Zijn er hier elektriciens?!

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Ik moet heel mijn hebben en houden verhuizen naar de effectieve brouwruimte van m'n vrouw (niet echt onbegrijpelijk).

Het is allemaal een beetje in de rapte gemaakt, maar het is om jullie een idee te geven. Ook de exacte grote is anders.

ZIE FOTO 1

Momenteel is er in de ruimte waar ik brouw (tuinhuis) maar 1 stop contact. Momenteel heb ik via dit stopcontact al een verlengkabel moeten steken, waarop zijn beur weer een stekkerdoos zit, om de grondwaterpomp en ijskast voor stroom te voorzien. De brouwinstallatie wordt dat ook weer dmv een verlengkabel aangesloten op de stekkerdoos.

ZIE FOTO 2

Het is de bedoeling dat ik start vanaf het stopcontact met een stekkerdoos. Vanaf de stekkerdoos wil ik dan doorgaan met een verlengkabel om de grondwaterpomp en ijskast van stroom te kunnen voorzien. In de toekomst moet de ijskast ook nog kunnen dienen als 2 vergistingskast.

Vanaf de eerste stekkerdoos moet nu ook mijn brouwketel worden aangesloten samen met mijn 'vaste' vergistingskast.

Nu hetgeen wat ik me het meest afvraag; kan dit allemaal op 1 stopcontact of is dit teveel?

• Ga naar het Beste Antwoord
  • Hallo,

Nu hetgeen wat ik me het meest afvraag; kan dit allemaal op 1 stopcontact of is dit teveel?

Dit hangt af van het totaal vermogen (in watt) dat je gaat trekken.
    vb:
    Een grondwater pomp (Hydrofoorpomp) die verbruikt ongeveer 2200W
    Een oude ijskast rond de 360W (een nieuw model slecht 70W)
    Brouwketel vb 2500W
    Verlichting en degelijke nog eens vb 100W
    Totaal als alles samen op de zelfde moment moest draaien gebruik je dus 5160W

In Belgie mag je een 2.5mm2 draad afzekeren met 20A (als je inkomende stoom aansluiting dit op zijn minst toelaat) wat overeen komt met 4800W maximaal.
    In de meeste gevallen zijn je stopkontakten met slecht 16 A afgezekerd en kunnen dus een max vermogen van 3800W trekken op die zekering

Nu zal je alle toestellen vermoedelijk nooit tegelijk opzetten, als je brouwketel volle bak staat te koken draait je grond water vermoedelijk pomp niet en dus gebruik je maar een werkelijk vermogen van 3000W en dit kan dus wel degelijk op een gewoon stopcontact. (ga je wel alles gelijktijdig opzetten dan ga je een tweede lijn moeten bij trekken)
    Wel opletten dat je verlegsnoeren ook 2.5mm2 zijn en verdeelblokken ook die 3000W aankunnen. En ook vooral opletten of er geen ander toestellen in huis op de zelfde lijn staan natuurlijk.

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Zo'n gedetailleerd antwoord had ik niet verwacht, maar is wel perfect! Zoals inderdaad aangegeven zal de pomp nooit gebruikt worden als ik brouw. Zou dus ook de pomp volledig uit het stopcontact (stekkerdoos) halen.

Wat betreft de stekkerdozen moet ik nog wel even nakijken of ze effectief 3000W aankunnen. Maar wat je bedoeld met 2,5mm² begrijp ik niet volledig.

"The good fermentation of a bad recipe is going to make a better beer than a bad fermentation of a good recipe"

• Wat Serge bedoeld met die 2,5mm is de draaddikte. Deze dikte heb je nodig tot 20 Ampere ongeveer. Wat nog wel meespeeld dan is de lengte van de kabel tussen je huis en tuinhuis. Bij enkele tientallen meters is dat geen probleem. Maar heb je een soort van kasteeltuin en staat je tuinhuis verder dan 100 meter weg is een dikkere kabel aan te raden. Het kan dan zijn dat als je gaat brouwen je spanning teveel zakt om dat brouwcomputertje goed te laten werken. Ook raak je dan mischien teveel kookvermogen kwijt.

Een keertje proefbrouwen zou ik zeker even doen, gewoon met water.

