Rendement van 84% is wel veel?
Bitterhop kan maar hoeft zeker niet.
2de dryhop zou ik laten en gewoon alles in 1 keer of verdelen bij de hopstand. Hoe minder handelingen hoe beter ivm oxidatie. Probeer hier héél goed op te letten. Wanneer je de dryhop toevoegt moet je zelf kiezen, er zijn voorstanders van tijdens de hoofvergisting maar ook veel na de hoofdvergisting.
14 dagen vergisten ga je ook kunnen inkorten.
0 min is inderdaad een fout. ik denk aan 20 min to half uur op 80 graden.
Ik ga toch proberen met de 2de dry hop na de vergisting. Vat open, hop erin. en dan sluit ik mijn CO2 fles aan op de onderkant van het vat en laat ik op een minimum druk co2 blazen door het wort. bovenop staat een waterslot, dus ik laat het lang genoeg blazen tot ik denk dat de lucht er uit is. Ik ga eerst de gist er zoveel mogelijk uit laten na een semi cold crash naar 15 graden. Naar verluidt kan ik ook niet al de gist er ineens in kappen of het begint teveel te schuimen. En voor de methode... een hopzak denk ik. Anders slibt mijn cct dicht.
Suiker hoort in mijn ogen niet thuis in een NEIPA.
Bitterhop is niet nodig maar laat je gaan.
Je gaat 2 x Dryhoppen zie ik?Ziet er lekker uit!
Ja, over de suiker was ik niet zeker. ik denk dat ik die er maar uit laat. anders wordt het te droog.
Display MoreCitra en ook Mosaic heeft een laag ketel aroma potentieel, Het ketel aroma is meestal niet gewenst bij een NIEPA dus deze keuze is best OK
Natuurlijk op voorwaarde dat deze hoppen niet oud zijn, anders zorgen ze alsnog voor het (foutieve) ketel aroma.
Het dryhoppen in de vergisting op dag 2 is ook een schot in de roos, Zo geef je de Verdant gist de mogelijkheid de nodige aromaten via biotransformatie om te zetten.
(Mogelijk kan je zelfs een grammetje gist achter houden en als bottelgist gebruiken zodat je deze biotransformatie ook nog verder zet in de nagisting op fles zodat de aromaten van het dryhoppen ook nog gedeeltelijk worden omgezet)
Eigenlijk is het een NIEPA recept dat volledig binnen het kleur plaatje valt zowel wat moutstort, watersamenstelling en gist, enkel zou ik wat betreft de hoppen ook gekozen hebben om niet alleen hoppen met voornamelijk een citrus smaak te kiezen maar ook voor een hop die meer tropische vruchten aroma's geeft (zoals het eigenlijk hoort in een NIEPA)
Ik heb Citra en Mosaic gekozen omdat die naar het schijnt goed samen gaan. Maar ik ben open voor suggesties. Ik hou zelf ook wel van een tropisch smaakje.
Goed idee om een grammetje achter te houden, maar ik denk dat deze bijna volledig op vat gaat
Succes. Voor een eerste keer zou ik zeggen keep it simple.
Benieuwd naar het resultaat.
Voor tropische smaakje vind ik Calista wel goed, of Cashmere maar die is dan weer stukken duurder.
Ik heb Citra en Mosaic gekozen omdat die naar het schijnt goed samen gaan.
Ik heb ooit eens als test een een Duvelkloon gekoudhopt met een paar hopsoorten, daar kwam de combo Simcoe/Mosaic het beste uit, die was zelfs super lekker, maar was een milde hopping, denk 3 gr/liter, was dus niet de bedoeling er een IPA van over te houden.
Nog enkele bedenkingen voor ik begin want ik ben er nog niet aan toe geraakt te brouwen
Zou ik een beetje appelsienschil op het einde van de kook doen of gaat dat een vreemde combinatie zijn.
2. suiker ga ik eruit laten
3. Toon. 84 percent is wat ik gemiddeld haal van rendement in mijn maish. Maar dat is puur met pilsmout. Ik weet niet wat het met dit recept gaat worden. Anders komt toch de zak met suiker boven
Als ik een neipa maak in mijn all in one ketel haal ik een rendement rond de 65%.
Waarom begin je niet gewoon met enkel de hop eerst? Het is je eerste neipa, gaat al op 2 verschillende dagen dryhoppen en dan wil je nog eens appelsien toevoegen?
Oei ja kan wel eens een heel ander rendement zijn als je meer dan alleen pilsmout gebruikt...