• Ik heb paar maand geleden naar mijn tuinhuis/brouwruimte 2 kabels van 3 x 2,5 mm2 gelegd op 2 aparte zekeringen vanuit mijn garage, zo kan ik mijn Speidel en mijn Grainfather (als spoelwaterketel) tegelijk laten draaien zonder dat ik mij moet bekommeren om te veel wattage op 1 zekering. Normaal moet je op 16A gemakkelijk 3500 Watt draaien, een zekering "springt" maar bij 1,5 keer zijn vermogen, kan ook iets minder zijn, maar mijn geheugen is geen 18 meer... :smiling_face_with_halo: :grinning_squinting_face: Op 1 zekeringskring mogen tegenwoordig 8 stopcontacten zitten, maar da's ook dwaas, want als je in alle 8 bvb 500 Watt zou stoppen dan "ontploft" den boel ook.... :face_with_rolling_eyes:

-"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste... :thinking_face: :grinning_squinting_face: "

-De meeste brouwsels en sommige van mijn recepten kan je vinden op mijn FB-pagina... :clinking_beer_mugs:

Edited once, last by HermanH ().

• Als ik me niet vergis is het verplicht hier in België om kabeldikte van 2,5mm te nemen voor stopcontacten en 1,5mm voor de verlichting is toegelaten

Hier ook, ik denk in heel Europa wel. Uiteindelijk wordt de draaddikte bepaald door wat draad van een bepaalde dikte kan hebben voor het te heet gaat worden, niet wat politici er van vinden. De normen zijn best veilig.

Praktijkproeven, 2,5mm kan makkelijk 35 Ampere verdragen, maar wordt loeiheet. Plastikkabels smelten dan al tot pap. Rubber blijft langer heel. Deze zit in de categorie "don't try this at home".

• Spijtig genoeg zijn de meeste verlengkabels maar 1.5mm², je moet al echt van die dikke pakken voor de bouw wil je er van 2.5 hebben.

Ik zou eigenlijk ook eerder gewoon wat kabels en stopcontacten laten bijleggen hoor is veel beter dan werken met verlengkabels en blokjes.

En ook niet onbelangrijk, geen verlengkabels waar je hoog vermogen op hebt ingeplugd niet opgerold laten op een haspel, die werkt dan ook als spoel en wordt nog heter....

-"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste... :thinking_face: :grinning_squinting_face: "

-De meeste brouwsels en sommige van mijn recepten kan je vinden op mijn FB-pagina... :clinking_beer_mugs:

• En ook niet onbelangrijk, geen verlengkabels waar je hoog vermogen op hebt ingeplugd niet opgerold laten op een haspel, die werkt dan ook als spoel en wordt nog heter....

Dat hoog vermogen hoeft er niet te zijn, en zeker niet met die kabels die opgerold zijn in zo een haspel , zelf tegengekomen alles was aan elkaar gesmolten

Drink elke dag een bier van een ambachtelijke brouwerij , en steun ons werelderfgoed

• Toch opletten met zo'n stekkerdoos : de meeste zijn echt rommel. Allemaal plastic en de contactjes zitten er gewoon in geperst. Door veelvuldig gebruik zullen deze los komen en slecht contact geven : dat warmt de boel op en er is risico op brand. Als je toch voor een afzonderlijke en vaste brouwplaats gaat, dan zou ik ook kiezen voor een kleine en veilige installatie met degelijke bekabeling en stopcontacten.

PS : ook niet vergeten dat je tijdens het maischen ook al spoelwater zal verwarmen, dus nog een verbruiker erbij...

• New
    • Beste Antwoord

In een tuinhuis plaats je het beste die spatwaterdichte (met zo'n klepje) stekkerdozen en gebruik je vmvk kabels. Had jij niet laatst een paar fotos HermanH van jouw tuinhuis?

In ieder geval zeker niet van die huiskamer plastieken spullen.

Ik heb in mijn tuinhuis 10 stopcontacten op 2 verschillende kringen, zo kan mijn Speidel gelijktijdig gebruiken met mijn Grainfather die op dat moment als spoelwaterketel kan dienen zonder knallende zekeringen. De ene kring zit op de zekering (16A) van mijn garage, waar er daar maar 2 stopcontacten op stonden, de andere kring heeft een aparte aangelegde zekering, ook 16A. Het zijn opbouwdozen met zo'n klepje dus. Zie onderstaande foto's.

Geen beschrijving beschikbaar.

De 2 kringen zijn 3 X 2,5mm speciaal voor onder de grond maar ik heb die nog eens in een buis gestopt, je weet maar nooit....:Geen beschrijving beschikbaar.

Edited once, last by HermanH ().

• Serge

Selected a post as the best answer.
  • Dus als ik het goed begrijp Herman heb jij een extra kabel getrokken vanaf de huidige zekeringskast?

Als ik dit kon doen zonder al te veel graaf of opbreek werk had ik dit ook gedaan, maar ik moet er teveel klinker voor open breken en dergelijke. Dit is bijna onbegonnen werk.

Heb er wel aan gedacht om een zekeringskast te hangen in de brouw ruimte. Ik ga dit wel eens bekijken, als ik de tijd heb, om eens na te gaan hoeveel er al effectief op die kring zit.

"The good fermentation of a bad recipe is going to make a better beer than a bad fermentation of a good recipe"

• Dus als ik het goed begrijp Herman heb jij een extra kabel getrokken vanaf de huidige zekeringskast?

Yep. Omdat 2 elektrische ketels en 1 zekering op maar 1 draad van 3 x 2,5 mm2 te veel is. Een zekeringkast voor meerdere kringen zal wel een 3 x 4mm2 aanvoer mogen hebben denk ik, zoniet ga je veel verlies hebben en dus vermogenverlies indien je elektrisch kookt.... :thinking_face: Dus beter zoals ik deed, van de eerste keer 2 aparte kabels vanuit 2 andere zekeringen leggen. De geel omrande zekeringen zijn voor de "garage+tuinhuis" (S1, waar ook mijn maairobot mee wordt opgeladen) en "tuinhuis", (S8, uitsluitend tuinhuis) dus. Ondertussen is de met blauwe plakband afgeplakte zekering ook in dienst gekomen (airco, VS7) en zijn er nog meer zekeringen in die kast bijgekomen ivm zonnepanelen en thuisbatterij, maar dat staat allemaal los van mijn brouwkot/tuinhuis...

• dat stopcontact in uw tuinhuis, zit deze op een een aparte zekering. of is die doorgetrokken van een bestaand stopcontact?

als deze op een aparte zekering zit, zou je een dikkere kabel door je wachtbuis of flexibel kunnen trekken dmv een trekveer of de originele kabels koppelen een de dikkere kabel(laatste is wel groter risico)dan kan je een nieuwe kleine elektriciteitskast plaatsen in je tuinhuis, met meerdere zekeringen voor stopcontacten en verlichting

• Het plaatsen van een extra zekeringkast in een tuinhuis heeft alleen zin als je de aanvoer zwaarder maakt, minimaal 4mm2 en afzekerd met een hogere waarde als de groepen in die nieuwe zekeringkast. Het gaat dan al heel snel boven de pet van menigeen. Bovendien zijn die zwaardere materialen niet makkelijk meer in de bouwmarkten te koop. En ook dan moet je een geul graven.

De methode van HermanH voorkomt dat je zwaar materiaal nodig hebt. En ook, je kunt brouwen op 1 groep als je maar je tegelijk verbruik in de gaten houd.

• Het probleem is groter als gedacht. Ben er achter gekomen dat de stroom voor in het tuinhuis is afgetapt van de stopcontacten in de kelder.

En in de kelder staat ook een pomp voor de regenwaterput. Dus dan zijn er ondertussen al 2 pompen die zijn aangesloten op die ene zekering.

Een extra kabel trekken is helaas geen optie.

Dus is het mogelijk om een zekeringskast te hangen en die aansluit op het gedeelte dat is afgetapt?

• Ik denk dat je u niet al te veel zorgen moet maken

Hier is er afgetapt van een stopcontact in de keuken er is ook een koelkast en een ledlint van 4 meter , loopt door naar vijver waar er 4 stopcontacten zijn waar 1 pomp van 85 Watt draait een lamp van 55 Watt 2 lucht pompen van 35 Watt en een spoelpomp van ? weet niet hoeveel Watt kan het niet zien omdat ze onderwater ingebouwd zit en ook de pomp van de trommel 90 Watt , kabel loopt door naar tuinhuis waar ik brouw .

Waar de kabel toekomt zit er een stopcontact waar de gistkast aangesloten is , loopt door naar 2 stopcontacten waarvan 1 gebruikt wordt voor koelkast , loopt door naar de volgende 2 stopcontacten die ik gebruik om te brouwen , inductie 3500 watt en spoelketel 800 watt , loopt door naar stopcontact voor vrij gebruik , heb ook 2 TL lampen en verder naar carport met 1 stopcontact en 2 TL lampen .

de zekering of de verliesschakelaar of de hoofdschakelaar is in al die jaren nog nooit uitgesprongen , maar moet wel zeggen dat al die apparaten nooit terzelfde tijd aanslaan , maar is uitgemeten geweest en is geen probleem

Drink elke dag een bier van een ambachtelijke brouwerij , en steun ons werelderfgoed